2 158 570 läst · 32 467 svar
2159k läst
32,5k svar
Coronavirus
- Status
- Inte öppen för fler kommentarer.
Är det detta med t-cellerna som är huvudproblemet med coronavirus?Silver78 skrev:
Nu får du väl ändå ta och ge dig? Att det inte finns bevis för att ett nytt virus fungerar på det ena eller andra sättet betyder ju inte att det förhåller sig tvärtom. Hur ska du ens orka gå upp ur sängen om du ska riva upp himmel och jord för detta? Det finns ju inga bevis för att du inte blir en varulv nästa fullmåne heller...optimum skrev:
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 41 123 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 41 123 inlägg
Jag tycker att du ställer intressanta och relevanta frågor här. Dvs hur kom smittspridning in i de olika länderna? Jag vet inte och har inte sett några studier ännu på detta. Vi kommer säkerligen att se flera intressanta studier framöver.Nyfniken skrev:Det blir inte en rättvis jämförelse att ställa restriktioner mot antal döda på det sättet.
Värt att titta på är ju hur många sportlovsresenärer Finland hade i Italen vecka 9. Vi verkar ha haft en osannolik dålig timing där.
Hur många invandrare från Iran, ett land som är hårt drabbat, har man i Finland?
Hur ser Finlands beredskap för det här jämfört med vår? (Spoiler: Finland ligger granne med Ryssland och räknar med att skiten kan träffa fläkten när som helst).
Ska man jämföra så måste jämförelsen vara relevant. Annars blir det lite som att säga "Om vi bara hade haft vitt i vår flagga, precis som Norge, Danmark och Finland, då hade vi kommit lindrigare undan."
Men jag tror inte att "hur" smittan tog in sig i landet spelar så stor roll. Det är ett virus och det tar sig in i alla länder förr eller senare. Det är de åtgärder vi vidtar som är intressanta för hur väl vi klarar oss. I den här tråden diskuterades det en del åtgärder när det var aktuellt och som kunde ha vidtagit när sportlovsresenärerna fortfarande var på väg hem, men som aldrig vidtogs. Konsekvenserna av detta borde rimligtvis avspegla sig i antalet döda. Följaktligen är det rättvist att ställa antal döda mot restriktioner i en jämförelse.
För övrigt så hade Finland sportlov samma tid som Sverige så gissningsvis hade de en hel del resenärer i Italien.
Tidig studie och man vet inte om detta skiljer från individ till individ. T-cellerna är ju flera olika typer celler som är mördarceller (egentligen identifierande av hot), styr och kontroller bla cytokiner men även har ett samband med B-cellerna. Om T-cellerna slås ut finns det ingen som startar, stoppar eller kontroller de övriga lymfocyterna i vårt immunförsvar. Nu verkar det vara så att COVID-SARS 2 endast binder sig till T-celler hos vissa individer och slår ut deras funktion. Detta skulle i så fall förklara att så många drabbas av CRS och även att äldre blir hårt drabbad då de har betydligt mindre mängd lymfocyter än yngre. Det skulle även innebära att mängden virus man utsätts för har en betydelse för hur sjuk man är. Tänk förenklat 1000 virus som slår ut 1000 T-celler. Har man då endast 800 T-celler eller att viruset förökat sig i antal innan kroppen agerar så blir det problem. Det här är varför man provar att hämma immunförsvarets förmåga med tex hiv-medicin och samtidigt öka produktionen av lymfocyter med Il-6. Man provar även klorokin och remdesivir. Men allt detta är som sagt enbart små studier och det saknar därmed ett vetenskapligt stöd. Tills man vet något säkert så kommer man helt enkelt prova sig fram till det som fungerar bäst.Möbius skrev:
Inga problem Går jag in på deras kontaktsida så och räknar namn så får jag det till närmare 500 stNyfniken skrev:
http://www.healthdata.org/about/team
Tack för förklaringen, jag förstår att det är komplicerat och inget man löser i en handvändningSilver78 skrev:Tidig studie och man vet inte om detta skiljer från individ till individ. T-cellerna är ju flera olika typer celler som är mördarceller (egentligen identifierande av hot), styr och kontroller bla cytokiner men även har ett samband med B-cellerna. Om T-cellerna slås ut finns det ingen som startar, stoppar eller kontroller de övriga lymfocyterna i vårt immunförsvar. Nu verkar det vara så att COVID-SARS 2 endast binder sig till T-celler hos vissa individer och slår ut deras funktion. Detta skulle i så fall förklara att så många drabbas av CRS och även att äldre blir hårt drabbad då de har betydligt mindre mängd lymfocyter än yngre. Det skulle även innebära att mängden virus man utsätts för har en betydelse för hur sjuk man är. Tänk förenklat 1000 virus som slår ut 1000 T-celler. Har man då endast 800 T-celler eller att viruset förökat sig i antal innan kroppen agerar så blir det problem. Det här är varför man provar att hämma immunförsvarets förmåga med tex hiv-medicin och samtidigt öka produktionen av lymfocyter med Il-6. Man provar även klorokin och remdesivir. Men allt detta är som sagt enbart små studier och det saknar därmed ett vetenskapligt stöd. Tills man vet något säkert så kommer man helt enkelt prova sig fram till det som fungerar bäst.
Lägg märket till vokabulären. " Jag gissar att det tar xx"pacman42 skrev:
Så det ligger nog ingen större analys bakom det svaret. Normal brukar det ju ta mins 5 år och nu soekulerar vi om 6 månader till två år. En pandemi kan vända upp och ner på många saker. Personligen "gissar" jag att det finns så mycket att vinna både ekonomiskt och humanitärt att det kommer mycket mycket fort.
Han skriver:Silver78 skrev:
What work are you doing at IHME?
I work on the Global Burden of Disease Neglected Tropical Diseases (NTDs) team. We collate and analyze the variety of data tracking the endemicity, case reports, and elimination of these diseases throughout countries, particularly those located in sub-Saharan Africa, South America, and Southeast Asia
Man varför vill du veta om just honom? En av c:a 500 som är involverade i IHME?