2 158 581 läst · 32 467 svar
2159k läst
32,5k svar
Coronavirus
- Status
- Inte öppen för fler kommentarer.
Det har med att göra. Eftersom det står ” under rådande omständigheter:”. Det vill säga rekommendationerna stämde då under rådande omständigheter och det var inget fel på dem just då. Det är liksom att säga kör med sommar däck. Under rådande omständigheter det snöar inte. Men det är inte det man behöver. Man behöver veta om det snöar om några timmar. Framtidsprognos tack.BirgitS skrev:
Under rådande omständigheter smittan kommer inte till Sverige. Under rådande omständigheter är ingen fara att åka till Alperna och åka skidor. Om man kritiserar varför myndigheten kommit med såna rekommendationer då får man svaret att , tja de stämde då med de information som fanns då. Det är hela Nyfikens inlägg går ut på.
Kan man inte ge framtidsprognoser då är det lika bra att stänga butiken.
Trump var lika dålig som WHO att skydda USAs befolkning från smittan. Men eftersom ena är lika dålig som den andra behöver inte betyda att den andra är ändå bra. Nej, WHO har inte kunnat komma med nåt vettigt när det gäller Coronavirus smittan. De rekommendationer som finns på deras hemsid kunde lika bra en allmänläkare skriva.
Vem ska kunna göra en framtidsprognos?L Lars48 skrev:Det har med att göra. Eftersom det står ” under rådande omständigheter:”. Det vill säga rekommendationerna stämde då under rådande omständigheter och det var inget fel på dem just då. Det är liksom att säga kör med sommar däck. Under rådande omständigheter det snöar inte. Men det är inte det man behöver. Man behöver veta om det snöar om några timmar. Framtidsprognos tack.
Under rådande omständigheter smittan kommer inte till Sverige. Under rådande omständigheter är ingen fara att åka till Alperna och åka skidor. Om man kritiserar varför myndigheten kommit med såna rekommendationer då får man svaret att , tja de stämde då med de information som fanns då. Det är hela Nyfikens inlägg går ut på.
Kan man inte ge framtidsprognoser då är det lika bra att stänga butiken.
Trump var lika dålig som WHO att skydda USAs befolkning från smittan. Men eftersom ena är lika dålig som den andra behöver inte betyda att den andra är ändå bra. Nej, WHO har inte kunnat komma med nåt vettigt när det gäller Coronavirus smittan. De rekommendationer som finns på deras hemsid kunde lika bra en allmänläkare skriva.
Det är ett nytt virus. Vi vet inte mycket om det. Blir man immun? Vet inte
R tal? Vet inte, det uppskattas mellan 2,5 och 6.
Dödlighet? Vet inte troligen mellan 0,05 och 1%!?
Finns medicin? Nej
Finns vaccin? Nej
Vet man hur åtgärder fungerar? Nej
Vem kan göra några prognoser utifrån ovan?
Jo, jag får pudla här. Med "gymnasieklass" menade jag antal, inte kompetensnivå. Jag tittade också på gruppbilden, där de faktiskt är fler än 30 (men 100?).T TAR12 skrev:
Immunitets tester för allmänheten kommer tidigast efter sommaren:
https://omni.se/a/nax6Xx
https://omni.se/a/nax6Xx
Det blir inte en rättvis jämförelse att ställa restriktioner mot antal döda på det sättet.T TAR12 skrev:
Värt att titta på är ju hur många sportlovsresenärer Finland hade i Italen vecka 9. Vi verkar ha haft en osannolik dålig timing där.
Hur många invandrare från Iran, ett land som är hårt drabbat, har man i Finland?
Hur ser Finlands beredskap för det här jämfört med vår? (Spoiler: Finland ligger granne med Ryssland och räknar med att skiten kan träffa fläkten när som helst).
Ska man jämföra så måste jämförelsen vara relevant. Annars blir det lite som att säga "Om vi bara hade haft vitt i vår flagga, precis som Norge, Danmark och Finland, då hade vi kommit lindrigare undan."
Detta är riktigt allvarligt.harry73 skrev:
Blir man inte immun efter att varit sjuk så fungerar inte flockimmunitet.
Och det är den som FHM tror på.
Som sagt var, många är på gång att återgå till sina jobb:
https://omni.se/a/Op9OX1
Redan nu är fler inne i Stockholm än för ett par veckor sedan.
https://omni.se/a/Op9OX1
Redan nu är fler inne i Stockholm än för ett par veckor sedan.
Jag tror som du och man måste förhålla sig ödmjuk och inte gå för hårt åt dom som inte bara ser till den akuta fasen av krisen:Mikael_L skrev:
https://www.fplus.se/epidemiolog-atgarderna-kan-orsaka-fler-dodsfall-an-viruset/a/xPjm0n
Men trots allt ...
Det intressanta, den springande punkten är ...
Iom att alla länder numera är så beroende av varandra...
Efter WW2 så kunde ett ganska oskadat Sverige, och USA (som dessutom hade fenomenalt stor industriell sektor just pga nämnda krig) direkt börja håva in jättevinster på att sälja till ett sönderslaget Europa som skulle byggas upp.
Men idag ser handel och tillverkning lite annorlunda ut, det kan troligtvis inte bli på samma vis.
edit:
Bara så ingen missar här, det är inget påstående, utan en öppen fråga.
Att jag själv är av åsikten att vi ska vara försiktig med hårda restriktioner, för att en hårt kraschad ekonomi är inge kul heller vet nog de flesta som läst mina inlägg här i tråden.
Men jag är samtidigt såpass ödmjuk att jag kan ifrågasätta vad värdet är att vara en av mycket få nationer som kanske lyckats hålla hjulen igång lite mer, och kanske kommit till immunitet lite tidigare. Då vår ekonomi är så sammanflätad med alla andra länder ...
Det intressanta, den springande punkten är ...
Spelar det någon stor roll ifall man lyckats hålla igång hjulen och ekonomin under pandemin, ifall alla andra länder samtidigt har kraschat sin ekonomi helt?T TAR12 skrev:
Iom att alla länder numera är så beroende av varandra...
Efter WW2 så kunde ett ganska oskadat Sverige, och USA (som dessutom hade fenomenalt stor industriell sektor just pga nämnda krig) direkt börja håva in jättevinster på att sälja till ett sönderslaget Europa som skulle byggas upp.
Men idag ser handel och tillverkning lite annorlunda ut, det kan troligtvis inte bli på samma vis.
edit:
Bara så ingen missar här, det är inget påstående, utan en öppen fråga.
Att jag själv är av åsikten att vi ska vara försiktig med hårda restriktioner, för att en hårt kraschad ekonomi är inge kul heller vet nog de flesta som läst mina inlägg här i tråden.
Men jag är samtidigt såpass ödmjuk att jag kan ifrågasätta vad värdet är att vara en av mycket få nationer som kanske lyckats hålla hjulen igång lite mer, och kanske kommit till immunitet lite tidigare. Då vår ekonomi är så sammanflätad med alla andra länder ...
Redigerat:
optimum skrev:
Tja. Får vi ingen immunitet är det något mänskligheten kommer få lära sig leva med. Tills vaccin eller medicin kommer. Om det för det.
Då lär ju inte lock-down vara ett alternativ. Inte heller leva obekymrat. Något mitt emellan?
Man kan framställa vaccin på flera olika sätt. Om det är så att COVID-SARS 2 slår ut T-cellerna så innebär det att varianten där man får kroppen att utveckla immunitet med hjälp av en svagare variant av viruset injiceras så blir effekten låg.