2 158 731 läst · 32 467 svar
2159k läst
32,5k svar
Coronavirus
- Status
- Inte öppen för fler kommentarer.
Det är en fin tanke men ett instängt samhälle utvecklas inte så. Jag tror att du får lägga till att "Dock befinner sig Sverige numera cirka 30-40 år efter omvärlden då förmågan att starta upp nya produktioner och ny teknik i den omfattningen som krävs för att hålla jämna steg går inte på en befolkning av 10 miljoner."mikethebik skrev:Saxat ur boken "Nutidshistoria" skriven år 2070
"För exakt 50 år sedan drabbades jorden av ännu ett av många influensavirus, denna gång ett coronavirus kallat covid19.
Utbrottet började i staden Wuhan i Kina där det bestämdes att staden skulle stängas ner för att hindra spridning.
I den dåvarande globala världen gick det givetvis inte att förhindra spridning till resten av klotet och en pandemi var ett faktum.
Runt om planeten spred sig paniken och fler och fler länder såg sig nödsakade att följa Wuhans exempel med nedstängning, karantän och till och med utegångsförbud oavsett stad eller landsbygd.
Oftast fogade sig befolkningarna i dessa påbud då rädslan för viruset var större än den initiala oron för inskränkningar i rörelsefriheten.
Allt eftersom veckor och månader gick utan större protester började alltfler regeringar se möjligheten att öka sin makt och sina befogenheter med covid19 som argument för åtgärder och handlanden. Till och med USA med sin långa historia av demokrati och försvarare av Den Fria Världen började knaka i fogarna.
Dåvarande presidenten Donald Trump (som var en lätt dement samt narcissistisk psykopat) splittrade nationen med sina "tweets", (vilket var ett sorts program i en handhållen enhet kallad mobiltelefon) där han uppmanade sina anhängare till uppror mot sina egna delstatliga regeringar.
Följderna blev katastrofala, med ett USA i närmast inbördeskrig innan normalitet infann sig efter att han av ansvarskännande medarbetare fråntogs sina befogenheter och sattes i husarrest.
I Europa blev földen av covid19 ett upplöst EU där många av tidigare medlemsstater blev diktaturer, diverse småkrig blossade upp som ledde till miljontals döda som en direkt och indirekt följd av dessa.
Resten av världen upplevde liknande erfarenheter.
Även hos oss i Skandinavien blev följderna kännbara då restriktioner som initialt sades vara temporära permanentades,
som begränsad rörelsefrihet, censur av medier och medborgarnas rätt att fritt uttrycka sina åsikter.
Det tog lång tid att långsamt normalisera landet till den väl fungerande demokrati vi har idag där medborgarna har ett direkt inflytande via sina riksdagsledamöter.
Upphovet till allt detta, viruset covid19, tog i slutänden miljoner liv, dock var den stora majoriteten av dessa i slutskedet av sin levnad där viruset påskyndade slutet. Även många yngre drabbades tyvärr, som i andra utbrott av influensor.
Utbrottet klingade av efter att många blivit immuna samt att ett vaccin blev tillgängligt 2021.
Det positiva utfallet av denna pandemi för Sveriges del blev att "närproducerat" blev det nya modeordet och ledstjärnan, vilket vi idag 50 år senare gynnas av då vi har ett i högsta grad levande jordbruk som av egen kraft kan försörja befolkningen, samt egen produktin av allehanda nödvändiga produkter för att samhället skall fungera även i krissituation utan yttre tillflöde."
Kanske så, men den som lever får semathiash77 skrev:Det är en fin tanke men ett instängt samhälle utvecklas inte så. Jag tror att du får lägga till att "Dock befinner sig Sverige numera cirka 30-40 år efter omvärlden då förmågan att starta upp nya produktioner och ny teknik i den omfattningen som krävs för att hålla jämna steg går inte på en befolkning av 10 miljoner."
Läste just en artikel i AB om tester för immunitet. Jag hoppas att det är Aftonbladet som rört till det, för annars så är experterna inte så kunniga:
- https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/MRrGQR/testerna-ska-visa-nar-sverige-uppnatt-flockimmunitet
Dessutom så säger hon att spridningen för flockimmunitet skall bli 50-60%. Men det är svårt att nå den nivån utan att lätta på restriktionerna. Man når ju flockimmunitet med dagens restriktioner redan vid runt 20% spridning och det är ju dessa effekter som rimligtvis Tegnell uttalat sig om för norsk media.
Som jag ser det så inger hennes uttalande bara falska förhoppningar. Man blir ju mörkrädd för kompetensen och jag tittar ju bara på detta ur ett rent matematiskt perspektiv. Matematiken säger att hon inte har koll på läget helt enkelt. Jämfört med hennes uttalande så måste man ju hylla Tegnell, han rör till det ordentligt, men han verkar ha koll på hur smittspridningen fungerar rent sannolikhetsmässigt i alla fall.
- https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/MRrGQR/testerna-ska-visa-nar-sverige-uppnatt-flockimmunitet
Detta är i teorin riktigt, men det kan inte inträffa om inte smittspridningen är större än vad den är idag. Så hur skall smittspridningen kunna öka utan lättade restriktioner?
Dessutom så säger hon att spridningen för flockimmunitet skall bli 50-60%. Men det är svårt att nå den nivån utan att lätta på restriktionerna. Man når ju flockimmunitet med dagens restriktioner redan vid runt 20% spridning och det är ju dessa effekter som rimligtvis Tegnell uttalat sig om för norsk media.
Som jag ser det så inger hennes uttalande bara falska förhoppningar. Man blir ju mörkrädd för kompetensen och jag tittar ju bara på detta ur ett rent matematiskt perspektiv. Matematiken säger att hon inte har koll på läget helt enkelt. Jämfört med hennes uttalande så måste man ju hylla Tegnell, han rör till det ordentligt, men han verkar ha koll på hur smittspridningen fungerar rent sannolikhetsmässigt i alla fall.
mikethebik skrev:Nej, det är inte enkelt med yttrandefrihet. Men alternativet är sämre. Det är enkelt att införa censur för vissa åsikter/inlägg, sedan eskalerar det vidare till fler och fler orsaker till censur av andra misshagliga åsikter tills vi hamnar i den diktatur som ivrarna för censuren varnade för
Det är lätt att öppna locket till Pandoras ask, men att stänga är svårt.
Den här corona-cirkusen skrämmer mig väldigt mycket mer än viruset som är hanterbart, följderna av det kommer att få covid19 att framstå som en fis i rymden. Jag hoppas verkligen att jag har fel i det jag precis skrev.
Håll isär åsiktfrihet och yttrandefrihet!
Alla har rätt till sina åsikter, men det finns lagar kring vad man får lov att YTTRA.
Min personliga åsikt (som jag får lov att ytttra )
JAG anser att det finns personer på detta forum som inte endast har en personlig agenda utan de sprider information för andras vinning.
Drar man detta till sin spets kan personerna begå en brottslig handling:
19 kap. Om brott mot Sveriges säkerhet
13 § Den som av främmande makt eller från utlandet av någon som handlar för att gå främmande makt tillhanda tar emot pengar eller annan egendom för att genom utgivande eller spridande av skrifter eller på annat sätt påverka den allmänna meningen i en fråga som gäller någon av grunderna för rikets statsskick eller i någon angelägenhet som har betydelse för rikets säkerhet och som det ankommer på riksdagen eller regeringen att besluta om, döms för tagande av utländskt understöd till fängelse i högst två år. Lag (1981:1165).
Så det kan faktiskt finnas goda anledningar att censurera information då den faktiskt kan vara olaglig!
DOCK....
Om ett främmande land eller annan gruppp skulle ta över Sverige skulle dessa säkerligen inte tycka att just detta var olagligt utan istället att censuringen var olaglig...
Det är oftast vinnarna/de med mest makt som skriver historieböckerna.
Jag håller med i allt du skriver, men din slutkläm belyser ju problemet i det jag försöker få fram:mathiash77 skrev:Håll isär åsiktfrihet och yttrandefrihet!
Alla har rätt till sina åsikter, men det finns lagar kring vad man får lov att YTTRA.
Min personliga åsikt (som jag får lov att ytttra )
JAG anser att det finns personer på detta forum som inte endast har en personlig agenda utan de sprider information för andras vinning.
Drar man detta till sin spets kan personerna begå en brottslig handling:
19 kap. Om brott mot Sveriges säkerhet
13 § Den som av främmande makt eller från utlandet av någon som handlar för att gå främmande makt tillhanda tar emot pengar eller annan egendom för att genom utgivande eller spridande av skrifter eller på annat sätt påverka den allmänna meningen i en fråga som gäller någon av grunderna för rikets statsskick eller i någon angelägenhet som har betydelse för rikets säkerhet och som det ankommer på riksdagen eller regeringen att besluta om, döms för tagande av utländskt understöd till fängelse i högst två år. Lag (1981:1165).
Så det kan faktiskt finnas goda anledningar att censurera information då den faktiskt kan vara olaglig!
DOCK....
Om ett främmande land eller annan gruppp skulle ta över Sverige skulle dessa säkerligen inte tycka att just detta var olagligt utan istället att censuringen var olaglig...
Det är oftast vinnarna/de med mest makt som skriver historieböckerna.
Administrator
· Skåne
· 6 537 inlägg
Nu har de uppdaterat sina siffror.T TAR12 skrev:Det är en prognos över avlidna för olika länder och fram till 4 augusti och förutsätter att vi i Sverige blir mycket mer restriktiva senast den 19 april...
De kommer från modellen som det länkas till i inlägget:[länk]
Modellen är skapad av ett universitet som ett hjälpmedel för länder för att planera sjukvårdsresurser. Den är inte skapad för att vara ett inlägg för den svenska debatten om vägval i denna kris, utan helt neutral.
Jag tycker inte man ska stirra sig blind på de absoluta talen, eftersom det är ett stort intervall i prognoserna (6770 44694 för Sverige). Det är mer intressant att titta på de relativa skillnaderna mellan de olika länderna.
Tyvärr så pekar modellen på att vi kommer att få mångdubbelt fler döda i Sverige än i våra grannländer.
Sverige 6770-44694 döda med ett snitt på 18 962
Finland 87-674 döda vilker ger ett snitt på 293 osv
Titta på länken det står mycket matnyttig och skrämmande information där om man jämför de olika länderna.
https://covid19.healthdata.org/sweden
Enligt den nya prognosen kommer ”bara” 5 890 ha dött den 4 augusti.
Ett oberoende forskningsinstitut i USA har på två dagar ändrat sina prognoser på döda i Sverige från 18.000 till 6.000.Per Eskilsson skrev:
Siffrorna från den där hemsidan kan man nog lägga i samma låda som katten skiter i.
Edit: Klicka på Main menu -> About -> The team. Ta sen en funderare på vilken koll en personalstyrka motsvarande en gymnasieklass, i Washington, har på Sverige.
Redigerat:
Administrator
· Skåne
· 7 877 inlägg
Amazon utvecklar ett eget coronatest för sina anställda https://edition.cnn.com/2020/04/16/business/jeff-bezos-amazon-shareholders-letter-2019/index.html
Jag ser inga direkta fel? Särskilt i det du citerade. Det stämmer väl bra.pacman42 skrev:Läste just en artikel i AB om tester för immunitet. Jag hoppas att det är Aftonbladet som rört till det, för annars så är experterna inte så kunniga:
- [länk]
Detta är i teorin riktigt, men det kan inte inträffa om inte smittspridningen är större än vad den är idag. Så hur skall smittspridningen kunna öka utan lättade restriktioner?
Vi har vi ingen koll på alls hur många som varit sjuka. Hon säger ju bara om liten smittspridning med många immuna så går det lätta på restriktioner. Inget fel med det.
Den här Coronavirus medicinen drar ut sladden till kopiatorn så att viruset tar förmågan att kopiera sig. Låter lovande:
https://www.statnews.com/2020/04/16...uggests-patients-are-responding-to-treatment/
https://www.statnews.com/2020/04/16...uggests-patients-are-responding-to-treatment/
@Lars48, här har du en sammanställning på många av dina citat. I sitt sammanhang, under rådande omständigheter:
https://emanuelkarlsten.se/03/sant-och-falskt-om-vad-statsepidemiolog-anders-tegnell-sagt/
https://emanuelkarlsten.se/03/sant-och-falskt-om-vad-statsepidemiolog-anders-tegnell-sagt/
Jo, det kan omöjligt bli som hon säger. Man kan inte få så många smittade med den takt i smittspridningen som vi har.L largab skrev:
Lite förenklat exempel:
Du har en burk med 100 röda kulor. Du tar upp en kula åt gången och målar den blå varefter du stoppar tillbaka den och skakar om i burken. Du får inte titta på kulorna du tar upp. Hur många kulor måste du ta upp innan alla hundra är blå? Det är inte 100 kulor, prova med runt 200 kulor...
Nu utvecklar vi detta litegrann:
Samma sak, men du får ta upp två kulor åt gången. Om du får upp en röd kula så får du för varje röd kula ta upp två till nästa omgång. Får du en blå kula så får du inte ta upp en kula nästa omgång för denna. Nu kommer det att gå väldigt snabbt att få 25% av kulorna målade, men sedan tappar du fart fram till runt 87% blåmålade, sedan blir inga fler röda kulor ommålade.
Om du istället har 50% blå kulor och 50% röda kulor från början, då kan du med förra modellen kanske få måla någon enstaka kula, men i praktiken så hamnar antalet röda och blå på ungefär samma nivå. Detta kallas flockimmunitet inom virologin.
Beroende på hur många fler kulor i snitt du får plocka med modellen så kommer antalet kulor som blir ommålade att variera.
Denna enkla matematik gör att viruset inte kan nå 50-60% spridning så snabbt som hon hävdar, särskilt inte med de restriktioner vi har. Enligt Tegnell så har vi ett R-värde (med dagens restriktioner) på runt 1,2-1,3, det ger att vi får flockimmunitet vid knappt 20%. Med samma smittspridning I samhället så kommer vi därefter ha en retarderande smittspridning och ett R<1. I praktiken så behöver vi då ytterligare ett par månader för att nå 40% smittade. Att nå 60% smittade utan ändringar i restriktionerna skulle ta fram till jul åtminstone.
Skall vi dessutom ta med att antalet på IVA nu inte ökar längre, så antyder det snarare att vårt reella R ligger nära 1. Dvs vi har linjär eller retarderande ökningstakt.
Ekvationen går inte ihop. Hon svamlar bara.
Notera dessutom att det bara är i Stockholm vi är nära flockimmunitet (dvs det är där aktivt R ligger en bit under 1) med dagens restriktioner.
Tegnell har sagt att man vill ha samma restriktioner I hela landet, vilket gör att övriga landet som inte har lika stor spridning riskerar kraftig stegring om man släpper på restriktionerna. Det kan man därför inte göra.
Som sagt var, detta går inte ihop. Varken matematiskt eller rent allmänt logiskt.
Lågkonjunkturer kommer ungefär var tionde år. Vi har inte sett nån rejäl lågkonjunktur i 20 år. Då det är dags för det. Det är något som man måste räkna med. Därför har folk a-kassa och olika tilläggsförsäkringar. Folk förlorar jobb och blir arbetslösa och hittar jobb igen efter ett tag. Så har det varit hela tiden. Ericsson gick nästan i kk 2002, många förlorade sina jobb och det fanns inget virus inblandad. En lågkonjunktur är nåt sim samhället ska vara beredd för. Man kan riskera många människorsliv för att förhindra en lågkonjunktur.Mikael_L skrev:
Företagen har gjort miljardvinster länge. Det är dags att de får lite ledig, det skadar inte vinsterna så mycket.
Håller med om mycket men jag tror tyvärr inte att EU spricker efter det här. Jag tror de kommer hävda att EU behöver ännu mer makt för att hantera kriser och därmed passa på att införa ännu mer överstatlighet.mikethebik skrev:Saxat ur boken "Nutidshistoria" skriven år 2070
"För exakt 50 år sedan drabbades jorden av ännu ett av många influensavirus, denna gång ett coronavirus kallat covid19.
Utbrottet började i staden Wuhan i Kina där det bestämdes att staden skulle stängas ner för att hindra spridning.
I den dåvarande globala världen gick det givetvis inte att förhindra spridning till resten av klotet och en pandemi var ett faktum.
Runt om planeten spred sig paniken och fler och fler länder såg sig nödsakade att följa Wuhans exempel med nedstängning, karantän och till och med utegångsförbud oavsett stad eller landsbygd.
Oftast fogade sig befolkningarna i dessa påbud då rädslan för viruset var större än den initiala oron för inskränkningar i rörelsefriheten.
Allt eftersom veckor och månader gick utan större protester började alltfler regeringar se möjligheten att öka sin makt och sina befogenheter med covid19 som argument för åtgärder och handlanden. Till och med USA med sin långa historia av demokrati och försvarare av Den Fria Världen började knaka i fogarna.
Dåvarande presidenten Donald Trump (som var en lätt dement samt narcissistisk psykopat) splittrade nationen med sina "tweets", (vilket var ett sorts program i en handhållen enhet kallad mobiltelefon) där han uppmanade sina anhängare till uppror mot sina egna delstatliga regeringar.
Följderna blev katastrofala, med ett USA i närmast inbördeskrig innan normalitet infann sig efter att han av ansvarskännande medarbetare fråntogs sina befogenheter och sattes i husarrest.
I Europa blev földen av covid19 ett upplöst EU där många av tidigare medlemsstater blev diktaturer, diverse småkrig blossade upp som ledde till miljontals döda som en direkt och indirekt följd av dessa.
Resten av världen upplevde liknande erfarenheter.
Även hos oss i Skandinavien blev följderna kännbara då restriktioner som initialt sades vara temporära permanentades,
som begränsad rörelsefrihet, censur av medier och medborgarnas rätt att fritt uttrycka sina åsikter.
Det tog lång tid att långsamt normalisera landet till den väl fungerande demokrati vi har idag där medborgarna har ett direkt inflytande via sina riksdagsledamöter.
Upphovet till allt detta, viruset covid19, tog i slutänden miljoner liv, dock var den stora majoriteten av dessa i slutskedet av sin levnad där viruset påskyndade slutet. Även många yngre drabbades tyvärr, som i andra utbrott av influensor.
Utbrottet klingade av efter att många blivit immuna samt att ett vaccin blev tillgängligt 2021.
Det positiva utfallet av denna pandemi för Sveriges del blev att "närproducerat" blev det nya modeordet och ledstjärnan, vilket vi idag 50 år senare gynnas av då vi har ett i högsta grad levande jordbruk som av egen kraft kan försörja befolkningen, samt egen produktin av allehanda nödvändiga produkter för att samhället skall fungera även i krissituation utan yttre tillflöde."