Status
Inte öppen för fler kommentarer.
optimum
P patst577 skrev:
Jag har igen aning om man blir immun om man fått det. Men det är nog det enda vi har att hoppas på tills/om medicin och/eller vaccin kommer.

Men du svarade inte på min fråga?
Och vad var den?

N
BirgitS BirgitS skrev:
Antalet fall har ju ökat med 264 personer och antalet avlidna med 81: [länk]
Eftersom du skrev 81 så antog jag att du menade avlidna.

Antalet fall beror ju väldigt mycket på hur brett man testar så Britton kanske tittar på antalet som ligger på IVA och antalet som är inskrivna på sjukhus i Region Stockholm, vilket har varit rätt konstant i ung. en vecka.
Ja jag skrev 81 för de var 183 nya fall igår haha.

optimum optimum skrev:
Och vad var den?
Jag kanske var otydlig med att det var en fråga. Men vad tänker du om det här:

"Jag fattar fortfarande inte riktigt vad du vill i det läget Europa är i just nu. Speciellt inte om vi inte får immunitet när vi tillfrisknar. Stänga allt, lägga oss på rygg och vänta på att svälta ihjäl?"

Det är nog riktar till alla som klagar på vad vi gör, speciellt för 4 v sedan...

optimum optimum skrev:
Folkhälsomyndigheten har ett STORT ansvar över vad man presenterar som råd eftersom regeringen styrs till stor del av dessa.
Så kallade killgissningar funkar dåligt då.

Exempelvis deras första regel på 500 som får samlas var givetvis på tok för stort
Det är även 50.
Våra grannländer har 10 vilket är mer rimligt.
Se festen för en 60-åring som resulterade i 70 sjuka.

Se hur agerandet på våra äldreboenden fått gå till. Man vet inte och ändå kommer man med regler. oj, oj oj. Många dör.

Flockimmunitet, utan att veta om man blir immun av smittan. WHO går ut med att man inte vet om det är så.
Man gissar eller vad tror du?
Alla går mot flockimmunitet. ALLA Europeiska länderna, USA, mm. Asiatiska länder kanske undantagna. Flockimmunitet är inget mål, det är oundvikligt till slut. Förhoppningsvis. Alternativet är att låsa in oss helt i 3 månader samt införa kontroller ala Kina.
Att ingen vet i vilken grad man blir immun det är känt sedan länge.
Jag fattar inte varför du är arg på ordet flockimmunitet??

• Gilla
Violina och 5 till
  • Laddar…
BirgitS
optimum optimum skrev:
WHO är inte säker på att man får immunitet men FHM tror det.
Läs gärna de uppgifter som ges via nyhetskanalerna.
Så både WHO och FHM är osäkra, den ena skriver "inga bevis" och den andra skriver/säger "tyder", det är väl inget motsatsförhållande.

• Gilla
Violina och 4 till
  • Laddar…
optimum optimum skrev:
WHO är inte säker på att man får immunitet men FHM tror det.
Läs gärna de uppgifter som ges via nyhetskanalerna.
Ja inget vet och det förekommer data som i bästa fall bara beror på mätfel. FHM säger väl att man inte eftersträvar flockimmunitet med sin stratergi utan att den handlar bara om att platta ut kurvan så att sjukvården inte däckar samt att skydda de äldre. De äldre har man lyckats dåligt med men sjukvården tycks hänge med. Men det beror ju att man lyckats skaka frpn 300 IVA platser till på kort tid Inte FHM förtjänst mao.

Men vilken trovärdighet har en myndighet som gör bedömningen att vi inte kommer att få en smittspridning alls i Sverige?

Felaktigt går ut med att smitta endast sker av betydlse med symtom.

På frågan om Sverges beredskap är god svarar man. Ja förutsatt att vi inte får en smittspridning :) Den är faktisk sjukt rolig :)

Att pucklen kommer till mitten av mars månad.

Som väljer en annan linje än resten av världen och får mångdubbelt fler dödsfall än grannländerna.

Som säger sig skydda de äldre men inför besöksförbud senast av alla och utgår ifrån att personal utan symtom inte smittar och testar den inte. Och flertalet älderboenden blir snabbt smittade.

Jag tycker FHM i stort har gjort alla fel man kan göra i detta.

• Gilla
tompas11
  • Laddar…
BirgitS
Ulltand Ulltand skrev:
Som säger sig skydda de äldre men inför besöksförbud senast av alla och utgår ifrån att personal utan symtom inte smittar och testar den inte. Och flertalet älderboenden blir snabbt smittade.
FHM avrådde den 12 mars från att besöka äldreboenden. När införde andra länder det?
https://www.aftonbladet.se/nyheter/...en-avrader-fran-onodiga-besok-pa-aldreboenden
Sen att allt för många inte brydde sig är ju en annan sak.

Det är inte FHM:s sak att testa personal.

Ulltand Ulltand skrev:
Men det beror ju att man lyckats skaka frpn 300 IVA platser till på kort tid Inte FHM förtjänst mao.
Det är pga. FHM:s prognoser som Region Stockholm har jobbat så hårt på att få fram fler platser.

• Gilla
johel572 och 2 till
  • Laddar…
harry73
Ulltand Ulltand skrev:
Kruvan ser ut att likna landet i övrigt dvs Stockholm med viss eftersläpning.
Jag skulle säga att den liknar finlands kurva, men att det fanns lite fler döda de senaste två dagar.
Om det är början av en brantare kurva eller en tillfällighet är svårt att säga, men skulle det bli en brantare kurva ger det en fingervisning vad som kommer att hända med våra grannländer om ett tag.

BirgitS
harry73 harry73 skrev:
Jag skulle säga att den liknar finlands kurva, men att det fanns lite fler döda de senaste två dagar.
Om det är början av en brantare kurva eller en tillfällighet är svårt att säga, men skulle det bli en brantare kurva ger det en fingervisning vad som kommer att hända med våra grannländer om ett tag.
Antalet på IVA har ökat lite vecka för vecka i Skåne.
https://www.svt.se/datajournalistik/corona-i-intensivvarden/

• Gilla
patst577
  • Laddar…
harry73 harry73 skrev:
Kanke det. Men förutsättningarna skiljer stort i smittprevention mellan Skåne och Finland skulle jag säga.

BirgitS BirgitS skrev:
FHM avrådde den 12 mars från att besöka äldreboenden. När införde andra länder det?
[länk]
Sen att allt för många inte brydde sig är ju en annan sak.

Det är inte FHM:s sak att testa personal.

Det är pga. FHM:s prognoser som Region Stockholm har jobbat så hårt på att få fram fler platser.
Ja men den prognosen kunde i stort sett varenda matematiker ha gjort. Men Region Stockholm kanske också lyssnade på FHM när de sa att vi inte kommer att få någon smittsprdning i landet OCH att vår beredskap är god. En bättre analys hade gett sjukvården mer tid. Kanske folk inte hade rest till Italien om man vetat sanningen? Kanke hade vi kunnat stoppa spridningen därifrån med en enkel karantän? Men så blev det inte av outgrundlig anledning.

• Gilla
tompas11
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
Andra länder gick in med ett förbud. När gick FHM in med ett förbud?

• Gilla
tompas11
  • Laddar…
BirgitS
KnockOnWood KnockOnWood skrev:
Tja, vad skall man säga? Wolodarski har ju själv deklarerat att DN skall driva en agendasättande journalistik.
Fast nu gällde det ju en artikel i Aftonbladet och inte i DN.

• Haha
tompas11
  • Laddar…
BirgitS
Ulltand Ulltand skrev:
Ja men den prognosen kunde i stort sett varenda matematiker ha gjort. Men Region Stockholm kanske också lyssnade på FHM när de sa att vi inte kommer att få någon smittsprdning i landet OCH att vår beredskap är god. En bättre analys hade gett sjukvården mer tid. Kanske folk inte hade rest till Italien om man vetat sanningen? Kanke hade vi kunnat stoppa spridningen därifrån med en enkel karantän? Men så blev det inte av outgrundlig anledning.
Matematiker behöver vettiga indata för att få fram en vettig prognos och det fick FHM fram genom analys av studier gjorda i Kina.

Hur mycket information om spridning i Europa var känd den 24 februari när regeringen pratade om god beredskap?

Stockholm har ju hunnit med god marginal att skaffa fram fler platser så varför skulle de ha behövt mer tid?

Vem visste sanningen om smittspridningen i Alperna under mitten av vecka 8?
Det var ju då som det var möjligt att stoppa Stockholmarnas resor till Alperna.
I Italien fanns det 4 kända fall torsdagen den 20 februari och 20 kända fall fredagen 21 vilket är dagen innan Stockholmare åkte ner.

Det är inte enkelt att sätta 10 000 eller fler människor i karantän. Vid den tiden var den allmänna kunskapen så dålig att åtlydnaden av en frivillig karantän hade varit dålig.

Ulltand Ulltand skrev:
Andra länder gick in med ett förbud. När gick FHM in med ett förbud?
Många kommuner och äldreboenden införde själva förbud när FHM gick ut med sitt råd.
FHM kan inte införa sådana förbud utan det var ju regeringen/Socialdepartementet som gjorde det i slutet av mars i en förordning.

• Gilla
Violina och 7 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.