Status
Inte öppen för fler kommentarer.
harry73
P patst577 skrev:
Jag tror fortfarande att det beror på hur stort mörkertalet är. Är det dubbelt så många smittade som det officiella talet? Eller 10 ggr? 100? 1000?
Igår fick man i Holland ett preliminärt resultat av antikroppstester i donorblod och hittade antikroppar hos 3% av blodgivare. Det skulle innebära att det finns 17,5 ggr fler smittade en de officiellt konstaterade. Likt i Sverige testar man i Holland bara de som läggs in på sjukhus, så det borde vara relativt säkert att säga att det finns mellan 10 och 50 ggr fler smittade än antalet som testade positivt
harry73 harry73 skrev:
Nu räknade jag lite vidare med dessa siffror. Holland har ca 17,5 fler smittade än bara de konstaterad (testad) smittade. Skulle samma sak gälla för Sverige, då borde ca 2% av Sveriges befolkning redan ha antikroppar.
För Stockholm skulle det vara 4% och för Skåne mindre än 1%.
Och dödligheten borde ligga någonstans mellan 0,5 och 1,0%.

Men det är såklart väldigt grova beräkningar och de faktiska värden kan säkert vara faktor 3 högre eller lägre

• Gilla
Anna_H och 1 till
  • Laddar…
harry73 harry73 skrev:
Igår fick man i Holland ett preliminärt resultat av antikroppstester i donorblod och hittade antikroppar hos 3% av blodgivare. Det skulle innebära att det finns 17,5 ggr fler smittade en de officiellt konstaterade. Likt i Sverige testar man i Holland bara de som läggs in på sjukhus, så det borde vara relativt säkert att säga att det finns mellan 10 och 50 ggr fler smittade än antalet som testade positivt
Ja, jag såg det. Det kommer nog komma ett antal till studier i den närmsta tiden så vi bör inom en vecka eller två ha bättre koll.

T
F f91jsw skrev:
Nej, jag är bara läskunnig. Vem som helst kan direkt ta reda på beläggningen på IVA just nu, det är väldigt enkelt:

[länk]

Vad gäller modellen så står det i klartext på deras hemsida att de inte räknat med att Sverige har implementerat några åtgärder för smittspridning: "As of our most recent update on April 13, 2020, Sweden had not implemented any measures."
Du har rätt i sak om funktionen i modellen dvs att man inte tar hänsyn till hur mycket restriktionerna påverkar utan bara binärt. Antingen är det en påverkan eller inte. Läser du i bakgrundsmaterialet till modellen framgår det hur de definierat de olika restriktionerna. Vidare framgår det att om de fått in information med uppgifter som styrks från t.ex. Google mobility om att rörligheten minskats tillräckligt (enligt dem) så ändrar de värdet på restriktionerna. I Sveriges fall har de inte kommit fram till att det enligt deras definition har implementerats några åtgärder.

Det är bara en modell med liksom alla modeller,även FHM's, har den brister.

Men bristerna i modellen är lika för alla länder vilket är varför jag tycker att det kan vara intressant att titta på hur det ser ut relativt sett andra länder.

Just nu så följer vi modellen när det gäller antalet döda, dock ligger vi i det lägsta intervallet vilket är positivt.

https://covid19.healthdata.org/sweden

Nu tycks det som det vänder! Mycket tråkigt med alla liv som redan gått förlorade pga svagt smittskyddsarbete.

""Läkemedlet Remdesivir testas i Sverige som ett potentiellt botemedel mot covid-19.

Nu visar en amerikansk avslutad studie av medicinen, som från början tagits fram mot ebola, positiva resultat.

”Nästan alla” av 113 svårt sjuka covid-patienter i en studie i Chicago kunde skrivas ut från sjukhus efter en veckas behandling."" Expressen

Redigerat:
T
B b8q skrev:
Historiskt sett (tidigare pandemier och våra säsongsinfluensor) har ju ofta haft en topp på 6-8 veckor där de flesta blivit sjuka, och sedan har det klingat av för säsongen. Men jag tror inte vi kan räkna så med Covid-19 eftersom vi försöker platta ut (och därmed förlänga) kurvan. Hade vi låtit folk smittas fritt så hade vi nog sett det hela klinga av någon gång i maj (om vi räknar med att de stora smittutbrotten drog igång i mitten av mars), men nu försöker vi ju låta folk smittas i långsammare takt. Så Tegnells prat om maj tror jag inte på.
Det låter rimligt det du skriver. Jag funderade mest över är varför man så tvärsäkert säger att det ska blossa upp igen under hösten. Det kan väl lika gärna ske i juli eller under vintern. Varför just under hösten?

Jag tror faktiskt att vi kommer att få sen en topp redan i maj baserat på hur det ser ut i de länder som ligger före oss på kurvan.

tompas11 tompas11 skrev:
Varför ska vi tvätta händerna?
Tegnell har ju sagt att viruset inte smittar via ytor eller föremål. (27/2 2020)
Tegnell och FHM har expertkunskaper.
Vi ska lyssna på experter för de vet bäst.
Så varför tvättar du händerna?

[länk]

[länk]
Det är inget citat av Tegnell.

• Gilla
Violina och 4 till
  • Laddar…
pacman42 pacman42 skrev:
Problemet är dock att det stämmer.

Med ett aktivt R på 1.25 så får man flockimmunitet redan vid 20% spridning. Det innebär dock inte att:
1) smittan slutar spridas (eftersom det fortfarande finns smittade i samhället så kommer spridning att fortsätta, men allt långsammare dock)
2) man kan häva restriktionerna (eftersom ett borttagande av vissa restriktioner så att R blir 1,5 ger att man inte får flockimmunitet förrän vid 33% spridning)
3) IVA klarar sig bättre (eftersom inflödet till IVA fortfarande riskerar att vara större än utflödet, eftersom patienter vårdas längre tid än det tar att smitta nya)
4) man ser tecken på flockimmunitet betyder inte att man uppnått den ön

Tegnell är precis lika opedagogisk och slarvig i sitt sätt att uttrycka sig som vanligt.

Edit: siffran 1,25 kommer från ett av Tegnells uttalanden förra veckan, jag har ingen aning om den stämmer utan använder den bara som ett illustrativt exempel på hur få som behöver vara smittade I dagsläget.
pacman42 pacman42 skrev:
Problemet är dock att det stämmer.

Med ett aktivt R på 1.25 så får man flockimmunitet redan vid 20% spridning. Det innebär dock inte att:
1) smittan slutar spridas (eftersom det fortfarande finns smittade i samhället så kommer spridning att fortsätta, men allt långsammare dock)
2) man kan häva restriktionerna (eftersom ett borttagande av vissa restriktioner så att R blir 1,5 ger att man inte får flockimmunitet förrän vid 33% spridning)
3) IVA klarar sig bättre (eftersom inflödet till IVA fortfarande riskerar att vara större än utflödet, eftersom patienter vårdas längre tid än det tar att smitta nya)
4) man ser tecken på flockimmunitet betyder inte att man uppnått den ön

Tegnell är precis lika opedagogisk och slarvig i sitt sätt att uttrycka sig som vanligt.

Edit: siffran 1,25 kommer från ett av Tegnells uttalanden förra veckan, jag har ingen aning om den stämmer utan använder den bara som ett illustrativt exempel på hur få som behöver vara smittade I dagsläget.
optimum optimum skrev:
Redogör för din källa att rubriken inte stämmer.
Jag är en källa. Lite svajig sån. Men jag uppfattade, när jag lyssnade, det som att viss immunitet kan uppnås lokalt. I ett begränsat område. T.ex. Kista.
Låter det möjligt?

• Gilla
pacman42
  • Laddar…
T TAR12 skrev:
Men bristerna i modellen är lika för alla länder vilket är varför jag tycker att det kan vara intressant att titta på hur det ser ut relativt sett andra länder.
Tvärtom, bristen i modellen är uppenbar för Sverige eftersom vi har restriktioner men de inte tas med i modellen, till skillnad från de flesta andra länder.

• Gilla
Violina och 3 till
  • Laddar…
tompas11 tompas11 skrev:
Tegnell har ju sagt att viruset inte smittar via ytor eller föremål. (27/2 2020)

[länk]

[länk]
"Skillnaden mellan en vis man och en envis, är att den vise kan ändra sig imorgon"... ;)

• Gilla
Violina och 4 till
  • Laddar…
T
tompas11 tompas11 skrev:

[länk]

[länk]
Det står ju i artikeln du länkar. Glömde du läsa den först i din iver att svartmåla Tegnell?

• Gilla
mikethebik och 3 till
  • Laddar…
tompas11 tompas11 skrev:

[länk]

[länk]
Tegnell har även sagt att det är riskfritta att åka tunnelbana. Det skulle krävas nära social kontakter för att kunna bli smittad enligt honom.

Ulltand Ulltand skrev:
Nu tycks det som det vänder! Mycket tråkigt med alla liv som redan gått förlorade pga svagt smittskyddsarbete.

""Läkemedlet Remdesivir testas i Sverige som ett potentiellt botemedel mot covid-19.

Nu visar en amerikansk avslutad studie av medicinen, som från början tagits fram mot ebola, positiva resultat.

”Nästan alla” av 113 svårt sjuka covid-patienter i en studie i Chicago kunde skrivas ut från sjukhus efter en veckas behandling."" Expressen

Men kolla detta! :heart:

B b8q skrev:
"Skillnaden mellan en vis man och en envis, är att den vise kan ändra sig imorgon"... ;)
If you are not willing to learn,
No one can help you.
If you are determined to learn,
No one can stop you

• Gilla
MultiMan
  • Laddar…
T
F f91jsw skrev:
Tvärtom, bristen i modellen är uppenbar för Sverige eftersom vi har restriktioner men de inte tas med i modellen, till skillnad från de flesta andra länder.
Vilka restriktioner enligt modellens definition menar du inte tas med i modellen?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.