Status
Inte öppen för fler kommentarer.
N
G gaidin skrev:
Du kan ju lyssna på Anders Tegnell när han säger detta på gårdagens presskonferens efter en fråga från en journalist.
Jag TROR det var på gårdagens PK, men det kan ha varit en annan intervju också.

"Sverige ligger nära en nivå där man kan börja se en effekt av en flockimmunitet."
Det är ju lite som att säga "Om en stund är det inte så lång tid kvar tills vi nästan är framme"
https://www.expressen.se/nyheter/coronaviruset/senaste-nytt-om-corona-i-sverige-folj-presstraffen/

T
Z zada11 skrev:
Fast den sidan innehåller ju så många fel så att den tappar sin relevans, sett till Sveriges situation.

79 IVA-sängar? Sen att vi inte skulle infört några restriktioner är ju rent löjligt att påstå.
79 sängar avser ett teoretiskt mått på hur många tillgängliga bäddar det finns vid ett givet tillfälle för Covid patienter med ett IVA-behov. Inte ett mått på hur många bäddar vi har totalt.

De har tittat på även effekterna av restriktionerna, tittar man på data från google mobility så har vi inte minskat vår rörlighet lika mycket som i andra länder.

Som sagt titta inte på de absoluta talen, det är mer intressant hur det ser ut relativt sett. Tar vi deras mest pessimistiska scenario för Finland och det mest optimistiska för Sverige och normerar för antalet invånare så får vi ändå 5 gånger fler per avlidna per miljon invånare i Sverige.

Jag hade gärna avstått från att gå på t.ex. restaurang under några månader om det räddat någons mamma eller farfar..
Jag tror dessutom inte att vi på sikt kommer att se någon större negativ ekonomisk utveckling i Finland eller Norge jämfört med Sverige. Dvs jag tror att de kommer att klara sig ekonomiskt ungefär lika illa som oss, men med färre döda.

De släpper en uppdatering den 20/4 förhoppningsvis har de då fått med vår uppskalning av vårdkapaciteten men samtidigt är det väl inte orimligt att anta att även våra grannar skalat upp kapaciteten vilket innebär att vi fortfarande kommer att få fler döda per invånare än våra grannar.

https://covid19.healthdata.org/sweden

optimum
G gaidin skrev:
Du kan ju lyssna på Anders Tegnell när han säger detta på gårdagens presskonferens efter en fråga från en journalist.
Jag TROR det var på gårdagens PK, men det kan ha varit en annan intervju också.

"Sverige ligger nära en nivå där man kan börja se en effekt av en flockimmunitet."
Det är ju lite som att säga "Om en stund är det inte så lång tid kvar tills vi nästan är framme"
Vilken nivå anser du vi ska uppnå för att få en flockimmunitet?
Vi vet inte ens vilken nivå vi ligger på nu men bör rimligen vara långt ifrån de 60% Anders Tegnell tidigare sagt att SARS-CoV-2 behöver. Om vi inte vet och kör på så kallar jag det för ett farligt experiment.

Men ta nu frågan, vilken nivå behövs för flockimmunitet för detta virus?

• Gilla
Nybergzzz
  • Laddar…
optimum optimum skrev:
Redogör för din källa att rubriken inte stämmer.
https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/b5vr65/tegnell-borjar-se-effekt-av-en-flockimmunitet

"att Sverige ligger nära en nivå där man kan börja se en effekt av en flockimmunitet. Han betonar dock att den totala flockimmuniteten förmodligen ligger en bit framåt."

Abladet är ju också klicksäljande nyhetsförmedlare, men i detta fall mycket närmare verkligheten än Expressen.

• Gilla
Sesulo och 1 till
  • Laddar…
Silver78 Silver78 skrev:
Läste du det jag skrev? Min fru jobbar på IVA. Jag tror mer på vad hon säger än vad man läser i tidningarna. Det största problemet nu är inte antal platser utan att man går runt med för lite personal. Man kanske orkar jobba 300 timmar i en månad. Lugnar inte detta ned sig så kommer personal att bli sjuka. Man har även gått från fyra till åtta - tio vårdkrävande patienter. En siffra som kommer att öka om platserna fylls upp. Vad det gör med patientsäkerheten behöver jag inte belysa närmare.
Jo, jag läste vad du skrev och du skrev inte det du skriver nu.

Om man vill ha en rättvisande helhetsbild ska man inte lyssna på de som jobbar på IVA, de ser bara det de har framför sig men har inte helhetsbilden. Jag har full respekt för att personalen har det jobbigt men sett till Sveriges kapacitet som helhet så är vi långt från ett kritiskt läge.

• Gilla
JSten och 1 till
  • Laddar…
Såg en bra sida som beskriver ett annat sätt att räkna på, man räknar endast på den dagliga tillökningen av antal döda på liknande sätt som man räknar ränta. Då spelar det mindre roll hur man mäter antalet döda i varje land då den procentuella ökningen/minskningen borde bli korrekt att jämföra med så länge man fortsätter att mäta antalet döda på samma sätt i landet.

https://matslew.wordpress.com/

Där ser man att Sverige ligger i mitten om man jämför andra länder, även de nordiska länderna.

• Gilla
BirgitS
  • Laddar…
optimum optimum skrev:
Vilken nivå anser du vi ska uppnå för att få en flockimmunitet?
Vi vet inte ens vilken nivå vi ligger på nu men bör rimligen vara långt ifrån de 60% Anders Tegnell tidigare sagt att SARS-CoV-2 behöver. Om vi inte vet och kör på så kallar jag det för ett farligt experiment.

Men ta nu frågan, vilken nivå behövs för flockimmunitet för detta virus?
Jag "anser" ingenting eller har någon skyldighet att svara på när vi når flockimmunitet.
JAg har däremot inte hört någon som har koll, att vi kommer att uppnå det i Maj. Bara att vi kan se vissa effekter av den inom kort. "Vissa effekter" betyder inte 50-60% immuna, det kan betyda 15-20%.

• Gilla
BirgitS
  • Laddar…
T TAR12 skrev:
De har tittat på även effekterna av restriktionerna,
Nej det har de inte. De har inte räknat in effekterna av våra restriktioner alls, vilket är det grundläggande felet. Det beror på att de räknar med en standardmall, antingen eller, dvs ingen gradering av olika nivå på restriktioner.

• Gilla
Violina och 3 till
  • Laddar…
N
F f91jsw skrev:
Jo, jag läste vad du skrev och du skrev inte det du skriver nu.

Om man vill ha en rättvisande helhetsbild ska man inte lyssna på de som jobbar på IVA, de ser bara det de har framför sig men har inte helhetsbilden. Jag har full respekt för att personalen har det jobbigt men sett till Sveriges kapacitet som helhet så är vi långt från ett kritiskt läge.
Så man ska lyssna på dig som ej har ngn inblick som ej har ngn erfarenhet inom iva vården?

T TAR12 skrev:
79 sängar avser ett teoretiskt mått på hur många tillgängliga bäddar det finns vid ett givet tillfälle för Covid patienter med ett IVA-behov. Inte ett mått på hur många bäddar vi har totalt.

De har tittat på även effekterna av restriktionerna, tittar man på data från google mobility så har vi inte minskat vår rörlighet lika mycket som i andra länder.

Som sagt titta inte på de absoluta talen, det är mer intressant hur det ser ut relativt sett. Tar vi deras mest pessimistiska scenario för Finland och det mest optimistiska för Sverige och normerar för antalet invånare så får vi ändå 5 gånger fler per avlidna per miljon invånare i Sverige.

Jag hade gärna avstått från att gå på t.ex. restaurang under några månader om det räddat någons mamma eller farfar..
Jag tror dessutom inte att vi på sikt kommer att se någon större negativ ekonomisk utveckling i Finland eller Norge jämfört med Sverige. Dvs jag tror att de kommer att klara sig ekonomiskt ungefär lika illa som oss, men med färre döda.

De släpper en uppdatering den 20/4 förhoppningsvis har de då fått med vår uppskalning av vårdkapaciteten men samtidigt är det väl inte orimligt att anta att även våra grannar skalat upp kapaciteten vilket innebär att vi fortfarande kommer att få fler döda per invånare än våra grannar.

[länk]

Jag misstänker att de förutsätter att vi inte gjort något alls, samtidigt som de förutsätter att tex. Finland har väldigt starka inskränkningar ända fram till deras slutdatum.

För egen del så tror jag inte på något av de två påståendena. Vi har ju gjort massor med saker på rekommendation. Väldigt många följer ju dessutom dessa rekommendationer.

De länder i vår närhet som har väldigt strikta restriktioner kommer nog vara tvungna att släppa på dem innan augusti. Jag tror inte att de kommer kunna hålla i dem. Redan nu börjar de ju luckras upp. Vi får se.

Den är nog augusti lite för kort tids-horisont. Det borde ju vara tills hela befolkningen är vaccinerade. Så, slutet på 2021?

• Gilla
BirgitS och 1 till
  • Laddar…
T
D datadavid skrev:
Det är ju positivt, 98.6 procents sannolikhet inga svenskar där.
Vad är det som är positivt tycker du egentligen?

Att det sannolikt är en överrepresentation av smittade invandrare vilket högst troligt beror på ekonomiska faktorer? ...i så fall har du en skrämmande människosyn.

• Gilla
BirgitS
  • Laddar…
D Daniel 109 skrev:
Det som försöker förkasta deras strategi här går i allmänhet på någon detalj. Men det här handlar om helheten över tid. Inte sällan är dessutom detaljen ett missförstånd.
Bra observerat Daniel!
Det finns säkert olika bevekelsegrunder till att människor reagerar så olika på krisen vi befinner oss i. En del blir skräckslagna och kräver tydliga svar för att stilla sin oro och när det är omöjligt i detta skede kommer ilskan som riktas mot auktoriteter. Där tycker jag man bör ha en förstående och förlåtande attityd. Rädda människor är mer benägna att ge upp sin frihet om den ersätts med säkerhet istället.
Att inrikta sig på detaljer i syfte att undergräva tilliten i samhället är en väl beprövad metod. På 60-talet i USA när forskningen började larma om skadliga hälsoeffekter av rökning insåg tobaksbolagen att de inte kunde motbevisa vetenskapen och så föddes strategin "med tvivlet som vapen" Man började producera mängder med material där man inriktade sig på just detaljerna. En synnerligen slug och verkningsfull strategi för vem kunde föra i bevis att just Mr. Smith som avled av lungcancer drabbats av sjukdomen för att han rökt i 60 år.

Samma strategi, att så tvivel genom att inrikta sig på detaljer används i dag på ett systematiskt och genomtänkt sätt när det gäller vår tids stora frågor, det är samma grupperingar, samma individer som verkar sakna både intresse och kunskap i sakfrågan men ägnar mycket tid åt att förlöjliga, håna och kräva svar på detaljer som kanske inte har något svar - ännu. Inte för att man är intresserad av svaret utan för att sprida tvivel.

• Gilla
  • Älska
Freddy_kruger och 12 till
  • Laddar…
T
F f91jsw skrev:
Nej det har de inte. De har inte räknat in effekterna av våra restriktioner alls, vilket är det grundläggande felet. Det beror på att de räknar med en standardmall, antingen eller, dvs ingen gradering av olika nivå på restriktioner.
Rätt imponerande att du lyckats sätta in dig i hur modellen är uppbyggd på så kort tid och samtidigt har full koll på beläggningen inom IVA. Jobbar du på FHM;)

Så här skriver de inför en tidigare uppdatering (se nedan), vilket jag tolkar som om att de tittar effekterna av restriktioner och i de fall effekterna är stora så ändrar de i "standardmallen". Alla modeller har sina brister och därför är det mer intressant att titta på hur det ser ut i jämförelse med andra länder. Så här skriver de:

Social distancing covariate for Denmark, Netherlands, and Norway. Since our April 10 release, we received feedback from several collaborators in the Global Burden of Disease (GBD) network on how social distancing policies were being implemented – and having effects on population-level movement – in Denmark, the Netherlands, and Norway.

Based on Google mobility data, policies on gathering restrictions and closing certain groups of non-essential businesses without instituting stricter or more sweeping non-essential business closure mandates appear to also have substantial effects on reducing mobility (i.e., a likely indicator of how much contact people are having with each other and thus potential virus exposure).

Redigerat:
Detta kanske nämnts redan, men idag har det kommit lite data från den första remdesivir-studien (tidigare har det bara varit anekdotiska observationer från compassionate use). Det är studien på "severe cases", vilket här innebär verifierad lungpåverkan och pO2<94%. Det är alltså rejält sjuka patienter som får syrgas eller blir intuberade. Det ser ut som om remdesivir har en effekt även i allvarliga fall, vilket vore fantastiskt om det visar sig vara sant. Det finns ingen kontrollgrupp i den studien, men det ser ändå lovande ut.

https://www.statnews.com/2020/04/16...uggests-patients-are-responding-to-treatment/

optimum optimum skrev:
Men det blir väl ingen andra eller tredje våg om vi uppnått flockimmunitet ?
För vad är vitsen med den i så fall?

Och enligt FHM är Stockholm klara med detta i maj månad.

Vilken nivå tror du det behövs för att uppnå flockimmunitet mot SARS-CoV-2 ?
Det kommer en andra våg i höst. Men hur stor den blir beror på hur många som redan haft det då. Jag hart inte tillräckligt med information att uttala mig om vilken procentnivå som krävs, vilket vore märkligt när inte ens experterna vet det ännu.

• Gilla
BirgitS
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.