Status
Inte öppen för fler kommentarer.
useless useless skrev:
Jag vet inte hur nettoflödet ser ut, men totalt verkar beläggningsökningen ha varit runt 60 personer senaste veckan, så det verkar finnas utrymme för ökning.
En liten ökning klarar sjukvården av. Men situationen är hårt ansträngd i region Stockholm. Många jobbar ohälsosamt mycket. Min fru har jobbat i snitt 70 timmar de senaste två veckorna och den här veckan är hon uppe i 60 timmar redan. Hon kommer hem för att sova. Sen försvinner hon iväg igen. Det är inte hållbart i längden. Det behövs mer personal som kan avlasta varandra.

• Ledsen
MultiMan och 1 till
  • Laddar…
optimum
Anna_H Anna_H skrev:
Tredje vågen är INTE på väg, vi är fortfarande i den första och hoppas just nu på att den ska mattas av lite lagom. Isåfall kommer troligen andra vågen under hösten.

Det du kallar vågor i ditt diagram kallas veckor i verkligheten. Lördag och söndag rapporteras inte allt, det kommer på måndagen.
Men det blir väl ingen andra eller tredje våg om vi uppnått flockimmunitet ?
För vad är vitsen med den i så fall?

Och enligt FHM är Stockholm klara med detta i maj månad.

Vilken nivå tror du det behövs för att uppnå flockimmunitet mot SARS-CoV-2 ?

Silver78 Silver78 skrev:
Dom kommer inte att räcka om det fortsätter med dagens takt. Det beror på att man vårdar varje patient länge. Man behöver inte vara filosofie doktor i matematik för att inse att när varje patient vårdas i snitt 15 dagar på IVA så får inte inflödet vara större än ca 60 patienter per dag.
Fast antalet intensivvårdade för corona är ganska stabilt just nu. Antalet har minskat något senaste dagarna.

• Gilla
Violina och 1 till
  • Laddar…
optimum
N Nybergzzz skrev:
Det där låter som ett väldigt konstigt uttalande av en expert som Tegnell.

Läste på samma expressen att Nederländerna chef för FHM fick genom ett antikroppar test genom blodprov att 3% var immuna i Nederländerna..

Hur kan då Anders Tegnell uttala sig så här om Stockholm?farligt att ge såna här uttalanden ytan ha gjort de berömda testet han har tjatat om i veckor.
Det bygger troligen på deras mattematiska modeller.
Stämmer de att 60% skulle vara smittade i Stockholm senast maj i år kommer vi se enorm ökning av antalet döda är min åsikt.

N
optimum optimum skrev:
Det bygger troligen på deras mattematiska modeller.
Stämmer de att 60% skulle vara smittade i Stockholm senast maj i år kommer vi se enorm ökning av antalet döda är min åsikt.
Men de låter som en väldigt optimistiskt kalkylering. Vad vet jag egentligen men bara min personliga åsikt..

optimum
Silver78 Silver78 skrev:
En liten ökning klarar sjukvården av. Men situationen är hårt ansträngd i region Stockholm. Många jobbar ohälsosamt mycket. Min fru har jobbat i snitt 70 timmar de senaste två veckorna och den här veckan är hon uppe i 60 timmar redan. Hon kommer hem för att sova. Sen försvinner hon iväg igen. Det är inte hållbart i längden. Det behövs mer personal som kan avlasta varandra.
Att arbeta så mycket och under stressade förhållanden fungerar en kort tid men sedan går folk sönder. Men uppenbarligen finns det de som tycker att vi ska offra en del.
Det är ingen slump att det i normalfallet finns regler för hur man får arbeta.
Fruktansvärt att köra sönder våra i nuläget viktigaste resurser.

• Gilla
panodil och 2 till
  • Laddar…
FHM har inte sagt att vi uppnår flockimmunitet i Maj.
De sade i går på deras PK att de ser att det börjar närma sig så pass mycket flockimmunitet att det kan synas skillnader i antalet nya smittade. Det är inte en På/Av-knapp och de nämnde inget om 50% immuna.

Läser man rubriker som skrivs av kvällstidningarna utan att läsa artikeln eller att gå direkt till källan för att höra vad som sades, då har man ju inga fakta, bara lösryckt hörsägen från journalister.

• Gilla
Nyfniken och 6 till
  • Laddar…
-RB- -RB- skrev:
Det är för att folk inte förstår myndighetssvenska. "Bör" och "rekommendation" skall tolkas som "skall".
Om man verkligen menar ”skall” varför säger man då ”bör”?

Jag citerar en sida på finska språkinstitutet som bland annat tagit upp denna otydlighet.

”Det är därför inte lyckligt att läroböcker i svenska i de finska skolorna numera ofta tar upp ska som enda form. Jag hörde nyligen om en elev som efter flera års studier i svenska frågade sin lärare vad det underliga ordet ”skall” betydde ...”

https://www.sprakinstitutet.fi/sv/p...euters_rutor_1986_2013/1986/far_bor_och_skall

• Gilla
MultiMan
  • Laddar…
F f91jsw skrev:
Fast antalet intensivvårdade för corona är ganska stabilt just nu. Antalet har minskat något senaste dagarna.
Läste du det jag skrev? Min fru jobbar på IVA. Jag tror mer på vad hon säger än vad man läser i tidningarna. Det största problemet nu är inte antal platser utan att man går runt med för lite personal. Man kanske orkar jobba 300 timmar i en månad. Lugnar inte detta ned sig så kommer personal att bli sjuka. Man har även gått från fyra till åtta - tio vårdkrävande patienter. En siffra som kommer att öka om platserna fylls upp. Vad det gör med patientsäkerheten behöver jag inte belysa närmare.

• Ledsen
Teacer
  • Laddar…
optimum
G gaidin skrev:
De sade i går på deras PK att de ser att det börjar närma sig så pass mycket flockimmunitet att det kan synas skillnader i antalet nya smittade. Det är inte en På/Av-knapp och de nämnde inget om 50% immuna.

Läser man rubriker som skrivs av kvällstidningarna utan att läsa artikeln eller att gå direkt till källan för att höra vad som sades, då har man ju inga fakta, bara lösryckt hörsägen från journalister.
Redogör för din källa att rubriken inte stämmer.

optimum optimum skrev:
Att arbeta så mycket och under stressade förhållanden fungerar en kort tid men sedan går folk sönder. Men uppenbarligen finns det de som tycker att vi ska offra en del.
Det är ingen slump att det i normalfallet finns regler för hur man får arbeta.
Fruktansvärt att köra sönder våra i nuläget viktigaste resurser.
Precis. Ändå snöar alla in på antal platser hela tiden. Men det är ju medierna också duktiga att belysa. Det man inte kollar upp är människorna som står bakom dessa platser. Vad spelar det för roll om man har tio lastbilar men bara en förare?!

• Gilla
b8q
  • Laddar…
N
G gaidin skrev:

https://www.expressen.se/nyheter/coronaviruset/senaste-nytt-om-corona-i-sverige-folj-presstraffen/
I norska nrk på kvällen sa han de.

Per Eskilsson Per Eskilsson skrev:
Om man verkligen menar ”skall” varför säger man då ”bör”?

Jag citerar en sida på finska språkinstitutet som bland annat tagit upp denna otydlighet.

”Det är därför inte lyckligt att läroböcker i svenska i de finska skolorna numera ofta tar upp ska som enda form. Jag hörde nyligen om en elev som efter flera års studier i svenska frågade sin lärare vad det underliga ordet ”skall” betydde ...”

[länk]
Jag tror det börjar bättra sig. Jag är t.ex. ofta inblandad i upphandlingar, och där gör man en tydlig skillnad på "bör-krav" och "skall-krav".

• Gilla
Anna_H
  • Laddar…
optimum optimum skrev:
Redogör för din källa att rubriken inte stämmer.
Du kan ju lyssna på Anders Tegnell när han säger detta på gårdagens presskonferens efter en fråga från en journalist.
Jag TROR det var på gårdagens PK, men det kan ha varit en annan intervju också.

"Sverige ligger nära en nivå där man kan börja se en effekt av en flockimmunitet."
Det är ju lite som att säga "Om en stund är det inte så lång tid kvar tills vi nästan är framme"

• Gilla
trähandtag och 1 till
  • Laddar…
N
Silver78 Silver78 skrev:
Läste du det jag skrev? Min fru jobbar på IVA. Jag tror mer på vad hon säger än vad man läser i tidningarna. Det största problemet nu är inte antal platser utan att man går runt med för lite personal. Man kanske orkar jobba 300 timmar i en månad. Lugnar inte detta ned sig så kommer personal att bli sjuka. Man har även gått från fyra till åtta - tio vårdkrävande patienter. En siffra som kommer att öka om platserna fylls upp. Vad det gör med patientsäkerheten behöver jag inte belysa närmare.
Din fru är en sann hjälte. Hon och hennes arbetskamrater är verkligen Sveriges nya hjältar och idoler!

• Gilla
Violina och 6 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.