Status
Inte öppen för fler kommentarer.
T
Anna_H Anna_H skrev:
Det kommer en andra våg i höst. Men hur stor den blir beror på hur många som redan haft det då. Jag hart inte tillräckligt med information att uttala mig om vilken procentnivå som krävs, vilket vore märkligt när inte ens experterna vet det ännu.
Det är många som säger tvärsäkert att det kommer en andra våg till höst, men hur kan vi veta det? Finns det någon vetenskaplig källa på det?

optimum
Här är fakta till att Anders Tegnell påstår att vi kan uppnå flockimmunitet redan i maj vilket sedan sprids i pressen och på nyhetssidor.

I detta video inlägg från NRK med Anders Tegnell så frågar intervjuaren
"-Men full immunitet ligger långt fram?" (ca 20 sekunder in i videon)

Detta svarar Anders Tegnell så här:
"-Våra modellerare tror på någon gång i maj" (ca 26 sekunder in i videon)

Anders Tegenell får då motfrågan
"-Allerede i mai? Hvofor det?"

Då svarar Anders Tegnell att det bygger på mattematiska modeller.
Därefter fortsätter Anders Tegnell att nu håller man på att mäta nivåerna på immuniteter

Man vet alltså inte ännu vilken nivå vi ligger på.
Man bygger mattematiska modeller på bristfälligt underlag (min åsikt)
Då måste det vara väldigt osäkra uppgifter och sådan är det vansinnigt att gå ut med.
Trovärdighet för honom anser jag vara förbrukad nu.
Han representerar FHM vilket är viktigt att förstå.

Se och lyssna gärna själv och gissa inte utan hör vad han säger.

https://www.nrk.no/urix/tegnell_-_-det-kan-bli-flokkimmunitet-i-stockholm-i-mai-1.14984679

• Gilla
  • Älska
MultiMan och 2 till
  • Laddar…
T TAR12 skrev:
Det är många som säger tvärsäkert att det kommer en andra våg till höst, men hur kan vi veta det? Finns det någon vetenskaplig källa på det?
Det har gjort det i tidigare pandemier.

• Gilla
BirgitS och 1 till
  • Laddar…
N Nybergzzz skrev:
Så man ska lyssna på dig som ej har ngn inblick som ej har ngn erfarenhet inom iva vården?
Nej, visserligen har jag en del inblick i intensivvården genom mitt yrke och har nära vänner som är anestesiläkare, men man ska lyssna på de som har det övergripande ansvaret för att organisera vården.

optimum
Anna_H Anna_H skrev:
Det kommer en andra våg i höst. Men hur stor den blir beror på hur många som redan haft det då. Jag hart inte tillräckligt med information att uttala mig om vilken procentnivå som krävs, vilket vore märkligt när inte ens experterna vet det ännu.
Jag tror på samma sak, att vi förhoppningsvis kan stänga ute smittspridningen genom det vi gör nu.
Men sedan finns stor risk att smittan återvänder i en andra våg.
Speciellt när folk efter ett tag börjar släppa på säkerhetsnivåer.
Precis som de som får för sig att börja banta. Går bra ett tag och sedan återgår man till gammalt sätt igen.

Nu tvättar vi händerna och är försiktiga var vi gör med händer som kan vara orena.
Vi träffar andra med stora avstånd.
Efter ett tag slappnar folk av och då återvänder smittspridningen.
Då får vi en ny våg och drömmen om flockimmunitet kan vi nog bara uppnå då ett vaccin finns tillgängligt.

• Gilla
pacman42
  • Laddar…
T
Anna_H Anna_H skrev:
Det har gjort det i tidigare pandemier.
Ok, jag förstår du utgår ifrån hur t.ex. spanska sjukan såg ut och även våra säsongsinfluensa

Jag är medveten om att det är sannolikt att vi får nya utbrott, det var mest det att de skulle komma just i höst jag funderade på. Varför inte i sommar eller under vintern?

Rörande flockimmuniteten, om ni läser mina två senaste inlägg (klicka på min avatar för att hitta till dem) om denna och hur den hör ihop med R-talen så får ni mycket av det ni diskuterar förklarat.

Men i kort så uppnår man flockimmunitet för det R-tal som gäller just nu, det innebär inte att man har flockimmunitet om man lättar på restriktionerna.

Dessutom gäller detta bara i Stockholm och med gällande R-värde, resten av Sverige har det inte. Tegnell har också sagt att man inte vill ha olika restriktioner i olika delar av landet, så detta är inte ens särskilt relevant för den svenska hanteringen av detta i stort.

harry73
L largab skrev:
[länk]

"att Sverige ligger nära en nivå där man kan börja se en effekt av en flockimmunitet. Han betonar dock att den totala flockimmuniteten förmodligen ligger en bit framåt."
Flockimmuniteten har ju allt att göra med R-värdet. Har man R = 1 eller lägre, har man flockimmunitet (under de då rådande omständigheter.
Har man total Lock Down, får man alltså flock immunitet vid extrem låg andel immunitet.
Så om Tegnell ser tecken på att vi når flock immunitet, borde det betyda att man under rådande rekommendationer ser en avmattning i smittspridningen som tyder på ett slags flockimmunitet.

Sedan finns såklart R0 värdet som är det initiala R-värdet och flockimmuniteten för R0 borde vara när man kan ta bort alla begränsningar och leva som förr.
Det finns flera uppskattningar för R0 och i Wuhan menar de nu att det kan vara så mycket som 5,7. Men även här är det lite klurigare, för i Wuhan, en stad med flera miljoner invånare, som lever tät ihop (med flera generationer) har många välbesökta marknader, trängsel i offentliga kummunikationer mm. har man hela andra förutsättningar för smittspridning än i t ex Umeå, så Wuhan har troligtvis ett högre R0 värde än Umeå.

Nu kan man göra så många modeller baserat på olika R.värden man vill, men det blir i alla fall grova uppskattningar som troligtvis bara blir fel på något sätt.

EDIT: Tack @Pacman för din gilla! Allt jag skrev om R och R0 lärde jag mig av dina inlägg, tänkte först att skriva i inlägget att du gärna fick kolla mina påståenden, men det blev inte av :)

Redigerat:
  • Gilla
BirgitS och 4 till
  • Laddar…
T TAR12 skrev:
Rätt imponerande att du lyckats sätta in dig i hur modellen är uppbyggd på så kort tid och samtidigt har full koll på beläggningen inom IVA. Jobbar du på FHM;)
Nej, jag är bara läskunnig. Vem som helst kan direkt ta reda på beläggningen på IVA just nu, det är väldigt enkelt:

https://www.svt.se/datajournalistik/corona-i-intensivvarden/

Vad gäller modellen så står det i klartext på deras hemsida att de inte räknat med att Sverige har implementerat några åtgärder för smittspridning: "As of our most recent update on April 13, 2020, Sweden had not implemented any measures."

• Gilla
kashieda och 3 till
  • Laddar…
R
optimum optimum skrev:
Men det blir väl ingen andra eller tredje våg om vi uppnått flockimmunitet ?
För vad är vitsen med den i så fall?

Och enligt FHM är Stockholm klara med detta i maj månad.

Vilken nivå tror du det behövs för att uppnå flockimmunitet mot SARS-CoV-2 ?
Nu får du sluta att feltolka FHM, Anders har sagt att matematiska modeller har visat att stockholm KAN få flockimmunitet i Maj. Du förstår skillnaden va?

Dessutom verkar det som om du måste läsa på vad flockimmunitet innebär för trots att du beter dig som en auktoritet i ämnet verkar det inte som du fattat det när du skrev som du just gjorde.

Flockimmunitet är inget statiskt tillstånd som gör att ingen alls kan bli smittad. Det innebär bara att så pass många är immuna att smittan inte sprids okontrollerat under rådande förhållande. Ändras förhållandena så kan fler börja bli smittade igen.

Jag har dessutom sett dig prata om flockimmunitet och vaccin som om de vore två motparter. Jag har bara trott att du uttryckt dig slarvigt men nu undrar jag om du inser att vaccin är ett sätt att nå flockimmunitet. Så när man pratar om flockimmunitet kan det faktiskt också handla om att man vaccinerar sig fram till det.

https://en.wikipedia.org/wiki/Herd_immunity

• Gilla
Violina och 7 till
  • Laddar…
optimum optimum skrev:
Här är fakta till att Anders Tegnell påstår att vi kan uppnå flockimmunitet redan i maj vilket sedan sprids i pressen och på nyhetssidor.

I detta video inlägg från NRK med Anders Tegnell så frågar intervjuaren
"-Men full immunitet ligger långt fram?" (ca 20 sekunder in i videon)

Detta svarar Anders Tegnell så här:
"-Våra modellerare tror på någon gång i maj" (ca 26 sekunder in i videon)

Anders Tegenell får då motfrågan
"-Allerede i mai? Hvofor det?"

Då svarar Anders Tegnell att det bygger på mattematiska modeller.
Därefter fortsätter Anders Tegnell att nu håller man på att mäta nivåerna på immuniteter

Man vet alltså inte ännu vilken nivå vi ligger på.
Man bygger mattematiska modeller på bristfälligt underlag (min åsikt)
Då måste det vara väldigt osäkra uppgifter och sådan är det vansinnigt att gå ut med.
Trovärdighet för honom anser jag vara förbrukad nu.
Han representerar FHM vilket är viktigt att förstå.

Se och lyssna gärna själv och gissa inte utan hör vad han säger.

[länk]

Vi får väl hoppas att han har rätt. Jag tror fortfarande att det beror på hur stort mörkertalet är. Är det dubbelt så många smittade som det officiella talet? Eller 10 ggr? 100? 1000? Påverkar väldigt mycket på siffrorna om när vi kan ha effekter av flockimmunitet.

Vi får se när det kommer mer antikroppstest i större skala.

• Gilla
BirgitS och 1 till
  • Laddar…
harry73 harry73 skrev:
Flockimmuniteten har ju allt att göra med R-värdet. Har man R = 1 eller lägre, har man flockimmunitet (under de då rådande omständigheter.
Har man total Lock Down, får man alltså flock immunitet vid extrem låg andel immunitet.
Så om Tegnell ser tecken på att vi når flock immunitet, borde det betyda att man under rådande rekommendationer ser en avmattning i smittspridningen som tyder på ett slags flockimmunitet.

Sedan finns såklart R0 värdet som är det initiala R-värdet och flockimmuniteten för R0 borde vara när man kan ta bort alla begränsningar och leva som förr.
Det finns flera uppskattningar för R0 och i Wuhan menar de nu att det kan vara så mycket som 5,7. Men även här är det lite klurigare, för i Wuhan, en stad med flera miljoner invånare, som lever tät ihop (med flera generationer) har många välbesökta marknader, trängsel i offentliga kummunikationer mm. har man hela andra förutsättningar för smittspridning än i t ex Umeå, så Wuhan har troligtvis ett högre R0 värde än Umeå.

Nu kan man göra så många modeller baserat på olika R.värden man vill, men det blir i alla fall grova uppskattningar som troligtvis bara blir fel på något sätt.
och vad ville du meddela?
Det är klart att det är under rådande omständigheter som flockimmunitet kan anas.
Att leva som förr ligger flera år framåt, om någonsin inträffar

T TAR12 skrev:
Ok, jag förstår du utgår ifrån hur t.ex. spanska sjukan såg ut och även våra säsongsinfluensa

Jag är medveten om att det är sannolikt att vi får nya utbrott, det var mest det att de skulle komma just i höst jag funderade på. Varför inte i sommar eller under vintern?
Historiskt sett (tidigare pandemier och våra säsongsinfluensor) har ju ofta haft en topp på 6-8 veckor där de flesta blivit sjuka, och sedan har det klingat av för säsongen. Men jag tror inte vi kan räkna så med Covid-19 eftersom vi försöker platta ut (och därmed förlänga) kurvan. Hade vi låtit folk smittas fritt så hade vi nog sett det hela klinga av någon gång i maj (om vi räknar med att de stora smittutbrotten drog igång i mitten av mars), men nu försöker vi ju låta folk smittas i långsammare takt. Så Tegnells prat om maj tror jag inte på.

harry73
L largab skrev:
och vad ville du meddela?
Att flockimmuniteten inte är så statiskt som vissa tror, och att om man ser tecken på flockimmunitet, är det såklart en flockimmunitet som baseras på rådande omständigheter.

Sedan ville jag meddela att även R0 inte är ett universalt värde som är fast kopplat till ett visst virus, så om man hittar R0 = 5,7 i Wuhan är det fortfarande möjligt att man hittar R0 = 3 i Stockholm, R0 = 9 i New York och R0 = 0,75 på Grönland (obs! Påhittade R0 värden)

• Gilla
Nyfniken och 5 till
  • Laddar…
T TAR12 skrev:

För att det statistiskt sett är så det funkar.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.