Status
Inte öppen för fler kommentarer.
Har det med saken att göra? Jag har valt att inte lämna ut mitt yrke här. Det är inte min identitet.

• Gilla
b8q och 6 till
  • Laddar…
T
Ulltand Ulltand skrev:
Min styrka är iaf ett misslyckat MENSA-prov och 130 IQ samt 4 års eftergymnasiala studier på KHT.
Oj, måste man skriva IQ också;)

Enligt vissa i tråden har jag max 80 och det stämmer säkert för jag kan verkligen inte förstå de som bara försvarar FHM och Sveriges vägval utan någon eftertanke alls när hela världen gör på ett annat sätt. I min värld så är kritiskt tänkande grunden för utveckling.

• Gilla
tompas11 och 1 till
  • Laddar…
Ni känner väl till begreppet confirmation bias? Ingen som inte lider av det kan tycka läget ser OK ut Sverige imo.

• Gilla
tompas11
  • Laddar…
D Daniel 109 skrev:
Har det med saken att göra? Jag har valt att inte lämna ut mitt yrke här. Det är inte min identitet.
Men det har väl väldigt mycket med saken att göra(om det är mitt inlägg du svarar på). I ett forum likt detta kan man oavsett förkunskaper, kompetens osv ha åsikter i vilka frågor som helst. Om jag torgför mina kunskaper om asbest, lättbetong eller balkskor så är det väl vitalt att veta att jag är mallanstadielärare eller byggnadsarbetare. Och det har väl aldrig varit viktigare än nu när drygt 60 % av sveriges invånare har epidemilog på sitt CV.

Kritiskt tänkande involverar även tänkande inte bara kritik.

Jag är väl en av dem som försvarat FHM här. Det beror snarare på att kritiken varit rejält undermålig än att jag tror att FHM gör allt rätt.

Skillnaderna mot resten av världen är dock inte så stora som många vill få dem till.

• Gilla
Violina och 11 till
  • Laddar…
A
L Lars48 skrev:
Där har du ett stort fel. Du missat tydligen videoklippet som visar en vårdpersonal som kommer ut från sitt jobb i ett äldreboende efter 4 veckor och tar sitt barn i famnen. Klippet är väldigt rörande. Så skyddar man sina riskgrupper. Inte en enda människa som får gå in eller ut från boende. Inte ens vårdpersonalen. Bara mat och medicin in och sopor ut. Personalen byter skift varje månad.
Det borde kunna ge effekt även med kortare rotation, t.ex två veckor. Då blir påfrestningen inte lika stor för vårdpersonalen utan de kan få andrum. Jag har ingen aning om det skulle vara genomförbart men det låter väldigt vettigt.

• Gilla
Bergkamp och 1 till
  • Laddar…
J
L lob skrev:
Men det har väl väldigt mycket med saken att göra(om det är mitt inlägg du svarar på). I ett forum likt detta kan man oavsett förkunskaper, kompetens osv ha åsikter i vilka frågor som helst. Om jag torgför mina kunskaper om asbest, lättbetong eller balkakor så är det väl vitalt att veta att jag är mallanstadielärare eller byggnadsarbetare. Och det har väl aldrig varit viktigare än nu när drygt 60 % av sveriges invånare har epidemilog på sitt CV.
För en del i tråden hade det passat bättre att ta bort demi i mitten på yrket i cvt...obs inte dig

• Gilla
mikethebik
  • Laddar…
D Daniel 109 skrev:
För att citera Jan Guillou "Valet av yrke avspeglar ens identitet".
Själv har jag Data/IT högskola i botten. Började som lärling som röris. Fastnade där i tio år. Sadlade om till brandskyddsingenjör/konsult/tekniker. Just nu permitterad men kollar runt på andra alternativ om detta skulle hålla i sig. Då är frågan om min identitet är "driftig" eller "velpelle".

• Gilla
lob
  • Laddar…
Ulltand Ulltand skrev:
Ni känner väl till begreppet confirmation bias? Ingen som inte lider av det kan tycka läget ser OK ut Sverige imo.
Och alla som skriker efter hårdare restriktioner lider definitivt av det. Samt de flesta andra bias-typerna som nämndes i inlägget #6734

Precis som oss alla.

/Andreas

• Gilla
patst577 och 1 till
  • Laddar…
T
Ulltand Ulltand skrev:
Om det ska vara krav på att uppge vad man jobbar med, borde det då också inte vara krav på att man läser igenom hela tråden innan man kommenterar?

• Gilla
  • Haha
Violina och 3 till
  • Laddar…
E eal skrev:
Och alla som skriker efter hårdare restriktioner lider definitivt av det. Samt de flesta andra bias-typerna som nämndes i inlägget #6734

Precis som oss alla.

/Andreas
Då är det explicit bias. Men fortfarande fullt behandlingsbart genom utbildning.

J
E eal skrev:

Precis som oss alla.

/Andreas
Skulle yrket vara noga kanske generationstillhörighet hade varit desto mera intressant. Då kunde man även se vilka som talar i egen sak. Min gissning är att ju närmre man är roffargenerationen/boomer och saknar anknytning till kommande generationer, desto mera lockdown...

• Gilla
mikethebik
  • Laddar…
T tanaris skrev:
Om det ska vara krav på att uppge vad man jobbar med, borde det då också inte vara krav på att man läser igenom hela tråden innan man kommenterar?
Jag tror du kanske svarade på fel post här?

T tanaris skrev:

Krav? Är det mitt inlägg du åsyftar? Jag kan tycka att läsa igenom hela tråden och att ange vad en arbetar med är relevanta krav. Mycket enklare dock att ange sin profession än att läsa igenom mastodonttrådar på BH.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.