2 170 655 läst · 32 467 svar
2171k läst
32,5k svar
Coronavirus
- Status
- Inte öppen för fler kommentarer.
Det gör du rätt i, eller snarare kanske inte nödvändigtvis ett år från idag.. men det finns inte många indikationer på att detta utbrott ska vara färdigt "för denna gång" förrän i början på nästa år som tidigast. MEN jag hoppas såklart att jag har fel!B b8q skrev:Jag tror att den stora allmänheten blir lite lurade av att Kina återgått till nästan normalläge, efter bara tre månader, och tror att det kommer att vara ungefär samma tidsrymd här; mars-maj, sedan normalt. Det tror inte jag - eller, i alla fall inte om vi inte ska öka spridningstakten igen. Nej, jag har räknat med ett år eller så.
Men då jag har det umgänget jag har, som har de jobb de har.. så har siffrorna visat vägen.
Däremot kommer vi nog (förhoppningsvis) få lite andrum i sommar innan nästa våg kommer (inte bara i sverige). Rent generellt så minskar alla virusar under sommaren.. inte pga av något i vårt "sommarväder" utan för att skolorna stänger, sommarlov.. folk har semester och är ute mycket mer.. så rörelsemönstret är annorlunda och gör smittospridningen mindre (annorlunda).
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 41 656 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 41 656 inlägg
"Nya nödlagen riskerar att göra Sverige lite sämre
Det är bakvänt att riksdagen godkänner först i efterhand"
"Högskolor och gymnasier bommade igen efter en samfälld rekommendation från Folkhälsomyndigheten och regeringen, eller i alla händelser var det så jag uppfattade förloppet.
Den som passerat Sveriges största tågstation de senaste veckorna funderar inte över om den behöver stängas. Man funderar över om den över huvud taget är öppen. Detsamma gäller stora varuhus i huvudstaden, kan jag meddela efter lite verklighetsspaning.
Nästan all aktivitet har så att säga lagt ner sig själv sedan coronakrisen blev akut. Och ännu mer så när regeringen begränsade antalet deltagare vid allmänna sammankomster till 50 personer - då förstod man att det var allvar."
"Men en bro har passerats med den nya lagen. Regeringen har fått befogenheter den aldrig haft tidigare i fredstid - i alla händelser inte sedan Sverige blev en demokrati.
Den kan förlängas. Den kan putsas upp och användas i andra sammanhang. Fallgroparna är många och de demokratiska principerna kan lätt förvandlas till fernissa. Det är historien full av bevis på."
https://www.aftonbladet.se/nyheter/...nodlagen-riskerar-att-gora-sverige-lite-samre
Jag skulle säga: "Mycket skrik för lite ull sa kärringen som klippte grisen"
Det är bakvänt att riksdagen godkänner först i efterhand"
"Högskolor och gymnasier bommade igen efter en samfälld rekommendation från Folkhälsomyndigheten och regeringen, eller i alla händelser var det så jag uppfattade förloppet.
Den som passerat Sveriges största tågstation de senaste veckorna funderar inte över om den behöver stängas. Man funderar över om den över huvud taget är öppen. Detsamma gäller stora varuhus i huvudstaden, kan jag meddela efter lite verklighetsspaning.
Nästan all aktivitet har så att säga lagt ner sig själv sedan coronakrisen blev akut. Och ännu mer så när regeringen begränsade antalet deltagare vid allmänna sammankomster till 50 personer - då förstod man att det var allvar."
"Men en bro har passerats med den nya lagen. Regeringen har fått befogenheter den aldrig haft tidigare i fredstid - i alla händelser inte sedan Sverige blev en demokrati.
Den kan förlängas. Den kan putsas upp och användas i andra sammanhang. Fallgroparna är många och de demokratiska principerna kan lätt förvandlas till fernissa. Det är historien full av bevis på."
https://www.aftonbladet.se/nyheter/...nodlagen-riskerar-att-gora-sverige-lite-samre
Jag skulle säga: "Mycket skrik för lite ull sa kärringen som klippte grisen"
Jag har lite svårt att förstå vart du vill komma med detta?F f91jsw skrev:
Politiker bestämmer i de flesta europeiska länderna och förhoppningsvis även så i Sverige, eller är du av en annan uppfattning?
Mitt inlägg som inledde denna pseudodiskussion var en invändning mot ett påstående att man i andra länder nu mjukar upp sina restriktioner skulle innebära att ta man tar efter Sverige. Se mitt svar i inlägg #6637.
Det jag menar att det är väl ganska naturligt att man kommer att minska restriktioner efter ett tag, inget land i Europa har uttalat sagt att restriktionerna är för evigt och eftersom vi knappt har haft några restriktioner i Sverige jämfört med andra länder så blir konsekvensen att man närmar sig oss när man tar bort restriktionerna. Det innebär inte att andra länder tar efter Sverige.
Redigerat:
Och som av en händelse så har man på Expressen tittat på hur många som dött i Stockholm i mars redan och där syns en överdödlighet redan nu:pacman42 skrev:
- https://www.expressen.se/kronikorer/anna-basen/sa-manga-dog-i-mars-jamfort-med-tidigare-ar/
Jag tolkar iom den kraftiga stigningen på slutet av mars in att runt 150 personer extra har dött i Stockholm under slutet av mars. Jag jämför då inte med andra år utan tittar bara på hur kurvan plötsligen fick en stegring som sammanfaller med dödsfallen i Covid-19. Detta stämmer också på ett ungefär med hur många fall av Covid-19 som funnits i Stockholm vid denna tiden, men inte riktigt. Merparten bör därför kunna härröras till Covid-19 i efterhand, detta trots flera underliggande sjukdomar.
Detta är mer av en anekdotisk bevisning på att man i efterhand kan visa kopplingen till Covid-19 rörande överdödlighet.
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 41 656 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 41 656 inlägg
Det finns en undersökning från USA som visar på att de som har lägre inkomster inte har kunnat tillämpa social distansering på samma sätt som de med högre inkomster. Det är helt enkelt lättare att tillämpa social distansering om du arbetar på kontor än om du t.ex. kör buss.L largab skrev:
Jag skulle tro att man när detta är över kommer att se de grupper som har sämre ekonomiska förutsättningar för att tillämpa social distansering drabbas hårdare oavsett om de bor i Norge, Tyskland, Sverige, Indien eller något annat land.
Redigerat:
Du skrev så här:T TAR12 skrev:
På vilket jag svarade att det inte är motsvarigheten till FHM som bestämmer i de flesta länder, utan politiker. Det spelar alltså inte nödvändigtvis så stor roll vad expertmyndigheterna vill, eftersom de blir överkörda av politiker som vill framstå som handlingskraftiga.T TAR12 skrev:
Jag förstår inte riktigt ditt resonemang. Både och tror jag svaret är. Sämre på båda områdena Eller så blir de riktigt slipade politiker, som fokuserar på partiet och karriären mer än att vara folkets tjänareBirgitS skrev:
Ledarskapet är varierande, både i teorin och praktiken för våra ministrar tycker jag själv
Lite egen erfarenhet från arbetslivet kan lämpligt för att kunna relatera till den stora massan av väljarna. Chefsutbuldningen där jag jobbar (privat och myndighet) har varit bra, hur ser den ut på politikersidan?
Grundstött
· Halland
· 28 353 inlägg
Grundstött
· Halland
· 28 353 inlägg
Alla chefer har nog inte tagit skuttet från en avbruten yrkesutbildning direkt till att vara ledare för en tiomiljonersnation.BirgitS skrev:
Och obs, jag räknar inte med styrelseposter i diverse intresseföreningar.
Det är inte samma sak som att vara chef på riktigt.
1-Det är mycket möjligt att Tegnell har samarbetat med andra länder men facit i hand har han och hans grupp inte kunnat ta nytta av andra länders erfarenheter.R RoAd skrev:Tegnell har redan sagt i intervjuer att de samarbetar med andra länder (det är ju självklart). Varför skulle enbart politiker kunna göra det? Det måste vara bättre att experterna utbyter råd än politiker utan någon kompetens.
Vilken myndighet är erfaren och skulle fått ansvaret istället? Ingen har ju erfarenhet av exakt denna situationen, men det borde ändå vara FHM som är närmast.
Tegnell har flera gånger sagt att han har haft samtal med experter i andra länder. Varför tror du att man INTE samarbetar över landsgränser?
Och varför man inte släpper in varenda "expert" som finns för att "hjälpa" till förstår nog de flesta.
Det är ju förstås också något du bara fått för dig och gjort till sanning som så mycket annat. FHM presenterar självklart gemensamt överenskomna beslut utåt, hur skulle det annars sett ut. Anders har varit tydlig med att det är en stor grupp människor som gemensamt jobbar på myndigheten och att det han förmedlar är ett resultat av alla dessas jobb.
2-Det ska inte vara en myndighet som får ansvaret för en sån stor fråga. Det är den folkvalda regeringen som ska styra landet. Nu har det varit på det viset att en myndighet har fått som sin uppgift att styra landet vilket är i grund och botten felaktigt.
3-Om Tegnell hade haft bra samarbete med andra länders experter då skulle inte han och hans myndighet sätta landet i ett sånt katastrofalt läge som nu. Dödsantalet visar idag 105 döda och 504 så kallade sjukhus smittade. Antal smittade och döda som inte är testade för Coronavirus är säkerligen högre.
4- Nej, det är ingenting som jag har fått mig att det sitter bara ja-sägare på FHM och att e inte släpper in någon annan. Jag hänvisar till intervjuer som är gjorda med Professor Björn Olsen, professor Cecilia Söderberg och professor Joacim Rocklöv. De har velat inleda ett samarbete med FHM men blivit nekad. Deras intervjuer har jag bland annat lagt ut i denna trå och de finns tillgängliga på internet.