2 170 747 läst · 32 467 svar
2171k läst
32,5k svar
Coronavirus
- Status
- Inte öppen för fler kommentarer.
Men om personen inte hade KOL hade personen då dött?tompas11 skrev:
Vad kom först, hönan eller ägget?
Och om personen i fråga blev mer mottaglig för en bakteriell infektion i lungorna och en normalt ofarlig bakterie får fäste, dog personen då varken i Covid-19 eller KOL?
Mutationen kom först och den skedde i ägget med största sannolikhet. Därmed var hönan först.D jonas_t skrev:
Rörande dödsfallet så vet man inte om personen dött om den inte hade haft KOL och därmed är Covid-19 dödsorsaken i alla fall, men med KOL som en riskfaktor.
Nej så kodar man normalt inte dödsfall i samband med influensasäsong.tompas11 skrev:
Om du har konstaterats ha covid19 när du avlider så kodas orsaken som covid19 oavsett om du egentligen dör i sviterna av cancer eller ålderdom mm.
Den enda skillnad jag har hittat avseende sättet att koda är att för covid19 så måste smittan vara konstaterad i laboratorium och för vanlig influensa så räcker det att man haft symptom inom en 30-dagars period räknat från dödsfallet.
Om någon besitter annan information så får ni gärna upplysa om det.
Inte bara här, men det ligger lite i människans natur att göra tvärtemot ”orders” från auktoriteter.. speciellt där det inte finns några kännbara konsekvenser av att inte lyssna. (Alla vill bestämma själva, ingen ska minsann komma och diktera vad ”jag får göra och inte”).F Finndjävel skrev:Jag begriper mig helt enkelt inte på er svenskar överhuvudtaget, det får jag erkänna. Regler på regler på regler när det gäller var man får bygga sitt lilla vedlider på egen mark.
Men när det gäller tillfälliga restriktioner i syfte att minska på död och lidande av den egna befolkningen ja då är ni plötsligt ultra libertarianer som får teaparty-rörelsen att blekna. Fy fasen om nån skulle få för sig att förbjuda er att gå på spa i några månader i syfte att rädda människoliv, nån kan ju bli kränkt. Jag begriper inte människosynen.
Det gäller på alla områden! Säg åt någon att de inte får måla sitt hus rött och de kan vandra över lik för att få måla sitt hus just rött.. även om inte från början tyckte rött ens var snyggt.
..får de å andra sidan måla det rött om de vill, ja..då är det inte lika intressant längre..
Människor är så fascinerande!
Med den logiken är det få människor som dör i cancer, men en helvetes massa som dör i våra försök att bota den.pacman42 skrev:
Påverkan på statistiken får man om det är väldigt många som är smittade samtidigt. Om t ex 10% av befolkningen är smittad av covid (jämnt fördelat) vid en given tidpunkt kommer förstås också 10% av alla döda vara smittade, även om inte covid hade något alls med dödsfallet att göra. Med 250 döda om dagen blir det 25 dödsfall om dagen som attribueras till covid men som inte dog av infektionen. Men då krävs det som sagt att en ganska stor andel är smittad vid varje given tidpunkt.pacman42 skrev:
Precis. Överdödligheten i sluträkningen är det som kommer att avföra CFR i efterhand, men det är något annat än vad som anges som orsak i det enskilda fallet.F f91jsw skrev:Påverkan på statistiken får man om det är väldigt många som är smittade samtidigt. Om t ex 10% av befolkningen är smittad av covid (jämnt fördelat) vid en given tidpunkt kommer förstås också 10% av alla döda vara smittade, även om inte covid hade något alls med dödsfallet att göra. Med 250 döda om dagen blir det 25 dödsfall om dagen som attribueras till covid men som inte dog av infektionen. Men då krävs det som sagt att en ganska stor andel är smittad vid varje given tidpunkt.
Jag trodde inte det var det heller, men de ville inte ha mig i närheten av sjukhuset heller (fick prata med dem i telefon flera ggr) - det var stort utbrott av vinterkräksjukan just då,F f91jsw skrev:
Jag hade varit sjuk innan och det var första dagen jag kunde ta mig till affären. Enda gången jag var ut (en timme) och det tog bara timmar innan det illamåendet började.. så mitt immunförsvar var ju nerkört i botten efter antibiotikakuren .. de trodde att det var därför det tog så illa på mig.. och höll i sig.. fick ha bomullstussar med vatten under läppen osv för vätska (isbitarna var för kalla för kallt vatten ner gav kram typ; ..hua..
Eb vanlig magsjuka sänker mig 4-5 dagaroch sedan tar det ett par veckor innan matlusten kommer tillbaka.
..och när det gäller ”dålig mat bakterier” så ja.. kan det hålla i två veckor, men då har jag faktiskt haft matlust.. ätit som vanligt, fast ja det kom ut fort sen.
skumma saker man kan drabbas av, oavsett!