2 170 825 läst · 32 467 svar
2171k läst
32,5k svar
Coronavirus
- Status
- Inte öppen för fler kommentarer.
Ingen aning om hur det fungerar i Ulan Bator idag, har inte varit där sen 90-talet.F Finndjävel skrev:Poängen är att det fungerar sämre utan lagstiftning. Om du inte tror mig så kan du ta en titt på hur fint trafiken löper i Indonesien, Phillipinerna eller liknande ställen där man "råder" folk hur de ska agera. Ulan Bator är ett praktexempel. Där finns inga skrivna lagar alls bara "traditioner" hur man ska göra, så där måste allt fungera perfekt...
Tycker det är bättre att diskutera hur det fungerar i närområdet i synnerhet och angränsande områden i allmänhet än ett område som har en helt annan uppbyggnad och kultur.
Det får stå för dig att det fungerar bättre att förbjuda, jag är en sann optimist och tror på att mina medmänniskor kan ta ansvar. (Och nu diskuterar vi Corona, ett samhälle kan inte vara helt utan regler och lagar).
Avled 114 personer senaste dygnet eller är det ackumulerade siffror från flera dagar såsom Tegnell informerade om att det skulle bli igår på pressträffen?F Finndjävel skrev:Hur många har dött i sjukdomarna du räknar upp i Sverige under det senaste dygnet? Kan du ta fram siffror på det. I Covid19 har 114 dödsfall rapporterats i Sverige under det senaste dygnet. För att sätta det hela i perspektiv. Tragiskt att det finns så många människor som inte alls kan förstå hur exponentiell ökning ska tolkas ur ett diagram.
Det räcker inte att råda folk att hålla till höger i trafiken, det behövs lagstiftning för att det ska fungera.
Möbius skrev:
Jag undrar detsamma. På FHM sida står det 37 avlidit igår och 2 idag.Möbius skrev:
Medlem
· Etelä Pohjanmaa
· 2 467 inlägg
Jag begriper mig helt enkelt inte på er svenskar överhuvudtaget, det får jag erkänna. Regler på regler på regler när det gäller var man får bygga sitt lilla vedlider på egen mark.tttomten skrev:Ingen aning om hur det fungerar i Ulan Bator idag, har inte varit där sen 90-talet.
Tycker det är bättre att diskutera hur det fungerar i närområdet i synnerhet och angränsande områden i allmänhet än ett område som har en helt annan uppbyggnad och kultur.
Det får stå för dig att det fungerar bättre att förbjuda, jag är en sann optimist och tror på att mina medmänniskor kan ta ansvar. (Och nu diskuterar vi Corona, ett samhälle kan inte vara helt utan regler och lagar).
Men när det gäller tillfälliga restriktioner i syfte att minska på död och lidande av den egna befolkningen ja då är ni plötsligt ultra libertarianer som får teaparty-rörelsen att blekna. Fy fasen om nån skulle få för sig att förbjuda er att gå på spa i några månader i syfte att rädda människoliv, nån kan ju bli kränkt. Jag begriper inte människosynen.
Jag noterade att man från FHMs sida "äntligen" fått in det fjärde dödsfallet (nästan en vecka sent) från Norrbotten. Men nu misstämmer det iofs igen då ytterligare en person dog i Norrbotten igår. De har en rejäl eftersläpning.Möbius skrev:
Även inrikes avrådes, men inte av UD (de har inte med inrikes resor att göra). Istället är det statsministern som avrått svenskarna att resa inrikes.tttomten skrev:
Vilken tur du inte bor här dåF Finndjävel skrev:Jag begriper mig helt enkelt inte på er svenskar överhuvudtaget, det får jag erkänna. Regler på regler på regler när det gäller var man får bygga sitt lilla vedlider på egen mark.
Men när det gäller tillfälliga restriktioner i syfte att minska på död och lidande av den egna befolkningen ja då är ni plötsligt ultra libertarianer som får teaparty-rörelsen att blekna. Fy fasen om nån skulle få för sig att förbjuda er att gå på spa i några månader i syfte att rädda människoliv, nån kan ju bli kränkt. Jag begriper inte människosynen.
Jag har en fundering, varför denna nedlåtande syn på svenskar när du inte bor här?
Frågan ställs inte för att skapa debatt utan för att jag är (och har varit i några veckor) riktigt nyfiken.
Personen dog av Covid-19 på grund av att detta var den utlösande faktorn.D jonas_t skrev:
Hade personen inte drabbats av Covid-19 så hade personen sannolikt levt idag.
Ja jo javisst men svaret var angående lagstiftning och det är skillnad på UDs avrådan som innebär att de flesta försäkringar mm inte gäller och en uppmaning att inte resa.pacman42 skrev:
Har ni sett detta från TT?
Är det trångboddheten som gör sig gällande?
Jag ingick tydligen inte där.. Spydde/mådde illa i tre nästan veckor.. ! (Tog ett par månader o komma tillbaka)BirgitS skrev:
Usch, jag är ”van” med magsjuka.. men de befinner sig inte i samma klass alltså efter det så har jag alltid handsprit hemma och i väskan.. (frukt- och grönsaksavdelningen på affären är värsta smittkällan året runt!)
.. tvättar alltid händerna direkt när jag kommer hem.. (så min handhygien var god redan innan Corona!)
Aldrig mer säger jag bara.. har mardrömmar än, flera år senare!
I Danmark är fotboll med publik utesluten i sommar:
- Det enda vi vet med säkerhet är att fram till den 1 september blir det utan publik, säger det danska idrottsförbundets ordförande Morten Møholm.
- Det enda vi vet med säkerhet är att fram till den 1 september blir det utan publik, säger det danska idrottsförbundets ordförande Morten Møholm.
Det kanske inte är så konstigt. Tänk social kontroll och jantelag. Det anses inte acceptabelt att bygga som man vill eftersom det påverkar strandskydd, naturvärden, grannar etc. Därför finns ett starkt regelverk för detta. På likande sätt är det inte acceptabelt att avvika från normen när det gäller social distansering och reserestriktioner. I det fallet behövs inte så mycket tvingande regler eftersom den sociala kontrollen fortfarande är tillräckligt stark.F Finndjävel skrev:Jag begriper mig helt enkelt inte på er svenskar överhuvudtaget, det får jag erkänna. Regler på regler på regler när det gäller var man får bygga sitt lilla vedlider på egen mark.