Status
Inte öppen för fler kommentarer.
F Finndjävel skrev:
Poängen är att det fungerar sämre utan lagstiftning. Om du inte tror mig så kan du ta en titt på hur fint trafiken löper i Indonesien, Phillipinerna eller liknande ställen där man "råder" folk hur de ska agera. Ulan Bator är ett praktexempel. Där finns inga skrivna lagar alls bara "traditioner" hur man ska göra, så där måste allt fungera perfekt...
Ingen aning om hur det fungerar i Ulan Bator idag, har inte varit där sen 90-talet.
Tycker det är bättre att diskutera hur det fungerar i närområdet i synnerhet och angränsande områden i allmänhet än ett område som har en helt annan uppbyggnad och kultur.

Det får stå för dig att det fungerar bättre att förbjuda, jag är en sann optimist och tror på att mina medmänniskor kan ta ansvar. (Och nu diskuterar vi Corona, ett samhälle kan inte vara helt utan regler och lagar).

• Gilla
mikethebik och 2 till
  • Laddar…
A
F Finndjävel skrev:
Hur många har dött i sjukdomarna du räknar upp i Sverige under det senaste dygnet? Kan du ta fram siffror på det. I Covid19 har 114 dödsfall rapporterats i Sverige under det senaste dygnet. För att sätta det hela i perspektiv. Tragiskt att det finns så många människor som inte alls kan förstå hur exponentiell ökning ska tolkas ur ett diagram.

Det räcker inte att råda folk att hålla till höger i trafiken, det behövs lagstiftning för att det ska fungera.
Avled 114 personer senaste dygnet eller är det ackumulerade siffror från flera dagar såsom Tegnell informerade om att det skulle bli igår på pressträffen?

• Gilla
twoody och 2 till
  • Laddar…
Möbius skrev:
Avled 114 personer senaste dygnet eller är det ackumulerade siffror från flera dagar såsom Tegnell informerade om att det skulle bli igår på pressträffen?
Möbius skrev:
Jag undrar detsamma. På FHM sida står det 37 avlidit igår och 2 idag.

tttomten tttomten skrev:
Ingen aning om hur det fungerar i Ulan Bator idag, har inte varit där sen 90-talet.
Tycker det är bättre att diskutera hur det fungerar i närområdet i synnerhet och angränsande områden i allmänhet än ett område som har en helt annan uppbyggnad och kultur.

Det får stå för dig att det fungerar bättre att förbjuda, jag är en sann optimist och tror på att mina medmänniskor kan ta ansvar. (Och nu diskuterar vi Corona, ett samhälle kan inte vara helt utan regler och lagar).
Jag begriper mig helt enkelt inte på er svenskar överhuvudtaget, det får jag erkänna. Regler på regler på regler när det gäller var man får bygga sitt lilla vedlider på egen mark.

Men när det gäller tillfälliga restriktioner i syfte att minska på död och lidande av den egna befolkningen ja då är ni plötsligt ultra libertarianer som får teaparty-rörelsen att blekna. Fy fasen om nån skulle få för sig att förbjuda er att gå på spa i några månader i syfte att rädda människoliv, nån kan ju bli kränkt. Jag begriper inte människosynen.

• Gilla
  • Älska
  • Haha
SonnyListon och 3 till
  • Laddar…
Möbius skrev:
Jag noterade att man från FHMs sida "äntligen" fått in det fjärde dödsfallet (nästan en vecka sent) från Norrbotten. Men nu misstämmer det iofs igen då ytterligare en person dog i Norrbotten igår. De har en rejäl eftersläpning.

tttomten tttomten skrev:
Gör det inte?
Ett exempel, folk reser betydligt mycket mindre inrikes just nu utan att det är förbjudet.

edit, lägger till förtydligande över inrikes då utrikes faktiskt är avrått av UD.
Även inrikes avrådes, men inte av UD (de har inte med inrikes resor att göra). Istället är det statsministern som avrått svenskarna att resa inrikes.

F Finndjävel skrev:
Jag begriper mig helt enkelt inte på er svenskar överhuvudtaget, det får jag erkänna. Regler på regler på regler när det gäller var man får bygga sitt lilla vedlider på egen mark.

Men när det gäller tillfälliga restriktioner i syfte att minska på död och lidande av den egna befolkningen ja då är ni plötsligt ultra libertarianer som får teaparty-rörelsen att blekna. Fy fasen om nån skulle få för sig att förbjuda er att gå på spa i några månader i syfte att rädda människoliv, nån kan ju bli kränkt. Jag begriper inte människosynen.
Vilken tur du inte bor här då;)

Jag har en fundering, varför denna nedlåtande syn på svenskar när du inte bor här?
Frågan ställs inte för att skapa debatt utan för att jag är (och har varit i några veckor) riktigt nyfiken.

• Gilla
uplj och 4 till
  • Laddar…
D jonas_t skrev:
Om en person med långt gången KOL (kronisk nedsatthet av lungfunktionen) dör och samtidigt är smittad av COVID-19. Dör personen av KOL eller Covid-19?
Personen dog av Covid-19 på grund av att detta var den utlösande faktorn.
Hade personen inte drabbats av Covid-19 så hade personen sannolikt levt idag.

• Gilla
SonnyListon
  • Laddar…
pacman42 pacman42 skrev:
Även inrikes avrådes, men inte av UD (de har inte med inrikes resor att göra). Istället är det statsministern som avrått svenskarna att resa inrikes.
Ja jo javisst men svaret var angående lagstiftning och det är skillnad på UDs avrådan som innebär att de flesta försäkringar mm inte gäller och en uppmaning att inte resa.

Har ni sett detta från TT?

Totalt har 3 143 personer konstaterats smittade i regionen vilket motsvarar 13 fall per 10 000 invånare.

I Rinkeby-Kista finns 238 konstaterade fall vilket är 47 per 10 000 invånare. Spånga-Tensta har 144 smittade vilket är 37 per 10 000.
Är det trångboddheten som gör sig gällande?

BirgitS BirgitS skrev:
Det finns rätt många som inte får vinterkräksjukan p.g.a. en genetisk variation.
[länk]
Jag ingick tydligen inte där.. Spydde/mådde illa i tre nästan veckor.. ! (Tog ett par månader o komma tillbaka)

Usch, jag är ”van” med magsjuka.. men de befinner sig inte i samma klass alltså :oops: efter det så har jag alltid handsprit hemma och i väskan.. (frukt- och grönsaksavdelningen på affären är värsta smittkällan året runt!)

.. tvättar alltid händerna direkt när jag kommer hem.. (så min handhygien var god redan innan Corona!) :)

Aldrig mer säger jag bara.. har mardrömmar än, flera år senare!

• Ledsen
  • Gilla
uplj och 1 till
  • Laddar…
H hapazard skrev:
Hah, hemma och vabbar med kräksjukt barn...
Krya på parveln!

• Gilla
hapazard
  • Laddar…
pacman42 pacman42 skrev:
Har ni sett detta från TT?

Är det trångboddheten som gör sig gällande?
Kultur, språk, krassligare?
Är det så enkelt att överdödligheten i SE jmf Norge beror på färre % ny-norskar?

I Danmark är fotboll med publik utesluten i sommar:
- Det enda vi vet med säkerhet är att fram till den 1 september blir det utan publik, säger det danska idrottsförbundets ordförande Morten Møholm.

F Finndjävel skrev:

Det kanske inte är så konstigt. Tänk social kontroll och jantelag. Det anses inte acceptabelt att bygga som man vill eftersom det påverkar strandskydd, naturvärden, grannar etc. Därför finns ett starkt regelverk för detta. På likande sätt är det inte acceptabelt att avvika från normen när det gäller social distansering och reserestriktioner. I det fallet behövs inte så mycket tvingande regler eftersom den sociala kontrollen fortfarande är tillräckligt stark.

• Gilla
  • Haha
SonnyListon och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.