Status
Inte öppen för fler kommentarer.
BirgitS
MultiMan MultiMan skrev:
Direkta felaktigheter eller generella överslätande inlägg utan verklig substans ogillar jag, särskilt när det enbart handlar om att ifrågasätta något en viss människa har sagt baserat på ett allmänt ogillande för denne och dennes åsikter.
Jag hyser inget allmänt ogillande av Lars48 men inläggen lämnar många gånger mycket att önska när det gäller korrekthet och fakta. Det är det som jag och, som jag uppfattar det, många andra har svårt för.

MultiMan MultiMan skrev:
Inte att ta del av hans berättelse och försöka hjälpa, utan bara att stjälpa. Mycket tråkigt.
Jag vet förstås inte vad som kan hjälpa Lars48 bäst, det går ju inte utan att känna honom i verkligheten, men ibland kan det ju faktiskt hjälpa någon att komma till rätta med sin ångest, skräck, rädsla (eller vad det nu gäller) genom att ge fakta. Så jobbar man t.ex. med de som är flygrädda, dels fakta om vad som händer under flygningen och dels sätt att stå ut med sin rädsla (avslappnade musik etc.).

MultiMan MultiMan skrev:
Ni får gärna hylla FHM och dess ledare som vår tids frälsare och lita blint på vad de skriver om sig själva, det gör mig inget.
Jag uppfattar inte FHM som någon sort frälsare och litar inte heller blint på dem. De är människor som gör så gott de kan för att försöka komma fram till vettiga beslut när det många gånger handlar om att famla i mörkret och välja mellan pest och kolera. Själv är jag mer restriktiv än vad FHM tycker att jag borde vara.

MultiMan MultiMan skrev:
Min upplevelse är annars att du normalt sett försöker vara sansad och faktafokuserad, men även solen har sina fläckar och Corona-krisen har blottat en hel del sådant hos många.
Tack, det är vad jag strävar efter, bland annat för att det hjälper mig i denna krissituation. Men naturligtvis är jag mänsklig och därmed inte felfri.

MultiMan MultiMan skrev:
Redan inlägg nr 3 sätter tonen och sedan startar en kakafoni och gruppmobbning av sällan skådat slag,
När man reagerar på sånt tycker jag att man ska anmäla det eller skriva ett inlägg där man säger ifrån.

• Gilla
Zsam och 7 till
  • Laddar…
optimum
BirgitS BirgitS skrev:
Jag hyser inget allmänt ogillande av Lars48 men inläggen lämnar många gånger mycket att önska när det gäller korrekthet och fakta. Det är det som jag och, som jag uppfattar det, många andra har svårt för.

Jag vet förstås inte vad som kan hjälpa Lars48 bäst, det går ju inte utan att känna honom i verkligheten, men ibland kan det ju faktiskt hjälpa någon att komma till rätta med sin ångest, skräck, rädsla (eller vad det nu gäller) genom att ge fakta. Så jobbar man t.ex. med de som är flygrädda, dels fakta om vad som händer under flygningen och dels sätt att stå ut med sin rädsla (avslappnade musik etc.).

Jag uppfattar inte FHM som någon sort frälsare och litar inte heller blint på dem. De är människor som gör så gott de kan för att försöka komma fram till vettiga beslut när det många gånger handlar om att famla i mörkret och välja mellan pest och kolera. Själv är jag mer restriktiv än vad FHM tycker att jag borde vara.

Tack, det är vad jag strävar efter, bland annat för att det hjälper mig i denna krissituation. Men naturligtvis är jag mänsklig och därmed inte felfri.

När man reagerar på sånt tycker jag att man ska anmäla det eller skriva ett inlägg där man säger ifrån.
Tråkigt nog hjälper inte sådant på dig.
Det är därför jag slutat svara på dina sönderhackade kommentarer på mina inlägg och du envisas med att tolka allt som man skriver som negativt. Troligen beror det på din livssituation men ska inte drabba oss andra på forumet.
Helt klart att många är oroliga för denna skit vi smittas med och många kommer se sina nära och kära gå bort i en vidrig död.

Beror det på att du är orolig också så är ett råd från mig att låta bli denna diskussionen och mer fokusera på andra byggtrådar. Jag gör så också. Våren är här och byggprojekten blir nog många i år då många fårr mer tid över.

• Gilla
  • Älska
SonnyListon och 2 till
  • Laddar…
T
F f91jsw skrev:
I många andra länder har man infört hårdare åtgärder än som varit motiverat enligt expertisen, av politiska skäl.
Källa på det? (förutom Anders Tegnells åsikter)

F f91jsw skrev:
Det vi ser nu är inte att andra länder öppnar sina samhällen, utan att de går mot ett läge som Sverige har siktat mot från början, dvs att balansera smittskydd mot att samhället ska fungera.
Jag tror nog att motsvarigheterna till FHM i andra länder har god koll på hur smittspridningen fungerar och vill balansera åtgärder mot att samhället ska fungera. Eller har du en källa på att man försöker uppnå något annat?

F f91jsw skrev:
Än så länge ser det ut att fungera. Det är ansträngt men inte ohanterligt i Stockholm med omgivning, men nästan ingen spridning i resten av landet.
Vi har allmän smittspridning i hela Sverige. Källa FHM

Min uppfattning: Eftersom man har dimensionerat åtgärderna med utgångspunkt från ett beräknat antal sjuka som ligger mellan hälften och en tredjedel av vad våra grannländer räknat på och vi fortfarande inte nått den "flacka" delen av kurvan så är det tyvärr nog bara en tidsfråga innan det blir ohanterligt i vart fall i Stockholm.

• Älska
SonnyListon
  • Laddar…
T TAR12 skrev:
Det är ju inga hemligheter att motsvarande myndigheter till FHM har samma rekommendationer som FHM, det som skiljer är de politiska besluten, här i Sverige går vi efter expertkompetens, många andra länder gör på annat sätt.

En smaksat vad man tycker är bäst men personligen tycker jag det känns tryggare att experter få ge rekommendationer som följs, än att politiker gillgissar sig fram till vad de tror är bättre...

• Gilla
  • Haha
Rappala och 7 till
  • Laddar…
  • Gilla
datadavid och 1 till
  • Laddar…
T
G gaidin skrev:
Det är ju inga hemligheter att motsvarande myndigheter till FHM har samma rekommendationer som FHM, det som skiljer är de politiska besluten, här i Sverige går vi efter expertkompetens, många andra länder gör på annat sätt.
Har du någon källa på att det är så i andra jämförbara länder, t.ex. Norge, Danmark eller Tyskland eller är det bara en åsikt?

• Gilla
SonnyListon
  • Laddar…
T TAR12 skrev:
Har du någon källa på att det är så i andra jämförbara länder, t.ex. Norge, Danmark eller Tyskland eller är det bara en åsikt?
Det är vad FHM har berättat om på de pressträffar och intervjuer jag sett.

Har du en källa på motsatsen?

För övrigt blandar du ihop ordet "åsikt" med något annat, vad vet jag inte. Det är inte en åsikt om FHM samarbetar med motsvarande myndigheter i andra länder, antingen gör de det, eller så gör de inte det.

En åsikt hade varit om man tycker det är bra eller dåligt att det sker.

BirgitS
optimum optimum skrev:
Tråkigt nog hjälper inte sådant på dig.
Det är därför jag slutat svara på dina sönderhackade kommentarer på mina inlägg och du envisas med att tolka allt som man skriver som negativt. Troligen beror det på din livssituation men ska inte drabba oss andra på forumet.
Helt klart att många är oroliga för denna skit vi smittas med och många kommer se sina nära och kära gå bort i en vidrig död.

Beror det på att du är orolig också så är ett råd från mig att låta bli denna diskussionen och mer fokusera på andra byggtrådar. Jag gör så också. Våren är här och byggprojekten blir nog många i år då många fårr mer tid över.
Svårt att veta vad din första meningen syftar på eftersom du innan den citerar hela mitt inlägg och inte bara det du kommenterar.

Jag tolkar absolut inte allas inlägg som något negativt.

Att läsa fakta och leta fram fakta att skriva i den här tråden snarare minskar än ökar min oro. Jag hoppas att några andra fungerar på likartat sätt och också gillar att läsa fakta.

• Gilla
Zsam och 12 till
  • Laddar…
tompas11 tompas11 skrev:
Nästan ingen spridning i resten av landet?:surprised:
I söndags var det 294 fall totalt i landet. Av dem var 231 i Stockholm med omgivande regioner, om man där räknar in Östergötland. Skåne har t ex bara haft enstaka konstaterade fall per dag nu i mer än tre veckor. Långt färre än Danmark, som har kraftigare åtgärder.

• Haha
  • Gilla
SonnyListon och 1 till
  • Laddar…
BirgitS
  • Gilla
Violina och 6 till
  • Laddar…
T TAR12 skrev:
Det uppenbara exemplet är ju Danmark, där Sundhedsstyrelsen offentligt gick ut med att det var ett politiskt beslut som inte var förankrat hos dem.

• Gilla
sunnis och 2 till
  • Laddar…
T TAR12 skrev:
Jag tror nog att motsvarigheterna till FHM i andra länder har god koll på hur smittspridningen fungerar och vill balansera åtgärder mot att samhället ska fungera. Eller har du en källa på att man försöker uppnå något annat?
Poängen är att de flesta länder är de politiker som bestämmer, inte motsvarigheten till FHM.

T TAR12 skrev:
Vi har allmän smittspridning i hela Sverige. Källa FHM
Alla länder i hela världen har allmän smittspridning. Det viktiga är i vilken mån spridningen hålls under kontroll.

F f91jsw skrev:
Poängen är att de flesta länder är de politiker som bestämmer, inte motsvarigheten till FHM.
Som tur är tar de flesta politiker hjälp av sina expertmyndigheter innan dom fattar beslut.

• Gilla
Abies koreana och 1 till
  • Laddar…
F f91jsw skrev:
Ska jag tolka ditt svar som att i Sverige är det FHM som bestämmer och inte politikerna?

• Gilla
SonnyListon
  • Laddar…
tompas11 tompas11 skrev:
Ska jag tolka ditt svar som att i Sverige är det FHM som bestämmer och inte politikerna?
Det är politikerna som bestämmer, det är de som har ansvaret, men de fattar beslut utifrån myndigheternas rekommendationer. Det är så det funkar i Sverige, övriga länder har ett mer uttalat ministerstyre.

• Haha
SonnyListon
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.