2 170 825 läst · 32 467 svar
2171k läst
32,5k svar
Coronavirus
- Status
- Inte öppen för fler kommentarer.
Sverige har ju som uppmärksammats mycket senaste veckorna ett annat system än de flesta andra länder. Svenska myndigheter har långtgående befogenhet att bestämma inom sina områden, och ministerstyre är förbjudet enligt grundlagen. Regeringen kan bestämma vissa saker men inte allmänt genom dekret, utan bara inom ramen för gällande lagar. När det gäller smittskydd är FHM expertmyndighet och regeringen har i princip att rätta sig efter deras rekommendationer. Det går att ändra lagarna som regeringen måste agera efter men då först efter godkännande av riksdagen.tompas11 skrev:
Jag som andra här kanske såg på Morgonstudion i morse. Där intervjuades Johan von Schreeb, Docent vid karolinska institutet, Kunskapscentrum för internationell katastrofmedicin. Han ville gärna sätta Covid -19 i perspektiv, inte förminska eller förringa pandemin som han anser är allvarlig. Snarare att så fort rika länder råkar ut för en sjukdom de inte kan bekämpa är det allvarligt.
Min tanke var då hur kommer detta slå mot fattiga länder som redan har problem att bekämpa sånt som vi anser är ofarligt idag.
Han menade också att det kanske är värt att fundera på om dödsorsaken är Covid -19 alla gånger det rapporteras? Eller om det är så att den som dog hade Covid -19, men den direkta dödsorsaken är en sådan att patienten skulle ha avlidit inom en snar framtid. Covid -19 kan vara en accelerator.
Med reservation att jag kan ha lagt in egna tankar här snarare än exakt det han sa. Jag kommer inte ihåg allt i detalj. Kolla gärna SVT play Morgonstudion. Drygt en timme in, leta lite så hittar ni det.
För att sätta det hela i perspektiv visade han dessa siffror.
TBC: 1,5 miljoner döda per år
Malaria: 435 000 döda per år
Mässlingen: 140 000 döda per år
Diarréer: 500 000 döda barn per år
Lunginflammation: 800 000 döda barn per år
Influensa i Italien 2016–2017: 25 000
Influensa i USA 2017–2018: 61 000
Trafikolyckor: 1,5 miljoner döda per år
Covid-19 fram till den 6 april: drygt 74 500 döda globalt.
Mycket av detta är rationalisering för min egen del. Jag är orolig. Jag tillhör riskgruppen med högt blodtryck, precis som nästan 2 miljoner svenskar. Så att veta eller tro att min egen dödlighet kanske inte är helt beroende på om jag får Covid -19 är på något perverst sätt lugnande. jag kan dö av så mycket annat också.
Min tanke var då hur kommer detta slå mot fattiga länder som redan har problem att bekämpa sånt som vi anser är ofarligt idag.
Han menade också att det kanske är värt att fundera på om dödsorsaken är Covid -19 alla gånger det rapporteras? Eller om det är så att den som dog hade Covid -19, men den direkta dödsorsaken är en sådan att patienten skulle ha avlidit inom en snar framtid. Covid -19 kan vara en accelerator.
Med reservation att jag kan ha lagt in egna tankar här snarare än exakt det han sa. Jag kommer inte ihåg allt i detalj. Kolla gärna SVT play Morgonstudion. Drygt en timme in, leta lite så hittar ni det.
Mycket av detta är rationalisering för min egen del. Jag är orolig. Jag tillhör riskgruppen med högt blodtryck, precis som nästan 2 miljoner svenskar. Så att veta eller tro att min egen dödlighet kanske inte är helt beroende på om jag får Covid -19 är på något perverst sätt lugnande. jag kan dö av så mycket annat också.
Grundstött
· Halland
· 28 353 inlägg
Varför skulle de kunna det?T tanaris skrev:
Inte på grund av sin höga utbildningsnivå i alla fall väl?
Bedrövligt låg utbildning bland Löfvens ministrar
Om ett land får de politiker det förtjänar, vad säger då regeringens låga utbildningsnivå om oss?
https://www.expressen.se/ledare/linda-nordlund/bedrovligt-lag-utbildning-bland-lofvens-ministrar/
Låg utbildningsnivå i regeringen – ministrar skönmålar sina CV:n
https://samnytt.se/lag-utbildningsniva-i-regeringen-ministrar-skonmalar-sina-cvn/
Jag håller med om allt ovan (utan att tillhöra en riskgrupp, vad jag vet än). Nu är jag väl lite extra cynisk, men det är väl som med allt annat, misslyckad integration etc, att det rör inte en del i ryggen så länge det är fattiga , långt bort, innan det tar sig in på deras bakgård, då är det så otroligt farligt och måste stoppas omdelbart oberoende av kostnad. Frågan är vem som är mest cynisk egentligen. Jag förringar inte heller Corona-viruset, men det är i sig knappast jordens undergång. (Jag vet, det slår ut sjukvårdens resurser totalt under en lång tid, men det är lite av det som är grejen. Läkare står i drivor av kroppar i sjukhus, tältläger, utan IVA-platser i stora delar av U-länderna dagligen, utan att nån lyfter ett ögonbryn hemma.Bart skrev:Jag som andra här kanske såg på Morgonstudion i morse. Där intervjuades Johan von Schreeb, Docent vid karolinska institutet, Kunskapscentrum för internationell katastrofmedicin. Han ville gärna sätta Covid -19 i perspektiv, inte förminska eller förringa pandemin som han anser är allvarlig. Snarare att så fort rika länder råkar ut för en sjukdom de inte kan bekämpa är det allvarligt.
Medlem
· Etelä Pohjanmaa
· 2 467 inlägg
Hur många har dött i sjukdomarna du räknar upp i Sverige under det senaste dygnet? Kan du ta fram siffror på det. I Covid19 har 114 dödsfall rapporterats i Sverige under det senaste dygnet. För att sätta det hela i perspektiv. Tragiskt att det finns så många människor som inte alls kan förstå hur exponentiell ökning ska tolkas ur ett diagram.Bart skrev:För att sätta det hela i perspektiv visade han dessa siffror.
Det räcker inte att råda folk att hålla till höger i trafiken, det behövs lagstiftning för att det ska fungera.
Gör det inte?F Finndjävel skrev:
Ett exempel, folk reser betydligt mycket mindre inrikes just nu utan att det är förbjudet.
edit, lägger till förtydligande över inrikes då utrikes faktiskt är avrått av UD.
Redigerat:
Medlem
· Etelä Pohjanmaa
· 2 467 inlägg
Medlem
· Etelä Pohjanmaa
· 2 467 inlägg
Poängen är att det fungerar sämre utan lagstiftning. Om du inte tror mig så kan du ta en titt på hur fint trafiken löper i Indonesien, Phillipinerna eller liknande ställen där man "råder" folk hur de ska agera. Ulan Bator är ett praktexempel. Där finns inga skrivna lagar alls bara "traditioner" hur man ska göra, så där måste allt fungera perfekt...
Jag tror du missförstod vad han skrev.F Finndjävel skrev:Hur många har dött i sjukdomarna du räknar upp i Sverige under det senaste dygnet? Kan du ta fram siffror på det. I Covid19 har 114 dödsfall rapporterats i Sverige under det senaste dygnet. För att sätta det hela i perspektiv. Tragiskt att det finns så många människor som inte alls kan förstå hur exponentiell ökning ska tolkas ur ett diagram.
Det räcker inte att råda folk att hålla till höger i trafiken, det behövs lagstiftning för att det ska fungera.
De antal döda man får information om i dagsläget är de som varit bekräftat smittade av Covid-19 om det är sju eller tio dagar innan de dött, precis som när man räknar dödlighet vid säsonginfluensan.
Ett exempel av vad jag uppfattar inlägget egentligen syftar till:
Om en person med långt gången KOL (kronisk nedsatthet av lungfunktionen) dör och samtidigt är smittad av COVID-19. Dör personen av KOL eller Covid-19?
Det är det ingen som kan svara på med 100%ig säkerhet, däremot räknar man idag det som att det är Covid-19 som dödade personen.
Ger det verkligen rätt bild av situationen om då fler personer med KOL smittas av viruset?