2 174 636 läst · 32 467 svar
2175k läst
32,5k svar
Coronavirus
- Status
- Inte öppen för fler kommentarer.
Tegnell har redan sagt i intervjuer att de samarbetar med andra länder (det är ju självklart). Varför skulle enbart politiker kunna göra det? Det måste vara bättre att experterna utbyter råd än politiker utan någon kompetens.L Lars48 skrev:
Vilken myndighet är erfaren och skulle fått ansvaret istället? Ingen har ju erfarenhet av exakt denna situationen, men det borde ändå vara FHM som är närmast.L Lars48 skrev:
Tegnell har flera gånger sagt att han har haft samtal med experter i andra länder. Varför tror du att man INTE samarbetar över landsgränser?L Lars48 skrev:
Och varför man inte släpper in varenda "expert" som finns för att "hjälpa" till förstår nog de flesta.
Det är ju förstås också något du bara fått för dig och gjort till sanning som så mycket annat. FHM presenterar självklart gemensamt överenskomna beslut utåt, hur skulle det annars sett ut. Anders har varit tydlig med att det är en stor grupp människor som gemensamt jobbar på myndigheten och att det han förmedlar är ett resultat av alla dessas jobb.L Lars48 skrev:
Hah, hemma och vabbar med kräksjukt barn...Snigla skrev:Det positiva är att nu är vinterkräkssjukans period över.. redan innan den hunnit börja ens! Allt tack vare att vi äntligen lärt oss att TVÄTTA HÄNDERNA ordentligt.. och att inte gå ut i onödan när man känner sig dålig (och i detta fall även, när man är rädd för att andra ska smitta ner en)
Tänk att det tagit så många år för oss att lära sig det, snacka om att vi är tröga!
Intressant att vi inte beter oss bättre, hela tiden, egentligen.. (inte förvånande dock).
Jag vill varken ha covid. vinterkräksjukan eller andra sjukdomar!
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 41 878 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 41 878 inlägg
Det var inga ursäkter jag kom med i mitt inlägg utan fakta för att visa hur felaktigt inlägget jag svarade på var. Det går ju lätt att läsa på FHM webbplats för att se vad där finns för kunskap och erfarenhet av olika smittspridningar.MultiMan skrev:Vad tycker du själv att du bidrar med mer än olika ursäkter för FHM:s räkning? Har du någon anknytning till myndigheten eftersom du verkar ha kännedom på individnivå?
Dina inlägg ser ofta ut som gjorda av en utsänd bulvan från någon myndighet för att försvara den offentliga linjen och lugna ner befolkningen.
Jag vare sig jobbar på eller har jobbat på någon myndighet under mitt arbetsliv utan hållit mig till den privata sektorn. Samma sak gäller min sambo.
Jag antar att du ställer samma krav på Lars48 att redovisa hur han har sån påstått detaljerad kunskap om hur de har jobbat på FHM under de sista månaderna som du ställer när det gäller mig. Eller behövs det inte för att han tycker likadant som du?
Det kanske inte bara finns en åsiktskorridor?BirgitS skrev:
FHM får mycket oförtjänt kritik av er.MultiMan skrev:
Och nu ser man att andra länder börjar ta efter Sverige igen. Länder som ni tyckte hanterade allt så mycket bättre än vi gjorde.
Det vore intressant att veta om det dagliga dödstalet nu är 280 personer om dagen, eller bara säg 260? Dvs, hur många extra dör pga Covid-19, och hur många av dem hade dött ändå?F f91jsw skrev:
Jag skulle nog inte dra slutsatsen att "andra länder tar efter Sverige" när de nu öppnar upp efter en stunds karantän. Det är väl snarare så att det är ganska självklart att man öppnar upp när smittspridningen börjar minska och man får kontroll.harry73 skrev:
Problemet är att många totalt har missuppfattat hur smittspridning fungerar. Det är inte så att man kan stänga ner ett samhälle någon månad och sedan öppna upp det med hänvisning till att man har kontroll. Så fort man släpper på åtgärderna ökar spridningen igen. I Italien och Spanien var det nödvändigt att ta till hårda åtgärder, eftersom smittan hade spridits i stor omfattning innan man införde åtgärderna.T TAR12 skrev:
I många andra länder har man infört hårdare åtgärder än som varit motiverat enligt expertisen, av politiska skäl. I Sverige har man försökt balansera åtgärder mot en strävan att ha samhället öppet för att inte skada ekonomin alltför mycket, samt kravet att åtgärderna ska vara långsiktigt hållbara eftersom vi kommer tvingas leva med detta under lång tid. Än så länge ser det ut att fungera. Det är ansträngt men inte ohanterligt i Stockholm med omgivning, men nästan ingen spridning i resten av landet.
Det vi ser nu är inte att andra länder öppnar sina samhällen, utan att de går mot ett läge som Sverige har siktat mot från början, dvs att balansera smittskydd mot att samhället ska fungera.
MultiMan
Medlem
· Västernorrland
· 5 845 inlägg
MultiMan
Medlem
- Västernorrland
- 5 845 inlägg
@Lars startade denna tråden för att berätta om sina upplevelser och ventilera sin oro. Han inleder t o m med en förhoppning om att ingen annan drabbats.. Ändå har han oavbrutet och ibland med stor frenesi blivit ifrågasatt och förlöjligad (och även kallad troll, precis som jag). Redan inlägg nr 3 sätter tonen och sedan startar en kakafoni och gruppmobbning av sällan skådat slag, där många andra medlemmar till största delen fokuserar på att hitta felaktigheter i det @Lars48 skrivit. Inte att ta del av hans berättelse och försöka hjälpa, utan bara att stjälpa. Mycket tråkigt.BirgitS skrev:Det var inga ursäkter jag kom med i mitt inlägg utan fakta för att visa hur felaktigt inlägget jag svarade på var. Det går ju lätt att läsa på FHM webbplats för att se vad där finns för kunskap och erfarenhet av olika smittspridningar.
Jag vare sig jobbar på eller har jobbat på någon myndighet under mitt arbetsliv utan hållit mig till den privata sektorn. Samma sak gäller min sambo.
Jag antar att du ställer samma krav på Lars48 att redovisa hur han har sån påstått detaljerad kunskap om hur de har jobbat på FHM under de sista månaderna som du ställer när det gäller mig. Eller behövs det inte för att han tycker likadant som du?
Nu kan jag på rak arm inte minnas alla dina inlägg i tråden, men du har absolut inte varit den värsta syndaren och jag svarade inte just dig denna gången för att utnämna dig till det. Min upplevelse är annars att du normalt sett försöker vara sansad och faktafokuserad, men även solen har sina fläckar och Corona-krisen har blottat en hel del sådant hos många.
Jag om någon är för en synnerligen bred åsiktskorridor eller varför inte flera om det behövs. Direkta felaktigheter eller generella överslätande inlägg utan verklig substans ogillar jag, särskilt när det enbart handlar om att ifrågasätta något en viss människa har sagt baserat på ett allmänt ogillande för denne och dennes åsikter.
Ni får gärna hylla FHM och dess ledare som vår tids frälsare och lita blint på vad de skriver om sig själva, det gör mig inget. Det jag vänder mig emot är det ständiga, upprepade attackerandet av någon som inte delar den åsikten. Alltför ofta med fakta eller påståenden som visat sig vara felaktiga eller i bästa fall tveksamma. Läs tillbaka i tråden så kan du se den kraftiga slagsidan för den typen av inlägg.
Så om Kina eller Sydkorea eller Taiwan eller Singapur eller nåt annat land som har skött det här bra och fått smittspridningen under styr börjar gå till normalt liv och öppnar upp, skulle det enligt dig betyda att de tar efter Sverige ?!harry73 skrev:
Vad är det för konstigt resonemang ? De länder som börjar öppna upp är de länder som införde restriktioner i tid och har kontrol över läget. Sverige är inte en av de. Det har ju varit öppet här hela tiden oavsett om man har kontrol över läget eller inte har det.
Nästan ingen spridning i resten av landet?F f91jsw skrev:
Totalt inom riket 7438 fall.
Stockholm 3143 fall.
Övriga landet 4295 fall.
https://c19.se/