Status
Inte öppen för fler kommentarer.
Snigla Snigla skrev:
Var kom det ifrån?
Det fanns ägg flera miljoner år innan det fanns höns så det är en ickefråga :)

• Haha
  • Gilla
Anna_H och 2 till
  • Laddar…
pacman42 pacman42 skrev:
Precis. Överdödligheten i sluträkningen är det som kommer att avföra CFR i efterhand, men det är något annat än vad som anges som orsak i det enskilda fallet.
Det visar väl egentligen bara att det är svårt att fånga dödsorsaken i ett enda enkelt begrepp. Och att det är en definitionsfråga. Själva dödsorsaken anges sannolikt till något annat, som organsvikt eller hjärtstopp. Det i sin tur orsakades av KOL och covid-19 i samverkan. Om någon av dessa faktorer inte hade varit närvarande hade patienten sannolikt överlevt, men covid-19 råkade komma akut och då blev det det som anges som dödsorsak i statistiken.

• Gilla
pacman42
  • Laddar…
pacman42 pacman42 skrev:
Dödsorsak är en sjukdom som leder till dödsfallet om det finns en sådan, oavsett hur man försökt att bota den (förutom vid felbehandling).
Vi pratar fortfarande om olika saker, du pratar om definitionen av dödsorsaken statistiskt sett inom sjukvården. Jag pratar om dödsorsaken.

D jonas_t skrev:
Vi pratar fortfarande om olika saker, du pratar om definitionen av dödsorsaken statistiskt sett inom sjukvården. Jag pratar om dödsorsaken.
Och den syns enbart genom överdödlighet i efterhand. Annars hamnar vi i diskussionen om hönan och ägget igen.

F Finndjävel skrev:
Jag begriper mig helt enkelt inte på er svenskar överhuvudtaget, det får jag erkänna. Regler på regler på regler när det gäller var man får bygga sitt lilla vedlider på egen mark.

Men när det gäller tillfälliga restriktioner i syfte att minska på död och lidande av den egna befolkningen ja då är ni plötsligt ultra libertarianer som får teaparty-rörelsen att blekna. Fy fasen om nån skulle få för sig att förbjuda er att gå på spa i några månader i syfte att rädda människoliv, nån kan ju bli kränkt. Jag begriper inte människosynen.
Egentligen är det samma tankesätt - du ska inte köras över, så det måste finnas tydliga regler som skyddar dig. Din granne ska inte kunna smälla upp vad tusan han vill på sin fastighet, utan det ska finnas regler som styr. Och regeringen ska inte kunna övervaka som de vill, eller låsa in dig som de vill, utan det ska finnas regler som styr.

BirgitS
KnockOnWood KnockOnWood skrev:
Varför skulle de kunna det?
Inte på grund av sin höga utbildningsnivå i alla fall väl?
Bedrövligt låg utbildning bland Löfvens ministrar
Om ett land får de politiker det förtjänar, vad säger då regeringens låga utbildningsnivå om oss?
[länk]

Låg utbildningsnivå i regeringen – ministrar skönmålar sina CV:n
[länk]
Vilken tur att de inte är 20 år utan människor som har hunnit lära sig saker och få livserfarenhet på vägen till att bli minister.
Vad tycker du att en minister borde ha för utbildning?
Är inte det viktigaste att kunna göra analyser för att förstå sammanhang och ha en åsikt om i vilken riktning som samhället ska gå samt kunna vara en chef som kan delegera och få medarbetarna att stå för den detaljkunskap som behövs?
Det är inte mycket sånt man lär sig genom att gå på universitet utan det kommer med åren för den som har den talangen.

• Gilla
Violina och 1 till
  • Laddar…
Och på dagens pressträff så säger Löfvén:
– Krisen kommer att pågå länge. Läget kan förändras snabbt.

Ännu en upptrappning av läget mot den situation som många i denna tråden redan vet om att vi har.

Jag och frun var tvungen att gå ut på stan idag för ett ärende hos polisen och sprang då på en väninna till frun som skulle ut och shoppa. Hon hade fortfarande inte förstått att detta inte är över till sommaren. Hon beklagade sig över att konserten med Håkan Hellström skulle behöva flyttas. Hon hade tänkt gå på konsert senare i sommar också. Nog är det intressant att det fortfarande inte har gått in hos folk hur länge detta kommer att hålla på, men man kan ju å andra sidan inte klandra dem då politikerna och FHM fortfarande inte ger ens en fingervisning om hur länge det kan tänkas vara...

Utifrån detta perspektiv så är det ändå positivt att statsministern idag skärpte tonen ytterligare och sade att detta kommer att hålla på länge.

• Gilla
Abies koreana och 1 till
  • Laddar…
Jag tror att den stora allmänheten blir lite lurade av att Kina återgått till nästan normalläge, efter bara tre månader, och tror att det kommer att vara ungefär samma tidsrymd här; mars-maj, sedan normalt. Det tror inte jag - eller, i alla fall inte om vi inte ska öka spridningstakten igen. Nej, jag har räknat med ett år eller så.

• Gilla
Snigla
  • Laddar…
B b8q skrev:
Jag tror att den stora allmänheten blir lite lurade av att Kina återgått till nästan normalläge, efter bara tre månader,
De har de förstås inte. Det är fortfarande hårda restriktioner i Kina, men de har bestämt sig för att försöka få igång produktionen.

F f91jsw skrev:
De har de förstås inte. Det är fortfarande hårda restriktioner i Kina, men de har bestämt sig för att försöka få igång produktionen.
Precis, för att få röra sig (med stora restriktioner) i samhället så måste man ha en tracking-app från AliBaba i telefonen. Och för att få den (att lysa grönt) så måste man ha friskhetsintyg också.

Claes Sörmland
F f91jsw skrev:
Det kanske inte är så konstigt. Tänk social kontroll och jantelag. Det anses inte acceptabelt att bygga som man vill eftersom det påverkar strandskydd, naturvärden, grannar etc. Därför finns ett starkt regelverk för detta. På likande sätt är det inte acceptabelt att avvika från normen när det gäller social distansering och reserestriktioner. I det fallet behövs inte så mycket tvingande regler eftersom den sociala kontrollen fortfarande är tillräckligt stark.
Jag förstår heller inte den svenska kulturen. Kanske för att det inte finns en enda kultur, vi är helt enkelt inte överens om hur man ska bete sig.

Jag var t ex mycket positivt överraskad över de ödsliga gatorna i Vasastan för två veckor sedan. Gav uttryck för det i tråden. Men kort rapport från verkligheten: Ungdomen har tröttnat på att sitta inne och är inte rädda för viruset längre. Nu är det full fart med folk. Vårsolen hjälper till. Varför inte ett glas vin en måndagskväll?

• Gilla
  • Ledsen
TAR12 och 2 till
  • Laddar…
BirgitS
B b8q skrev:
Så kom äntligen en mer lokal rapport för region Stockholm. [länk]
Det är tydligt att Rinkeby, Tensta och Sundbyberg är värst drabbade, om man bara ser till hur många som testats positivt för smitta. Som jag redan tjatat om ett antal gånger så ger det inte hela bilden, eftersom alla inte testas.
För att motverka smittspridningen i bostäder med tre generationer, och många med dålig hälsa, så öppnar nu stadsdelsnämnden Kista-Rinkeby upp för att det ska gå att använda korttidsboenden så att familjer kan delas upp för att skydda de äldsta och de som tillhör riskgrupper.
https://www.stockholmdirekt.se/nyhe...orttidsboenden/reptdg!ZET0pKZBhKz3Hvw4xKb2WA/

• Gilla
Teacer
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
För att motverka smittspridningen i bostäder med tre generationer, och många med dålig hälsa, så öppnar nu stadsdelsnämnden Kista-Rinkeby upp för att det ska gå att använda korttidsboenden så att familjer kan delas upp för att skydda de äldsta och de som tillhör riskgrupper.
[länk]
Hoppas de fattar att de inte ska gå dit och hälsa på sina äldre släktingar också.

• Gilla
Pin och 1 till
  • Laddar…
BirgitS
BirgitS BirgitS skrev:
Man har nu börjat utföra tester som undersöker förekomsten av antikroppar i blodet i Danmark sen en privat donation på 100 000 tester har kommit in. Hittills har tester utförts i två regioner och i Huvudstadsregionen visade sig 27 av 1000 blodgivare ha antikroppar och i Mittjylland ingen av 244. Nu är det ju inget slumpmässigt urval men ändå.
[länk]
I Danmark är det 4647 bekräftade fall av Covid-19 av 47 000 testade, 179 dödsfall och 504 inlagda, varav 144 på intensivvård.
[länk]
Nu startar en liten förberedande undersökning av stockholmare. 1000 slumpmässiga personers blod ska testas i ett samarbete mellan Karolinska institutet och KTH.
https://www.kth.se/aktuellt/nyheter/1-000-stockholmare-testas-for-corona-i-pask-1.973722

• Gilla
Pin och 3 till
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
Vilken tur att de inte är 20 år utan människor som har hunnit lära sig saker och få livserfarenhet på vägen till att bli minister.
Genom SSU och Bommersvik eller valfritt ungdomsförbund.

• Gilla
  • Haha
SonnyListon och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.