Status
Inte öppen för fler kommentarer.
Tecknad bild av en person i byggkläder som sitter i en fåtölj, medan andra i bygghjälmar bugande visar respekt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

• Älska
pacman42
  • Laddar…
R rindler skrev:
Skulle tro att det absolut viktigaste är handhygien i och med smittsamhet så tidigt i förloppet.
Inte otroligt.

N
Tegnell citat. Vi ligger på ungefär 60 döda per dag. Idag 94 döda i sthlm. Ibland förstår jag ej den mannen.

pacman42 pacman42 skrev:
Viss framgång med enskilda patienter - det kan de inte veta. Med ett fåtal patienter så har man inget statistiskt underlag, det kan vara slumpen eller ännu troligare, det är en sockerpillereffekt...
Nja det fungerar så här. Man har sett när läkare testat på egna patienter att det tycks ha kunnat haft effekt. Men så har man också testat i provrör " in vitro" där dessa läkemdelskandidater haft god effekt. Nu testar man i större skala på patienter bla Norge. Om några veckor vet vi med betydligt större säkerhet hur det ligger till "in vivo!

N
pacman42 pacman42 skrev:
Jag skulle vilja (utan egentlig grund) påstå att det beror på hur duktig man varit på att hålla personalen med skydd och testa dem.
Har hört. Rätta mig om jag har fel att i Tyskland så får de som jobbar på äldreboende vara i karantän på jobbet. Alltså att de jobbar och sover på äldreboendena. De åker ingen annan stans under en tid?

• Gilla
pacman42
  • Laddar…
Otroligt spännande tråd även med Byggahusmått. Kan vi inte införa en regel att alla här tillfogar vilken profession man tillhör?

Argumentationen är ju i mångt och mycket med och mot FHM vilket är superintressant eftersom förmodligen ingen har den förförståelse/kompetens som de har.

Jag har en bror som är professor i mikrobiologi. Är en av Sveriges ledande experter både på Borrelia och Twar vilket iofs är bakteriella infektioner.. Han är dessutom kollega/vän med flera av de berömda 22 men ändå kan jag inte få honom att säga något om Sveriges flitigt diskuterade strategi i Covid-frågan.. Förmodligen vet han inte. Vilket gäller alla i den här tråden.

Må den aldrig bortmoderreras!!!

Mvh LOB-mellanstadielärare

• Gilla
  • Haha
Guzzi och 5 till
  • Laddar…
Ulltand Ulltand skrev:
Nja det fungerar så här. Man har sett när läkare testat på egna patienter att det tycks ha kunnat haft effekt. Men så har man också testat i provrör " in vitro" där dessa läkemdelskandidater haft god effekt. Nu testar man i större skala på patienter bla Norge. Om några veckor vet vi med betydligt större säkerhet hur det ligger till "in vivo!
Tester med malariamedicin har avbrutits i Sverige pga biverkningarna. Samma i Australien. Aids-medicinen testades i Kina, men inga revolutionerande resultat där...

useless useless skrev:
I bästa fall finns det kanske ett vaccin klart att börja tillverkas i höst. Därifrån till masstillverkning vidare till massvaccinering i Sverige är det ytterligare ett tag.

[länk]
Jag tror inte Sverige har någon egen tillverking av vaccin. Man har istället dyra avtal som skall grarantera leveranser från tillverkare i andra länder.

Jag har ingen väl grundad uppfattning om hur lång tid det tar att tillverka stora mängder vaccin i ett pandemiläge. Förmodligen går det betydligt snabbare än annars. Vid Svininfluesan gick det iaf snabbt.

harry73
T TAR12 skrev:
Min uppfattning är att de flesta länder i Europa försöker balansera hastigheten på smittspridningen mot sjukvårdskapaciteten, det som skiljer är vägvalet.

Jag delar din uppfattning om att "Pandemin går inte att stoppa, endast bromsa " och teoretiskt sätt så borde det innebära att länderna får samma antal döda per capita normerat för ländernas olika medelålder såsom du skriver.

Men vi har en verklighet att ta hänsyn till. Hur många som kommer att avlida i slutändan avgörs inom vilka grupper i samhället vi får stor smittspridning inom, det uppenbara exemplet är inom äldrevården. Agerar man aktivt med proaktiva åtgärder minskas hastigheten för smittspridning och därmed ökar man sannolikheten för att man lyckas undvika spridning inom oönskade grupper. Man kan tänka sig en liknese med att köra en bil i 50 km/h på en kurvig väg med att köra samma bil i 200 km/h på samma väg. Kör du i 200 så ökar sannolikheten att du kör av vägen.

Vidare är Sverige ett av de länder med lägst antal IVA platser per capita vilket innebär att vi har ett mindre utrymme för att misslyckas, eller om man tänker sig biljämförelsen, våra kurvor är skarpare. Kombinationen av liberala regler och få vårdplatser är oroande och sannolikheten att vi slår i taket är stor, tyvärr.

Om man tittar på det totala antalet avlidna i Sverige och jämför med andra nordiska länder i modellen nedan så ser det inte bra ut. Visst är det så att modellen beror på indata så man kanske inte ska stirra sig blind på absoluta tal utan istället se hur det ser ut relativt sätt mot våra grannländer:

Sverige: 18322 avlidna
Danmark 1669 avlidna
Finland 229 avlidna
Norge 811 avlidna

Det är enligt modellen 11 gånger fler som avlider i Sverige än Danmark och jämför man mot Finland får man hissnande 80 gånger fler. Det är också intressant är att man ser en korrelation mellan restriktioner och avlidna.

[länk]

Risken med Sveriges vägval förutom det uppenbara att antalet avlidna ökar om den misslyckas är att vi måste stänga ner hårdare när resten av världen börjar öppna upp vilket kommer att slå ytterst hårt mot vår ekonomi.
Den här risken har "marknaden" redan sett och man kan t.ex. se att den danska börsen har återhämtat sig så att den är på nivåer där den var i december 2019 men OMX30 ligger på nivåer där den var för c:a 16 månader sen.

Slutsatsen av detta är att jag tror att kritiken kommer att öka mot den svenska modellen.

Någonstans borde man också fundera på varför ett land som t.ex.Tyskland som har avsevärt bättre utbyggd sjukvård ändå väljer kraftigare restriktioner?
Nu vet jag inte precis var den modellen går ut på, men för det första tycker jag inte att 18000 döda är orimligt mycket, framförallt om det är sprid ut över några vågor under ett antal år, för det andra är danska siffrorna relativt mycket värre än svenska siffrorna (enligt modellen) och för det tredje är de finska siffrorna orimligt låga. 230 döda är mycket lägre än en vanlig säsongsinfluensa där man har viss immunitet och vaccin

• Gilla
mikethebik och 3 till
  • Laddar…
N Nybergzzz skrev:
Tegnell citat. Vi ligger på ungefär 60 döda per dag. Idag 94 döda i sthlm. Ibland förstår jag ej den mannen.
Vi måste skilja på dag då den avlidna rapporterades och dag då personen avled. Idag hade vi en hög inrapportering för att detta inte skett under påskhelgen. Tro det eller ej, men administratörer har också ledigt under storhelger även i kristider. Jag kan tycka att det borde finnas system för att lösa rapporteringen i alla fall.

• Gilla
a.o.f
  • Laddar…
N
harry73 harry73 skrev:
Nu vet jag inte precis var den modellen går ut på, men för det första tycker jag inte att 18000 döda är orimligt mycket, framförallt om det är sprid ut över några vågor under ett antal år, för det andra är danska siffrorna relativt mycket värre än svenska siffrorna (enligt modellen) och för det tredje är de finska siffrorna orimligt låga. 230 döda är mycket lägre än en vanlig säsongsinfluensa där man har viss immunitet och vaccin
Diamond Princess så var dödligheten 1.7%.wuhan 1.4.
Jag tror ingen kan gissa rätt på dödsoffer när det är en sån ny sjukdom..

pacman42 pacman42 skrev:
Tester med malariamedicin har avbrutits i Sverige pga biverkningarna. Samma i Australien. Aids-medicinen testades i Kina, men inga revolutionerande resultat där...
Ja tror det är ett missförstånd. Medicinen är väl beprövad och har funnits i typ 30 år. Den har generellt låga biverkingar. Nu till den Kinesiska studien. Läkemdlet där hade mycket god effekt när den satte in den på lindrigt till måttligt sjuka. Jag *tror* att förhåller sig som så att när man testat det här så har man gett det som sista chansen. Då är patienterna så dåliga att den kanske inte tål läkemdelet och effekten är för svag att vända skjukdomen. Det här är ett läkemdel (om det håller) som måste sättas in tidigt i förloppet.

L lob skrev:
Otroligt spännande tråd även med Byggahusmått. Kan vi inte införa en regel att alla här tillfogar vilken profession man tillhör?

Argumentationen är ju i mångt och mycket med och mot FHM vilket är superintressant eftersom förmodligen ingen har den förförståelse/kompetens som de har.

Jag har en bror som är professor i mikrobiologi. Är en av Sveriges ledande experter både på Borrelia och Twar vilket iofs är bakteriella infektioner.. Han är dessutom kollega/vän med flera av de berömda 22 men ändå kan jag inte få honom att säga något om Sveriges flitigt diskuterade strategi i Covid-frågan.. Förmodligen vet han inte. Vilket gäller alla i den här tråden.

Må den aldrig bortmoderreras!!!

Mvh LOB-mellanstadielärare
Ingenjör med matematik som hobby och yrke. På jobbet så gör jag väldigt mycket rimlighetsanalys och överslagsberäkningar för tekniska lösningar. Hemma gör jag rimlighetsanalys och överslagsberäkningar på det som händer i samhället. Förvånansvärt ofta som de så kallat kunniga har fel inom bägge områdena. På jobbet får man cred för att man identifierar problemen, hemma - not so much!

• Gilla
Pin
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
vårdpersonal måste komma och gå.
Där har du ett stort fel. Du missat tydligen videoklippet som visar en vårdpersonal som kommer ut från sitt jobb i ett äldreboende efter 4 veckor och tar sitt barn i famnen. Klippet är väldigt rörande. Så skyddar man sina riskgrupper. Inte en enda människa som får gå in eller ut från boende. Inte ens vårdpersonalen. Bara mat och medicin in och sopor ut. Personalen byter skift varje månad.

• Gilla
Ulltand
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.