Status
Inte öppen för fler kommentarer.
Silver78 Silver78 skrev:
Nu har de lättat på skyddsutrustningskraven i region Stockholm. Nu räcker det med ffp1 vid provtagning eller misstänkt Covid-19. Vad håller sjukvården på med?
De kanske har skickat all ffp2-utrustning till äldreomsorgen istället? ;)

pacman42 pacman42 skrev:
Så ser det ut i hela vården (hemtjänst mm). Utan detta så behöver man gissningsvis runt 50% extra personal. Lycka till med att hitta den.
...samtidigt som Magdalena Andersson står och pratar om 13,5% arbetslöshet....;)

B b8q skrev:
1. Nu tror jag iofs att de flesta hotellrum idag har handikappanpassade badrum?
2. Tanken var ju att man ska dela upp sin personal på de olika boendena. Då spelar det inte så stor roll om de ligger 10 meter eller 10 kilometer från varandra, personalen ska ju ändå inte springa emellan, just för att inte sprida smitta.
3. Är det ett större problem att hjälpa någon att äta, klä sig, duscha etc i ett hotell än på ett äldreboende? De äldreboenden jag besökt har varit ganska lika hotell; de äldre har eget rum (i vissa fall flera rum) och så finns det gemensamma utrymmen för samvaro mm. Vissa har ätit på sina rum men på de flesta ställen har man haft en gemensam matsal. Hur skiljer sig detta från ett hotell?
4. Visst, hotellrum har som regel inga larmknappar. Men nog borde det vara möjligt att antingen ge de äldre ett mobilt larm som de kan bära med sig, eller sätta upp en kamera i deras rum för övervakning?

Allt borde kunna lösas både billigare och snabbare än att börja bygga baracker på en parkering.
1. Nej, jag bor ofta på hotell runt om i världen och varken hotellen i Sverige eller utomlands är i normalfallet handikappanpassade. Ibland när jag blir uppgraderad så kan jag få ett sådant hotellrum.
2. Man kan inte dela upp all personal. Då får man ett behov om gissningsvis 50% extra personal.
3. Badrummet är viktigt att det är anpassat. Här syftade jag framförallt på hur effektivt man kan nyttja personalen. Matsal på hotell skulle kunna fungera bra.
4. Man måste sätta upp larmknappar, man kan inte begära att personen skall bära med sig dessa (många klarar inte av det). Videokameror kräver tillstånd, men kan vara ett alternativ i kombination med larm.

• Gilla
BirgitS
  • Laddar…
B b8q skrev:
...samtidigt som Magdalena Andersson står och pratar om 13,5% arbetslöshet....;)
Ja precis. Trots det så kommer det att bli svårt att fylla platserna.

Silver78 Silver78 skrev:
Nu har de lättat på skyddsutrustningskraven i region Stockholm. Nu räcker det med ffp1 vid provtagning eller misstänkt Covid-19. Vad håller sjukvården på med?
Ingen risk för aerosol vid provtagning. Basala hygienrutiner och visiret är viktigast.

pacman42 pacman42 skrev:
En rekommendation från UD att inte åka hade löst det mesta och minskat belastningen. Ett krav på 14 dagars isolering vid hemkomst hade också räckt långt.
Mycket osannolikt. Alla modelleringar som har gjorts visar att effekten av att begränsa inresande har väldigt marginell effekt, och i stort sett bara fördröjer förloppet några dagar eller någon vecka.

Dessutom är det historieförfalskning att påstå att man hade tillräckligt med information att rekommendera Stockholmare att inte åka på fredagen v. 8. Då var informationen om smitta i Italien bara någon dag gammal och det enda man visste var att det var ett utbrott i några mindre orter sydost om Milano. Även i slutet av v. 9 när Stockholmarna var på väg hem visste man fortfarande inte att det var smittspridning i skidorterna i alperna.

Redigerat:
  • Gilla
Violina och 9 till
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
Och på vilket sätt tror du att det stoppar spridningen av coronaviruset på äldreboendena?
Det är många länder som valt att vårdpersonalen och personal på äldreboende jobbar och bor på arbetsplatserna i 4 veckors perioder. Det finns oxå länder som har anlitat militären och ta hand om äldreboenden och använder sig av militärens vårdpersonal. Det här är ingenting att skoja med. Det finns olika metoder att lösa problematiken (om man vill). Frågan är om det finns viljan eller inte. Det ser ut som att just nu finns det ingen vilja begränsa smittspridningen på äldreboenden. Det har inte funnit något plan från början eller något åtgärdsplan nu att skydda den riskgrupp som bor i äldreboenden. Det enda som man har gjort hittills är att låta riskgruppen smittas och dö av sjukdomen vilket är iofs ingen konst. Det kunde vem som helst göra.

• Gilla
Snailman
  • Laddar…
Silver78 Silver78 skrev:
Precis. Spridningen var ett faktum när folk befann sig i Italien. Hade vi satt dessa i karantän vid hemkomst så hade vi haft ett helt annat utgångsläge.
Det gick något tiotal direktflighter varje dag från norra Italien till Arlanda eller Skavsta. Säg 150 pers/flight, dvs 1500 personer om dagen. Lägg till flyg till München, Innsbruck, Geneve som ligger nära Italienska alperna. Lägg till flyg till norra Italien med byte i Amsterdam, Paris och Frankfurt. Lägg till alla bussresor under sportlovet. Lägg till alla privatbilister.

Hur skulle det över huvud taget vara möjligt att sätta alla dessa människor i tvångskarantän, och dessutom med kort varsel helt utan lagstöd? Och i slutändan hade det ändå bara gjort marginell skillnad, eftersom man hade missat många.

• Gilla
  • Älska
Violina och 3 till
  • Laddar…
L Lars48 skrev:
Det är många länder som valt att vårdpersonalen och personal på äldreboende jobbar och bor på arbetsplatserna i 4 veckors perioder. Det finns oxå länder som har anlitat militären och ta hand om äldreboenden och använder sig av militärens vårdpersonal. Det finns olika metoder att lösa problematiken (om man vill). Frågan är om det finns viljan eller inte. Det ser ut som att just nu finns det ingen vilja begränsa smittspridningen på äldreboenden. Det har inte funnit något plan från början eller något åtgärdsplan nu att skydda den riskgrupp som bor i äldreboenden. Det enda som man har gjort hittills är att låta riskgruppen smittas och dö av sjukdomen vilket är iofs ingen konst. Det kunde vem som helst göra.
Är ju väldigt tidigt än, men Sthlm har sagt att det har stabiliserats där på grund av att man har varit väldigt tydliga med besöksförbudet och att de har förtydligat hur viktigt det är med handhygien. Man får hoppas att det stämmer. https://sverigesradio.se/artikel/7453126

• Gilla
tobbbias
  • Laddar…
F f91jsw skrev:
Mycket osannolikt. Alla modelleringar som har gjorts visar att effekten av att begränsa inresande har väldigt marginell effekt, och i stort sett bara fördröjer förloppet några dagar eller någon vecka.

Dessutom är det historieförfalskning att påstå att man hade tillräckligt med information att rekommendera Stockholmare att inte åka på fredagen v. 8. Då var informationen om smitta i Italien bara någon dag gammal och det enda man visste var att det var ett utbrott i några mindre orter sydost om Milano. Även i slutet av v. 9 när Stockholmarna var på väg hem visste man fortfarande inte att det var smittspridning i skidorterna i alperna.
Min arbetsgivare införde reglerna redan under v8 och de gällde de som redan hade rest ut också. Jag hade därför flera kollegor som tvingades till 14 dagars karantän när de kom hem.

pacman42 pacman42 skrev:
Min arbetsgivare införde reglerna redan under v8 och de gällde de som redan hade rest ut också. Jag hade därför flera kollegor som tvingades till 14 dagars karantän när de kom hem.
Tror också att det hade förlångsammat smittspridning, samtidigt fanns det redan då importfall från Österrike, USA och andra delar av världen.

F f91jsw skrev:
Det gick något tiotal direktflighter varje dag från norra Italien till Arlanda eller Skavsta. Säg 150 pers/flight, dvs 1500 personer om dagen. Lägg till flyg till München, Innsbruck, Geneve som ligger nära Italienska alperna. Lägg till flyg till norra Italien med byte i Amsterdam, Paris och Frankfurt. Lägg till alla bussresor under sportlovet. Lägg till alla privatbilister.

Hur skulle det över huvud taget vara möjligt att sätta alla dessa människor i tvångskarantän, och dessutom med kort varsel helt utan lagstöd? Och i slutändan hade det ändå bara gjort marginell skillnad, eftersom man hade missat många.
Jag har en vän som jobbar som samordnare för just sådana här kriser. Det går att få till om man vill. Det krävdes dock att myndigheter agerat mycket snabbare. Detta under en tid då politiker själva var på sportlov. Men skadan är ju redan skedd men jag är helt övertygad om att det hade blivit betydligt billigare för staten med att vara proaktiv. Runt 15- 20 tusen svenskar handlade det om. Om man har en samhällsfarlig smitta så får man inte smitta någon annan. Den lagen finns redan.

• Gilla
Snailman och 2 till
  • Laddar…
Claes Sörmland
Silver78 Silver78 skrev:
Runt 15- 20 tusen svenskar handlade det om. Om man har en samhällsfarlig smitta så får man inte smitta någon annan. Den lagen finns redan.
Nja. Smittskyddslagen kan vara tuff mot en enskild men den är svårare att använda på stora grupper. T ex 5 kap 1 § om isolering går inte att använda eftersom smitta måste ha konstaterats hos varje individ. Dessutom får den bara användas om individen inte följer regler frivilligt. 3 § är mer potent eftersom misstanke om smitta räcker för isolering i två veckor. Men isoleringen måste ske på vårdinrättning som drivs av en region (4 §). D v s regionerna hade varit tvugna att sätta upp massiva vårdinrättningar på några dagar. Inte omöjligt men mycket svårt i den långsamma svenska byråkratin.

Ett mer realistiskt alternativ hade kanske varit frivillig hemkarantän och den lilla gruppen som inte vill följa det låses in på institution med 3 § som grund. Men först ska man hitta alla de som har besökt vissa delar av världen. Det kräver väl att staten tappar mobildata? Finns det lagrum för det?

Men det hade onekligen varit spännande att se Stockholms skidåkande medelklass låsas in en masse...

• Gilla
Anonymiserad 168520 och 3 till
  • Laddar…
B b8q skrev:
1. Nu tror jag iofs att de flesta hotellrum idag har handikappanpassade badrum?
Tror aldrig att jag någonsin bott på ett hotell och haft ett handikappanpassat badrum.

• Gilla
Anna_H
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.