2 174 595 läst · 32 467 svar
2175k läst
32,5k svar
Coronavirus
- Status
- Inte öppen för fler kommentarer.
Stäng ner allt skulle betyda allt utom sjukvård, dagligvaror, polis, räddningstjänsten, transportsektorn, äldrevård och förskola/fritids för de med samhällsviktiga funktioner.
Så om smittan kommer in i dessa verksamheter så spelar det ingen roll vad man gör. Det går inte stänga ner mer utan att personer dör på grund av att samhällsviktiga funktioner inte kan upprätthållas.
Att begränsa människors rörlighet var/är inte lagligt/möjlighet att göra i Sverige tidigare och att regeringen nu har möjlighet att göra det.
Jag bryr mig inte om hur Danmark och Norge har lyckats än så länge! Det här är ett uthållighetstest, inte 100m sprint. När Danmark låser in sina medborgare för tredje gången, när de stänger alla företag ytterligare en månad, när det inte finns några fler inkomster till statsfinanserna vem räddar dem då???
Så, ja varje enskilt förlorat människoliv är sorgligt, tyvärr är Covid en mygga i jämförelse till alla som dör av svält, övervikt, medicinbrist m.m varje år. Det är dock mer verkligt för många då det sker i vår by, vår stad, vår närmiljö!
Så det är inte möjligt att ha kakan kvar och äta upp den! Vi måste välja mellan en lågkonjunktur värre än 1929-o framåt eller en del förlorade människoliv. Ingen önskar vi skulle behövt välja men det är där vi står idag. Alla inser detta: Se på Trump, se på Brasilien, man vill inte stänga pga ekonomiska konsekvenser.
Andra länder öppnar upp för de ser att Sverige inte lyckas sämre trots vårt sätt, så de måste försöka för att ha ett land att bo i/styra/vara stolta över när krisen är över.
Så jag är extremt orolig för mina närstående men jag är stolt över Sverige och hoppas vi kan fortsätta motbevisa alla som skriker om ohanterbar kris, ofantlig peak i Maj och stäng ner skiten.
Så om smittan kommer in i dessa verksamheter så spelar det ingen roll vad man gör. Det går inte stänga ner mer utan att personer dör på grund av att samhällsviktiga funktioner inte kan upprätthållas.
Att begränsa människors rörlighet var/är inte lagligt/möjlighet att göra i Sverige tidigare och att regeringen nu har möjlighet att göra det.
Jag bryr mig inte om hur Danmark och Norge har lyckats än så länge! Det här är ett uthållighetstest, inte 100m sprint. När Danmark låser in sina medborgare för tredje gången, när de stänger alla företag ytterligare en månad, när det inte finns några fler inkomster till statsfinanserna vem räddar dem då???
Så, ja varje enskilt förlorat människoliv är sorgligt, tyvärr är Covid en mygga i jämförelse till alla som dör av svält, övervikt, medicinbrist m.m varje år. Det är dock mer verkligt för många då det sker i vår by, vår stad, vår närmiljö!
Så det är inte möjligt att ha kakan kvar och äta upp den! Vi måste välja mellan en lågkonjunktur värre än 1929-o framåt eller en del förlorade människoliv. Ingen önskar vi skulle behövt välja men det är där vi står idag. Alla inser detta: Se på Trump, se på Brasilien, man vill inte stänga pga ekonomiska konsekvenser.
Andra länder öppnar upp för de ser att Sverige inte lyckas sämre trots vårt sätt, så de måste försöka för att ha ett land att bo i/styra/vara stolta över när krisen är över.
Så jag är extremt orolig för mina närstående men jag är stolt över Sverige och hoppas vi kan fortsätta motbevisa alla som skriker om ohanterbar kris, ofantlig peak i Maj och stäng ner skiten.
Fortfarande problem med skyddsutrustning, testkit och tillgång på syrgas. Vad hjälper det att ha en massa platser när det saknas medicinsk utrustning? Sen är det många sjuksköterskor som har jobbat ofantligt mycket. Min fru som är IVA-sjuksköterska har jobbat 150 timmar de senaste två veckorna. När dessa viker ned sig vem ska då täcka upp?R rindler skrev:Just har Stockholm 300 lediga vårdplatser och 70 lediga intensivvårdplatser. Ligger rätt stabilt, möjligen fortsatt en liten ökning, men knappast exponentiellt. Märker man att det håller på att slå i taket kommer ju även Sverige att stänga ner helt, men om det är något myndigheterna har varit tydliga med är det ju att sätta in åtgärder i rätt läge, för att folk ska orka hålla reglerna över lång tid.
Problemet är nog att det saknas ett tydligt ledarskap för den här krisen. FHM's roll är väl i egentligen bara att vara rådgivande.useless skrev:
Man kan ju fundera på varför just Anders Tegnell får ta så mycket plats i media och inte till exempel vår inrikesminister som är ansvarig för Krishanteringsrådet (som ligger under justitiedepartementet)
Sedan det här med Liknelse med en skogsbrand.
Det brukar behöva vara TORRT för att det ska brinna.
Så om vi nu tar liknelsen med antalet skogsbränder förra året så lyckades vi släcka några men samtidigt så började ett antal nya bränder spontant på andra ställen.
Så den enda realistiska jämförelsen är att stoppa branden OCH vatttna all övrig skog och mark så att förutsättningarna för en ny brand inte kan uppstå. Alla inser att det inte går att vattna alla skogar så det går inte förhindra, man kan bara förebygga genom t.ex. eldningsförbud....
Så liknelsen faller för vi pratar inte om EN brand att släcka utan risk för många spontanbränder i hela landet!
Det brukar behöva vara TORRT för att det ska brinna.
Så om vi nu tar liknelsen med antalet skogsbränder förra året så lyckades vi släcka några men samtidigt så började ett antal nya bränder spontant på andra ställen.
Så den enda realistiska jämförelsen är att stoppa branden OCH vatttna all övrig skog och mark så att förutsättningarna för en ny brand inte kan uppstå. Alla inser att det inte går att vattna alla skogar så det går inte förhindra, man kan bara förebygga genom t.ex. eldningsförbud....
Så liknelsen faller för vi pratar inte om EN brand att släcka utan risk för många spontanbränder i hela landet!
Tror att de flesta inte vet att personal inom ganska många yrken som t.ex. äldreomsorg och hemtjänst ofta är timanställda och inte får sjuklön vilket gör att de helt enkelt inte har råd att vara hemma om de är sjuka. Andra yrken som inte kan vara sjuka är de som arbetar på callcenter som SCB, KantarSifo och andra undersökningsföretag och outsourcade kundtjänstarbetare vilket alla företag har idag samt alla telefonförsäljare. Lika är det för personer som finns hos uthyrningsbolag eller i pooler som t.ex. butiksförsäljare, städare, personliga assistenter m.fl. Listan på yrken som inte kan få sjuklön kan göras lång och för dessa att vara hemma för att de inte känner sig helt ok och dessutom två dagar extra går helt enkelt inte om de skall kunna överleva tills nästa månad.
Nu hittar du på sådant jag inte skrev.BirgitS skrev:Och vad tror du händer i våra grannländer nu när de minskar på restriktionerna?
Varför inte också tänka på de barn som lever med missbrukande föräldrar och förlorar sin livlina om skolor stängs?
FHM får meddelanden varje dag från barn som ber dem att inte stänga skolan.
Det är också medmänsklighet att tänka på dem.
Du får utveckla dina egna teorier men blanda inte in mig.
Ja du kan ju se vad våra grannländer tycker om vår strategi.Q Qvanten skrev:Jag anser att det är farligt att dra några slutsatser av statistiken över döda i jämförelse med andra länder. Om vi redovisar all döda smittade och andra länder bara de som dött på sjukhus direkt i Covid19 blir det snett och om ´vi skulle ändra vår strategi baserat på det kan det bli mycket fel. Skit in, skit ut. Dessutom är det det långsiktiga resultatet det som betyder något, det har bara gått några månader på pandemin och det gäller att inte få panik nu.
Om vi kan sköta långsiktiga hygienrutiner med att stanna hemma vid lätta symptom, tvätta händer, hålla avstånd mm så blir kravet på antalet immuna för flockimmunitet mycket lägre.
Jag tror att den strategi vi har nu är den minst dåliga av de möjliga vi har tillhands nu.
Eller kanske fråga någon som blivit av med nära anhörig i denna vidriga sjuka.
Du ska inte påstå att varken Danmark eller Norge är ett dugg bättre. Danmark har fri väg in i Sverige och raka vägen hem. Norge verkade ha fri väg in i Sverige, men de får sitta 14 dagar i karantän, en bit över 2000 norskar var det.optimum skrev:
Danskar åker över för att shoppa här, och de var vid sina sommarstugor.
Att de nu ska öppna förskolor och ska se till att barn ska hålla 2 meters avstånd ser jag som ett stort ruttet skämt. Tala du om för en 1-3 åring att den inte får gå fram till sin kompis på dagis och leka. Det skulle betyda en pedagog per barn för att få det att funka, och då har du likförbannat brutit mot regeln på 2 meter då pedagogen måste lyfta bort barnen.
Jag har aldrig lyckats tala om för min 1.5 åring att han ska låta bli att göra saker, känner ingen annan heller som lyckats. Att slå eller skrika på barnet räknas inte.
Det pratas om att vi inte kan stänga ned samhället mm.
Nej men vi kunde gjort en hel del annat preventivt.
1,5 veckor före FHM gick ut med rekommendationer via UD att avråda resor till Italiens skidorter visste redan många svenskar att det var olämpligt att åka dit. Jag har kollega som redan fattat och bara inväntade avrådan för att kunna utnyttja reseförsäkringen. De var redan klara på att absolut inte åka. Givetvis åkte de inte och de är fortfarande friska.
När vanligt folk fattar mer än vad FHM genomför är det allvarligt. Vad ska vi då ha dem till?
De borde givetvis redan då lagt ut avrådan till resor till dessa skidorter. Dessutom borde alla som redan åkt sats i karantän i 2 veckor när de kom hem. Men det skedde inte för alla utan smittan spreds som en löpeld och Stockholm fick det värst.
Kom nu inte och säg att de inget visste för det gjorde redan många företag som hade infört denna regel för sina anställda.
Vi kunde stoppat en hel del av importerad smitta till Sverige men det gjorde vi inte. Varför?
Ja det är lätt att bli konspiratorisk.
Men nu har vi skiten här och vi ska kämpa oss igen den. Dock kommer vi lida ekonomiskt i många år efter detta.
Så glöm inte att tvätta händerna och glöm för allt inte av att fortsätta leva.
De som gått bort får inte bara bli en siffra i statistiken. Deras minne måste finnas kvar och vi måste ta lärdom av detta.
Nej men vi kunde gjort en hel del annat preventivt.
1,5 veckor före FHM gick ut med rekommendationer via UD att avråda resor till Italiens skidorter visste redan många svenskar att det var olämpligt att åka dit. Jag har kollega som redan fattat och bara inväntade avrådan för att kunna utnyttja reseförsäkringen. De var redan klara på att absolut inte åka. Givetvis åkte de inte och de är fortfarande friska.
När vanligt folk fattar mer än vad FHM genomför är det allvarligt. Vad ska vi då ha dem till?
De borde givetvis redan då lagt ut avrådan till resor till dessa skidorter. Dessutom borde alla som redan åkt sats i karantän i 2 veckor när de kom hem. Men det skedde inte för alla utan smittan spreds som en löpeld och Stockholm fick det värst.
Kom nu inte och säg att de inget visste för det gjorde redan många företag som hade infört denna regel för sina anställda.
Vi kunde stoppat en hel del av importerad smitta till Sverige men det gjorde vi inte. Varför?
Ja det är lätt att bli konspiratorisk.
Men nu har vi skiten här och vi ska kämpa oss igen den. Dock kommer vi lida ekonomiskt i många år efter detta.
Så glöm inte att tvätta händerna och glöm för allt inte av att fortsätta leva.
De som gått bort får inte bara bli en siffra i statistiken. Deras minne måste finnas kvar och vi måste ta lärdom av detta.
Spelar det någon roll vad de tycker? De själva uppfyller ju delar av sina löften med att släppa på restriktionerna allt eftersom och därmed byter strategi hur de hanterar viruset. Troligen kommer de att anamma mer den svenska modellen, vad annars ska de göra? De har ju redan i princip använt sin verktygslåda med icke-hållbara punktinsatser, det har ju knappt gått två månader in på pandemin.optimum skrev:
Sverige har fortfarande alternativen öppna med att stänga ner mer än vad vi gör nu, det är utlovat att mer åtgärder kommer att verkställas om det är nödvändigt.
Det stämmer inte. Ingen kan säga idag att det är självklart att tex Sydkorea får nya vågor ända tills 85% är smittade. Det blir olika på olika ställen, det är inte ens troligt att smittan blir jämnt fördelad i hela Sverige.F f91jsw skrev:
Kan vi komma under R= 1 så dör viruset ut på den platsen. Sedan kan det komma tillbaka men der kan dröja 2 år eller mer, jfrt tex mässlingen innan alla vaccinerades. Själv fick jag den inte förrän vid 9 års ålder, så där jag bodde fanns inte detta extremt smittande (luftburet ) virus i samhället på iaf 9 år.
Så kan vi skydda stora delar av befolkningen nu i något år eller 2 så klarar sig många tills vi har vaccin framme. Det skulle spara mycket lidande jfrt med att vi alla ska få skiten nu.
Medlem
· Halland
· 4 197 inlägg
Plus att det var ju utspätt så man tvingades använda hajleverolja för att reta immunförsvaret för att gå önskad effekt och det spekulerades om det var detta som orsakade narkolepsin. Bättre att bygga upp produktionskapaciteten.G gaidin skrev:
Har inte hunnit läsa allt efter detta, så det kanske redan sagts (och gränsar till OT)K karlmb skrev:
Om du släcker varje liten brand kommer du att bygga upp stora mängder lättbrunnet material i skogen, så den där stora branden blir osläckbar. Bättre då att ha små bränder vart femte år. Detta gäller särskilt i vissa skogar, som Australiens eukalyptus.
Även om det skulle visa sig varit en bra väg framåt så kan vi vara helt säkra på att det inte skulle fungerat i alla länder. Vad som fungerar i olika länder är kraftigt kulturellt betingat.D Daniel 109 skrev:
Som USA t.ex. ses ju på det som kommer från den federala makten med stor misstänksamhet, så där i överlag.
Så i en del länder kan det fungera med att statsmakten ber folk om att de ska göra på ena eller andra viset.
I andra länder kan det fungera med att ha militär på gatorna som skjuter ihjäl alla de ser röra sig ute.
De flesta länder behöver nog något mitt i mellan, upplysning och pekpinnar kombinerat med ett visst mått av tvångsåtgärder samt en del straff för de som inte följer reglerna.
Men en sak är säker, det finns ingen mall som passar alla nationer.
Det kommer bli spännande att se vad man kommer fram till om ett år eller två, när allt analyseras ordentligt, vilka länder som visar sig klarat sig bättre resp sämre.
Redigerat:
Det hade kostat bra mycket mer att stoppat resande/förflyttningar och ställt landet i en stenhård karantän tidigt, typ redan i februari.pacman42 skrev:
Om det hade lyckats sådär helt över förväntan skulle vi kanske inte alls ha någon SARS-CoV-2 inom landet idag. Och ett land i total lock-down, men ett lock-down som skulle behöva hållas lika totalt i 2-4 år framåt.
Jag tror inte det hade varit lyckat.