Status
Inte öppen för fler kommentarer.
Mikael_L Mikael_L skrev:
Det hade kostat bra mycket mer att stoppat resande/förflyttningar och ställt landet i en stenhård karantän tidigt, typ redan i februari.
Om det hade lyckats sådär helt över förväntan skulle vi kanske inte alls ha någon SARS-CoV-2 inom landet idag. Och ett land i total lock-down, men ett lock-down som skulle behöva hållas lika totalt i 2-4 år framåt.
Jag tror inte det hade varit lyckat.
Hade man gjort som @optimum skrev i inlägg #8062 (stoppat utlandsresorna i slutet av februari) så hade vi haft mindre smitta och kunnat ha färre restriktioner. Även mitt företag hade hårdare restriktioner än FHM vid denna tiden, jag hade order om två veckors karantän om jag skulle åkt utomlands.

Det fanns naturligtvis smittade i samhället redan, men vi hade klarat våren med färre restriktioner. Det viktigaste hade varit att vi hade köpt oss mer tid. Denna tiden hade då gjort att vi skulle kunnat fånga många fler fall tidigt. Just mängden fall efter sportlovet gjorde ju att man fick överge smittspårningen tidigt.

• Gilla
optimum och 1 till
  • Laddar…
Nu läser jag att Moderaterna vill öppna upp för att ge kommunerna direkta tillfälliga bygglov för äldreboenden för att lättare skilja smittade åldringar från friska. Vad är det för fel på att använda alla tomma hotell och vandrarhem, som jag föreslog för några veckor sedan?...

• Gilla
Anonymiserad 168520
  • Laddar…
B b8q skrev:
Nu läser jag att Moderaterna vill öppna upp för att ge kommunerna direkta tillfälliga bygglov för äldreboenden för att lättare skilja smittade åldringar från friska. Vad är det för fel på att använda alla tomma hotell och vandrarhem, som jag föreslog för några veckor sedan?...
Det kräver mer personal, logistik för mat mm. Kan man hålla allt på samma plats så blir det billigare. Däremot så var det ett lysande förslag för att isolera äldre i riskgrupperna.

sunnis
pacman42 pacman42 skrev:
Hade man gjort som @optimum skrev i inlägg #8062 (stoppat utlandsresorna i slutet av februari) så hade vi haft mindre smitta och kunnat ha färre restriktioner. Även mitt företag hade hårdare restriktioner än FHM vid denna tiden, jag hade order om två veckors karantän om jag skulle åkt utomlands.

Det fanns naturligtvis smittade i samhället redan, men vi hade klarat våren med färre restriktioner. Det viktigaste hade varit att vi hade köpt oss mer tid. Denna tiden hade då gjort att vi skulle kunnat fånga många fler fall tidigt. Just mängden fall efter sportlovet gjorde ju att man fick överge smittspårningen tidigt.
Sportloven i Sverige är mellan v.7-10. Resernärer som åker utomlands åker iväg i slutet av v.6 som tidigast. UD ska först ha en process med att avråda och sedan ska ju resenärerna hinna avboka innan de åker iväg. Vad för information om läget i Italien hade vi i slutet av Januari och början av Februari? T.om Italienarna själva blev ju överraskade hur fort det gick från hanterbart läge till katastrof.

Vad skulle vi gjort med Italienresenärerna som ändå kom iväg? Nekat dom tillträde över gränsen och dumpat de i Danmark och Tyskland? De flesta åkte hem och satte sig i karantän och ringde för att boka tid för provtagning när det visade sig att flera var sjuka. Skulle vi ha frihetsberöva familjerna med polis på plats till provisoriskt avskiljda vårdinrättningar för tvångskarantän med luftslussar och skrubbning? Hur ska allt ha gått till egentligen om vi skulle stoppa allt?

Jag ser detta som otur att Italien fick en allmän smittspridning först av alla länder i Europa under våra sportlovsveckor. Typ en omöjlig process att stoppa bara på någon vecka. Hur skulle man löst detta i praktiken men den informationen vi hade exakt då?

• Gilla
mikethebik och 4 till
  • Laddar…
pacman42 pacman42 skrev:
Det kräver mer personal, logistik för mat mm. Kan man hålla allt på samma plats så blir det billigare. Däremot så var det ett lysande förslag för att isolera äldre i riskgrupperna.
Hur menar du nu - hotell har ju redan kök och sådant, det är alltså inget som måste byggas.
Och varför skulle de krävas mer personal för att sköta de gamla om de bor på ett hotell eller i en barack?
(Det enda jag isåfall skulle tänka mig vore om de byggde baracken i direkt anslutning till befintligt åldreboende och använde samma personal till båda - men tanken är väl just att INTE ha samma personal på de båda boendena för att minska smittan.)

Adam Alsing var i hemkarantän och lite snorig. Förvärrades kraftigt. Sökte vård och avled efter kort tid. Han var 51 år. Förhoppningsvis kan detta göra att fler har respekt för detta virus.

• Ledsen
  • Gilla
Isakare och 1 till
  • Laddar…
sunnis sunnis skrev:
Sportloven i Sverige är mellan v.7-10. Resernärer som åker utomlands åker iväg i slutet av v.6 som tidigast. UD ska först ha en process med att avråda och sedan ska ju resenärerna hinna avboka innan de åker iväg. Vad för information om läget i Italien hade vi i slutet av Januari och början av Februari? T.om Italienarna själva blev ju överraskade hur fort det gick från hanterbart läge till katastrof.

Vad skulle vi gjort med Italienresenärerna som ändå kom iväg? Nekat dom tillträde över gränsen och dumpat de i Danmark och Tyskland? De flesta åkte hem och satte sig i karantän och ringde för att boka tid för provtagning när det visade sig att flera var sjuka. Skulle vi ha frihetsberöva familjerna med polis på plats till provisoriskt avskiljda vårdinrättningar för tvångskarantän med luftslussar och skrubbning? Hur ska allt ha gått till egentligen om vi skulle stoppa allt?

Jag ser detta som otur att Italien fick en allmän smittspridning först av alla länder i Europa under våra sportlovsveckor. Typ en omöjlig process att stoppa bara på någon vecka. Hur skulle man löst detta i praktiken men den informationen vi hade exakt då?
En rekommendation från UD att inte åka hade löst det mesta och minskat belastningen. Ett krav på 14 dagars isolering vid hemkomst hade också räckt långt. Man behöver inte göra det så dramatiskt. Dessa två åtgärder införde min arbetsgivare självständigt och det gjorde att mängden resenärer minskade drastiskt. Det hade varit bra om staten gjort samma sak.

pacman42 pacman42 skrev:
En rekommendation från UD att inte åka hade löst det mesta och minskat belastningen. Ett krav på 14 dagars isolering vid hemkomst hade också räckt långt. Man behöver inte göra det så dramatiskt. Dessa två åtgärder införde min arbetsgivare självständigt och det gjorde att mängden resenärer minskade drastiskt. Det hade varit bra om staten gjort samma sak.
Precis. Spridningen var ett faktum när folk befann sig i Italien. Hade vi satt dessa i karantän vid hemkomst så hade vi haft ett helt annat utgångsläge.

Redigerat:
  • Gilla
rindler och 1 till
  • Laddar…
B b8q skrev:
Hur menar du nu - hotell har ju redan kök och sådant, det är alltså inget som måste byggas.
Och varför skulle de krävas mer personal för att sköta de gamla om de bor på ett hotell eller i en barack?
(Det enda jag isåfall skulle tänka mig vore om de byggde baracken i direkt anslutning till befintligt åldreboende och använde samma personal till båda - men tanken är väl just att INTE ha samma personal på de båda boendena för att minska smittan.)
Det är en helt annan sak att hantera de som bor på ett äldreboende som behöver hjälp med toalettbesök, dusch mm än att hantera gästerna på ett hotell. Lokalerna är inte anpassade för detta heller.

Om lokalerna står bredvid varandra så kan man gå till den som tryckt på larmet och behöver hjälp, det innebär att samma personal kan finnas tillgänglig för alla boende oavsett om de är i bracken eller inte.

Och rörande maten så behöver många av de som bor på ett äldreboende hjälp med att äta.

Nej, det är inte så lätt att hysa in de som inte klarar sig själv på ett hotell.

• Gilla
Mikael_L och 1 till
  • Laddar…
Nu har de lättat på skyddsutrustningskraven i region Stockholm. Nu räcker det med ffp1 vid provtagning eller misstänkt Covid-19. Vad håller sjukvården på med?

Det har varit diskussioner om att hur mycket det kostar att stänga samhället. Hur mycket ekonomin drabbas av det och hur många människor blir drabbad av en dålig ekonomi. En dålig ekonomi och lågkonjunktur skulle innebära dålig psykisk och fysisk hälsa för befolkningen.
Låt viruset spridas i samhället lugn och fint och det kommer att många människor dö av det men det gör ändå inte så mycket eftersom folk kommer förr eller senare att dö .
Om de inte dör av Covid-19 så skulle de kanske dött av en annan sort influensa. När det här är över och de som har blivit offer för viruset har sagt farväl till de andra som klarade sig (vilket är en liten procent av befolkningen) då kommer livet att gå vidare. Fåglar kommer att kvittra på morgonen och på kvällarna sitter vi och tittar på solnedgången som förr och livet fortsätter som vanligt.
Men förespråkare av ovannämnda ideer har inte tänt på en sak och inte tagit med en viktig faktor i beräkningar.
Det börjar komma ut fler och fler rapporter som visar att de som blir smittad av Covid-19 får organvikt.
Enligt nya rapporter hälften av alla som varit inlagda på sjukhus för Covid-19 har fått något sort njursvikt. Analyserna visar att det finns blod eller protein i patienternas urin. mellan 14 till 30% av patienter som fått intensive vård i Wuhan har fått fått förlorat njurfunktion och behövt dialys.
En rapport från NewYork visar att det fanns 51 IVA patienter som behövde dialys apparat (24 timmar) men det fanns bara 39 st.
men det är inte bara njurarna som blir drabbade. En annan Kina studie visar att 40% av svårsjuka corona patienter hade fått hjärtarytmier och 20% fått nåt sort hjärtskada.
En annan studie av Corona patienter i Wuhan visar att 20% har fått blodproppar com kan lossna och ge upphov till hjärtattack eller strok. Det finns studier som visar att 60% av patienterna förlorat smak och lukt sinne vilket tyder på att viruset påverkar nerverna och kan vandra vidare til det centrala nervsystemet och skapa skador där. Därför finns det patienter som börjar känna sif förvirrade och vissa av de förlorar medvetandet.
Så att säga det här viruset skadar så mycket de drabbade så att de som klarar sig och inte dör av det får massa andra problem och behöver olika form av terapier och medicinsk behandlingar i många år. Där kommer den faktor som många har missat. Hur mycket kommer det att kosta samhället och överbelastning av vården ?
Det kanske blir ändå billigare med en nedstängningen av samhället på kort sikt än att ta kostnaden för rehabilitering och vård av värst drabbade Coronavirus patienter, eller hur !
Varför viruset beter sig på det viset ? jo, det är för att den går in i cellerna via ACE2 receptorerna och de här receptorerna finns mest i lungorna, njurarna, hjärtat samt blodkärlen. Därför drabbas de här organen värst av viruset.

https://www.independent.co.uk/news/...idney-heart-covid-19-us-doctors-a9466701.html

Det var ett oändligt ältande kring OM, HADE och SKULLE. Till vilken nytta?

• Gilla
[SKPG]Zamora och 2 till
  • Laddar…
pacman42 pacman42 skrev:
det innebär att samma personal kan finnas tillgänglig för alla boende oavsett om de är i bracken eller inte.
Det är väl just det som är problemet? Potentiellt sjuk personal går mellan både friska och sjuka brukare?

pacman42 pacman42 skrev:
Det är en helt annan sak att hantera de som bor på ett äldreboende som behöver hjälp med toalettbesök, dusch mm än att hantera gästerna på ett hotell. Lokalerna är inte anpassade för detta heller.

Om lokalerna står bredvid varandra så kan man gå till den som tryckt på larmet och behöver hjälp, det innebär att samma personal kan finnas tillgänglig för alla boende oavsett om de är i bracken eller inte.

Och rörande maten så behöver många av de som bor på ett äldreboende hjälp med att äta.

Nej, det är inte så lätt att hysa in de som inte klarar sig själv på ett hotell.
1. Nu tror jag iofs att de flesta hotellrum idag har handikappanpassade badrum?
2. Tanken var ju att man ska dela upp sin personal på de olika boendena. Då spelar det inte så stor roll om de ligger 10 meter eller 10 kilometer från varandra, personalen ska ju ändå inte springa emellan, just för att inte sprida smitta.
3. Är det ett större problem att hjälpa någon att äta, klä sig, duscha etc i ett hotell än på ett äldreboende? De äldreboenden jag besökt har varit ganska lika hotell; de äldre har eget rum (i vissa fall flera rum) och så finns det gemensamma utrymmen för samvaro mm. Vissa har ätit på sina rum men på de flesta ställen har man haft en gemensam matsal. Hur skiljer sig detta från ett hotell?
4. Visst, hotellrum har som regel inga larmknappar. Men nog borde det vara möjligt att antingen ge de äldre ett mobilt larm som de kan bära med sig, eller sätta upp en kamera i deras rum för övervakning?

Allt borde kunna lösas både billigare och snabbare än att börja bygga baracker på en parkering.

• Gilla
a.o.f
  • Laddar…
useless useless skrev:
Det är väl just det som är problemet? Potentiellt sjuk personal går mellan både friska och sjuka brukare?
Så ser det ut i hela vården (hemtjänst mm). Utan detta så behöver man gissningsvis runt 50% extra personal. Lycka till med att hitta den. Man skall istället använda skyddsutrustning.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.