Status
Inte öppen för fler kommentarer.
optimum optimum skrev:
Ja det är snart bara några här på forumet som tror på hans historier.

Vi har högre dödlighet i Sverige i förhållande till våra grannländer och det påstås bero på att vi är i en annan fas än de är.
Ja det fattar nog alla (ok de flesta) en fas där smittan sprids och med förhoppning om att flockimmuniteten ska träda i kraft.
Den som påstods var när ca 60% av befolkningen är immuna. Vägen dit till vaccin finns är genom att vi ska bli smittade.
En del lindrigare och en del värre samt många kommer dö.
60% = 6 miljoner svenskar
Därefter har det visat sig att det krävs ca 82,5% för att uppnå flockimmunitet då smittsamheten är värre.
82,5% ger alltså 8,25 miljoner och då är det många äldre som kommer stryka med.
Hur kan vi bara tänka så. Var är medmänskligheten? Är detta verkligen Sverige?

Vi har även matats med att det bara är äldre och multisjuka som dör. Ja kanske någon mer.
Nu får vi information om sjukvårdspersonal som dör. Troligen helt friska.

Det senaste jag läste var att Adam Alsing gått bort i denna sjuka.
Ett offer i vår väg till flockimmunitet.
Vila i frid Adam Alsing, älskad av många. Kommer aldrig glömma honom.
Jag anser att det är farligt att dra några slutsatser av statistiken över döda i jämförelse med andra länder. Om vi redovisar all döda smittade och andra länder bara de som dött på sjukhus direkt i Covid19 blir det snett och om ´vi skulle ändra vår strategi baserat på det kan det bli mycket fel. Skit in, skit ut. Dessutom är det det långsiktiga resultatet det som betyder något, det har bara gått några månader på pandemin och det gäller att inte få panik nu.

Om vi kan sköta långsiktiga hygienrutiner med att stanna hemma vid lätta symptom, tvätta händer, hålla avstånd mm så blir kravet på antalet immuna för flockimmunitet mycket lägre.

Jag tror att den strategi vi har nu är den minst dåliga av de möjliga vi har tillhands nu.

• Gilla
Fairlane och 6 till
  • Laddar…
norrbottenssnickaren norrbottenssnickaren skrev:
mej veterligen så är det 1 inom vården som dött av Corona. Och hon arbetade inte med coronapatienter.
En i hemtjänsten i Skellefteå också. Troligen smittad av en patient.

T
BirgitS BirgitS skrev:
Och vad tror du händer i våra grannländer nu när de minskar på restriktionerna?
Smittspridningen kommer naturligtvis att ta fart igen, men förhoppningsvis har de utnyttjat tiden under restriktionerna till att bygga upp vårdkapacitet och kapaciteten för smittspårning/testning och behöver därmed inte lika hårda restriktioner som tidigare.

• Gilla
karlmb
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
Nej, det är vare sig deras kunskapsområde eller ansvar.
Jag menar att de skulle sett till att det blev gjort.

K karlmb skrev:
FHM skulle styrt upp rutinerna åt boendena.
Samt tex sett till att sätta folk från risk länder I karantän vid hemkomsten, stänga kollektivtrafik mm
Men man trodde bara det var på äldreboenden som man behövde fundera.
Kan du visa på vilka befogenheter och resurser FHM har haft för att göra det du tycker att de skulle ha gjort? Visa gärna på lagparagrafer och riksdagsbeslut för detta.

• Gilla
Anna_H och 2 till
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
Och vad tror du händer i våra grannländer nu när de minskar på restriktionerna?

Varför inte också tänka på de barn som lever med missbrukande föräldrar och förlorar sin livlina om skolor stängs?
FHM får meddelanden varje dag från barn som ber dem att inte stänga skolan.
Det är också medmänsklighet att tänka på dem.
Vad händer när man kämpar ner en skogsbrand? Det kan ta några ggr på en del ställen.

Q Qvanten skrev:
Kan du visa på vilka befogenheter och resurser FHM har haft för att göra det du tycker att de skulle ha gjort? Visa gärna på lagparagrafer och riksdagsbeslut för detta.
De hade inte behövt styra upp, det hade räckt med att de kommunicerat riskerna så hade vårdgivarna fått lösa resten.

T
Q Qvanten skrev:
T.ex. Smittskyddslagen ger långgående möjligheter vilket diskuterats tidigare i tråden.

8 § Om det finns skäl att misstänka att någon som anländer till Sverige har smittats av en samhällsfarlig sjukdom, får smittskyddsläkaren besluta att denne samt andra personer som anländer med samma transportmedel ska genomgå hälsokontroll på platsen för inresan.

Om det i ett visst geografiskt område skett utbrott av en samhällsfarlig sjukdom får Folkhälsomyndigheten besluta att personer som anländer till Sverige från detta område samt andra personer som anländer med samma transportmedel ska genomgå hälsokontroll på platsen för inresan.

Hälsokontroll enligt första och andra styckena får inte vara förenad med frihetsberövande eller innefatta provtagning eller annan åtgärd som innebär kroppsligt ingrepp.

T TAR12 skrev:
Inget problem enligt Smittskyddslagen:

8 § Om det finns skäl att misstänka att någon som anländer till Sverige har smittats av en samhällsfarlig sjukdom, får smittskyddsläkaren besluta att denne samt andra personer som anländer med samma transportmedel ska genomgå hälsokontroll på platsen för inresan.

Om det i ett visst geografiskt område skett utbrott av en samhällsfarlig sjukdom får Folkhälsomyndigheten besluta att personer som anländer till Sverige från detta område samt andra personer som anländer med samma transportmedel ska genomgå hälsokontroll på platsen för inresan.

Hälsokontroll enligt första och andra styckena får inte vara förenad med frihetsberövande eller innefatta provtagning eller annan åtgärd som innebär kroppsligt ingrepp.

Redigerat:
  • Gilla
karlmb
  • Laddar…
K karlmb skrev:
Vad händer när man kämpar ner en skogsbrand? Det kan ta några ggr på en del ställen.
En skogsbrand går att släcka. Smittspridningen däremot går aldrig att stoppa. Den kommer att fortsätta i mänskligheten för all framtid.

• Gilla
Fairlane och 4 till
  • Laddar…
T
F f91jsw skrev:
En skogsbrand går att släcka. Smittspridningen däremot går aldrig att stoppa. Den kommer att fortsätta i mänskligheten för all framtid.
Jag håller med dig i sak om att vi kommer att få leva med detta virus under mycket lång tid, kanske för alltid.

Men det är inget argument till att inte vidta restriktioner och under tiden vi har restriktioner bygga upp sjukvårdsresurser och smittspårningskapacitet för att på så sätt säkerställa att vi undviker överbelastning i sjukvården och därmed onödiga dödsfall när man släpper på restriktionerna.

Vad är alternativet till ovan?

• Gilla
karlmb
  • Laddar…
K karlmb skrev:
Frågar du mig?
Se det som en skogsbrand. Har du den under kontroll så räddar man många träd. Även om man inte hinner släcka varenda liten brandhärd på 5 minuter.
Låter man istället elden rasa fritt i flera dagar, ja då brinner det upp alltihop.
Det är bara det att branden finns i hela världen. I många träd pyr den utan rök och träden står inte still.

• Gilla
Fairlane och 2 till
  • Laddar…
Det många inte verka förstå är att en lockdown inte bara är ett redskap för att hålla smittspridning i schack utan även ett sätt för att skapa tid för att få upp en beredskap. Sen har vi bara vi bara ett visst antal vårdplatser. Går vi över vår vårdkapacitet så kommer väldigt många att dö som skulle ha klarat sig med vård.

• Gilla
karlmb
  • Laddar…
pacman42 pacman42 skrev:
De hade inte behövt styra upp, det hade räckt med att de kommunicerat riskerna så hade vårdgivarna fått lösa resten.
Jag håller med. Det verkar inte som att socialstyrelsen och SKR har tagit uppmaningarna att skydda våra äldre på tillräckligt stort allvar. Där borde FHM ha agerat hårdare och verkligen sett till att det togs fram rutiner och kompetens.

• Gilla
karlmb
  • Laddar…
Silver78 Silver78 skrev:
Det många inte verka förstå är att en lockdown inte bara är ett redskap för att hålla smittspridning i schack utan även ett sätt för att skapa tid för att få upp en beredskap. Sen har vi bara vi bara ett visst antal vårdplatser. Går vi över vår vårdkapacitet så kommer väldigt många att dö som skulle ha klarat sig med vård.
Just har Stockholm 300 lediga vårdplatser och 70 lediga intensivvårdplatser. Ligger rätt stabilt, möjligen fortsatt en liten ökning, men knappast exponentiellt. Märker man att det håller på att slå i taket kommer ju även Sverige att stänga ner helt, men om det är något myndigheterna har varit tydliga med är det ju att sätta in åtgärder i rätt läge, för att folk ska orka hålla reglerna över lång tid.

• Gilla
Freddy_kruger och 7 till
  • Laddar…
Silver78 Silver78 skrev:
Utifrån hur många som insjuknar just nu så verkar dock inte den faran vara överhängande. Jag hamnar hela tiden på bägge sidor i denna debatten - å ena sidan, å andra sidan.

Mycket som vi gör just nu är rätt. Jag tycker att man gjorde stora misstag i början dock. Det kändes nästan som om jag visste mer om egenskaperna hos viruset än de på FHM där I början...

Sedan har vi nog haft en del tur också. En del av de åtgärder vi tagit till har inte fungerat, medan andra verkar ha fungerat bättre än väntat. Den relativt begränsade spridningen i Skåne och Västra Götaland förbryllar en hel del och har nog räddat FHM. Hade man där fått samma utveckling som i Stockholm så hade det inte sett ljust ut.

Det är ganska stor skillnad i "kultur" mellan Stockholm/Mälardalen och övriga Sverige. Man är mycket närmare varandra i kollektivtrafiken (mycket mer kollektivtrafik också) runt Stockholm. Samma på köpcentra osv. Jag upplever att det är trängre i Stockholm. Mycket mer uteätande också. Just för detta viruset så kanske detta spelar stor roll? Framförallt när man börjat med ett visst mått av social distansering, det är svårare att genomföra i Stockholm.

Frågan är bara hur man skall agera nu om verkligen smittspridningen planat ut. Flockimmunitet är bara realistiskt i Stockholm som det ser ut nu. Fortsatt distansering skulle kunna fungera, men så fort vi lättar på den så riskerar vi att få massivt utbrott.

Vi ligger lite i ett limboläge, som jag skrev i min redogörelse av R0 mm igår, det svåraste är att göra lagom mycket. Just nu misstänker jag att olikheterna över landet för det ännu svårare att göra lagom mycket...

• Gilla
blackarrow och 4 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.