Status
Inte öppen för fler kommentarer.
Q Qvanten skrev:
Men nu har jag inte hört myndigheten säga att det inte smittar utan symptom. Istället säger man att om alla stannar hemma när de känner sig det minsta sjuka så minskar smittspridningen kraftigt. Tegnell har sagt tydligt att det inte handlar om stoppa smittspridningen direkt utan att bromsa ner den så att kurvan planar ut och få den under kontroll.

Jag tror att de ser som många säger att det här kommer att hålla på länge och då gäller det att sätta in åtgärder som också är uthålliga. Det här handlar inte om vem som är tuffast, utan om vem som orkar längst. Att stanna hemma vid lätta symptom, tvätta händerna och stå länge från varandra ska vi nog klara ett par år om det kniper.
Nu tänkte jag i huvudsak på hur man skulle skydda de äldre. Om man har en ny sjukdom som smittar innan symtom inträder (om än lite) där man är orolig för spridning till riskgrupper, då bör man också skydda riskgrupperna bättre än vad man har gjort. Å ena sidan säger Tegnell/FHM att smittspridningen inte är drivande innan man insjuknat och att man skall gå till jobbet om man inte har några symtom, men å andra sidan så utsätter man ändå brukarna för denna risk som man ändå känner till att den finns (dessutom så lyfte kineserna redan tidigt att man smittade utan symtom, även koreanerna varnade för detta). Kommunerna tolkade FHM som att de inte behövde skyddsutrustning till de som arbetade i äldrevården och hemtjänsten. Något som Tegnell/FHM så sent som igår ifrågasatte för första gången (han var mycket frågande till att de inte hade skyddsutrustning). Det är definitivt otydligheten runt detta som skapat problem och smittspridning på äldreboenden och till brukare i hemtjänsten. Något som lett till många fler dödsfall än det hade behövt vara.

Att man inte skyddat de äldre pga denna miss i kommunikationen från FHM är ett stort misslyckande! Just detta hävdar jag fullt ut att FHM får ta på sig!

• Gilla
tompas11 och 1 till
  • Laddar…
  • Gilla
tompas11
  • Laddar…
A
L Leif i Skåne skrev:
En intressant data från SCB som redovisades i Expressen var antal döda i Mars månad under åren 2018,2019,2020 är att dödstalen i väldigt många kommuner i hela landet har minskat med 40% ???
[länk]

Detta gäller inte för Stockholm, Gbg samt Östergötland.
Socialt avstånd, tvätta händer O.S.V. Samma förhållande var det under svininfluensan för ett antal år sedan.
I min kommun har antal döda minskat markant, samma i dom flesta kommuner i landet!

Hässleholm 2018 78
Hässleholm 2019 52
Hässleholm 2020 48
Anledningen vad jag gissar att folk dör mindre i vår kommun (ja vi bor i samma ju ;) ) är ju nog för att butikerna är nästintill tomma, inte jättemycket folk på stan. (jo på helgerna fanns är faktiskt folk ) Och att vi hade totalt 12 bekräftade fall i hela kommunen när moderaten slängde ut siffrorna.
Där jag bor i byn väst om så är det ganska folktomt på ica som brukar vara relativt folkfullt.

Alltså att folk håller sig antingen hemma eller är ute på tex Hovdala, naturen. För herrejösses varit där senaste 2 helgerna.

Fördelen i vår by med är att äldreboendet började med restriktioner minst 3 veckor innan förbuden kom. Då fick farsan sitta på uteplatsen för att umgås med farfar.

BirgitS
N Nybergzzz skrev:
Nja kan ej hålla med dig där. Tkr han har gjort mer än våran statsminister gjort i alla fall.
Mer är inte alltid bättre, särskilt i sådana här fall:
"We have it totally under control," Trump told "Squawk Box" co-host Joe Kernen in an interview from the World Economic Forum in Davos, Switzerland. "It's one person coming in from China. We have it under control. It's going to be just fine."
https://www.cnbc.com/2020/01/22/tru...m-china-we-have-it-totally-under-control.html
Då hade han redan fått många varningar från olika experter om att det kunde utvecklas till en pandemi.

"Q Thank you so much, Mr. President. Dr. Fauci said earlier this week that the lag in testing was, in fact, “a failing.” Do you take responsibility for that?

And when can you guarantee that every single American who needs a test will be able to have a test? What’s the date of that?

THE PRESIDENT: Yeah, no, I don’t take responsibility at all, because we were given a — a set of circumstances and we were given rules, regulations, and specifications from a different time. It wasn’t meant for this kind of an event with the kind of numbers that we’re talking about. And what we’ve done is redesigned it very quickly with the help of the people behind me. And we’re now in very, very strong shape.

I think we’ll be announcing, as I said, Sunday night, and this will start very quickly. And we — we’ll have — we’ll have the ability to do in the millions over a very, very quick period of time. So, no."
https://www.whitehouse.gov/briefing...rs-coronavirus-task-force-press-conference-3/ (mina fetstilsmarkeringar)
Det var 13 mars, alltså en månad sen och fortfarande ingen möjlighet att testa miljoner.

Finns många felaktiga uttalanden av Trump samlade här: https://www.factcheck.org/2020/03/trumps-statements-about-the-coronavirus/
Och det har ju fortsatt efter 10 mars också, det är ju ideligen som Fauci måste rätta honom under presskonferenserna.

Trump stängde mot Kina efter att det redan fanns en massa sjuka i västra USA och stängde mot Europa efter att det fanns en massa sjuka i New York. Ska sånt ha någon effekt ska det göras innan en sjukdom har fått fäste, efteråt spelar det ingen roll.

• Gilla
kashieda och 2 till
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
Och du tycker den här kurvan ser ut att ge den där skenande kurvan som du startade det här sidospåret med?
[bild]
[länk]
Ser inte lika bra ut om man kollar på antalet dödsfall med ett 7-dagars medelvärde.
Då ser det ut som kurvan tar ny fart nu?
Graf som visar antal nya dödsfall över tid med en ökande trend i ett 7-dagars medelvärde.

pacman42 pacman42 skrev:
Nu tänkte jag i huvudsak på hur man skulle skydda de äldre. Om man har en ny sjukdom som smittar innan symtom inträder (om än lite) där man är orolig för spridning till riskgrupper, då bör man också skydda riskgrupperna bättre än vad man har gjort. Å ena sidan säger Tegnell/FHM att smittspridningen inte är drivande innan man insjuknat och att man skall gå till jobbet om man inte har några symtom, men å andra sidan så utsätter man ändå brukarna för denna risk som man ändå känner till att den finns (dessutom så lyfte kineserna redan tidigt att man smittade utan symtom, även koreanerna varnade för detta). Kommunerna tolkade FHM som att de inte behövde skyddsutrustning till de som arbetade i äldrevården och hemtjänsten. Något som Tegnell/FHM så sent som igår ifrågasatte för första gången (han var mycket frågande till att de inte hade skyddsutrustning). Det är definitivt otydligheten runt detta som skapat problem och smittspridning på äldreboenden och till brukare i hemtjänsten. Något som lett till många fler dödsfall än det hade behövt vara.

Att man inte skyddat de äldre pga denna miss i kommunikationen från FHM är ett stort misslyckande! Just detta hävdar jag fullt ut att FHM får ta på sig!
Här håller jag med dig helt. Jag har från början sagt att det är riskgrupperna vi ska isolera, och låta resten av samhället fungera i stort sett som vanligt. Lock-down på Stockholm gör inte lika stor nytta som en desinficeringssluss vid entrén till varje äldreboende, minskad personalomsättning i äldrevården så att varje åldring inte träffar nörton nya personer varje vecka, och givetvis prioritera tester och skyddsutrustning till de som jobbar inom äldreomsorgen.

• Gilla
Qvanten och 1 till
  • Laddar…
BirgitS
L Lars48 skrev:
– Vi måste ha en lockdown av Stockholm i dag, det är det enda som kommer få kurvan att vända. Tegnell måste avgå.
De här orden kommer inte från mig utan från Cecilia Söderberg-Nauclér, läkare och professor på karolinska institutet. Nu börjar det bli fler röster.
[länk]
Och på vilket sätt tror du att det stoppar spridningen av coronaviruset på äldreboendena?

• Gilla
Qvanten och 2 till
  • Laddar…
Claes Sörmland
Nu ska jag trots min vanliga skepsis mot modeller (bra indata saknas ofta) sprida en riktigt mörk en.

Vad sägs om följande skakande resultat?

"Our model for Sweden shows that, under conservative epidemiological parameter estimates, the current Swedish public-health strategy will result in a peak intensive-care load in May that exceeds pre-pandemic capacity by over 40-fold, with a median mortality of 96,000 (95% CI 52,000 to 183,000). The most stringent public-health measures examined are predicted to reduce mortality by approximately three-fold. Intensive-care load at the peak could be reduced by over two-fold with a shorter period at peak pandemic capacity."

https://www.medrxiv.org/content/10.1101/2020.04.11.20062133v1

(Det är en rasande fart på inläggen så jag hoppas inte detta dök upp under eftermiddagen.)

Redigerat:
BirgitS
Peter2400 Peter2400 skrev:
Ser inte lika bra ut om man kollar på antalet dödsfall med ett 7-dagars medelvärde.
Då ser det ut som kurvan tar ny fart nu?
[bild]
Du får gärna förklara hur staplarna över avlidna per dag här: https://experience.arcgis.com/experience/09f821667ce64bf7be6f9f87457ed9aa
blir till dina staplar. Så vitt jag kan se är samtliga de senaste 7 staplarna från FHM under 60, däremot är ju det senaste från idag väldigt långt från korrekt men jag ser att du har med dagens i dina staplar.

• Gilla
tobbbias
  • Laddar…
T
L Lars48 skrev:
– Vi måste ha en lockdown av Stockholm i dag, det är det enda som kommer få kurvan att vända. Tegnell måste avgå.
De här orden kommer inte från mig utan från Cecilia Söderberg-Nauclér, läkare och professor på karolinska institutet. Nu börjar det bli fler röster.
[länk]
Det är ju inte direkt någon ny röst. I en liveintervju sa hon dessutom att hon inte menade att han skulle avgå, vet inte om hon ångrade sig eller om Aftonbladet missuppfattat men det blev lite svamligt kring just det.

Stefan N Stefan N skrev:
Adam Alsing död i Corona. :cry:
:cry::cry::cry::cry::cry:

• Ledsen
karlmb och 1 till
  • Laddar…
Till och med jag börjar tvivla på att tegnell går rätt väg om man tittar på våra grannländer som Norge, Danmark, Finland och Tyskland när det gäller döda per 100 000. Då ligger vi rätt högt upp. Möjligtvis verkar de flesta ha dött i och runt Stockholm och där skulle de från början ha isolerat stan.

• Gilla
tompas11 och 2 till
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
Nej, den svenska strategin är inte att bara vänta och se, om den hade varit så hade det inte funnits några restriktioner.
Det är inte mkt till restriktioner vi har. Bara att jämföra med omvärlden.
Vi kunde stängt med både skolor och kollektivtrafik tex. Och tvingat maximalt med distansarbete. Restauranger mm kunde stängts, de går ändå i KK nu. Staten kunde hjälpt dem i några veckor och läget hade varit helt annat redan.
Nu blir det bara en utdragen plåga för alla.

• Gilla
tompas11
  • Laddar…
Menar du att du tror att viruset kan utrotas med några veckors hårda restriktioner?

• Gilla
Zsam och 12 till
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
Innan det blir någon häxjakt så kan det ju vara bra att tänka på att FHM inte är de enda som har resonerat på samma sätt utan det gäller ju även t.ex. WHO och Storbritannien enligt rapporten: [länk]
WHO är politiker o byråkrater tyvärr, alla utom Sverige och UK fattade att det var vansinne.
UK var iaf inte sämre än att man kunde ändra sig.

• Gilla
Putte 9497 och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.