Status
Inte öppen för fler kommentarer.
N Nybergzzz skrev:
Nej detta virus är det värsta utbrottet på 2000talet.

Vaccin är tidigast 2021 och immunitet verkar vara önsketänkande enligt forsknings rapporter.
Ja, och statistiskt sett ska du räkna med minst två pandemier till under 2000-talet (troligen fler eftersom vi är så många människor med global rörlighet nu, jämfört med 1700-1900-talen). Det kan komma en till pandemi med nytt virus om tre år, eller om 70 år, det vet vi inte. Men ATT det kommer är absolut inget konstigt eller unikt.

• Gilla
Violina och 1 till
  • Laddar…
BirgitS
L Lars48 skrev:
Det går i vågor. Våg 1, våg 2 avmattning, våg 3 stark upp. 5 vågor upp ska det vara. Elliott waves heter det.
Visst pratar man om vågor när det gäller epidemier, men det gäller ju månader och inte dagar.

Vad nu Elliott waves har med Covid-19 att göra.
The Elliott wave principle is a form of technical analysis that finance traders use to analyze financial market cycles and forecast market trends by identifying extremes in investor psychology, highs and lows in prices, and other collective factors.
https://en.wikipedia.org/wiki/Elliott_wave_principle

• Gilla
  • Haha
elloffo och 2 till
  • Laddar…
optimum
D Daniel 109 skrev:
Optimum: Tröskeln att dra på munskydd är mycket lägre i Kina. Där är det inte ovanligt att man använde munskydd vid kraftig smogg mm. Det är definitivt en stor del av förklaringen.
Jag vet att en del gör så.
Man använder även återcirkulation i bilar för att inte släppa in dålig luft.

Men aldrig jag sett så stor mängd använda munskydd. Aldrig.

Sluta med förnekelserna om att det beror på annat.

BirgitS
optimum optimum skrev:
Jag har aldrig sett den mängden munskydd under mina resor till Kina tidigare. Några brukar man se men inte som nu. max 1 på 100 tidigare men nu är det inte 1 på hundra som saknar. Det finns gott om klipp på youtube och TV som visar hur det har varit där under jan-mars.

Även passkontrollen (immigration control) till Thailand slutet av januari var det gott om kineser som hade munskydd.
Aldrig sett någon vid den platsen med munskydd på senaste 10 åren.

Kika nu på bilden här nedan och inse att du har fel. Påstå nu inte bilden är fejk för jag har själv tagit den. Det blå i vänstra kanten är frugans blå tröja. Manen med ryggen häråt till höger har också munskydd vilket jag vet då bilden visar det.
OBS här med låg upplösning för att inte man ska kunna identifiera någon. Är egentligen inte ok att ta kort där men kunde inte låta bli då detta var smått surrealistiskt. Vi hade också med munskydd men använde dem inte. Var med för säkerhets skull om det skulle eskalera under vår vistelse där. Givetvis inte sådana som på bilden utan FFP3 av samma typ som sjukvården använder. Fans förut på ELFA att köpa men slut nu.

Nöjd ? Nej troligen inte.

[bild]
Du missförstod mig. Det är klart att folk var rädda efter att ha blivit matade med info om epidemien och då tar de till munskydd som vanligt, det betyder ju inte att kinesiska myndigheter hade gått ut med någon information inom landet som inte är känd av andra länder.

• Gilla
Zsam och 2 till
  • Laddar…
N
. Tyskland förlänger förbudet mot stora allmänna sammankomster fram till den 31 augusti – samtidigt kommer affärer mindre än 800 kvadratmeter få öppna igen. Det meddelar förbundskansler Angela Merkel enligt AFP.
Skolorna öppnar 4 maj.

Adam Alsing död i Corona. :cry:

• Ledsen
Anna_H och 12 till
  • Laddar…
Det här har jag väntat på, att facket gör något:
https://www.aftonbladet.se/nyheter/...opp-pa-aldreboende-vardpersonalen-riskerar-si

Konstigt att man inte tagit till strejk? Det verkar dessutom vara ett kommunalt äldreboende och inte privatiserat (varför annars facket Kommunal?), så alla som tycker att äldreboenden inte borde drivas av vinstdrivande profitörer som snålar in på skyddsutrustning har tyvärr inget vatten på sin kvarn, det är nog lika illa oavsett huvudman.

P patst577 skrev:
Är man dessutom säker på att viruset muterar så mycket att eventuell immunitet är overksamt så gäller det samma sak för vaccinet.
Misstanken om att immuniteten är begränsad har nog snarare att göra med att antikropparna i blodet försvinner efter hand. Viruset är ett RNA-virus som har hög mutationshastighet. Men de allra flesta vanliga virussjukdomar är RNA-virus, och de går bra att vaccinera mot ändå. Mässlingviruset t ex har mycket hög mutationshastighet, men trots det får man i stort sett livslång immunitet av vaccinet.

Stefan N Stefan N skrev:
Adam Alsing död i Corona. :cry:
Inte min favorit, men tråkigt ändå. Grymt allmänbildad måste man säga (med tanke på hans frågesport på NRJ).

Och bara 51 år gammal.

• Gilla
Anna_H
  • Laddar…
B b8q skrev:
[länk]

Konstigt att man inte tagit till strejk? Det verkar dessutom vara ett kommunalt äldreboende och inte privatiserat (varför annars facket Kommunal?), så alla som tycker att äldreboenden inte borde drivas av vinstdrivande profitörer som snålar in på skyddsutrustning har tyvärr inget vatten på sin kvarn, det är nog lika illa oavsett huvudman.
Jag såg att facket i Skellefteå diskuterade att anmäla kommunen för arbetsmiljöbrott med hänvisning till dödsfallet i hemtjänsten där. Vet dock inte om de gjort det, eller om de väntar på att kommunen skall anmäla sig själva.

F f91jsw skrev:
Misstanken om att immuniteten är begränsad har nog snarare att göra med att antikropparna i blodet försvinner efter hand. Viruset är ett RNA-virus som har hög mutationshastighet. Men de allra flesta vanliga virussjukdomar är RNA-virus, och de går bra att vaccinera mot ändå. Mässlingviruset t ex har mycket hög mutationshastighet, men trots det får man i stort sett livslång immunitet av vaccinet.
Det beror på om det immuniteten byggs upp på muterar snabbt eller inte. Mot vissa virus får man immunitet mot deras proteiner i höljet, dessa muterar inte lika snabbt som själva RNAt om man bygger upp immunitet mot vissa strängar i detta. Bara för att ge ett exempel. Detta är orsaken till att man gärna vill hitta vaccin som angriper de grundläggande egenskaperna i viruset istället för mot sådant som snabbt muterar.

Q Qvanten skrev:
Men nu har jag inte hört myndigheten säga att det inte smittar utan symptom. Istället säger man att om alla stannar hemma när de känner sig det minsta sjuka så minskar smittspridningen kraftigt. Tegnell har sagt tydligt att det inte handlar om stoppa smittspridningen direkt utan att bromsa ner den så att kurvan planar ut och få den under kontroll.

Jag tror att de ser som många säger att det här kommer att hålla på länge och då gäller det att sätta in åtgärder som också är uthålliga. Det här handlar inte om vem som är tuffast, utan om vem som orkar längst. Att stanna hemma vid lätta symptom, tvätta händerna och stå länge från varandra ska vi nog klara ett par år om det kniper.
Nja, i så fall så borde de ha varit tydligare mot kommunerna för de tolkade det som att de inte behövde skydda patienterna från personalen.

B b8q skrev:
[länk]

Kommunal är ett fackförbund, de har medlemmar i både kommunala och privata verksamheter.

pacman42 pacman42 skrev:
Det beror på om det immuniteten byggs upp på muterar snabbt eller inte. Mot vissa virus får man immunitet mot deras proteiner i höljet, dessa muterar inte lika snabbt som själva RNAt om man bygger upp immunitet mot vissa strängar i detta. Bara för att ge ett exempel. Detta är orsaken till att man gärna vill hitta vaccin som angriper de grundläggande egenskaperna i viruset istället för mot sådant som snabbt muterar.
Ja, och tyvärr är det ju en ganska lång process att ta fram ett sådant vaccin.

Jag hoppas verkligen på vaccin, speciellt till äldre och riskgrupper. Dock tror jag att det ligger så långt bort att man inte kan i realiteten räkna med det som en lösning i den här krisen.

• Gilla
b8q
  • Laddar…
T
L Lars48 skrev:
Det går i vågor. Våg 1, våg 2 avmattning, våg 3 stark upp. 5 vågor upp ska det vara. Elliott waves heter det.
Elliotvågorhar med aktier att göra. Eller kör du teknisk analys på graferna?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.