Status
Inte öppen för fler kommentarer.
Är det någon här inne som har koll på om det finns någon överdödlighet? Har vi ens någon överdödlighet just nu?

T tobbbias skrev:
Är det någon här inne som har koll på om det finns någon överdödlighet? Har vi ens någon överdödlighet just nu?
Titta tillbaka ett par sidor så har du grafer på dödligheten, ja det finns överdödlighet. Ganska tydligt också. Särskilt i Stockholm, men även på riksnivå så syns det.

• Gilla
Pin och 1 till
  • Laddar…
BirgitS
optimum optimum skrev:
Det förklarar kanske varför folk i Kina var så noggranna med att använda mask.
De visste nog en del om detta virus och hur det smittar men troligen inte intressant att ta till sig för FHM något som kom därifrån.
I Kina bär ju folk mask väldigt ofta så de behöver inte alls ha ansett att det är något särskilt med det nya coronaviruset. Sen är ju forskningen gjord nu i Kina så den var ju inte känd för månader sen.
"The research team co-led by Eric Lau of the University of Hong Kong took throat swabs from 94 patients admitted to Guangzhou Eighth People's Hospital and measured infectiousness from the first day of symptoms for 32 days."

• Gilla
Anna_H
  • Laddar…
En annan fråga, vart var vår älskade Tegnell idag? Han har inte fått Covid va? :surprised::surprised:

BirgitS BirgitS skrev:
Innan det blir någon häxjakt så kan det ju vara bra att tänka på att FHM inte är de enda som har resonerat på samma sätt utan det gäller ju även t.ex. WHO och Storbritannien enligt rapporten: [länk]
Att fler har gjort fel innebär inte att det är bättre på något sätt.

Chattade precis med min mor som är gammal sjuksköterska (nu pensionerad), hennes konstaterande runt att man smittar innan man fått symtom är:
- Varför skulle Corona vara annorlunda än andra virus som drabbar oss? Vi i sjukvården vet sedan länge att man smittar innan man blir sjuk.

Det känns lite som att FHM har glidit lite på sanningen här om det är som min mor säger (och hon brukar oftast ha rätt).

• Gilla
tompas11 och 1 till
  • Laddar…
T tobbbias skrev:
Titta in på scbs hemsida, så hittar du daglig dödlighet. Min tolkning är nu börjar man se en viss överdödlighet jmf med år 15-19. Kan ju kompenseras av minskad dödlighet senare i vår?

trähandtag trähandtag skrev:
Titta in på scbs hemsida, så hittar du daglig dödlighet. Min tolkning är nu börjar man se en viss överdödlighet jmf med år 15-19. Kan ju kompenseras av minskad dödlighet senare i vår?
Ja, exakt, lite så jag tänker också. Det kanske är de stackars skröpligaste som gått åt några månader i förtid nu. Men över året så har vi kanske noll i överdödlighet i snitt så att säga. Ingen aning nu, ren spekulation.

• Gilla
mikethebik
  • Laddar…
N
pacman42 pacman42 skrev:
Japp. Väldigt, väldigt fel. Tegnell/FHM trodde inte på asymtomatisk smitta trots att det varnades för detta redan i Kina. Enligt denna undersökning så är det just så det smittar som mest.
Jag vill inte lägga skulden på tegnell då jag tror att Tegnell tyvärr har blivit en syndabock på grund av politiker över han som har brustit i kompetens.

Ta bara mello finalen som exempel. Det var väl politiker tillsammans med SVT som valde ej att stoppa de?

• Gilla
BirgitS
  • Laddar…
N
T tobbbias skrev:
Ja, exakt, lite så jag tänker också. Det kanske är de stackars skröpligaste som gått åt några månader i förtid nu. Men över året så har vi kanske noll i överdödlighet i snitt så att säga. Ingen aning nu, ren spekulation.
Nej detta virus är det värsta utbrottet på 2000talet.

Vaccin är tidigast 2021 och immunitet verkar vara önsketänkande enligt forsknings rapporter.

T tobbbias skrev:
En del kanske skulle fallit ifrån i år, men en del skulle definitivt inte ha gjort det. Mina föräldrar går nog åt om de får Covid-19, men jag räknar med att de kommer att leva 10-15 år till om de inte får allvarliga luftvägssjukdomar. Sedan kan det ju dyka upp cancer eller liknande dock, men exempelvis min far har redan besegrat cancer en gång utan risk för återfall.

• Älska
Per Eskilsson
  • Laddar…
N
B b8q skrev:
Ja, det är ju inte i närheten av mina gissningar på minst 50 000 döda på ett år, eller ca 4000 i månaden. Men vi är väl fortfarande bara i början, det är länge kvar till ett vaccin.
Tänk på att när dessa dog så var ej i närheten av konstatera fall per dag i Sverige som de är nu.

N
Italien 2557 nya fall och 578 döda enligt worldometer.

Lockdownen verkar ge resultat.

BirgitS
pacman42 pacman42 skrev:
Att fler har gjort fel innebär inte att det är bättre på något sätt.

Chattade precis med min mor som är gammal sjuksköterska (nu pensionerad), hennes konstaterande runt att man smittar innan man fått symtom är:
- Varför skulle Corona vara annorlunda än andra virus som drabbar oss? Vi i sjukvården vet sedan länge att man smittar innan man blir sjuk.

Det känns lite som att FHM har glidit lite på sanningen här om det är som min mor säger (och hon brukar oftast ha rätt).
Naturligtvis inte men det är ju bra att veta att man inte bara ska skylla på Tegnell utan i så fall på WHO som sen många har lyssnat på.

Enligt rapporten i Nature så verkade inte SARS 2003 smitta innan den hade brutit ut ordentligt och den är ju rätt närbesläktad, i alla fall mer än säsongsinfluensor.

• Gilla
granis70
  • Laddar…
Det är väldigt många inlägg med tvärsäkra uttalanden om att det görs en massa fel.

Visst det är normalt att man smittar strax innan man får symptom, men var är det vi gjort väldigt fel? Det är ju just därför vi ska hålla avstånd mm.

Ni nappar på minsta teori och tar den för den nya sanningen. Jag ser uppenbara fel i majoriteten av de kritiska inläggen. Men tråden rullar på väldigt fort.

Jag uppfattar Anders som rätt person på rätt plats i det här läget. Där med inte sagt att allt gjorts rätt. Men det har hela tiden varit rimliga åtgärder i aktuellt läge.

• Gilla
  • Wow
elloffo och 32 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.