2 171 065 läst · 32 467 svar
2171k läst
32,5k svar
Coronavirus
- Status
- Inte öppen för fler kommentarer.
Hear! Hear!D Daniel 109 skrev:Det är väldigt många inlägg med tvärsäkra uttalanden om att det görs en massa fel.
Visst det är normalt att man smittar strax innan man får symptom, men var är det vi gjort väldigt fel? Det är ju just därför vi ska hålla avstånd mm.
Ni nappar på minsta teori och tar den för den nya sanningen. Jag ser uppenbara fel i majoriteten av de kritiska inläggen. Men tråden rullar på väldigt fort.
Jag uppfattar Anders som rätt person på rätt plats i det här läget. Där med inte sagt att allt gjorts rätt. Men det har hela tiden varit rimliga åtgärder i aktuellt läge.
Sen så kan man undra vad Trump vet om WHO kopplingar t Kina som vi ej vet om då han strypt pengarna t WHO.BirgitS skrev:Naturligtvis inte men det är ju bra att veta att man inte bara ska skylla på Tegnell utan i så fall på WHO som sen många har lyssnat på.
Enligt rapporten i Nature så verkade inte SARS 2003 smitta innan den hade brutit ut ordentligt och den är ju rätt närbesläktad, i alla fall mer än säsongsinfluensor.
Sen så gick USA militär chef ut och sa att de mesta tyder på att de ej är skapat i lab.
Trump behöver någon att skylla på. Han behöver ingen fakta.
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 41 684 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 41 684 inlägg
Vet Trump någonting egentligen?N Nybergzzz skrev:
Han som så länge förringade det nya coronaviruset och sa att det skulle försvinna av sig själv så det behövdes inga åtgärder. Nu försöker han ju skylla på andra för att hans misstag i början ska glömmas bort.
Nja kan ej hålla med dig där. Tkr han har gjort mer än våran statsminister gjort i alla fall.BirgitS skrev:
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 41 684 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 41 684 inlägg
Ja, man kan ju se att det i rapporten står att studien är behäftad med flera begränsningar, t.ex. att start av symtom är något som patienten måste komma ihåg efter att ha fått bekräftelsen att det är Covid-19 och det finns en risk för att man inte har tänkt på de första symtomen.D Daniel 109 skrev:Det är väldigt många inlägg med tvärsäkra uttalanden om att det görs en massa fel.
Visst det är normalt att man smittar strax innan man får symptom, men var är det vi gjort väldigt fel? Det är ju just därför vi ska hålla avstånd mm.
Ni nappar på minsta teori och tar den för den nya sanningen. Jag ser uppenbara fel i majoriteten av de kritiska inläggen. Men tråden rullar på väldigt fort.
Jag uppfattar Anders som rätt person på rätt plats i det här läget. Där med inte sagt att allt gjorts rätt. Men det har hela tiden varit rimliga åtgärder i aktuellt läge.
https://www.nature.com/articles/s41591-020-0869-5
Vill man veta säkert ska man ju som med all forskning invänta oberoende studier.
Vidare skriver de "With a substantial proportion of presymptomatic transmission, measures such as enhanced personal hygiene and social distancing for all would likely be the key instruments for community disease control." och är det något FHM har gått ut med är det ju just det.BirgitS skrev:Ja, man kan ju se att det i rapporten står att studien är behäftad med flera begränsningar, t.ex. att start av symtom är något som patienten måste komma ihåg efter att ha fått bekräftelsen att det är Covid-19 och det finns en risk för att man inte har tänkt på de första symtomen.
[länk]
Vill man veta säkert ska man ju som med all forskning invänta oberoende studier.
N Nybergzzz skrev:
Om immunitet är önsketänkande är nog vaccin det med, speciellt så tidigt som 2021. Vaccin fungerar väl vad jag förstått nästan alltid genom att lära kroppen hur man hanterar viruset (immunitet) genom att introduktion av viruset där man gjort det ofarligt.
Är man dessutom säker på att viruset muterar så mycket att eventuell immunitet är overksamt så gäller det samma sak för vaccinet.
Men nu har jag inte hört myndigheten säga att det inte smittar utan symptom. Istället säger man att om alla stannar hemma när de känner sig det minsta sjuka så minskar smittspridningen kraftigt. Tegnell har sagt tydligt att det inte handlar om stoppa smittspridningen direkt utan att bromsa ner den så att kurvan planar ut och få den under kontroll.pacman42 skrev:Att fler har gjort fel innebär inte att det är bättre på något sätt.
Chattade precis med min mor som är gammal sjuksköterska (nu pensionerad), hennes konstaterande runt att man smittar innan man fått symtom är:
- Varför skulle Corona vara annorlunda än andra virus som drabbar oss? Vi i sjukvården vet sedan länge att man smittar innan man blir sjuk.
Det känns lite som att FHM har glidit lite på sanningen här om det är som min mor säger (och hon brukar oftast ha rätt).
Jag tror att de ser som många säger att det här kommer att hålla på länge och då gäller det att sätta in åtgärder som också är uthålliga. Det här handlar inte om vem som är tuffast, utan om vem som orkar längst. Att stanna hemma vid lätta symptom, tvätta händerna och stå länge från varandra ska vi nog klara ett par år om det kniper.
Det går i vågor. Våg 1, våg 2 avmattning, våg 3 stark upp. 5 vågor upp ska det vara. Elliott waves heter det.BirgitS skrev:Förutom det som andra har tagit upp blir det ju inte en särskilt bra sammanställning när antalet döda för vissa dagar inte är justerat för efterrapportering t.ex. i samband med helger. Att du har skrivit in 5 den 12 april betyder inte nödvändigtvis att det var 5 då utan att siffrorna för 14 och 15 april även omfattar en del som dog tidigare t.ex. den 12 april. Det gör ju att ditt 3-dagars värde blir missvisande.
Titta i stället på den korrigerade grafen för hela Sverige som syns i inlägg #7934 eller på antalet nyinlagda eller nya IVA-inlagda i Stockholm.
[bild]
[länk]
Där antalet IVA-inlagda sjönk från 222 patienter den 13 april till 218 den 14 april och det var samma antal övriga inlagda de två dagarna enligt Region Stockholms rapportering: [länk]
Jag har aldrig sett den mängden munskydd under mina resor till Kina tidigare. Några brukar man se men inte som nu. max 1 på 100 tidigare men nu är det inte 1 på hundra som saknar. Det finns gott om klipp på youtube och TV som visar hur det har varit där under jan-mars.BirgitS skrev:
Även passkontrollen (immigration control) till Thailand slutet av januari var det gott om kineser som hade munskydd.
Aldrig sett någon vid den platsen med munskydd på senaste 10 åren.
Kika nu på bilden här nedan och inse att du har fel. Påstå nu inte bilden är fejk för jag har själv tagit den. Det blå i vänstra kanten är frugans blå tröja. Manen med ryggen häråt till höger har också munskydd vilket jag vet då bilden visar det.
OBS här med låg upplösning för att inte man ska kunna identifiera någon. Är egentligen inte ok att ta kort där men kunde inte låta bli då detta var smått surrealistiskt. Vi hade också med munskydd men använde dem inte. Var med för säkerhets skull om det skulle eskalera under vår vistelse där. Givetvis inte sådana som på bilden utan FFP3 av samma typ som sjukvården använder. Fans förut på ELFA att köpa men slut nu.
Nöjd ? Nej troligen inte.
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 41 684 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 41 684 inlägg
Och du tycker den här kurvan ser ut att ge den där skenande kurvan som du startade det här sidospåret med?L Lars48 skrev:
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
https://experience.arcgis.com/experience/09f821667ce64bf7be6f9f87457ed9aa
Optimum: Tröskeln att dra på munskydd är mycket lägre i Kina. Där är det inte ovanligt att man använde munskydd vid kraftig smogg mm. Det är definitivt en stor del av förklaringen.