Status
Inte öppen för fler kommentarer.

Den här bilden har jag knyckt från humorhörnan (Tero M) och placerat i ett allvarligare sammanhang där den speglar mångas, inte minst min egen, synpunkt på den amerikanske presidenten (not my president)
Kanske ot, men då får den väl plockas bort.
Fanns en jämförelse i ett annat inlägg högre upp i denna tråd med Stefan Löven och Trump till Trumps fördel.
Jag är ingen fan av Löven, men jämförd med Trump framstår han som Florence Nightingale.

• Gilla
Violina och 10 till
  • Laddar…
P Putte 9497 skrev:
Till och med jag börjar tvivla på att tegnell går rätt väg om man tittar på våra grannländer som Norge, Danmark, Finland och Tyskland när det gäller döda per 100 000. Då ligger vi rätt högt upp. Möjligtvis verkar de flesta ha dött i och runt Stockholm och där skulle de från början ha isolerat stan.
Ja, Norge, Danmark och Finland har ju redan vunnit över C19. Antingen nära utrotning av viruset eller så har de redan nått 80% immuna. Det är väl den enda tolkningen man kan göra då de ska börja släppa på restriktioner. Blir intressant att summera detta om ett år.

• Gilla
  • Haha
Fairlane och 3 till
  • Laddar…
pacman42 pacman42 skrev:
Nu tänkte jag i huvudsak på hur man skulle skydda de äldre. Om man har en ny sjukdom som smittar innan symtom inträder (om än lite) där man är orolig för spridning till riskgrupper, då bör man också skydda riskgrupperna bättre än vad man har gjort. Å ena sidan säger Tegnell/FHM att smittspridningen inte är drivande innan man insjuknat och att man skall gå till jobbet om man inte har några symtom, men å andra sidan så utsätter man ändå brukarna för denna risk som man ändå känner till att den finns (dessutom så lyfte kineserna redan tidigt att man smittade utan symtom, även koreanerna varnade för detta). Kommunerna tolkade FHM som att de inte behövde skyddsutrustning till de som arbetade i äldrevården och hemtjänsten. Något som Tegnell/FHM så sent som igår ifrågasatte för första gången (han var mycket frågande till att de inte hade skyddsutrustning). Det är definitivt otydligheten runt detta som skapat problem och smittspridning på äldreboenden och till brukare i hemtjänsten. Något som lett till många fler dödsfall än det hade behövt vara.

Att man inte skyddat de äldre pga denna miss i kommunikationen från FHM är ett stort misslyckande! Just detta hävdar jag fullt ut att FHM får ta på sig!
Rekommendationerna om att stanna hemma vid minsta symptom var generella och gällde hela befolkningen. Vårdgivarna borde rimligen ha förstått att kraven på skydd för riskgrupperna är större och det var därför besöksförbud införts på vård och äldreboende.

Jag hörde för åtminstonen en vecka eller två sedan Tegnell vara mycket oroad över smittspridningen på boenden och han bedömde att vi hade en sämre situation än våra grannländer.

Jag tror att problemen handlar mycket att det saknas starka hygienrutiner på boendena som alla som arbetar där är noggrant instruerade på, skyddsutrustning är bara en del av det. Det är för tidigt att bestämma vad hela orsaken är, men jag tror att det helt enkelt saknades tillräcklig beredskap för en sådan här smitta, det står helt klart nu och även om det är omöjligt att ha fullständig beredskap hade mycket mer kunnat göras. En sak som är svårt att göra något åt nu är att de flesta boenden inte är byggda för smittskydd utan saneringsslussar in på och mellan avdelningar samt till rummen för de boende.

Jag tycker att huvudansvaret för detta ligger på vårdgivarna även om man i efterhand kunnat önska att FHM hade gjort mer så undrar jag om de hade behörighet och resurser till att göra det. Vi får nu försöka lära av det här och förbättra beredskapen och organisationen för framtiden.

Men jag tycker att vi måste skilja på åtgärder i samhället som helhet och för de mest utsatta.

• Gilla
Gammelnörden och 5 till
  • Laddar…
BirgitS
K karlmb skrev:
WHO är politiker o byråkrater tyvärr, alla utom Sverige och UK fattade att det var vansinne.
UK var iaf inte sämre än att man kunde ändra sig.
Vad är det som är vansinne med WHO?
Att de framför allt tycker att man ska testa extremt mycket och smittspåra som Sydkorea gör?

• Gilla
Qvanten
  • Laddar…
D Daniel 109 skrev:
Menar du att du tror att viruset kan utrotas med några veckors hårda restriktioner?
Frågar du mig?
Se det som en skogsbrand. Har du den under kontroll så räddar man många träd. Även om man inte hinner släcka varenda liten brandhärd på 5 minuter.
Låter man istället elden rasa fritt i flera dagar, ja då brinner det upp alltihop.

• Gilla
tompas11
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
Vad är det som är vansinne med WHO?
Att de framför allt tycker att man ska testa extremt mycket och smittspåra som Sydkorea gör?
Har inte följt så mkt vad de sagt men fattar det som att de tonade ner riskerna i början.

optimum
P Putte 9497 skrev:
Till och med jag börjar tvivla på att tegnell går rätt väg om man tittar på våra grannländer som Norge, Danmark, Finland och Tyskland när det gäller döda per 100 000. Då ligger vi rätt högt upp. Möjligtvis verkar de flesta ha dött i och runt Stockholm och där skulle de från början ha isolerat stan.
Ja det är snart bara några här på forumet som tror på hans historier.

Vi har högre dödlighet i Sverige i förhållande till våra grannländer och det påstås bero på att vi är i en annan fas än de är.
Ja det fattar nog alla (ok de flesta) en fas där smittan sprids och med förhoppning om att flockimmuniteten ska träda i kraft.
Den som påstods var när ca 60% av befolkningen är immuna. Vägen dit till vaccin finns är genom att vi ska bli smittade.
En del lindrigare och en del värre samt många kommer dö.
60% = 6 miljoner svenskar smittade
Därefter har det visat sig att det krävs ca 82,5% för att uppnå flockimmunitet då smittsamheten är värre.
82,5% ger alltså 8,25 miljoner och då är det många äldre som kommer stryka med.
Hur kan vi bara tänka så. Var är medmänskligheten? Är detta verkligen Sverige?

Vi har även matats med att det bara är äldre och multisjuka som dör. Ja kanske någon mer.
Nu får vi information om sjukvårdspersonal som dör. Troligen helt friska.

Det senaste jag läste var att Adam Alsing gått bort i denna sjuka.
Ett offer i vår väg till flockimmunitet.
Vila i frid Adam Alsing, älskad av många. Kommer aldrig glömma honom.

• Gilla
MultiMan och 2 till
  • Laddar…
BirgitS
Q Qvanten skrev:
Jag tycker att huvudansvaret för detta ligger på vårdgivarna även om man i efterhand kunnat önska att FHM hade gjort mer så undrar jag om de hade behörighet och resurser till att göra det.
Nej, vare sig behörighet eller resurser utan äldreomsorgen ligger på kommunernas bord och nu med Socialstyrelsens hjälp så börjar de bättra sig. Många kommuner lär ha ändrat om scheman så att de äldre får besök av färre inom hemtjänsten nu som exempel, men det borde ju ha gjorts för 3-4 veckor sen.

• Gilla
Anna_H och 3 till
  • Laddar…
Q Qvanten skrev:
Rekommendationerna om att stanna hemma vid minsta symptom var generella och gällde hela befolkningen. Vårdgivarna borde rimligen ha förstått att kraven på skydd för riskgrupperna är större och det var därför besöksförbud införts på vård och äldreboende.

Jag hörde för åtminstonen en vecka eller två sedan Tegnell vara mycket oroad över smittspridningen på boenden och han bedömde att vi hade en sämre situation än våra grannländer.

Jag tror att problemen handlar mycket att det saknas starka hygienrutiner på boendena som alla som arbetar där är noggrant instruerade på, skyddsutrustning är bara en del av det. Det är för tidigt att bestämma vad hela orsaken är, men jag tror att det helt enkelt saknades tillräcklig beredskap för en sådan här smitta, det står helt klart nu och även om det är omöjligt att ha fullständig beredskap hade mycket mer kunnat göras. En sak som är svårt att göra något åt nu är att de flesta boenden inte är byggda för smittskydd utan saneringsslussar in på och mellan avdelningar samt till rummen för de boende.

Jag tycker att huvudansvaret för detta ligger på vårdgivarna även om man i efterhand kunnat önska att FHM hade gjort mer så undrar jag om de hade behörighet och resurser till att göra det. Vi får nu försöka lära av det här och förbättra beredskapen och organisationen för framtiden.

Men jag tycker att vi måste skilja på åtgärder i samhället som helhet och för de mest utsatta.
FHM skulle styrt upp rutinerna åt boendena.
Samt tex sett till att sätta folk från risk länder I karantän vid hemkomsten, stänga kollektivtrafik mm
Men man trodde bara det var på äldreboenden som man behövde fundera.

• Gilla
tompas11
  • Laddar…
Stefan N Stefan N skrev:
Adam Alsing död i Corona. :cry:
Lyssnade på hans podd. Tragiskt

BirgitS
K karlmb skrev:
Har inte följt så mkt vad de sagt men fattar det som att de tonade ner riskerna i början.
Hur kan du då anse att allt med dem är vansinne om du inte har följt vad de har sagt och gjort?
Deras huvudprincip är att testa och smittspåra som Sydkorea har gjort och gör.

• Gilla
patst577
  • Laddar…
optimum optimum skrev:

Vi har högre dödlighet i Sverige i förhållande till våra grannländer och det påstås bero på att vi är i en annan fas än de är.
Ja det fattar nog alla (ok de flesta) en fas där smittan sprids och med förhoppning om att flockimmuniteten ska träda i kraft.
Den som påstods var när ca 60% av befolkningen är immuna. Vägen dit till vaccin finns är genom att vi ska bli smittade.
Därefter har det visat sig att det krävs ca 82,5% för att uppnå flockimmunitet då smittsamheten är värre.

Vi har även matats med att det bara är äldre och multisjuka som dör. Ja kanske någon mer.

mej veterligen så är det 1 inom vården som dött av Corona. Och hon arbetade inte med coronapatienter.

• Gilla
Violina och 1 till
  • Laddar…
BirgitS
optimum optimum skrev:

Och vad tror du händer i våra grannländer nu när de minskar på restriktionerna?

Varför inte också tänka på de barn som lever med missbrukande föräldrar och förlorar sin livlina om skolor stängs?
FHM får meddelanden varje dag från barn som ber dem att inte stänga skolan.
Det är också medmänsklighet att tänka på dem.

• Gilla
  • Älska
Fairlane och 13 till
  • Laddar…
BirgitS
K karlmb skrev:
FHM skulle styrt upp rutinerna åt boendena.
Nej, det är vare sig deras kunskapsområde eller ansvar.

• Gilla
Anna_H och 5 till
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
Och vad tror du händer i våra grannländer nu när de minskar på restriktionerna?

Varför inte också tänka på de barn som lever med missbrukande föräldrar och förlorar sin livlina om skolor stängs?
FHM får meddelanden varje dag från barn som ber dem att inte stänga skolan.
Det är också medmänsklighet att tänka på dem.

Det känns som de som skriker högst om stränga regler tror att det skulle lösa allt på 3 veckor.

De kanske inte har tänkt på att det kommer behöva fortsätta tills hela världen har löst problemet om kanske 3 år...

• Gilla
Fairlane och 8 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.