2 168 415 läst · 32 467 svar
2168k läst
32,5k svar
Coronavirus
- Status
- Inte öppen för fler kommentarer.
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 41 649 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 41 649 inlägg
Det var du som skrev: "Alla chefer har nog inte tagit skuttet från en avbruten yrkesutbildning direkt till att vara ledare för en tiomiljonersnation."KnockOnWood skrev:
Går man direkt från en avbruten yrkesutbildning till att vara svensk statsminister som du skrev så har man inte hunnit med att bli äldre än ung. 25 år. Sen tycker jag väl inte att studier på Socialhögskolan är så enkla.
Som sagt Löfven har t.ex. varit chef för organisationsenheten på Metall. Du behöver nog läsa på om hans bakgrund.
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 41 649 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 41 649 inlägg
Jag vet inte vad som är korrekt men grafen över antalet avlidna per dag från FHM ser väldigt annorlunda ut:optimum skrev:Jag tror att vi ser effekten i antalet döda som ett resultat av de som för 2-3 veckor rapporterades som nya fall här i Sverige.
Se området inringat med rött så är det troligen från den tiden som visar senaste dagarnas avlidna från ett ökat antal upptäckta fall.
[bild]
Därför tror jag att vi kommer se en kraftig ökning av antalet döda närmaste veckorna.
De två senaste dagarnas antal döda kommer kraftigt öka och gårdagens 114 kommer tråkigt nog inte bli ett dystert rekord utan snart överträffas.
Men se de senaste dagarnas rapporterade fall så verkar de minska vilket även det bör ge en sjunkande trend i antalet döda om ett par veckor. Troligen beroende på de åtgärder som vi nu gör, typ stängda äldreboenden, inga skidresor mm.
Hoppas att vi snart kan få öppna upp lite mer och folk vågar sig ut och handla mm så ekonomin inte går totalt i backen.
[bild]
[länk]
https://experience.arcgis.com/experience/09f821667ce64bf7be6f9f87457ed9aa
Min gissning är att worldometers.info bara skriver in antalet dödsfall som rapporteras dagligen utan att ta hänsyn till att det kan gälla dödsfall som skedde för flera dagar sen, särskilt efter helger, medan FHM ändrar värdet för tidigare dagar.
Även kurvan för nya sjukdomsfall/dag avviker men inte fullt så mycket.
Sen tror jag att tiden från att bli ett fall till att avlida många gånger är kortare än 2-3 veckor, detta för att man blir inte ett fall förrän man testas och det sker oftast när man har haft symptom flera dagar men nu behöver sjukhusvård eller för att man bor på ett äldreboende och börjar uppvisa symtom, och för gamla med underliggande sjukdomar så går förloppet ofta fort och de kan avlida bara några dagar eller kanske en vecka efter att symtomen började. Jag tror alltså du behöver förskjuta det inringade området åt höger.
Se ovan, jag tror det är mindre än tre veckors förskjutning.useless skrev:
Kurvan över antalet bekräftade fall följer inte den verkliga kurvan över antalet smittade, eftersom antalet bekräftade fall styrs av testkapaciteten och vilka sub-populationer man testar. Därför går det nog inte att säga något om antalet döda i framtiden utifrån kurvan över smittade.useless skrev:
De ska följa riktlinjerna som alla andra, dvs försöka hålla avstånd, undvika kollektivtrafik osv. Att låsa in dem kommer inte att fungera rent praktiskt. Inte minst för att väldigt många av dem är de som KÖR kollektivtrafiken.L Lars48 skrev:
Ja, men eftersom man låter alla som jobbar passera så har det ju rätt liten effekt. Är rätt många som kör taxi eller jobbar i tunnelbanan tex.tompas11 skrev:
Äh, det kan väl inte vara så svårt. Kunde man på 40-talet måste man väl kunna idagBart skrev:Lite nyfiken. Rent hypotetiskt. Hur skulle en karantän av Stockholm gå till rent praktiskt? Var skulle man göra avgränsningarna? Vad är Stockholm? Räknar vi alla kranskommuner där jag bor t ex? Den geografiska ytan blir ju enorm, och resurserna för att säkerställa att allt annat än en frivillig karantän gäller skulle snabbt övergå kapaciteten.
Skulle man avgränsa ungefär där biltullarna är idag skulle man missa en stor mängd av de som får anses som smittade mm.
Kul att spekulera lite.
https://sv.wikipedia.org/wiki/Belägringen_av_Leningrad
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 41 649 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 41 649 inlägg
Det var inte Lars48:s definition av karantän, se inlägg #6751tompas11 skrev:
Men om vi då tar din definition så är vi ju tillbaks till frågan hur många i sjukvården och äldreomsorg som kommer att dö därför att det blir brist på personal där?
Är det färre eller fler än de som dör av Covid-19 om man inte sätter området i karantän?
BraMöbius skrev:
Då kan du troligen förklara varför antalet på IVA ökar nu.
Läst på Aftonbladets nyheter om Coronan.
Men hoppas givetvis du har rätt.
Det är inte min definition av karantän. Det är så strikt karantän fungerar, i annat fall kan man inte benämna det karantän.BirgitS skrev:Det var inte Lars48:s definition av karantän, se inlägg #6751
Men om vi då tar din definition så är vi ju tillbaks till frågan hur många i sjukvården och äldreomsorg som kommer att dö därför att det blir brist på personal där?
Är det färre eller fler än de som dör av Covid-19 om man inte sätter området i karantän?
Återigen, de personer som befinner sig i karantänsområdet får inte lämna detsamma.
Din fråga är hypotetisk eftersom vi inte vet hur många inom denna personalgrupp som bor inom karantänsområdet.
Ja, det är inte särskilt svårt att förklara.optimum skrev:
När jag tittar i Iva-registret så ser jag att antalet nyinskrivna personer minskar för tredje dagen i rad men totalt antal vårdade är fler.
Vad betyder det då att totalen ökar men nyinskrivningarna minskar?
För mig betyder det att färre antal nya personer behöver Iva-vård just nu och färre än igår har skrivits ut.
Mitt råd till dig, om du känner oro över utvecklingen, är att inte titta på Aftonbladet utan gå istället direkt till källan.
Aftonbladet lever på att du nu känner oro och klickar in på deras rubriker som är skrivna med extra fet stil för att fånga din uppmärksamhet. Jag känner mig just nu smått illamående över den typen av journalistik.
Man får vara försiktig när man tolkar Intensivvårdregistret, iom att det finns en viss eftersläpning. Däremot hoppade inte Sthlm upp lika mycket efter helgen som de har gjort tidigare. Även om Sthlm ligger relativt stabilt (?) kommer det ju att bli en ökning i hur många som vårdas i och med att allt fler lägga in på IVA i resten av landet, i och med att resten av landet ligger efter Sthlm i smittspridning.Möbius skrev:Ja, det är inte särskilt svårt att förklara.
När jag tittar i Iva-registret så ser jag att antalet nyinskrivna personer minskar för tredje dagen i rad men totalt antal vårdade är fler.
Vad betyder det då att totalen ökar men nyinskrivningarna minskar?
För mig betyder det att färre antal nya personer behöver Iva-vård just nu och färre än igår har skrivits ut.
Mitt råd till dig, om du känner oro över utvecklingen, är att inte titta på Aftonbladet utan gå istället direkt till källan.
Aftonbladet lever på att du nu känner oro och klickar in på deras rubriker som är skrivna med extra fet stil för att fånga din uppmärksamhet. Jag känner mig just nu smått illamående över den typen av journalistik.
Och de lokala siffrorna blir ju inte lättare att tolka i och med att regionerna hjälps åt och vårdar patienter från andra regioner. Bland annat Östergötland och Sthlm IVA-vårdar ju patienter från Sörmland pga deras belastning.
https://www.svt.se/datajournalistik/corona-i-intensivvarden/
Redigerat:
Absolut, siffrorna justeras hela tiden men jag såg att Aftonbladet har använt sig Iva-registrets totalsiffra men dom valde att inte säga något om antalet nyinskrivna som också är uppdaterade idag.R rindler skrev:Man får vara försiktig när man tolkar Intensivvårdregistret, iom att det finns en viss eftersläpning. Däremot hoppade inte Sthlm upp lika mycket efter helgen som de har gjort tidigare. Även om Sthlm ligger relativt stabilt (?) kommer det ju att bli en ökning i hur många som vårdas i och med att allt fler lägga in på IVA i resten av landet, i och med att resten av landet ligger efter Sthlm i smittspridning.
[länk]