Status
Inte öppen för fler kommentarer.
A
optimum optimum skrev:
Jag tror att vi ser effekten i antalet döda som ett resultat av de som för 2-3 veckor rapporterades som nya fall här i Sverige.
Se området inringat med rött så är det troligen från den tiden som visar senaste dagarnas avlidna från ett ökat antal upptäckta fall.

[bild]
Därför tror jag att vi kommer se en kraftig ökning av antalet döda närmaste veckorna.
De två senaste dagarnas antal döda kommer kraftigt öka och gårdagens 114 kommer tråkigt nog inte bli ett dystert rekord utan snart överträffas.
Men se de senaste dagarnas rapporterade fall så verkar de minska vilket även det bör ge en sjunkande trend i antalet döda om ett par veckor. Troligen beroende på de åtgärder som vi nu gör, typ stängda äldreboenden, inga skidresor mm.
Hoppas att vi snart kan få öppna upp lite mer och folk vågar sig ut och handla mm så ekonomin inte går totalt i backen.

[bild]

[länk]
Jag har kommit fram till att man inte kan titta på siffrorna på det sättet. Italien hade sin peak av smittade mellan 23/3-2/4 och dödstalen peakade samtidigt, dvs 24/3-3/4. Nu går dödstalen bara neråt trots att det fanns fler sjuka så sent som den 2/4.

Det beror väl på att sjukvården var kraftigt överansträngd där? Det läget har vi inte än i Sverige, så det borde vara två kurvor som följer varandra med ca tre veckors förskjutning.

MultiMan
pacman42 pacman42 skrev:
En aning OT, men kanske ändå inte:
Är det någon mer än jag som har reagerat på Tegnells rufsiga frisyrer i TV med en eller flera tofsar som pekar ut?

Jag har tittat på många bilder av Tegnell och dessa frisyrer verkar bara finnas när han har planerade TV-intervjuer och när han har presskonferenser osv. När han filmas på väg in till möten osv så har han ofta inte tillrufsat hår. Han har haft dessa frisyrer på offentliga bilder sedan han blev stadsepidemiolog. Det känns som att dessa är till för att skapa en image som "professor" (Professor Kalkyl, Einstein osv) som är allvetande.

Jag tror helt enkelt inte att dessa rufsiga frisyrer är en tillfällighet, utan att det är en medveten strategi. Det finns ju professionella sminköser som normalt sett fixar till smink och frisyrer innan man går in i studion...

Så, hans frisyr är troligen en del i en image för att framstå som teoretiker och kunnig!
Min favoritläkare på Youtube har lyssnat på dina tips! :crysmile:

harry73 harry73 skrev:
Jag blir aldrig sjuk i kräksjukan. Ibland tror jag att jag bara sprider det vidare utan att själv märka av det.
Och jag verkar få den var 10 år: 19 februari 2001 (2 dagar innan dottern föddes), sedan i mitten av februari 2011, på grannens 50-årskalas. Hann lämna lokalen utan att smitta någon, det var på en skola, så jag spydde på en toalett och låste den sedan från utsidan med en enkrona, samt informerade värden så att han kunde säja till städerskan.
Så jag räknar med att spy ordentligt i februari 2021.

Anna_H Anna_H skrev:
Och jag verkar få den var 10 år: 19 februari 2001 (2 dagar innan dottern föddes), sedan i mitten av februari 2011, på grannens 50-årskalas. Hann lämna lokalen utan att smitta någon, det var på en skola, så jag spydde på en toalett och låste den sedan från utsidan med en enkrona, samt informerade värden så att han kunde säja till städerskan.
Så jag räknar med att spy ordentligt i februari 2021.
Jag har fått Vinterkräken en gång i vuxen ålder, det var när jag blev helt nedspydd av ett barn som mitt i natten kom in i vårt sovrum och inte mådde så bra (under förskoletiden). Se detta som ett anekdotiskt bevis på att mängden virus man utsätts för påverkar hur sjuk man blir... ;)
...och där är kopplingen till denna tråden som inte gör inlägget OT!

Barnen har fått den ett par gånger var under förskoletiden då de stoppade in vad som helst i munnen, men aldrig därefter. Jag skulle gissa att vi därmed klassas in bland de som är immuna.

Frun har haft den en gång, samma gång som jag hade den efter sängincidenten. Vi har då dessutom mitt i natten sanerat nedspydda sängar mm efter barnens (få) tillfällen då de varit sjuka, något som för många andra leder definitivt leder till sjukdom.

Om vi då går tillbaka till C19 så finns det ju en hel del indikationer på att genetiska variationer faktiskt påverkar hur sjuk man blir. Dels i form av att olika blodgrupper verkar ha olika frekvens av sjukdom, dels pga att män blir sjukare (men inte alla), osv.

Med detta som grund så kan man nog förvänta sig att en del personer är mer eller mindre "immuna" mot sjukdomen, men det handlar inte om immunitet utan snarare hur mycket virus man troligtvis tål innan man blir sjuk. Precis som i mitt fall med vinterkräken. Lite lustigt är det förresten att vi i nordligaste Europa (trots, eller kanske tack var, från början rätt få personer) har rätt många genetiska varianter som inte förekommer så ofta i andra delar av världen, några exempel:
- blå ögon
- blont hår
- tål laktos bättre i vuxen ålder
- alternativt tål inte laktos alls (finska/asiatiska gener)
- osv

• Gilla
Anna_H
  • Laddar…
Två personal inom hemtjänsten i Skellefteå smittade av C19. En omfattande smittspårning behövs enligt de ansvariga. Det verkar som de enda som fortfarande rör sig brett ute i samhället är de som skall ta hand om de som skall skyddas och därmed så sprider de smittan.

Inte bra alls detta!

• Gilla
  • Ledsen
Anna_H och 1 till
  • Laddar…
L Lars48 skrev:
För mig är det en gåta att man inte sätter Kista, Rinkeby och Spånga i karantän plus Tensta.?!
För att det inte hjälper. Att spridningen är stor där beror till stor del på att de är trångbodda, att sätta dem i karantän minskar inte trångboddheten. Tex en familj med fem barn i en trea, varav kanske 3 barn samtidigt läser på gymnasiet och alltså ska försöka plugga hemma nu. Hur är de hjälpa av karantän?

Lite nyfiken. Rent hypotetiskt. Hur skulle en karantän av Stockholm gå till rent praktiskt? Var skulle man göra avgränsningarna? Vad är Stockholm? Räknar vi alla kranskommuner där jag bor t ex? Den geografiska ytan blir ju enorm, och resurserna för att säkerställa att allt annat än en frivillig karantän gäller skulle snabbt övergå kapaciteten.

Skulle man avgränsa ungefär där biltullarna är idag skulle man missa en stor mängd av de som får anses som smittade mm.

Kul att spekulera lite.

• Gilla
Anna_H och 2 till
  • Laddar…
Anna_H Anna_H skrev:
För att det inte hjälper. Att spridningen är stor där beror till stor del på att de är trångbodda, att sätta dem i karantän minskar inte trångboddheten. Tex en familj med fem barn i en trea, varav kanske 3 barn samtidigt läser på gymnasiet och alltså ska försöka plugga hemma nu. Hur är de hjälpa av karantän?
Anna_H Anna_H skrev:
Det hjälper inte ! Så du tycker det är helt okey att låta befolkningen i värst drabbade område sätta sig i en buss eller tunnelbanevagn och åka till jobbet ? Du kanske redan vet att de flesta som bor där åker kommunal. Är det så du vill ha det >?

Anna_H Anna_H skrev:
Karantän och social distansering är åtgärder som är till för att skydda allmänheten och förhindra spridning utanför karantänsområdet. Karantän är alltså inte primärt för att skydda de som befinner sig i karantän.

• Gilla
Lars48 och 2 till
  • Laddar…
T
L Lars48 skrev:
Det hjälper inte ! Så du tycker det är helt okey att låta befolkningen i värst drabbade område sätta sig i en buss eller tunnelbanevagn och åka till jobbet ? Du kanske redan vet att de flesta som bor där åker kommunal. Är det så du vill ha det >?
Var drar du gränsen? Varför sätta Spånga i karantän men inte t ex Järfälla och Lidingö?

• Gilla
Pin
  • Laddar…
L Lars48 skrev:
Är det kriteriet? Värst drabbad. Oavsett antal eller procentuell överrepresentation? De råd som redan finns räcker förutsatt att de följs.
I tex Rinkeby bor det ca 20 000 personer. Hälften är i arbetsför ålder. Häften av dessa förvärvsarbetar, alltså 5000 personer. Det finns 2000 arbetsplatser i området, gissningsvis är det många som bor och arbetar i samma stadsdel. Vad spelar ett par tusen personer för roll i Storstockholm med ca två miljoner invånare?

Karantän kunde vi haft i februari för andra grupper, nu är det redan allmän spridning överallt.

• Gilla
twoody och 2 till
  • Laddar…
tompas11 tompas11 skrev:
Karantän och social distansering är åtgärder som är till för att skydda allmänheten och förhindra spridning utanför karantänsområdet. Karantän är alltså inte primärt för att skydda de som befinner sig i karantän.
Eftersom smittan redan finns överallt i samhället hjälper det inte mycket att sätta områden i karantän. Effekten av det är att minska spridningshastigheten från hårt drabbade områden till mindre hårt drabbade områden, men de modeller som presenterats visar att den effekten är liten (t ex från gruppen på Imperial). Effekten blir att man fördröjer toppen några dagar, men det blir ändå lika många smittade.

• Gilla
Violina och 2 till
  • Laddar…
Bart Bart skrev:
Lite nyfiken. Rent hypotetiskt. Hur skulle en karantän av Stockholm gå till rent praktiskt? Var skulle man göra avgränsningarna? Vad är Stockholm? Räknar vi alla kranskommuner där jag bor t ex? Den geografiska ytan blir ju enorm, och resurserna för att säkerställa att allt annat än en frivillig karantän gäller skulle snabbt övergå kapaciteten.

Skulle man avgränsa ungefär där biltullarna är idag skulle man missa en stor mängd av de som får anses som smittade mm.

Kul att spekulera lite.
Finland har 'spärrat' av ett helt landskap, så det kan inte vara så svårt. Visst kan man kringgå det genom att gå genom skogen och undvika vägarna, men de få som gör det får man leva med.

BirgitS
L Lars48 skrev:
Det är inte första gången att sätta en del av en stad i karantän. Det finns gott om kunskap och erfarenhet om det. Man behöver inte uppfinna hjulet på nytt. Många länder brukar utfärda arbetsintyg för de som behöver lämna karantän för att jobba. Man brukar öppna upp speciella kommunikationsmedel för de arbetsföra. Ordna med mat och medicin transport mm.
Men om man tillåter folk att åka för att arbeta någon annanstans så är det inte karantän utan smittspridningen blir bra ändå när t.ex. hemtjänstpersonal från de områdena åker runt till gamla. Det är ju inte så att de som bor på Järvafältet åker kors och tvärs i tunnelbanan och med bussar för att det är kul utan i stor utsträckning så håller de sig till Järvafältet och på sitt jobb.

P Pin skrev:
Dessa områden har en kraftig överrepresentation av individer med invandrarbakgrund från Afrika och Mellanöstern, men de utgör ingen större andel av vårdyrken. Vissa jobbar där, men de utgör inte en "stor andel" av personalen.

Sjuksköterskor
1% från Afrika
3% från Asien (inklusive Mellanöstern)

Undersköterskor
5% Afrika
8% Asien

Vårdbiträden
10% Afrika
14% Asien

Baserat på siffror från SCB.

Att sätta karantän runt dessa områden ser jag ingen som helst mening med, där håller jag helt med dig!
Jag går på hur det har sett ut med hemtjänstpersonal samt städpersonal och vårdbiträden på särskilda boenden för gamla släktingar i Stockholmsområdet, en stor majoritet har varit första eller andra generationens invandrare. Har en släkting som går på en undersköterskeutbildning och det är samma sak där.

• Gilla
RoAd
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.