Status
Inte öppen för fler kommentarer.
Möbius skrev:
Absolut, siffrorna justeras hela tiden men jag såg att Aftonbladet har använt sig Iva-registrets totalsiffra men dom valde att inte säga något om antalet nyinskrivna som också är uppdaterade idag.
Nej, IVA-ökningen är ju klart stabil och mindre oroande i nuläget än hur man stoppar smitta på äldreboenden.

• Gilla
BirgitS
  • Laddar…
T tanaris skrev:
Var drar du gränsen? Varför sätta Spånga i karantän men inte t ex Järfälla och Lidingö?
Järfälla och Lidingö är inte värst drabbade. Det är Rinkeby, Kista, Tensta och Spånga.

A
R rindler skrev:
Nej, IVA-ökningen är ju klart stabil och mindre oroande i nuläget än hur man stoppar smitta på äldreboenden.
Jag håller med och läget kan dessutom snabbt förändras.
Hoppas alla fortfarande förstår att det är viktigt med handhygien och social distansering.

Jag fortsätter att följa utbredningen i Norr- och Västerbotten. Norrbotten har idag fått sitt 6:e dödsfall.

Denna grafen visar hur utvecklingen ser ut i Västerbotten:
- https://infogram.com/corona-kurvan-1h7g6kv3yvmo4oy
De fortsätter att ligga på IVA-siffror som motsvarar 20% av de som var konstaterat smittade åtta dagar tidigare. Just denna siffra är väldigt intressant att följa nu när antalet konstaterat smittade skjuter uppåt med linjär tillväxt på ungefär tio fall om dagen, dvs det bör tillkomma två IVA-patienter om dagen framöver.

Det skulle vara intressant att följa denna siffrorna i någon annan region också. Någon som hittat liknande grafer där?

De jämförelser jag gjort visar på att antalet IVA-vårdade vs smittade i de flesta regioner ligger runt 10% (7-14%) med åtta dagars eftersläpning. Jag har räknat baklänges på Västra Götaland och där kommit fram till att åtta dagar (mellan konstaterad smitta och IVA) skulle ge att drygt 17% av de fall man rapporterat leder till IVA-vård åtta dagar senare.

Nu är ju antalet unga/gamla som smittas väldigt olika i regionerna, men det är ett intressant samband ändå tycker jag.

BirgitS BirgitS skrev:
Men om man tillåter folk att åka för att arbeta någon annanstans så är det inte karantän utan smittspridningen blir bra ändå när t.ex. hemtjänstpersonal från de områdena åker runt till gamla. .
Sjukhus personalen samt de som jobbar på hemtjänst och äldreboende behöver testas för Coronavirus för att säkerställa att de inte är smittbärande. Det är FHM,s uppgift att komma ut med direktiven. Men de tänker tydligen på helt andra saker än smittspridningen hos sjukvårdspersonalen. Direktiven har varit att bara testa de som har svåra symptom och söker vård på sjukhus. Varför har man inte testat vårdpersonalen ? Om det är inte FHM uppgift att dirigera smittspridningen inom vårdsektor, vems uppgift är det då ?

96 dödsfall rapporteras av FHM idag.

Edit: Eftersom jag tittar närmare på Norr- och Västerbotten så kan jag nämna att två dödsfall i Norrbotten saknas i statistiken från FHM.

BirgitS
L Lars48 skrev:
Sjukhus personalen samt de som jobbar på hemtjänst och äldreboende behöver testas för Coronavirus för att säkerställa att de inte är smittbärande. Det är FHM,s uppgift att komma ut med direktiven. Men de tänker tydligen på helt andra saker än smittspridningen hos sjukvårdspersonalen. Direktiven har varit att bara testa de som har svåra symptom och söker vård på sjukhus. Varför har man inte testat vårdpersonalen ? Om det är inte FHM uppgift att dirigera smittspridningen inom vårdsektor, vems uppgift är det då ?
1. Man har testat vårdpersonal som har symtom.
Man har inte kunnat testa fler eftersom testutrustning, reagenser och/eller personalresurser har saknats. Men allteftersom man får möjlighet att testa fler så kommer det framför allt att bli bland personal och boende inom äldreomsorgen.
2. Regionerna

• Gilla
uplj och 1 till
  • Laddar…
useless useless skrev:
Antalet döda ökar också. Senast i morse hörde jag det på radion...

Dock skulle jag bli väldigt orolig den dagen man rapporterade att antalet döda minskade.
Det gjorde ju det i Finland häromdagen, se Humortråden.

BirgitS
R rindler skrev:
Man får vara försiktig när man tolkar Intensivvårdregistret, iom att det finns en viss eftersläpning. Däremot hoppade inte Sthlm upp lika mycket efter helgen som de har gjort tidigare. Även om Sthlm ligger relativt stabilt (?) kommer det ju att bli en ökning i hur många som vårdas i och med att allt fler lägga in på IVA i resten av landet, i och med att resten av landet ligger efter Sthlm i smittspridning.

Och de lokala siffrorna blir ju inte lättare att tolka i och med att regionerna hjälps åt och vårdar patienter från andra regioner. Bland annat Östergötland och Sthlm IVA-vårdar ju patienter från Sörmland pga deras belastning.
[länk]
Oj, 75% av de som vårdas på IVA är män ! nu förstår jag varför exempelvis Birgit S är så lugn ;)

• Haha
Anna_H
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
Men varför är det så mycket färre på [länk] ?
Är det något som inte stämmer eller är både dagens 96 och gårdagens 114 dödsfall sådana som inträffade för fler dagar sen?
FHM rapporterar fallen tillbaka i tiden när de kommer in i statistiken, dvs den dag då de har inträffat. Statistiken uppdateras därmed bakåt i tiden och fallen för idag är ännu inte kända.

• Gilla
BirgitS
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
Är det något som inte stämmer eller är både dagens 96 och gårdagens 114 dödsfall sådana som inträffade för fler dagar sen?
FHM har eftersläppning hörde jag på Ekot i morse.

B b8q skrev:
Det gjorde ju det i Finland häromdagen, se Humortråden.
Ja, jag såg det. Kommer inte att åka till Finland igen förr än jag fått bekräftat att den personen åter igen är avliden.

• Haha
  • Gilla
Violina och 4 till
  • Laddar…
L Lars48 skrev:
Sjukhus personalen samt de som jobbar på hemtjänst och äldreboende behöver testas för Coronavirus för att säkerställa att de inte är smittbärande. Det är FHM,s uppgift att komma ut med direktiven.
FHM har ju efterfrågat mer tester av personalen på äldreboenden länge nu.

• Gilla
BirgitS
  • Laddar…
A
BirgitS BirgitS skrev:
Håller med om att det verkar förvirrat med alla siffror,enligt tegnell är det ju ca 40 avlidna per dag,ganska jämnt,förstår inte heller var alla högre siffror kommer ifrån :thinking:

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.