2 174 416 läst · 32 467 svar
2174k läst
32,5k svar
Coronavirus
- Status
- Inte öppen för fler kommentarer.
Han ser ju bara de som avlider på IVA. De andra rapporteras in i efterhand. Jag har (som jag tidigare skrivit) sett en eftersläpning på de utanför IVA på över en vecka.Handyman 1 skrev:
pacman42 skrev:
Är du säker på att han bara ser IVA?pacman42 skrev:
Skulle det kunna vara så att han även ser andra vårdavdelningar, t.ex där det finns många äldre eller multisjuka som aldrig vårdas på IVA?
Sveriges siffror skall tas med en nypa salt, det enda vi har att gå på här är antalet döda och de släpar tyvärr ofta lite efter och vissa avlidna har missats att testas pga att de från början inte ens misstänktes ha haft corona (de kommer säkert in i systemet så småningom, men blir ju lite som "eftersläntrare" då).
Och sedan vi slutade testa och spåra smittan.. så har vi ju inga pålitliga siffror överhuvudtaget kring smittspridningen - vi har ju mycket mer aktiva fall än de officiella listorna sätter upp idag (de har inget att rapportera in, eftersom nästan inga testas..).
---
Därför vi nu väntar spänt på lite "masstestning" i ett område som är hårt drabbat.. för att få en bättre bild av "verkligheten".
Vi får se om de checkar av lite över påsk som det var sagt
Och sedan vi slutade testa och spåra smittan.. så har vi ju inga pålitliga siffror överhuvudtaget kring smittspridningen - vi har ju mycket mer aktiva fall än de officiella listorna sätter upp idag (de har inget att rapportera in, eftersom nästan inga testas..).
---
Därför vi nu väntar spänt på lite "masstestning" i ett område som är hårt drabbat.. för att få en bättre bild av "verkligheten".
Jag tittar och jämför siffrorna mellan Sverige och Tyskland och ser en väldigt stor skillnad.
Antal de som återhämtar sig jämfört med de som dör är helt upp och ner i Sverige jämfört med Tyskland. Tyder denna skillnad på vårdkvaliteten ? Finns en tendens att dra ut intubationsröret för tidigt här eftersom det är ont om platser ? eller vad beror skillnaden på ?
Antal de som återhämtar sig jämfört med de som dör är helt upp och ner i Sverige jämfört med Tyskland. Tyder denna skillnad på vårdkvaliteten ? Finns en tendens att dra ut intubationsröret för tidigt här eftersom det är ont om platser ? eller vad beror skillnaden på ?
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Var ska de börja testa och hur många ?Snigla skrev:Sveriges siffror skall tas med en nypa salt, det enda vi har att gå på här är antalet döda och de släpar tyvärr ofta lite efter och vissa avlidna har missats att testas pga att de från början inte ens misstänktes ha haft corona (de kommer säkert in i systemet så småningom, men blir ju lite som "eftersläntrare" då).
---
Häromdagen så sade man att de som inte vårdades på intensivvårdsregistret kunde ta längre tid att få in då de inte direktrapporterades. Det innebär att en del rapporteras snabbt, andra inte. Siffrorna bygger inte på regionernas egna siffror i alla fall då de i sina rapporter har med många fler fall än de som FHM rapporterar (jag tänker här närmast på Norrbotten som jag av en händelse råkade börja följa nära, men jag har sett att siffrorna skiljer även i VG där jag bor).Möbius skrev:
Så länge inte alla länder samlar in samma information på samma sätt så är det omöjligt att jämföra siffror på den nivån.L Lars48 skrev:Jag tittar och jämför siffrorna mellan Sverige och Tyskland och ser en väldigt stor skillnad.
Sverige har ju rent generellt rapporterat in väldigt få friskförklarade, så den siffran är nog helt oanvändbar som jämförelse.
Redigerat:
Tja, vet du säkert vad "Recovered" betyder i de båda länderna? Mäter båda samma sak, är det t.ex. utskrivna från sjukhuset? Isåfall kan det ju t.ex. bero på att tyskarna varit mer benägna att gå till sjukhuset även om de bara är lite hostiga, och raskt blir utskrivna och förklarade som "recovered", medan svenskarna kanske inte åkt in till sjukhuset förrän man varit halvdöd?L Lars48 skrev:Jag tittar och jämför siffrorna mellan Sverige och Tyskland och ser en väldigt stor skillnad.
[bild]
Eller är det "recovered" från intensivvårdsbehandling? Då kanske tyskarna har en betydligt lägre tröskel för vilka man skickar till intensivvård (alltså även relativt milda fall) jämfört med Sverige.
Eftersom du inte vet om datat är jämförbart, så kan jag bara rekommendera dig att sluta jämföra och stressa upp dig, du ökar bara på din egen och andras oro och det är inget som gynnar någon.
Medelåldern på döda i tyskland är 49 år (fel uppgift, var nog medelålder på smittade)L Lars48 skrev:Jag tittar och jämför siffrorna mellan Sverige och Tyskland och ser en väldigt stor skillnad.
[bild]
Medelåldern i SE är 82 år.
Vi har alltså många fler äldre som insjuknat, därmed så har vi mycket färre som överlever.
EDIT: Lite fel i uppgiften ovan, MEN Tyskland har lägre medelålder på de smittade, alltså färre gamla än hos oss. Därmed har de större andel överlevande.
Redigerat:
Om jag inte ställde frågan då skulle jag inte fått en sån bra förklaring av dig (exempelvis). Då är det ändå positivt för min del.B b8q skrev:Tja, vet du säkert vad "Recovered" betyder i de båda länderna? Mäter båda samma sak, är det t.ex. utskrivna från sjukhuset? Isåfall kan det ju t.ex. bero på att tyskarna varit mer benägna att gå till sjukhuset även om de bara är lite hostiga, och raskt blir utskrivna och förklarade som "recovered", medan svenskarna kanske inte åkt in till sjukhuset förrän man varit halvdöd?
Eller är det "recovered" från intensivvårdsbehandling? Då kanske tyskarna har en betydligt lägre tröskel för vilka man skickar till intensivvård (alltså även relativt milda fall) jämfört med Sverige.
Eftersom du inte vet om datat är jämförbart, så kan jag bara rekommendera dig att sluta jämföra och stressa upp dig, du ökar bara på din egen och andras oro och det är inget som gynnar någon.