2 168 415 läst · 32 467 svar
2168k läst
32,5k svar
Coronavirus
- Status
- Inte öppen för fler kommentarer.
Jag läste igår att man räknade med asymtotisk smitta under 1-3 dagar för de med lätta eller inga symtom (kommer inte ihåg källa, tror det var WHO, får kolla på det senare). Detta ger ju dock inget R-tal. Men arbetar man i äldreomsorgen under dessa dagar så hinner man nog smitta många, så det kan ju bli stor spridning ändå.L Lars48 skrev:
MultiMan
Medlem
· Västernorrland
· 5 798 inlägg
MultiMan
Medlem
- Västernorrland
- 5 798 inlägg
En musikalisk legend har tagits ifrån oss pga Covid-19, så denna dagen tänker jag spela John Prines musik och bearbeta livets förgänglighet extra mycket. Ta hand om er!
https://www.billboard.com/articles/news/obituary/9346434/john-prine-dead-coronavirus
https://www.billboard.com/articles/news/obituary/9346434/john-prine-dead-coronavirus
Prognosen om dödstalet 7380 verkar inte vara långt i från vad andra experter räknar med. Stänger man inte Stockholm NU då kan vi vänta oss ett armageddon läge i Stockholm lik NewYork. Folk kommer att fly från stan för att rädda sina liv därefter kommer Viruset att sprida sig i hela landet.L Lars48 skrev:Jag la märke till att antal dödsfall i Tyskland är relativt lågt. Har satt den i perspektiv mot antal sjukhus sängar och kommit fram till intressanta resultat.
Land antal sjukhus sängar per 100 invånare dödstal per antal smittade procentuellt
Italien 275 12,3 %
Spanien 293 9,6 %
Tyskland 621 1,58 %
Sverige 210 5,87 %
Det syns en tydlig trend vad det gäller antal dödlighet per antal smittade, relativ antal sjukhus sängar. Jag har tagit siffran 210 för Stockholms område. Om någon har senaste information om antal sjukhussängar då kan tabellen uppdateras utefter det.
Sverige har inte nått peaken än men den är på väg och kommer inom ett par veckor. Med tanke på att antal sjukhus sängar ser bedrövligt ut för Sveriges del då kan man inte förvänta sig bättre utfall än Italien. Om vi når peaken 60000 inom två veckor då ska dödstalet vara 7380.
De som vill hjälpa till och förbättra prognosen är välkomna med input.
[bild]
Ni som sitter i Norrbotten och tycker att Sverige gör rätt i att hålla ekonomin igång. Det kommer till er oxå snart.
Svenske läkaren till NRK: ”Sverige får höga dödstal
https://omni.se/svenske-lakaren-till-nrk-sverige-far-hoga-dodstal/a/QobazW
Redigerat:
Alltså max tre dagar efter att personen har blivit smittad kan hen smitta andra. Sen då, när antikropparna är i plats då är man ren eller ?pacman42 skrev:Jag läste igår att man räknade med asymtotisk smitta under 1-3 dagar för de med lätta eller inga symtom (kommer inte ihåg källa, tror det var WHO, får kolla på det senare). Detta ger ju dock inget R-tal. Men arbetar man i äldreomsorgen under dessa dagar så hinner man nog smitta många, så det kan ju bli stor spridning ändå.
Största problemet är väl att man inte är lika försiktig när man är symptomfri. Har man ett jobb där man träffar mycket folk så är det en enorm skillnad om man är smittad och går till jobbet för att man tror att man är frisk jämfört med om man har symptom och stannar hemma.L Lars48 skrev:
Instämmer. Vårt företag har policy att alla som är symptomfria ska komma till jobbet som vanligt (de som inte kan jobba hemifrån och måste vara på plats). Tycker att det är helt och hållet felaktig inställning.useless skrev:
Alternativet skulle vara att stänga? Och det borde rimligtvis även påverka alla som faktiskt kan jobba hemma.L Lars48 skrev:
Nej, någon gång under tiden man är smittad och inte hunnit bli frisk igen (troligen runt tre till sex dagar efter smittotillfället om jag tillåter mig att tolka andra rapporter och kombinera med denna) så kommer man att smitta trots att man inte har några symtom (eller lindriga). En mardröm ur smittskyddshänseende.L Lars48 skrev:
Nu är ju just Norrbotten rätt hårt drabbade med svenska mått mätt. De har 1/50000 dödsfall. De har dessutom svårt I det dagliga då de längs med finska gränsen som ofta handlar på olika sidor av gränsen inte längre kan göra det. I exempelvis Haparanda så ligger alla byggbutiker på finska sidan och dit får man inte åka.L Lars48 skrev:Prognosen om dödstalet 7380 verkar inte vara långt i från vad andra experter räknar med. Stänger man inte Stockholm NU då kan vi vänta oss ett armageddon läge i Stockholm lik NewYork. Folk kommer att fly från stan för att rädda sina liv därefter kommer Viruset att sprida sig i hela landet.
Ni som sitter i Norrbotten och tycker att Sverige gör rätt i att hålla ekonomin igång. Det kommer till er oxå snart.
[länk]
Greta är klimataktivist, vad i hela friden skall hon ut och propagera för social distansing för? Nu tror jag du lägger väldigt konstiga uppdrag i hennes famn...N nallepu skrev:Funderar över var Greta Thunberg tagit vägen? För ca ett år sedan kritiserade hon oss vuxna för att vi förstört hennes framtid. Nu när hennes klasskompisar med föräldrar har besökt Corona smittade områden håller hon käften och vågar inte komma med kritiska kommentarer mot sina ungdomsvänner. Hon vågade inte ens protestera när det visade sig att hotell och fjällstugor var utsålda till sista plats av folk som ville ha en skidsemester över påsklovet.
Nä Greta jag ska aldrig mer lyssna på dej.
Du kan ta det lugnt, jag lovar dig att jag inte kommer att fly stan. Jag har ju sagt att jag räknar med att de flesta (60-80%) av svenskarna kommer att få Covid-19, alltså med största sannolikhet även jag. Då spelar det ingen roll om jag får det i Stockholm eller i Stöde.L Lars48 skrev:
Och dessutom räknar jag med att det inte drabbar mig särskilt hårt, eftersom jag inte tillhör en riskgrupp.
Claes Sörmland
Medlem
· Sörmland och stan
· 25 603 inlägg
Claes Sörmland
Medlem
- Sörmland och stan
- 25 603 inlägg
Oroa er inte. Hon är hårdkodad för aktivism och är i full gång på sociala medier. Media har ett annat fokus just nu än fenomenet Greta. Hon kommer tillbaka när det inte finns en pandemi att prata om.G gaidin skrev:
Trädgårdsfixare
· Vischan
· 1 426 inlägg
Du säger att det ska stänga, nu, dag ut och dag in. Hur länge är det nu egentligen?L Lars48 skrev:Prognosen om dödstalet 7380 verkar inte vara långt i från vad andra experter räknar med. Stänger man inte Stockholm NU då kan vi vänta oss ett armageddon läge i Stockholm lik NewYork. Folk kommer att fly från stan för att rädda sina liv därefter kommer Viruset att sprida sig i hela landet.
[länk]
Borde det rimligtvis inte vara igår snart?
T tompaah7503 skrev:Ja, det är högst sannolikt att bilden av Tegnell är manipulerad. Han är i själva verket inte 63 år utan betydligt yngre, men sminkad duktigt för att se äldre och klok ut. Glasögonen är fejk, titta noga så ser ni att de är vanliga flaskbottnar. Förmodligen en manipulerad SVT-medarbetare.
Frågan är var den riktiga Tegnell befinner sig, eller finns han över huvud taget?
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder