2 164 548 läst · 32 467 svar
2165k läst
32,5k svar
Coronavirus
- Status
- Inte öppen för fler kommentarer.
Eller influensa, kan vara mild beroende på typ och hur immun du råkar vara. Dock orsakar rhino och adenovirus primärt snuva, medan influensa och corona primärt sätter sig på lungorna med hosta som symptom.pacman42 skrev:
MultiMan
Medlem
· Västernorrland
· 5 716 inlägg
MultiMan
Medlem
- Västernorrland
- 5 716 inlägg
Ja, kanske att han och hans hustru är filantroper och sysselsätter runt 1500 personer som varje år gör stora insatser för att vaccinera och på andra sätt bekämpa sjukdomar som skördar miljoner med liv varje år.panodil skrev:
Han är intelligent så det räcker och blir över och är man det är det ofta lätt att lära nytt som man inte läste under den ordinarie skolgången.
Han har verkligen gjort något bra med sina pengar han tjänade från Microsoft.
https://www.gatesfoundation.org/Who-We-Are/General-Information/Foundation-Factsheet
Edit: Hans blogg är också utmärkt: https://www.gatesnotes.com/
Trädgårdsfixare
· Vischan
· 1 426 inlägg
Om någon utan utbildning klarar av att prestera långt mer än majoriteten av de så kallade högutbildade kan man också ifrågasätta vad utbildning är värt.panodil skrev:
Claes Sörmland
Medlem
· Sörmland och stan
· 25 300 inlägg
Claes Sörmland
Medlem
- Sörmland och stan
- 25 300 inlägg
Såg just dagens presskonferens från FHM. Tydligen har regionerna fått igång robotarna och PCR-maskinerna nu. Testkapaciteten växer mycket bra. Tegnell berättade att nu är den manuella provtagningen den begränsande faktorn.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Här har man gjort så som jag diskuterade tidigare i tråden (jag nämnde då 2-3 veckor):
- https://www.svd.se/stoppade-corona--pa-tva-veckor-framgangssaga
Nästintill komplett lock-down och sedan är man kvitt viruset! Naturligtvis så kan smittan komma tillbaka, men då gör man som i Kina och Korea och börjar om med smittspårning.
Även om inte Tegnell vill kännas vid att det är flockimmunitet som är det som eftersträvas i Sverige, så verkar det vara det man jobbar mot.
Men vad svider mest? Dagens åtgärder fram till jul åtminstone, eller lokala 2-3v åtgärder när smittan kommer in i landet igen framöver? Möjligen komplett lock-down två eller tre gånger till när allmän spridning börjar dyka upp igen.
Jag hävdar fortfarande att lock-down-alternativet är mycket mer lockande. Men då sitter jag med flera riskfaktorer och riskerar att behöva vara hemma fram till efter jul också om vi inte väljer den vägen...
- https://www.svd.se/stoppade-corona--pa-tva-veckor-framgangssaga
Nästintill komplett lock-down och sedan är man kvitt viruset! Naturligtvis så kan smittan komma tillbaka, men då gör man som i Kina och Korea och börjar om med smittspårning.
Även om inte Tegnell vill kännas vid att det är flockimmunitet som är det som eftersträvas i Sverige, så verkar det vara det man jobbar mot.
Men vad svider mest? Dagens åtgärder fram till jul åtminstone, eller lokala 2-3v åtgärder när smittan kommer in i landet igen framöver? Möjligen komplett lock-down två eller tre gånger till när allmän spridning börjar dyka upp igen.
Jag hävdar fortfarande att lock-down-alternativet är mycket mer lockande. Men då sitter jag med flera riskfaktorer och riskerar att behöva vara hemma fram till efter jul också om vi inte väljer den vägen...
Nu består ju Sverige av lite mer än bara Stockholm som hade sportlov vecka 9.Claes Sörmland skrev:Man skulle naturligtvis avrådit från sportlovsresorna men man var vid den tiden inte medveten om att alperna var en smittocentrum för Europa. Lätt att vara efterklok. Och troligen har just den smittoimporten till största delen lösts via klassisk smittspårning. Men det har ju skett annan smittoimport som man inte har kartlagt.
Det enda som hade hjälpt hade varit att helt stänga gränsen och offrat de som råkade vara utomlands vid tillfället.
Många andra reste V10 och V11 till Österrike och nordiska skidorter.
Jag har kollega där större delen av gänget i den bussen nu är sjuka i covid-19 som var i Österrike.
Mitten V11 gick man ut och avrådde resor till Österrike.
Att jag vet att de har covid-19 är för att några testades i Österrike med positivt resultat.
Helt vansinnigt smittsamt eller så hade hela gänget pusskalas.
Ville man att folk ska smittas eller hur i hela friden tänker man?
Hade väl varit bättre att stänga ned skidorterna än halv Sverige.
Nej förresten konkursa halva Sverige.
Först denna helgen som gick stängde man barerna för afterski med skidorterna i Sverige FORTFARANDE öppna
Redigerat:
Manuella testerna är tydligen flaskhalsen nu enligt Tegnell
Det finns 45.000 Volvo arbetare tillgängliga som kan lära sig ta prov.
Kan de bygga bilar så borde de kunna köra upp en testpinne i näsan på folk.
Det finns 45.000 Volvo arbetare tillgängliga som kan lära sig ta prov.
Kan de bygga bilar så borde de kunna köra upp en testpinne i näsan på folk.
Många av oss som jobbar med IT har en väldigt stor förmåga att likt datorer ta in och processa förhållandevis stora mängder information iallafall i förhållande till "medelsvensson". Kalla det "nerdgenen".panodil skrev:
Claes Sörmland
Medlem
· Sörmland och stan
· 25 300 inlägg
Claes Sörmland
Medlem
- Sörmland och stan
- 25 300 inlägg
Kan du påminna om kronologin? Vad jag minns stod det klart i mitten av vecka 9 att smittan var ett snart kommande problem för Sverige. Sverige var då i full fart att bygga ut sin testkapacitet men den var mycket låg då.optimum skrev:
Undrar hur folk resonerade när de reste ned till alperna v10-11. Har du frågat dina kollegor? Risktagare?!
Ja de läste väl efter avrådan på UD:s sida och där fanns ingen varning.Claes Sörmland skrev:Kan du påminna om kronologin? Vad jag minns stod det klart i mitten av vecka 9 att smittan var ett snart kommande problem för Sverige. Sverige var då i full fart att bygga ut sin testkapacitet men den var mycket låg då.
Undrar hur folk resonerade när de reste ned till alperna v10-11. Har du frågat dina kollegor? Risktagare?!
Jag själv hade aldrig rest men människor är olika.
Är inte alla som åker skidor lite risktagare?
En del bryter armar, en del bryter ben. En del dras med i laviner.
Det är häftigt med farten i backen och sedan kröka på barerna.
Claes Sörmland
Medlem
· Sörmland och stan
· 25 300 inlägg
Claes Sörmland
Medlem
- Sörmland och stan
- 25 300 inlägg
Börjar 45 000 Volvoarbetare så är nog snart maskinerna och reagenserna begränsande. Jag har för mig att Tegnell sa i förra veckan att reagenserna också var begränsande och man måste prioritera deras användning framgent. Och skyddsutrustning till att provtagare är en annan sak som kanske saknas?optimum skrev:
Ok då tar vi 15.000 av volvoarbetarna så kan de arbeta 5-skift med att få fram utrustning.Claes Sörmland skrev:
De är nämligen vana att arbeta alla arbetstider.
Men egentligen borde vi sett över sådant här för många år sedan.
Med detta i ordning kunde vi gått ut och sagt.
"-Sveriges beredskap är god"
Ja visst låter det pretentiöst.
Det finns inte ens handsprit att köpa.
Nej nu var jag inte snäll igen.
Claes Sörmland
Medlem
· Sörmland och stan
· 25 300 inlägg
Claes Sörmland
Medlem
- Sörmland och stan
- 25 300 inlägg
Håller med om att beredskap inte har prioriterats i politiken. Vi har ju inte ens en nationell krisledning eller smittskyddsledning. Det diskuterades i en grundlagsutredning för över 10 år sedan men av det blev det inget. När vi tagit oss igenom detta så kan reformer vara lämpliga. Vi får se vad väljarna säger.