Status
Inte öppen för fler kommentarer.
F f91jsw skrev:
Lätt att vara efterklok. Problemet var att man inte ens förstod att de som varit på sportlov i alperna kunde vara smittade förrän någon vecka efter att de kommit hem. Då var det så dags. Fram till början av mars var det regionerna söder om och öster om Milano som ansågs som riskområden, inte skidorterna.
Undrar det, har en bekant som vad jag förstår åkte hem tidigare från sin skidresa under stockholmssportlov pga de isåg vad som var på g... Hade man varit snabba hade man satt alla i hem-karantän. Sen hade vi ändå fått in det - men kanske hunnit bygga ut sjukvården mer innan puckeln kommer... Eller så inser experterna att hur vi än gör kommer ett antal personer inte klara sig, så att vad man än gjort hade det varit att bara skjuta på problemet.

L Lars48 skrev:
Bill Gate säger att USA gjorde ett stort misstag. De skulle stängt ner allting när de hade chansen.
Gates said the United States missed its chance to avoid stay-at-home orders because it didn’t act fast enough on the pandemic.
“The U.S. is past this opportunity to control (COVID-19) without shutdown,” Gates said during a TED Connects program broadcast online. “We did not act fast enough to have an ability to avoid the shutdown.”

“It’s January when everybody should’ve been on notice,” Gates added. The virus was first discovered in December in China.
Men varför skulle man lyssna på Bill Gates? Vilken kompetens på området besitter han? Mig veterligen så har knappt någon akademisk bakgrund över huvudet taget.

• Gilla
Fairlane och 2 till
  • Laddar…
J JohanLun skrev:
Hade man varit snabba hade man satt alla i hem-karantän.
Hur skulle man kunna göra det? Det finns inget centralt register där man kan kolla vem som varit på skidresa i alperna. Det man gjorde var att uppmana alla återvändare att vara uppmärksamma på symptom och gå och testa sig vid misstanke, och stanna hemma om man var sjuk. Det var väl ungefär så mycket som var möjligt att göra.

• Gilla
Anna_H
  • Laddar…
T
panodil panodil skrev:
Men varför skulle man lyssna på Bill Gates? Vilken kompetens på området besitter han? Mig veterligen så har knappt någon akademisk bakgrund över huvudet taget.
Han har ju skapat Windows, så han borde vara expert på vad virus kan ställa till med... :)

• Haha
  • Gilla
Fairlane och 17 till
  • Laddar…
panodil panodil skrev:
Han verkar genuint intresserad av området o förutsåg på ett (med facit i hand) nästan kusligt sätt Corona för fem år sedan. Gör kanske inte honom till virusexpert men han har nog bättre koll än gemene man.

• Gilla
Anna_H
  • Laddar…
Claes Sörmland
J JohanLun skrev:
Undrar det, har en bekant som vad jag förstår åkte hem tidigare från sin skidresa under stockholmssportlov pga de isåg vad som var på g... Hade man varit snabba hade man satt alla i hem-karantän. Sen hade vi ändå fått in det - men kanske hunnit bygga ut sjukvården mer innan puckeln kommer... Eller så inser experterna att hur vi än gör kommer ett antal personer inte klara sig, så att vad man än gjort hade det varit att bara skjuta på problemet.
Man skulle naturligtvis avrådit från sportlovsresorna men man var vid den tiden inte medveten om att alperna var en smittocentrum för Europa. Lätt att vara efterklok. Och troligen har just den smittoimporten till största delen lösts via klassisk smittspårning. Men det har ju skett annan smittoimport som man inte har kartlagt.

Det enda som hade hjälpt hade varit att helt stänga gränsen och offrat de som råkade vara utomlands vid tillfället.

• Gilla
Anna_H och 1 till
  • Laddar…
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Man skulle naturligtvis avrådit från sportlovsresorna men man var vid den tiden inte medveten om att alperna var en smittocentrum för Europa. Lätt att vara efterklok. Och troligen har just den smittoimporten till största delen lösts via klassisk smittspårning. Men det har ju skett annan smittoimport som man inte har kartlagt.

Det enda som hade hjälpt hade varit att helt stänga gränsen och offrat de som råkade vara utomlands vid tillfället.
Vi har fortfarande kvar en tull som de flesta passerar, visst, några kan ha åkt bil och då är det svårare (men inte omöjligt) att iallafall INFORMERA alla. Så nog hade man på Arlanda kunnat fånga in alla och informerat (men kanske inte tvingat) de återvändande till karantän.

F f91jsw skrev:
Hur skulle man kunna göra det? Det finns inget centralt register där man kan kolla vem som varit på skidresa i alperna. - - -
Tekniskt är det inte så svårt - många länder har ju nu fått tillgång till mobiltelefondata från operatörerna, just för att underlätta vid smittspårning (och i vissa fall kanske för mer sinistra agendor för att övervaka sina medborgare).
Så myndigheterna kan lätt se vilka mobiltelefoner (och därmed vilka ägare) som varit på olika platser de senaste veckorna. Det skulle man t.ex. kunna använda för att skicka ut ett automatiskt SMS; "Hej, vi ser att du varit i Alperna. Gå genast hem och lås in dig i två veckor utan kontakt med omvärlden".

Ungefär.

B b8q skrev:
Så myndigheterna kan lätt se vilka mobiltelefoner (och därmed vilka ägare) som varit på olika platser de senaste veckorna. Det skulle man t.ex. kunna använda för att skicka ut ett automatiskt SMS; "Hej, vi ser att du varit i Alperna. Gå genast hem och lås in dig i två veckor utan kontakt med omvärlden".
Ungefär som man gjorde alltså, fast via media i stället för att gå den väldigt komplicerade vägen att använda mobildata.

• Gilla
-RB- och 1 till
  • Laddar…
B b8q skrev:
Tekniskt är det inte så svårt - många länder har ju nu fått tillgång till mobiltelefondata från operatörerna, just för att underlätta vid smittspårning (och i vissa fall kanske för mer sinistra agendor för att övervaka sina medborgare).

Ungefär.
Tror tyvärr många svenskar hellre dör än får sin integritet kränkt på det sättet.

Claes Sörmland
Det är nog väldigt få av alpresenärerna som har missat coronainformationen och inte varit mycket uppmärksamma på eventuella symptom hos sig själva och sina nära.

• Gilla
a.o.f och 1 till
  • Laddar…
Sverige har absolut situationen under kontroll just nu åtminstone, samtidigt har man mindre restriktioner än de flesta andra länder.

Något måste vi göra rätt.

• Gilla
johel572 och 7 till
  • Laddar…
Silver78 Silver78 skrev:
Utveckla gärna detta. Jag fick en svår lunginflammation (mykoplasma) när jag 30 år i bägge lungorna. Jag har skador som aldrig någonsin kommer att läka utan jag kommer ha en något nedsatt lungfunktion resten av mitt liv. Detta syns även på röntgen långt senare. Detta gör att vissa virus påverkar mig mer än många andra. Är ärr samma sak som fibros? Jag har alltid även tränat och varit aktiv. Jag trodde att läkningen berodde mest på hur stor skadan blivit.
Ja, ärrbildning på lungorna är samma sak som fibros. Så länge man är aktiv, frisk och tränar som du gör påverkas man inte nämnvärt. Men det innebär en viss risk om man får astma, lunginflammation etc, eftersom ärren ändå i någon mån påverkar lungkapaciteten. Att hålla sig aktiv och vältränad är därmed mycket viktigare för dig är för andra.
Dvs när sånt här dyker upp i samhället är det viktigt att fortsätta vara aktiv utomhus och undvika smitta, för med tiden kommer de där ärren, med ålderns rätt, att ge dig en viss ökning av riskerna.

Läkningsförmågan är högst individuell.

• Gilla
Putte 9497 och 1 till
  • Laddar…
H hapazard skrev:
Ett fåtal cirkulerande coronavirus som man är immun i ett antal år efter infektion stämmer ju ganska bra med att de orsakar ca en fjärdedel av alla förkylningar. Nu får vi väl ett femte i SRS-Cov2 om det inte sker en massvaccination.
Förkylning är Rhinovirus, inte Coronavirus.

Anna_H Anna_H skrev:
Förkylning är Rhinovirus, inte Coronavirus.
Kan vara bägge, samt även Adenovirus. Man kan diskutera vad sjukdomen skall kallas, men det folk betecknar som förkylningar kan orsakas av flera olika virus inom dessa tre familjer.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.