Status
Inte öppen för fler kommentarer.
  • Gilla
optimum
  • Laddar…
Lars48, det vore intressant att veta hur DU lever för att skydda dig då, om du är övertygad om att viruset kan överleva länge på precis alla ytor, hänga kvar i luften timmar efter någon smittad gått förbi, osv?

Det borde ju betyda att du aldrig går ut, att du inte vågar handla mat utan att packa in dig i gasmask, engångsoverall och latexhandskar (eftersom alla förpackningar i affären kan bära på virus, och att det kan fastna på dina kläder bara du går omkring), aldrig beställa hem mat (enligt samma resonemang), osv.

• Gilla
EMEL och 4 till
  • Laddar…
Gammelnörden
pacman42 pacman42 skrev:
Problemet med detta sätt att agera är att det framstår som väldigt otydligt och flummigt. Om man istället förklarar vad man tänker göra och när, så kommer man att få bättre respons på åtgärderna. På FHM agerar man på studier rörande hur folk reagerar på olika åtgärder, men vad man faktiskt kan göra är att styra reaktionerna genom att (indirekt) hota med vad som kommer att komma sedan. Beskriv hur framtiden kommer att se ut enligt olika scenarier och förklara vad som kommer att ske vid olika tidpunkter. På det sättet kan man få ett bättre respons. Detta är vad många efterfrågar, de vill ha rakare besked om vad som kommer framöver så att de kan agera utifrån detta.

Sverige har en av världens mest välutbildade befolkningar och många människor förväntar sig att inte agera fårskock utan att få ta del av vad som händer och aktivt delta i processen. Det är konsekvensen av att ha ett samhälle som vårt.
Enligt postmoderna teoretiker har vi ett så kallat förtroendesamhälle - vi flyger med flygplan utan att veta hur dessa fungerar men litar ändå på att vi inte ska falla ur himlen på vägen till vårt semestermål. Vi använder mobiltelefoner och internet utan att nödvändigtvis på detaljnivå förstå hur dessa fungerar mm. Detta tillsammans med att Sverige är ett av de länder med högst förtroende för sina myndigheter gör sammantaget att jag inte tror att "folk" efterfrågar eller har så stor nytta av det omfattande beslutsunderlag som det t ex tar över 500 personer på FHM att ta ställning till varje dag, timma för timma.

Ur en psykologisk synvinkel skulle jag föröka avstå från att hota eller använda mig av negativ motivering för att få folk att göra som jag vill. Det fungerar kanske på en liten del av den sammanlagda befolkningen, beroende på vilken personlighet man har, men generellt sett uppstår ett fenomen som kallas "inlärd hjälplöshet" det som BirgitS beskrev - känslan av personlig förlorad kontroll vilket leder till förvarsmekanismer som bortträngning och ibland handlingsförlamning. Precis det vi ser hända i spåren av klimatkrisens diskurs.

Personligen tycker jag inte att det är någon brist på adekvat information, fördelen med ett öppet demokratiskt samhälle. Man kan hitta mkt på FHM hemsida och följa presskonferenser på svt.se mm.
Men det spelar nog mindre roll när man har ett stort kontrollbehov, underbyggt av rädslan för att tillhöra, eller att familjemedlemmar tillhör riskgruppen. Och därmed vill kunna använda siffror och diagram till att få precisa svar på en situation som av naturen är ganska oförutsägbar, till viss del slumpmässig och innehåller flera variabler som vi inte kan styra över t ex hur omvärlden hanterar detta och hur det påverkar oss.

Mitt hjärtinnerliga råd är att inte försöka "lösa problemet" genom att försöka ta in all information som går att googla sig till, lämna den biten till de som är i beslutsfattande position. Ta ett steg tillbaka, andas och göra vardagliga saker för att få sinnesro mellan varven. "Keep calm and carry on" som engelsmännen säger.

• Gilla
  • Älska
Nyfniken och 16 till
  • Laddar…
Har en fråga angående ett rykte som florerat. Är risken att bli allvarligt sjuk relaterad till hur mycket virus man exponeras mot vid smittillfället? Isåfall borde smitta i samhället via flyktiga möten mellan människor överlag vara mindre allvarlig än smitta i hemmet eller sjukvården.

Ola C Ola C skrev:
Har en fråga angående ett rykte som florerat. Är risken att bli allvarligt sjuk relaterad till hur mycket virus man exponeras mot vid smittillfället? Isåfall borde smitta i samhället via flyktiga möten mellan människor överlag vara mindre allvarlig än smitta i hemmet eller sjukvården.
Enligt FHM - ja.

• Gilla
Ola C
  • Laddar…
F f91jsw skrev:
Tyvärr var sportlovsresenärerna redan iväg när man upptäckte problemet, så det hade inte hjälpt så mycket.
Jag anser också det verkar idiotiskt att inte screena de som kom från alperna och slå igen all after-ski så fort man blev varse detta. Jämfört med att stänga ned flera av sveriges största exportföretag måste ekonomiskt after-ski i åre vara en piss i Mississippi... Samtidigt som smittspridningen troligen bör vara enormt mycket större på after-ski än på en normal arbetsplats där man uppmanar folk att sprita händerna. Tyvärr hjälper nog inte spriten på after-skin. ;)

Men nu pratar vi påsklovet...

Är man konspiratorisk så kan man tro att man vill få lagom spridning och därav tycker det är bra att de friska trängs på bussar, dagis är öppna och sprider virus i lagom takt och rikets invånare blandas upp lite på skidorterna. Samtidigt gör man åtgärder för resturanger osv. som pekar på något annat.

Jag tycker det känns oklart vad man vill. Jag tror "tvingande" regler varit bättre. Nu sitter alla och tolkar detta olika.

pacman42 pacman42 skrev:
Sahlgrenska tror I alla fall att vi blir immuna mot viruset:
- [länk]

Alltid något positivt.
Föga förvånande uppför sig detta virus som alla andra (corona)virus...
Men positiva nyheter är alltid bra.

• Gilla
johel572 och 1 till
  • Laddar…
BirgitS
Ola C Ola C skrev:
Jag har inte kunnat hitta någon tillförlitlig artikeln som har ett svar på den frågan. Med all säkerhet är det inte bara antalet virus som avgör hur sjuk man blir utan t.ex. hur bra immunförsvar man har, skick på luftvägarna osv.

• Gilla
Teacer
  • Laddar…
Anna_H Anna_H skrev:
Ärrbildning, även kallat Fibros. Hur mycket av det som läker ut senare beror på ditt skick i övrigt.
Utveckla gärna detta. Jag fick en svår lunginflammation (mykoplasma) när jag 30 år i bägge lungorna. Jag har skador som aldrig någonsin kommer att läka utan jag kommer ha en något nedsatt lungfunktion resten av mitt liv. Detta syns även på röntgen långt senare. Detta gör att vissa virus påverkar mig mer än många andra. Är ärr samma sak som fibros? Jag har alltid även tränat och varit aktiv. Jag trodde att läkningen berodde mest på hur stor skadan blivit.

Gammelnörden
J JohanLun skrev:
Jag tycker det känns oklart vad man vill.
"De" vill väl att Sveriges befolkning ska följa smittskyddslagen;

2 kap. Förebyggande åtgärder och anmälan av sjukdomsfall

Den enskildes skyldighet att förebygga smittspridning
1 §
Var och en skall genom uppmärksamhet och rimliga försiktighetsåtgärder medverka till att förhindra spridning av smittsamma sjukdomar.

2 § Den som vet eller har anledning att misstänka att han eller hon bär på en smittsam sjukdom är skyldig att vidta de åtgärder som krävs för att skydda andra mot smittrisk.

Den som vet att han eller hon bär på en allmänfarlig sjukdom är skyldig att lämna information om smittan till andra människor som han eller hon kommer i sådan kontakt med att beaktansvärd risk för smittoöverföring kan uppkomma.

• Gilla
Anna_H
  • Laddar…
useless useless skrev:
Föga förvånande uppför sig detta virus som alla andra (corona)virus...
Men positiva nyheter är alltid bra.
Skillnaden mot andra corona-virus (de som ger oss förkylningar) är att immunitet mot dessa är kortvarig pga snabba mutationer.

Gammelnörden Gammelnörden skrev:
Enligt postmoderna teoretiker har vi ett så kallat förtroendesamhälle - vi flyger med flygplan utan att veta hur dessa fungerar men litar ändå på att vi inte ska falla ur himlen på vägen till vårt semestermål. Vi använder mobiltelefoner och internet utan att nödvändigtvis på detaljnivå förstå hur dessa fungerar mm. Detta tillsammans med att Sverige är ett av de länder med högst förtroende för sina myndigheter gör sammantaget att jag inte tror att "folk" efterfrågar eller har så stor nytta av det omfattande beslutsunderlag som det t ex tar över 500 personer på FHM att ta ställning till varje dag, timma för timma.

Ur en psykologisk synvinkel skulle jag föröka avstå från att hota eller använda mig av negativ motivering för att få folk att göra som jag vill. Det fungerar kanske på en liten del av den sammanlagda befolkningen, beroende på vilken personlighet man har, men generellt sett uppstår ett fenomen som kallas "inlärd hjälplöshet" det som BirgitS beskrev - känslan av personlig förlorad kontroll vilket leder till förvarsmekanismer som bortträngning och ibland handlingsförlamning. Precis det vi ser hända i spåren av klimatkrisens diskurs.

Personligen tycker jag inte att det är någon brist på adekvat information, fördelen med ett öppet demokratiskt samhälle. Man kan hitta mkt på FHM hemsida och följa presskonferenser på svt.se mm.
Men det spelar nog mindre roll när man har ett stort kontrollbehov, underbyggt av rädslan för att tillhöra, eller att familjemedlemmar tillhör riskgruppen. Och därmed vill kunna använda siffror och diagram till att få precisa svar på en situation som av naturen är ganska oförutsägbar, till viss del slumpmässig och innehåller flera variabler som vi inte kan styra över t ex hur omvärlden hanterar detta och hur det påverkar oss.

Mitt hjärtinnerliga råd är att inte försöka "lösa problemet" genom att försöka ta in all information som går att googla sig till, lämna den biten till de som är i beslutsfattande position. Ta ett steg tillbaka, andas och göra vardagliga saker för att få sinnesro mellan varven. "Keep calm and carry on" som engelsmännen säger.
Nu kanske jag inte tillhör gemene man, men de flesta som jag känner (till stor del mycket välutbildade) förväntar sig att övergripande förstå hur ett flygplan fungerar, hur en mobiltelefon fungerar osv. De använder sig av denna information för att kunna agera "smartare" i olika situationer.

I detta fallet så är det dock inte ens detta som jag efterlyser, det är bara att få veta "projektplanen" så att man vet vad man har att förhålla sig till, dvs hur skall man planera sin framtid. Att ha stora begränsningar under en oviss tid framöver är jobbigt för väldigt många människor. För andra människor är detta extremt jobbigt, det är kraftigt psykiskt påfrestande rent av.

Peter2400 Peter2400 skrev:
Undersökningar från det virusdrabbade fartyget Diamond Princess visade att RNA-molekyler från viruset hittades i hytter 17 dagar efter att den sista resenären gått av.”
RNA-molekyler är inte detsamma som aktiva virus. Det finns DNA-molekyler i 150000 år gamla fossil, de är inte detsamma som att fossilen är levande människor.

pacman42 pacman42 skrev:
Skillnaden mot andra corona-virus (de som ger oss förkylningar) är att immunitet mot dessa är kortvarig pga snabba mutationer.
Är det verkligen så, inte bara så att det finns väldigt många subtyper av coronavirus, så även om du bildat immunitet mot en stam kan du drabbas av dussintals andra?

J JohanLun skrev:
Jag anser också det verkar idiotiskt att inte screena de som kom från alperna och slå igen all after-ski så fort man blev varse detta.
Lätt att vara efterklok. Problemet var att man inte ens förstod att de som varit på sportlov i alperna kunde vara smittade förrän någon vecka efter att de kommit hem. Då var det så dags. Fram till början av mars var det regionerna söder om och öster om Milano som ansågs som riskområden, inte skidorterna.

• Gilla
Anna_H och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.