2 164 514 läst · 32 467 svar
2165k läst
32,5k svar
Coronavirus
- Status
- Inte öppen för fler kommentarer.
Gammelnörden
Medlem
· Uppsala län
· 1 137 inlägg
Gammelnörden
Medlem
- Uppsala län
- 1 137 inlägg
Som jag saxade in i mitt inlägg 4153pacman42 skrev:Nu kanske jag inte tillhör gemene man, men de flesta som jag känner (till stor del mycket välutbildade) förväntar sig att övergripande förstå hur ett flygplan fungerar, hur en mobiltelefon fungerar osv. De använder sig av denna information för att kunna agera "smartare" i olika situationer.
I detta fallet så är det dock inte ens detta som jag efterlyser, det är bara att få veta "projektplanen" så att man vet vad man har att förhålla sig till, dvs hur skall man planera sin framtid. Att ha stora begränsningar under en oviss tid framöver är jobbigt för väldigt många människor. För andra människor är detta extremt jobbigt, det är kraftigt psykiskt påfrestande rent av.
"– Vår strategi har två ben. Dels minska kontakt mellan sjuka och friska människor. Stanna alltså hemma om du är sjuk och stanna hemma tills du varit frisk i två dagar. Det är det grundläggande. Dels skydda våra äldre. Det är jätteviktigt. Allt handlar om att minska smittspridningen och få den att gå långsamt."
Det är strategin, att därutöver ge ett precist slutdatum är nog inget någon kan göra hur mkt data man än har att tillgå. Men vill du ha en kvalificerad gissning kan du ju utgå från Johan Gieseckes;
"Så när kan man räkna med att coronakrisen är över?
– Det går inte att veta. Men min magkänsla säger att det kommer att börja lugna sig i slutet av maj. Det bygger jag på att jag har hållit på med smittskydd i 40 år. Det här är den femte stora pandemin i världen som drabbar Sverige som jag varit med om, säger han."
https://www.svt.se/nyheter/inrikes/johan-gieseckes-coronarad-ga-ut-i-varsolen
Från dagens presskonferens så berättar man att de flesta som intensivvårdas blir friska. Det är ju väldigt viktiga och bra nyheter, det betyder dock inte man kan sluta med åtgärder för minskad smittspridning. Den största faran är fortfarande att vi får kraftig överbelastning av en redan överbelastad sjukvård och därigenom fler dödsfall.
Varefter de sedan också säger att det kommer en ny våg I höst.Gammelnörden skrev:Som jag saxade in i mitt inlägg 4153
"– Vår strategi har två ben. Dels minska kontakt mellan sjuka och friska människor. Stanna alltså hemma om du är sjuk och stanna hemma tills du varit frisk i två dagar. Det är det grundläggande. Dels skydda våra äldre. Det är jätteviktigt. Allt handlar om att minska smittspridningen och få den att gå långsamt."
Det är strategin, att därutöver ge ett precist slutdatum är nog inget någon kan göra hur mkt data man än har att tillgå. Men vill du ha en kvalificerad gissning kan du ju utgå från Johan Gieseckes;
"Så när kan man räkna med att coronakrisen är över?
– Det går inte att veta. Men min magkänsla säger att det kommer att börja lugna sig i slutet av maj. Det bygger jag på att jag har hållit på med smittskydd i 40 år. Det här är den femte stora pandemin i världen som drabbar Sverige som jag varit med om, säger han."
[länk]
Beror på vad man menar med kortvarig. Immuniteten mot de fyra cirkulerande coronavirusen sitter i ett par år åtminstone. Det är tillräckligt för att den här pandemin inte ska upprepas. Och även om man blir sjuk igen senare så kommer sannolikt sjukdomen bli lindrigare, eftersom man har en viss immunitet kvar. Så fungerar många virussjukdomar.pacman42 skrev:
Gammelnörden
Medlem
· Uppsala län
· 1 137 inlägg
Gammelnörden
Medlem
- Uppsala län
- 1 137 inlägg
OK. Jag svarade framförallt tillF f91jsw skrev:
vilket ju du ju då inte heller håller med om.pacman42 skrev:
Ett fåtal cirkulerande coronavirus som man är immun i ett antal år efter infektion stämmer ju ganska bra med att de orsakar ca en fjärdedel av alla förkylningar. Nu får vi väl ett femte i SRS-Cov2 om det inte sker en massvaccination.
Bill Gate säger att USA gjorde ett stort misstag. De skulle stängt ner allting när de hade chansen.
Gates said the United States missed its chance to avoid stay-at-home orders because it didn’t act fast enough on the pandemic.
“The U.S. is past this opportunity to control (COVID-19) without shutdown,” Gates said during a TED Connects program broadcast online. “We did not act fast enough to have an ability to avoid the shutdown.”
“It’s January when everybody should’ve been on notice,” Gates added. The virus was first discovered in December in China.
Gates said the United States missed its chance to avoid stay-at-home orders because it didn’t act fast enough on the pandemic.
“The U.S. is past this opportunity to control (COVID-19) without shutdown,” Gates said during a TED Connects program broadcast online. “We did not act fast enough to have an ability to avoid the shutdown.”
“It’s January when everybody should’ve been on notice,” Gates added. The virus was first discovered in December in China.
Precis, och om nu andra sektorer uppmanas att ha distansskapande utrymmen varför får inte SL samma uppmaning? Sen är det ju upp till anställda och arbetsgivare att som du säger acceptera läget och ha varierade arbetstider. Situationen i Sthlm är ju heller inte ny så det är väldigt konstigt att denna bevisligen stora riskfaktor accepteras. Här hos oss har kollektivtrafiken stängt av vartannat säte och varannan rad.Ola C skrev:Asså för helvete. Cykla istället någon? Munskydd någon? Jag hade aldrig satt mig i den bussen. Det är lätt att lasta över allt på SL men man måste nog tänka till lite själv också, både arbetsgivare och anställda. Kan man förskjuta arbetstiderna för en del aningen i förhållande till normalt så inte alla måste åka i rusningstrafik? 6h arbetsdagar så man skapar utrymme för flexibilitet?
Vi kommer ju inte bli av med det nya coronaviruset. Ett troligt scenario är att det kommer bli det femte cirkulerande coronaviruset. De flesta kommer få det som unga första gången, och sedan några gånger till under livet, som förkylningar. När man blir gammal har man troligen tillräcklig immunitet för att inte bli allvarligt sjuk, förutom ett litet antal med underliggande sjukdomar som dör precis som med de gamla coronavirusen.H hapazard skrev:
Dock är det ju mycket troligt att det kommer ett vaccin mot det nya coronaviruset, och i förlängningen också förmodligen mot de gamla. Så i framtiden kanske man tar en spruta vart tredje år så slipper man alla coronavirusinfektioner.
Ganska säker på att de menade att viruset fortfarande var smittsamt, virus överlever givetvis olika länge på olika ytor.F f91jsw skrev:
Men 17 dagar är väldigt länge för ett virus.