2 164 497 läst · 32 467 svar
2164k läst
32,5k svar
Coronavirus
- Status
- Inte öppen för fler kommentarer.
Det stämmer absolut inte, viruset överlever inte ens 1 m transport i luften. Vore intressant med en länk till dina påståendenL Lars48 skrev:Jag lyssnade på en intensiv vård läkare igår kväll och han påstod att om nån som är smittad med Coronavirus och går på gatan och hostar. Smittan i luften kan kvarstå i det området i ett par timmar ! Alltså om jag går där efter en timme då finns det en risk att jag blir smittad. Han fortsatte med att viruset kan leva kvar på metall och plast ytor upp till en vecka. Så att säga det spelar ingen roll om man ställer portkartonger i garaget övernatten och hoppas att det är rena dan efter utan då måste man vänta i en hel vecka och öppna dem.
M Myckling skrev:
S Skandiamannen skrev:
Jag läste en Kinesisk rapport för några veckor sen där man kom fram till att viruset överlevde flera dygn på vissa material i vissa temperaturer. Jag hittar inte den nu, men WHO skriver så här:
"It is not certain how long the virus that causes COVID-19 survives on surfaces, but it seems to behave like other coronaviruses. Studies suggest that coronaviruses (including preliminary information on the COVID-19 virus) may persist on surfaces for a few hours or up to several days. This may vary under different conditions (e.g. type of surface, temperature or humidity of the environment).
If you think a surface may be infected, clean it with simple disinfectant to kill the virus and protect yourself and others. Clean your hands with an alcohol-based hand rub or wash them with soap and water. Avoid touching your eyes, mouth, or nose."
https://www.who.int/news-room/q-a-detail/q-a-coronaviruses
OM, jag säger OM det du säger stämmer så gör det nog inte så mycket.L Lars48 skrev:Jag lyssnade på en intensiv vård läkare igår kväll och han påstod att om nån som är smittad med Coronavirus och går på gatan och hostar. Smittan i luften kan kvarstå i det området i ett par timmar ! Alltså om jag går där efter en timme då finns det en risk att jag blir smittad. Han fortsatte med att viruset kan leva kvar på metall och plast ytor upp till en vecka. Så att säga det spelar ingen roll om man ställer portkartonger i garaget övernatten och hoppas att det är rena dan efter utan då måste man vänta i en hel vecka och öppna dem.
Du ska först få det på händerna och sen in i din mun, näsa eller ögon så att lyssna på FHMs råd att tvätta händerna är nog så bra för att hålla smittan borta. För inte slickar du på paketet?
För de som är intresserad kan jag uppdatera läget. kom från Sydkorea till Sverige 28de/feb. Efterhand var det konstaterad att det fanns minst 4 personer på flygplanet som lyfte från Seoul. Satt i hemkarantän i två veckor tom 15de/mars. Vi var 4 personer som reste tillsammans. Ena blev väldigt sjuk, hosta. kraftig rinnsnuva, frossa på den 10de dagen(ingen feber eller kroppsvärk eller andningsproblem). Hon tillfrisknar efter 4 dagar och reser tillbaka till Sydkorea. Resten av familjen har inte blivit sjuka eller fått några symptom. Det har 26 dagar sen hemresan. Har använt mask på flygplanet, engångshandskar när vi lämnade in väskor och visade pass men inte under färden, har använt massa med handsprit under resan. Desinfekterat flygplansstolar, borden, handtagen, har inte ätit på planet utan tagit med oss egen mat, har desinfekterat väskor, handväskor skor och annat när vi kom hem.
Det jag svarade på var att viruset inte kan ” hänga kvar i luften” i flera timmar, det kan det inte!
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 41 398 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 41 398 inlägg
Utomhus lär ju dropparna blåsa iväg fort. Är du säker på att det inte var inomhus?L Lars48 skrev:Jag lyssnade på en intensiv vård läkare igår kväll och han påstod att om nån som är smittad med Coronavirus och går på gatan och hostar. Smittan i luften kan kvarstå i det området i ett par timmar ! Alltså om jag går där efter en timme då finns det en risk att jag blir smittad. Han fortsatte med att viruset kan leva kvar på metall och plast ytor upp till en vecka. Så att säga det spelar ingen roll om man ställer portkartonger i garaget övernatten och hoppas att det är rena dan efter utan då måste man vänta i en hel vecka och öppna dem.
Men visst finns det tester som gäller hur länge coronavirus överlever på olika ytor.
Den här artikeln är från 3 mars: https://www.nyteknik.se/innovation/coronavirus-overlever-pa-foremal-i-flera-dagar-6989289
Gäller visserligen inte just det aktuella Coronaviruset utan andra.
Jag har för mig att jag har läst en liknande artikel men publicerad senare som var utförd med det nu aktuella viruset och det var liknande för metall och plast med kortare på trä än det står där.
Det är ju en av anledningarna till att man ska tvätta händerna när man kommer in och innan man börjar äta, samt inte peta sig i ansiktet.
Tillägg:
Hittade nu artikeln som gäller det nya coronaviruset: https://www.nyteknik.se/innovation/sa-lange-kan-coronaviruset-overleva-pa-olika-ytor-6990926
Gäller alltså labbmiljö och det är en preliminär, icke granskad studie.
Kartong upp till 24 timmar
Rostfritt stål och plast minst 72 timmar
Koppar upp till 4 timmar
Dock är halveringstiden betydligt kortare, t.ex. på stål och plast 6 timmar, så risken minskar fort.
Redigerat:
Vad skönt, då är alla friska nu och minst en kan inte sprida smittan vidare.L Lars48 skrev:För de som är intresserad kan jag uppdatera läget. kom från Sydkorea till Sverige 28de/feb. Efterhand var det konstaterad att det fanns minst 4 personer på flygplanet som lyfte från Seoul. Satt i hemkarantän i två veckor tom 15de/mars. Vi var 4 personer som reste tillsammans. Ena blev väldigt sjuk, hosta. kraftig rinnsnuva, frossa på den 10de dagen(ingen feber eller kroppsvärk eller andningsproblem). Hon tillfrisknar efter 4 dagar och reser tillbaka till Sydkorea. Resten av familjen har inte blivit sjuka eller fått några symptom. Det har 26 dagar sen hemresan. Har använt mask på flygplanet, engångshandskar när vi lämnade in väskor och visade pass men inte under färden, har använt massa med handsprit under resan. Desinfekterat flygplansstolar, borden, handtagen, har inte ätit på planet utan tagit med oss egen mat, har desinfekterat väskor, handväskor skor och annat när vi kom hem.
Från Omni,
Viruset verkar överleva rätt länge,
”En ny studie från den amerikanska smittskyddsmyndigheten CDC tyder på att coronaviruset kan överleva på ytor under lång tid, skriver CNBC.
Undersökningar från det virusdrabbade fartyget Diamond Princess visade att RNA-molekyler från viruset hittades i hytter 17 dagar efter att den sista resenären gått av.”
”En ny studie från den amerikanska smittskyddsmyndigheten CDC tyder på att coronaviruset kan överleva på ytor under lång tid, skriver CNBC.
Undersökningar från det virusdrabbade fartyget Diamond Princess visade att RNA-molekyler från viruset hittades i hytter 17 dagar efter att den sista resenären gått av.”
Fråga? Kan det gälla dött virus eller är det fortfarande smittsamt?Peter2400 skrev:Från Omni,
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 41 398 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 41 398 inlägg
En alldeles ny artikel som handlar om den forskning som pågår gällande spridning i luften: https://www.nyteknik.se/samhalle/forskare-soker-virussvar-i-luften-6991728
Tillägg:
Har uppdaterat inlägg #4239 med en nyare artikel om överlevnad på ytor.
Tillägg:
Har uppdaterat inlägg #4239 med en nyare artikel om överlevnad på ytor.
Redigerat:
Jag skaffa ett jobb där jag kan göra det som jag mest är intresserad av.optimum skrev:Det har jag också sedan många år och rätt så bra betalt. (alltså fast jobb)
Men extrajobbet är för att jag tycker det är kul att hjälpa andra verksamheter att förenkla administration.
Men så vill man ju ha betalt för de timmar man gör och av fakturerad tid blir det inte så mycket kvar.
Nu går det inte köra svart och det finns heller inte med på min lista över vad som är rätt att göra.