Status
Inte öppen för fler kommentarer.
Nefrums Nefrums skrev:
Ja. Men man fick stopp på den på ett sätt som man inte har fått i tex Italien, Spanien mf.
Man måste tänka på att hela Hubei-provinsen har 60 miljoner invånare. Det låter mycket, men med Kinesiska mått är det bara runt 4% av hela befolkningen. Med hårda metoder och världens största armé är det inte så svårt att hålla 4% av befolkningen isolerad några veckor utan att det får alltför stora konsekvenser.

• Gilla
BirgitS
  • Laddar…
A
Anna_H Anna_H skrev:
Ärrbildning, även kallat Fibros. Hur mycket av det som läker ut senare beror på ditt skick i övrigt.
Och man behöver inte få några svåra men av det heller, som vanligt finns det nog olika grader i helvetet...
Min enda erfarenhet av ärrbildning i lungorna är från mitt egna barn som fick en allvarlig lunginflammation och när syresättningen sjönk och syrgasen inte längre räckte som stöd så hamnade han i respirator. Det tog 5 dagar men sen vände det tack och lov och slutade väldigt bra. Idag har han sin ärrbildning kvar men har inga men av det, idrottande utförs utan problem och förkylningar skapar heller inga större bekymmer.
Jag tycker det är viktigt att man ställer saker i relation till annat. När någon lägger fram information på forumet och vinklar det till att det skulle vara exceptionellt att få ärrbildning i lungorna efter lunginflammation till följd av covid19 så blir det väldigt fel.

• Gilla
kashieda och 4 till
  • Laddar…
optimum
P Putte 9497 skrev:
Kör man bara svart behöver man ingen firma.

Annars gör man som jag, skaffar ett roligt jobb med bra betalt som anställd
Det har jag också sedan många år och rätt så bra betalt. (alltså fast jobb)
Men extrajobbet är för att jag tycker det är kul att hjälpa andra verksamheter att förenkla administration.
Men så vill man ju ha betalt för de timmar man gör och av fakturerad tid blir det inte så mycket kvar.

Nu går det inte köra svart och det finns heller inte med på min lista över vad som är rätt att göra.

optimum
D Daniel 109 skrev:
Skulle de satts in tidigare skulle de framför allt förlängt förloppet. Inte nödvändigtvis gjort det bättre.
Om vi stoppat resor till alla skidorter hade vi kunnat minska antalet smittade.
Det hade säkert gjort saken bättre.

• Gilla
JohanLun
  • Laddar…
En intressant sak att se statestik på hade varit hur rökning korrelerar med de svårare effekterna av Corona. Det är ju vedertaget att lunginflammation är värre/vanligare bland rökare.

Nån som har sett nån statestik på bur de allvarligare komplikationerna av Corona relaterar till rökning?

optimum
Nefrums Nefrums skrev:
En intressant sak att se statestik på hade varit hur rökning korrelerar med de svårare effekterna av Corona. Det är ju vedertaget att lunginflammation är värre/vanligare bland rökare.

Nån som har sett nån statestik på bur de allvarligare komplikationerna av Corona relaterar till rökning?
Du bör även få med luftkvalitet där de bor.
Troligen lika mycket påverkan eller mer än rökning.

optimum optimum skrev:
Om vi stoppat resor till alla skidorter hade vi kunnat minska antalet smittade.
Det hade säkert gjort saken bättre.
Tyvärr var sportlovsresenärerna redan iväg när man upptäckte problemet, så det hade inte hjälpt så mycket.

• Gilla
JSten och 3 till
  • Laddar…
F f91jsw skrev:
Tyvärr var sportlovsresenärerna redan iväg när man upptäckte problemet, så det hade inte hjälpt så mycket.
Man kanske skulle passa på att stänga dom Svenska skidorterna? Annars kommer sportlovsspridningen att återupprepas på påsklovet.
Det sitter säkert en massa folk som har betalt stughyror, skidutrustning, liftkort, etc för länge sen som inte vill ta smällen att stanna hemma bara för att man uppmanas till det.

• Gilla
johel572 och 2 till
  • Laddar…
T tobiast skrev:
Meanwhile in Stockholm, Sweden.

[länk]
Asså för helvete. Cykla istället någon? Munskydd någon? Jag hade aldrig satt mig i den bussen. Det är lätt att lasta över allt på SL men man måste nog tänka till lite själv också, både arbetsgivare och anställda. Kan man förskjuta arbetstiderna för en del aningen i förhållande till normalt så inte alla måste åka i rusningstrafik? 6h arbetsdagar så man skapar utrymme för flexibilitet?

• Gilla
Anonymiserad 168520 och 1 till
  • Laddar…
Nefrums Nefrums skrev:

Finns t ex studien i Lancet:

https://www.thelancet.com/pb-assets/Lancet/pdfs/S014067362305663.pdf

Något högre andel rökare bland de som avlidit jämfört med IVA-patienter som överlevt, men det är få fall och dåligt statistiskt underlag.

useless useless skrev:
Man kanske skulle passa på att stänga dom Svenska skidorterna? Annars kommer sportlovsspridningen att återupprepas på påsklovet.
Det sitter säkert en massa folk som har betalt stughyror, skidutrustning, liftkort, etc för länge sen som inte vill ta smällen att stanna hemma bara för att man uppmanas till det.
Tror risken är överdriven vad gäller skidåkning. Det är en uteaktivitet och risken att smittas i backarna lär vara minimal. Risken ligger då snarare i after-ski och restauranger, men after-ski är ju stängt och det är restriktioner i restaurangerna. Dessutom är folk medvetna om risken nu.

Problemet med skidorterna är snarare att de kan ha svårt att klara av att vårda många patienter om det plötsligt dyker upp många som har smittats innan de åkte dit.

Anna_H Anna_H skrev:
För att de inte kände någon där? Många HAR stannat i dessa länder också, det är ju inte som att alla somalier som flytt bor i just detta område i Stockholmstrakten.
Tyckte du skrev att de flydde för sina liv?

useless useless skrev:
Länkade klippet från SL-bussen är ju 100ggr sämre än skidresorna, förutsatt att kabinbanor och "äggliftar" är avstängda på skidorten.

Jag lyssnade på en intensiv vård läkare igår kväll och han påstod att om nån som är smittad med Coronavirus och går på gatan och hostar. Smittan i luften kan kvarstå i det området i ett par timmar ! Alltså om jag går där efter en timme då finns det en risk att jag blir smittad. Han fortsatte med att viruset kan leva kvar på metall och plast ytor upp till en vecka. Så att säga det spelar ingen roll om man ställer postkartonger i garaget övernatten och hoppas att det är rena dan efter utan då måste man vänta i en hel vecka och öppna dem.:worried:

Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.