2 164 460 läst · 32 467 svar
2164k läst
32,5k svar
Coronavirus
- Status
- Inte öppen för fler kommentarer.
Logaritmisk Y-axel är det normala när man ska titta på saker som ändras exponentiellt.Violina skrev:
https://mathleaks.se/utbildning/kb/begrepp/logaritmisk_skala
Det går inte att över huvudtaget dra den slutsatsen ur grafen. För Sveriges del har vi fortfarande så få fall att det statistiskt sett är mest brus. Vi har helt andra förutsättningar och har vidtagit andra åtgärder för att förhindra smittspridning än Italien, som inte hade några åtgärder alls under den första fasen.Nefrums skrev:
Och var och en kan ju se att kurvorna inte alls är spikraka som du påstod. De flesta viker av och är alltså inte exponentiella.
Problemet är att många (de allra flesta tror jag) är vettiga i Sverige, men långtifrån alla. Några kommer visa stort hänsyn, göra stora uppoffringar privat och deras företag som tvingas stänga. Så finns det andra som skiter i riskerna med motiveringen att man själv har stor chans att klara detta då man inte tillhör någon riskgrupp.F Finndjävel skrev:För att Sverige har en strategi, ett system byggt på förnuft och rationalitet. Det har inte andra länder. Det har jag hört många svenskar säga. @John Smith hör nog till den skaran som gärna upprepar det mantrat.
T.ex. Denna stjärna som åker ner till Spanien på solsemster en dag före spanjorerna stänger ner landet:
"
– Det är utegångsförbud i princip, säger Höglund.
Hon hade sett fram emot två veckor med sol och värme – inte minst för att träna på sin racercykel. Men häromdagen blev hon stoppad av polis efter cykelträningen.
– Folk får gå till affären, apoteket, frissan, kemtvätten och läkaren. Men man får inte cykla på en öde väg för att hålla kroppen i form. Då blir man stoppad av polis. Det är helt sjukt. Reglerna är helt galna. Det finns inget förnuft och ingen konsekvens.
– Du får gå ut med hunden, men inte cykla på en racercykel. Min man sa att jag borde gå ut och låna en hund. "
"
I går efter middagen körde en bil utanför som skrek ut ”Atencion, atencion, ni måste stanna inne”. Man skulle kunna tro att det är världskrig.
Hur tycker du att Sverige har agerat jämfört med Spanien?
– Sverige har hanterat det på ett förnuftigt sätt. Det måste finnas en förankring i folkdjupet för sådana här åtgärder. Man måste kunna vistas utomhus. Man behöver inte träna på gym, men vi måste försöka leva normala liv. Man får lita på att folk inte andas i varandras ansikten."
[länk]
Andra länder är helt enkelt irrationella och saknar system för hur saker och ting ska skötas, dom drivs endast av slumpen, hungern och sexualdriften. Sverige har dock ett system. Därför kan man fortsätta som för och ingen kommer att bli smittad.
Ska jag sitta hemma och jobba samtidigt som andra tar sina barn till Åre och går på afterski? Vad händer då efter påsklovet på skolorna?
Se nu på de som har dött senast, nära hälften bor i samma område. Man undrar hur stor smittan är i Järvaområdet? Har informationen nått ut där? Vågar vi låta folk göra egna bedömningar när troligen alla inte klarar av att ta ansvar?
Jag tycker inte förskolor och skolor ska stänga rakt av, men jag tror de skulle kunna göra mycket mer, om man såg till att föräldrar som hade jobb som tillät dem att ha barnen hemma hade det - och skolan då fick ett lägre antal elever som trängs på de ytorna. Vi har redan fått en lapp om samhällsviktiga jobb, men jag tycker man kunde gå längre. Fler barn borde kunna vara hemma med föräldrarna. Man kunde faktiskt även tänka sig att några som inte har jobb (eller jobb som permitterat) erbjuder sig att vara dagmamma(/pappa) till någon som har ett jobb de fortsatt måste gå till.
I går stod Tegnell i TV och försökte förklara hur de tänker. Sätt rekommendationer på begränsningar men inte strikta lagar. Folka beter sig då lite olika vilket i spridningshänseende inte är ett problem. Han beskriver hur riktlinjerna påverkar folket som här i Sverige faktiskt oftast gör så som de blir tillsagda och minskar sina sociala kontakter, går ut mindre o s v.
Fem minuter senare sitter Jimmie Åkesson och kritiserar besluten från politikerna, att de "bara lyssnar på experter" och helt öppet förespråkar ministerstyre i Sverige. Sedan säger han "Nu verkar det ju ha löst sig självt, folk stannar hemma"
Löst sig självt? Det är ju precis den politik som förs och de rekommendationer från FHM som faktiskt slår igenom och visar sig fungera så som det var tänkt.
Fem minuter senare sitter Jimmie Åkesson och kritiserar besluten från politikerna, att de "bara lyssnar på experter" och helt öppet förespråkar ministerstyre i Sverige. Sedan säger han "Nu verkar det ju ha löst sig självt, folk stannar hemma"
Löst sig självt? Det är ju precis den politik som förs och de rekommendationer från FHM som faktiskt slår igenom och visar sig fungera så som det var tänkt.
Tycker att alla inbjudna politiker gav samma syn, att våra styrande med hjälp av experter gör ett bra jobb.G gaidin skrev:I går stod Tegnell i TV och försökte förklara hur de tänker. Sätt rekommendationer på begränsningar men inte strikta lagar. Folka beter sig då lite olika vilket i spridningshänseende inte är ett problem. Han beskriver hur riktlinjerna påverkar folket som här i Sverige faktiskt oftast gör så som de blir tillsagda och minskar sina sociala kontakter, går ut mindre o s v.
Det tillhör lixom oppositionen att opponera sig
Man kan dra den slutsatsen, det är kanske inte rätt, men man kan.F f91jsw skrev:Det går inte att över huvudtaget dra den slutsatsen ur grafen. För Sveriges del har vi fortfarande så få fall att det statistiskt sett är mest brus. Vi har helt andra förutsättningar och har vidtagit andra åtgärder för att förhindra smittspridning än Italien, som inte hade några åtgärder alls under den första fasen.
Och var och en kan ju se att kurvorna inte alls är spikraka som du påstod. De flesta viker av och är alltså inte exponentiella.
Statistiska avvikelsen är ganska stor långt ner på kurvan, men det bli ju bättre ju högre kan kommer.
Man kan även se efekterna av karantän mm. Dock med typ 2 veckors fördröjning (inkubationstiden+sjukdomsförloppet). Tex så ser man att lutningen på kurvan för Italien minskade ökningen pga restriktionerna som infördes ,från 20% om dagen till bara 10% om dagen.
Man har redovisat dem. Det är ingen rolig läsning om man har i åtanke antalet tillgängliga platser i t.ex. Stockholm, vi får hoppas att de hinner bygga ut antalet platseruseless skrev:
https://www.folkhalsomyndigheten.se...ng-av-vardplatsbehov-folkhalsomyndigheten.pdf
Problemet med detta sätt att agera är att det framstår som väldigt otydligt och flummigt. Om man istället förklarar vad man tänker göra och när, så kommer man att få bättre respons på åtgärderna. På FHM agerar man på studier rörande hur folk reagerar på olika åtgärder, men vad man faktiskt kan göra är att styra reaktionerna genom att (indirekt) hota med vad som kommer att komma sedan. Beskriv hur framtiden kommer att se ut enligt olika scenarier och förklara vad som kommer att ske vid olika tidpunkter. På det sättet kan man få ett bättre respons. Detta är vad många efterfrågar, de vill ha rakare besked om vad som kommer framöver så att de kan agera utifrån detta.Gammelnörden skrev:Det är ju den prognosen som FHM förhåller sig till och därför inte inför för hårda restriktioner för snabbt.
Det finns en rädsla för att man inte kan hålla i restriktionerna tillräckligt länge om de införs för tidigt. Det handlar alltså inte bara om ekonomin utan också om hur länge man tror sig kunna tvinga människor till stora förändringar i sina liv. Anders Tegnell har flera gånger konstaterat att utmaningen är att kunna sätta in rätt åtgärder vid rätt tillfälle.
Sverige har en av världens mest välutbildade befolkningar och många människor förväntar sig att inte agera fårskock utan att få ta del av vad som händer och aktivt delta i processen. Det är konsekvensen av att ha ett samhälle som vårt.
De har dock inte förklarat vad detta betyder i praktiken. Jag och du kan läsa ut detta med en rätt god aning om vad det innebär, men allmänheten i stort kan inte göra detta då de inte har satt sig in i frågan.T TAR12 skrev:
Att inte pressen gett sig på detta och skrivit sensationsrubriker är dock förvånande, finns någon tyst överenskommelse om att inte göra detta? Eller får de inte den experthjälp de behöver för att få det rätt?
Det finns trots allt en del därute i världen som tycker att Sverige hanterar krisen föredömligt.
Från mitt linkedin-flöde:
https://www.linkedin.com/pulse/swed...-penhoet/?trackingId=1DAIRnowtk3XWHQQN+xcVQ==
Efter att bl.a. ha berömt regeringen för att lyssna på experter istället för att få panik, och att vi inte stängt skolorna utan istället snabbt utvecklar distansutbildning, avslutar hon:
Från mitt linkedin-flöde:
https://www.linkedin.com/pulse/swed...-penhoet/?trackingId=1DAIRnowtk3XWHQQN+xcVQ==
Efter att bl.a. ha berömt regeringen för att lyssna på experter istället för att få panik, och att vi inte stängt skolorna utan istället snabbt utvecklar distansutbildning, avslutar hon:
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Du har rätt, jag borde uttrycka mig tydligare.F f91jsw skrev:Det går inte att över huvudtaget dra den slutsatsen ur grafen. För Sveriges del har vi fortfarande så få fall att det statistiskt sett är mest brus. Vi har helt andra förutsättningar och har vidtagit andra åtgärder för att förhindra smittspridning än Italien, som inte hade några åtgärder alls under den första fasen.
Jag hoppas verkligen att vi får en annorlunda utveckling i Sverige än i övriga Europa. Jag ser dock ingenting som tyder på detta.
För om vi skulle få samma utveckling i Sverige som det är i alla andra länder så innebär det ju en komplett katastrof för sjukvården med 100 ggr högre belastning om två-tre veckor jämfört med idag.
Jag ser tydliga likheter mellan Sveriges och Italiens grafer. Det är inget som säger att det måste fortsätta på samma sätt. Men man måste nog blunda om man inte ser några likheter i utvecklingen.
Och ändå räknar Svenska folkhälsomyndigheten med väldigt försiktiga siffror.T TAR12 skrev:
Danskarna är inte lika optimistiska.
Från OPTI
Grannländer räknar med fler svårt sjuka än Sverige
Danska och norska myndigheter räknar med att många fler kan komma att behöva sjukhusvård för covid-19 än vad Sverige gör, enligt en sammanställning från Dagens Nyheter.
Svenska Folkhälsomyndighetens riskbedömning, som beskrivits som ”ett realistiskt worst-case scenario”, innebär enligt DN att man vid pandemins topp kan ha 42 inlagda per 100 000 invånare. Enligt tidningens jämförelse ligger Danmarks motsvarande bedömning på 150 per 100 000 invånare, och Norges på 85 av 100 000.
Sveriges biträdande statsepidemiolog Anders Wennersten förklarar skillnaderna för DN med att Sverige tittat på hur smittspridningen såg ut i kinesiska Wuhan, medan Norge och Danmark ”använt beräkningar från influensa-scenarier”.