Status
Inte öppen för fler kommentarer.
Mats-S John Smith skrev:
Om du pratar om Sverige så kan du nog lugna ner dig lite ... vad bygger du denna fantastiska spådom för 3 veckor framåt?
Mycket skrönor, skitsnack, falska rykten mm på nätet just nu, det är i tider som detta som dom kommer fram ...
Titta på hur kurvorna ser ut för alla länder i Europa. Log grafen är spikrak för alla. Dvs exponentiell ökning överallt. Vad får dig att tro att det skulle gå annorlunda för Sverige än för alla andra länder.

Såhär ser kurvorna ut för några länder i Europa:
Linjediagram som visar exponentiell ökning av Corona-dödsfall i Italien, Spanien, Frankrike, Sverige och Tyskland.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Ganska enkelt att förutse hur det kommer att se ut i Sverige om några veckor tycker jag.

Redigerat:
  • Gilla
Nyfniken och 2 till
  • Laddar…
optimum
Nefrums Nefrums skrev:
Titta på hur kurvorna ser ut för alla länder i Europa. Log grafen är spikrak för alla. Dvs exponentiell ökning överallt. Vad får dig att tro att det skulle gå annorlunda för Sverige än för alla andra länder.

Såhär ser kurvorna ut för några länder i Europa:
[bild]
Ganska enkelt att förutse hur det kommer att se ut i Sverige om några veckor tycker jag.
Du jämför äpplen med päron.
För att tala klarspråk, till skillnad från FHM, så är det olika sätt att mäta antalet smittade/sjuka i Sverige.
Vi tar bara med de som testats och det är personer i riskgrupper och de som kommer till sjukhusen. Alla de som får symptom och stannar hemma med trolig covid-19 är inte med i de uppgifter du presenterar.
Det är alltså betydligt fler som är sjuka i Sverige än i denna graf.
Men finns även möjligt fel i de andra uppgifterna också.

Det vi kan hoppas på är att åtgärderna vi gör i Sverige kan hjälpa till att bryt ned kurvan.
Dock är jag tveksam till detta då vi satte in åtgärderna för sent och får en längre tid med nedstängning.

L Lars48 skrev:
Tack, men det är met än vätskesamling. Densiteten i lungvävnaden ändras avsevärt. Det syns tydlig på röntgen bilder. De tror för det mesta att det är förtjockning av vävnader se slutsatsen av en artikel:
Jag ser att det finns ingenting som beskriver orsaken till en sån densitet ändring och symptomen förklaras med termer som Crazy paving pattern och liknande förmodligen för att de är de enda termer som går att beskriva skadorna med.
Röntgen bilderna visar något onaturligt. Jag ska undersöka det närmare. Det kan inte vara organisk material som ser så vitt ut på röntgen bilder.

CONCLUSION. The early clinical and laboratory findings of COVID-19 pneumonia are low to midgrade fever, dry cough, and fatigue with normal WBC count, reduced lymphocyte count, and elevated high-sensitivity C-reactive protein level. The early CT findings are patchy GGO with or without consolidation involving multiple lobes, mainly in the peripheral zone, accompanied by halo sign, vascular thickening, crazy paving pattern, or air bronchogram sign.
Det måste vara en kommande invasion av ödlor från yttre rymden som sprider Corona för att sedan kunna äta upp oss. Bra teori du har Lars48...:thinking:

Vad var det du gjorde i Sydkorea under din affärsresa?

• Gilla
mikethebik och 1 till
  • Laddar…
optimum optimum skrev:
Du jämför äpplen med päron.
För att tala klarspråk, till skillnad från FHM, så är det olika sätt att mäta antalet smittade/sjuka i Sverige.
Vi tar bara med de som testats och det är personer i riskgrupper och de som kommer till sjukhusen. Alla de som får symptom och stannar hemma med trolig covid-19 är inte med i de uppgifter du presenterar.
Det är alltså betydligt fler som är sjuka i Sverige än i denna graf.
Men finns även möjligt fel i de andra uppgifterna också.

Det vi kan hoppas på är att åtgärderna vi gör i Sverige kan hjälpa till att bryt ned kurvan.
Dock är jag tveksam till detta då vi satte in åtgärderna för sent och får en längre tid med nedstängning.
Nja, läs grafens rubrik. Det är antal döda, inte smittade.

• Gilla
Peter2400 och 4 till
  • Laddar…
optimum optimum skrev:
Hade det inte varit enklare om man framförde det så och inte som det tolkningsbara missfoster till åtgärd man presenterat som troligen inte ger ett smack i effekt.
De borde stängt skidorterna omgående och stoppat resor till Italien och Österrike för 4 veckor sedan när det blev känt att smittan sprids från dessa.
Nu är det för sent.
Ungefär som ta på en kondom efter man knullat. (för de känsliga, läs samlaget)
Eller att använda den förbrukade kondomen på pennan, för att man inte kan låta bli att stoppa pennan i munnen. Nice:surprised:

• Gilla
optimum
  • Laddar…
optimum optimum skrev:
Det gör jag redan.
Du borde också göra det.

Det är häftigt att betala skatt

Jo jag har enskild firma vid sidan av ordinarie arbete där mer än hälften går i skatt vilket gör att jag betalr mer än 60% i förhållande till min ordinarie lön.
Otur att du kastade bollen till fel person.
Men nu syftade jag på att du får betala 60% av lönen i löneskatt och inte på dina inkomster i firman. Jag la ner min enskilda nu i dagarna

optimum
B b8q skrev:
Nja, läs grafens rubrik. Det är antal döda, inte smittade.
Ok, missade, då hade jag fel,
Då är den mer korrekt.
Skrämmande uppgift.

optimum
P Putte 9497 skrev:
Men nu syftade jag på att du får betala 60% av lönen i löneskatt och inte på dina inkomster i firman. Jag la ner min enskilda nu i dagarna
Ja man stimulerar knappast till att folk ska vara kreativa och jobba extra.
Därför är det uppenbart varför det finns så många firmor som kör extra på helgerna men som blir rent svarta pengar.

Jag själv kör enbart vitt och då går det mesta till skatt. Ja jag har funderat många gånger på om det är vårt jobbet att se större delen gå i skatt. Men det är en annan diskussion än denna.

optimum optimum skrev:
Ja man stimulerar knappast till att folk ska vara kreativa och jobba extra.
Därför är det uppenbart varför det finns så många firmor som kör extra på helgerna men som blir rent svarta pengar.

Jag själv kör enbart vitt och då går det mesta till skatt. Ja jag har funderat många gånger på om det är vårt jobbet att se större delen gå i skatt. Men det är en annan diskussion än denna.
Kör man bara svart behöver man ingen firma.

Annars gör man som jag, skaffar ett roligt jobb med bra betalt som anställd

D Daniel 109 skrev:
I din länk står det att 4-5%behöver vård och att en del av dem blir svårt sjuka. Det är långt ifrån dina siffror. Räknar man med att alla som får intensivvård ändå dör så är den ju fullständigt onödig. Du har helt enkelt fel.
D Daniel 109 skrev:
I din länk står det att 4-5%behöver vård och att en del av dem blir svårt sjuka. Det är långt ifrån dina siffror. Räknar man med att alla som får intensivvård ändå dör så är den ju fullständigt onödig. Du har helt enkelt fel.
D Daniel 109 skrev:
Tycker din tolkning av texten känns lite oärlig för att vinna en poäng. Men ok, förstår ändå hur den kan tolkas så.
Här är en mer rättfram källa från WHO:
https://www.who.int/docs/default-so...0306-sitrep-46-covid-19.pdf?sfvrsn=96b04adf_2
Quote: "For COVID-19, data to date suggest that 80% of infections are mild or asymptomatic, 15% are severe infection,
requiring oxygen and 5% are critical infections, requiring ventilation."
20% behöver sjukhusvård, inte 15% som jag skrev, så antar att jag tekniskt sett hade fel men mina antaganden om den kraftiga ökningen av antalet döda om sjukhusen inte räcker till är inte helt orimliga ändå.

• Gilla
Finndjävel
  • Laddar…
pacman42 pacman42 skrev:
Lena Mellin på AB håller med mig:
- [länk]
Jag tror folk skulle bli ännu mer nervösa om FHM redovisade sina prognoser.

• Gilla
Anna_H och 1 till
  • Laddar…
useless useless skrev:
Jag tror folk skulle bli ännu mer nervösa om FHM redovisade sina prognoser.
Eller så skulle de saken på allvar och begränsa sina kontakter på riktigt.

"Better the devil you know" som man säger i de engelskspråkiga länderna!

Flipbed Flipbed skrev:
Tycker din tolkning av texten känns lite oärlig för att vinna en poäng. Men ok, förstår ändå hur den kan tolkas så.
Här är en mer rättfram källa från WHO:
[länk]
Quote: "For COVID-19, data to date suggest that 80% of infections are mild or asymptomatic, 15% are severe infection,
requiring oxygen and 5% are critical infections, requiring ventilation."
20% behöver sjukhusvård, inte 15% som jag skrev, så antar att jag tekniskt sett hade fel men mina antaganden om den kraftiga ökningen av antalet döda om sjukhusen inte räcker till är inte helt orimliga ändå.
Den källan sa något annat ja, den du länkade till förut sa ”En mindre andel, 4-5 procent, blir så sjuka att de behöver sjukvård, en del behöver intensivvård” vilket inte motsvarar vad du skrev.

optimum optimum skrev:
Skulle de satts in tidigare skulle de framför allt förlängt förloppet. Inte nödvändigtvis gjort det bättre.

Enligt en artikel i Washington Post så muterar viruset långsamt, så ett vaccin kommer med största sannolikhet att räcka i flera år. Det är en mycket bra nyhet då det innebär att det går att bli av med viruset från mänskligheten!

Nu kommer man troligen inte vaccinera bort det dock, eftersom det blir för dyrt. Men vi i Sverige kan ta en vaccinspruta vart femte år och sedan klara oss.

Men om vi har tur så kan faktiskt viruset dö ut av detta också. Kombinationen av högt R0 och låg mutations takt kan ta död på virusets smittvägar även där vaccin inte finns om några år.

• Gilla
Anna_H och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.