Status
Inte öppen för fler kommentarer.
Silver78 Silver78 skrev:
Är det bara jag som känner att bordsserveringsreglerna känns väldigt flummiga? Hur gör skolbarnen då? Buffé ej tillåtet?
Många skolor kan inte lösa detta. De har fått order om att lösa det, men de kan inte. De kan inte heller servera all mat, de har inte personal så att det räcker. Lärarna kan inte heller hjälpa till då fortfarande många av dessa är sjukskrivna.

Anna_H Anna_H skrev:
gymnasieeleverna, som just nu inte får sin lagstadgade lunch om de inte går till en grundskola och äter.

(för den som undrar så är lunch inte inräknat i inackorderingstillägg eller i försörjningsstöd, så många som går på gymnasiet får ingen lunch nu)
Lunch för gymnasiestudenter är dock inte en lagstadgad rättighet, bara för grundskolan..

• Gilla
Noseone och 1 till
  • Laddar…
Ni som skriver om mat och servering mm. Lyssnar/tittar ni inte på nyheterna och dom rekommendationer som ges?
Det handlar om att begränsa smittspridning vid tex barhäng.

Restauranger (inkl skolkök) får servera buffé, bricklunch mm bara avstånd hålles och maten intages sittandes.
Källa, valfri nyhetskanal tex SVT kl 21.00

• Gilla
Anna_H och 2 till
  • Laddar…
optimum
Vad jag glömde på min önskelista till tomten var följande.

Att få slippa helvetes virus som förstör livet för människor
Att få höra att vi byggt upp en sjukvård i världsklass där sjukvårdspersonal känner lycka av att gå till jobbet.
Att få slippa rasister som ger sig på människor som behöver hjälp.
Att få slippa människor som utnyttjar samhället vi alla byggt upp oavsett nationalitet
Att få bevis på att Tomten inte är Donald Trump

• Gilla
  • Haha
En apelsin och 3 till
  • Laddar…
optimum optimum skrev:
Vad jag glömde på min önskelista till tomten var följande.

Att få slippa helvetes virus som förstör livet för människor
Att få höra att vi byggt upp en sjukvård i världsklass där sjukvårdspersonal känner lycka av att gå till jobbet.
Att få slippa rasister som ger sig på människor som behöver hjälp.
Att få slippa människor som utnyttjar samhället vi alla byggt upp oavsett nationalitet
Att få bevis på att Tomten inte är Donald Trump
Lägg till att du även vill betala 60% i skatt på lönen med. Dina önskemål kostar

• Haha
muraren2
  • Laddar…
T
L Lars48 skrev:
Tack, men det är met än vätskesamling. Densiteten i lungvävnaden ändras avsevärt. Det syns tydlig på röntgen bilder. De tror för det mesta att det är förtjockning av vävnader se slutsatsen av en artikel:
Jag ser att det finns ingenting som beskriver orsaken till en sån densitet ändring och symptomen förklaras med termer som Crazy paving pattern och liknande förmodligen för att de är de enda termer som går att beskriva skadorna med.
Röntgen bilderna visar något onaturligt. Jag ska undersöka det närmare. Det kan inte vara organisk material som ser så vitt ut på röntgen bilder.
https://pubs.rsna.org/doi/full/10.1148/rg.236035101

"The “crazy-paving” pattern is a common finding at thin-section computed tomography (CT) of the lungs."

Artikeln är från 2003, det var tydligen vanligt redan då.

Så, vad håller du egentligen på med? Jag har bara två teorier:

1) Du försöker trolla, men du är inte särskilt bra på det så det blir bara... konstigt.
2) Du tror verkligen på dig själv.

Varför har du två konton här, förresten?

• Gilla
mikethebik och 5 till
  • Laddar…
optimum
tttomten tttomten skrev:
Ni som skriver om mat och servering mm. Lyssnar/tittar ni inte på nyheterna och dom rekommendationer som ges?
Det handlar om att begränsa smittspridning vid tex barhäng.

Restauranger (inkl skolkök) får servera buffé, bricklunch mm bara avstånd hålles och maten intages sittandes.
Källa, valfri nyhetskanal tex SVT kl 21.00
Hade det inte varit enklare om man framförde det så och inte som det tolkningsbara missfoster till åtgärd man presenterat som troligen inte ger ett smack i effekt.
De borde stängt skidorterna omgående och stoppat resor till Italien och Österrike för 4 veckor sedan när det blev känt att smittan sprids från dessa.
Nu är det för sent.
Ungefär som ta på en kondom efter man knullat. (för de känsliga, läs samlaget)

• Gilla
  • Haha
  • Älska
tompas11 och 2 till
  • Laddar…
optimum
P Putte 9497 skrev:
Lägg till att du även vill betala 60% i skatt på lönen med. Dina önskemål kostar
Det gör jag redan.
Du borde också göra det.

Det är häftigt att betala skatt

Jo jag har enskild firma vid sidan av ordinarie arbete där mer än hälften går i skatt vilket gör att jag betalr mer än 60% i förhållande till min ordinarie lön.
Otur att du kastade bollen till fel person.

• Gilla
  • Haha
muraren2 och 1 till
  • Laddar…
J
BirgitS BirgitS skrev:
Skelett syns väldigt bra på röntgen och det är också organisk vävnad så glöm att det skulle vara något oorganiskt. Det handlar om hur lätt det är för röntgenstrålarna att ta sig igenom. Röntgen av lungorna visar också om man har TBC och cancermetastaser i lungorna ser också ut som vita prickar.
Exakt, det skulle ju vara jättekonstigt om röntgenbilden på en människa vore helt svart. Ibland undrar jag om en viss person inte har nåt annat för sig än att helt ofiltrerat scanna av internet och skärra upp sig själv och andra.

• Gilla
mikethebik och 3 till
  • Laddar…
optimum optimum skrev:
Hade det inte varit enklare om man framförde det så och inte som det tolkningsbara missfoster till åtgärd man presenterat som troligen inte ger ett smack i effekt.
De borde stängt skidorterna omgående och stoppat resor till Italien och Österrike för 4 veckor sedan när det blev känt att smittan sprids från dessa.
Nu är det för sent.
Ungefär som ta på en kondom efter man knullat. (för de känsliga, läs samlaget)
Absolut, en del kommer sent och tydligheten kunde varit mycket bättre.

Tror dock inte det är för sent och effekt kommer det ha.

edit, fler som tycker att infon kunde vara tydligare https://www.aftonbladet.se/a/P9Gyvp

Redigerat:
  • Gilla
optimum
  • Laddar…
E
Silver78 Silver78 skrev:
Är det bara jag som känner att bordsserveringsreglerna känns väldigt flummiga? Hur gör skolbarnen då? Buffé ej tillåtet?
På skolan där vi är sonen, lägger lärarna upp maten åt barnen. (Förskoleklass)

tttomten tttomten skrev:
Absolut, en del kommer sent och tydligheten kunde varit mycket bättre.

Tror dock inte det är för sent och effekt kommer det ha.
Tegnell är fortfarande otydlig.

Han, likväl som regeringen, borde gå ut med en prognos och förklara konsekvenserna om vi inte lyckas.

Det räcker inte med att prata om allvaret och sedan förvänta sig att folk följer.

Dottern går på gymnasiet och börjar klättra på väggarna av att inte kunna träffa kompisarna. Jag börjar klättra på väggarna av att inte träffa mina vänner.

Gymnasierna kommer att öppnas igen efter påsk, var så säkra på det i alla fall.

Min arbetsgivare börjar redan planera för hur de skall kunna dra igång verksamheten, men det blir nog utan mig då jag tillhör flera riskgrupper för just detta viruset. Jag får fortsätta med att arbeta hemifrån och klättra på väggarna. Jag hittar dock på aktiviteter, handlade lite material till ett hemmaprojekt idag...

Frun och sonens skolor är ju fortfarande öppna, så där är det inte mycket skillnad.

pacman42 pacman42 skrev:
Tegnell är fortfarande otydlig.

Han, likväl som regeringen, borde gå ut med en prognos och förklara konsekvenserna om vi inte lyckas.

Det räcker inte med att prata om allvaret och sedan förvänta sig att folk följer.

Dottern går på gymnasiet och börjar klättra på väggarna av att inte kunna träffa kompisarna. Jag börjar klättra på väggarna av att inte träffa mina vänner.

Gymnasierna kommer att öppnas igen efter påsk, var så säkra på det i alla fall.

Min arbetsgivare börjar redan planera för hur de skall kunna dra igång verksamheten, men det blir nog utan mig då jag tillhör flera riskgrupper för just detta viruset. Jag får fortsätta med att arbeta hemifrån och klättra på väggarna. Jag hittar dock på aktiviteter, handlade lite material till ett hemmaprojekt idag...

Frun och sonens skolor är ju fortfarande öppna, så där är det inte mycket skillnad.
Lena Mellin på AB håller med mig:
- https://www.aftonbladet.se/nyheter/kolumnister/a/P9Gyvp/tala-ur-skagget-annars-blir-folk-nervosa

• Gilla
MultiMan och 3 till
  • Laddar…
Gammelnörden
Saxat från https://www.svt.se/nyheter/inrikes/anders-tegnell-vi-kan-inte-ta-bort-alla-sociala-kontakter

"– Hela vårt upplägg, vår smittskyddslag, bygger på eget ansvar. Man kan gärna jobba hemma och undvika onödiga sociala kontakter. Jag tycker inte att det är otydligt."

"– Vi inser alla att vi inte kommer att kunna ta bort alla sociala kontakter. Vi försöker minska ned dem så vi får den här smittspridningen att gå så långsamt som möjligt. Det är det stora målet."

"Ander Tegnell menar ändå att det finns miljöer där det är svårt för individen att själv ta detta ansvar, till exempel i en restaurangmiljö, där man är utelämnad till hur själva platsen är organiserad.
Detta är också anledningen till att regeringen i dag presenterade nya restriktioner i kampen mot smittspridningen."

"– Vår strategi har två ben. Dels minska kontakt mellan sjuka och friska människor. Stanna alltså hemma om du är sjuk och stanna hemma tills du varit frisk i två dagar. Det är det grundläggande. Dels skydda våra äldre. Det är jätteviktigt. Allt handlar om att minska smittspridningen och få den att gå långsamt."

• Gilla
tttomten
  • Laddar…
Om det till äventyrs skulle finnas några inom landets gränser som inte förstår svenska - Google Translate, till eder tjänst.

• Gilla
Noseone och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.