2 158 541 läst · 32 467 svar
2159k läst
32,5k svar
Coronavirus
- Status
- Inte öppen för fler kommentarer.
Nja, vetemjöl och toapapper hamstrade folk i massor. Hur konstigt som helst eftersom det i mycket stor utsträckning produceras inom landets gränser... jag förstod inte då varför folk hamstrade, och jag har fortfarande inte begripit det...B b8q skrev:En tillbakablick eller reflektion: Ni minns säkert att när allt det här drog igång i mars, så sprang folk och hamstrade toalettpapper, pasta och andra basvaror, för att man tog för givet att gränser, fabriker etc. skulle stängas.
Men den delen av pandemins effekter kom ju helt på skam, det enda det har varit brist på hela tiden är ju testutrustning och ansiktsmasker. (Ja, och så sunt förnuft förstås).
Bra att veta till nästa pandemi, vi behöver INTE springa och hamstra mat och toalettpapper. Den internationella handeln är starkare än så.
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 41 123 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 41 123 inlägg
Nja, det beror ju vilka som drabbas, hur svårt och hur lätt det sprids. Det kan ju faktiskt bli något som gör att transportarbetare hellre stannar hemma utan lön än jobbar med 5 % risk att bli smittad och med 100 % risk att dö om man blir smittad.B b8q skrev:
Jag tror (obs tror) att det berodde på att folk var hemma och då fick tid att baka. Det tog slut på jäst och på trädgårdstillbehör också, troligen för att folk var hemma mycket mer och inte kunde vara ute och shoppa och gå på restaurang på sin lediga tid.Nissens skrev:
Angående toapappret tror jag många resonerade som så att om man blir sjuk och inte kan lämna hemmet så behöver man ha ett lager av det nödvändigaste. Folk lade då ett extra paket toapapper i kundvagnen när de handlade och eftersom många gjorde det och toapapper är ganska skymmande så syntes det tydligt att folk köpte toapapper.
Andra som ser halvtomma hyllor tänker då att det är bäst att köpa på sig lite extra eftersom det verkar som att det tar slut fort och ingen vill vara utan. Man vill inte behöva åka omkring till flera butiker bara för att få tag i toapapper.
Sen började det skrivas om det i media och då tänkte ännu flera att det är bäst att köpa på sig när det finns i butikerna eftersom det verkar bli tomt i hyllorna snabbt. Så var cirkeln igång.
Egentligen inte så irrationellt som det först verkade tycker jag.
Jag lever med tron om det spelar stor roll var man är och med vilka.Mikael_L skrev:
På jobbet ingår handtvätt givetvis vid toalett besök och några gånger till och handsprit däremellan. Öppna dörrar så måste man ta i handtagen samt en del annat som riskerar smittspridning. Före jag går in på kontoret så spritar jag händerna och i morgonrutinen (kaffe mm) så spritar jag av tangentbord, mus mm på min arbetsplats.
Tvätta sig några gånger extra behövs för man blir kladdig av tillsatserna i handspriten.
I våras hade jag problem med att händerna torkade ut och blev torra men verkar som kroppen vänjer sig till viss grad.
Enstaka gånger använt handkräm.
Nej nu blir det jobb igen. Tidiga lunch och jobbet startar 12 igen med digitalt möte med några som gör ex-jobb.
Givetvis ställer man upp så andra fixar studierna.
Toalettpapperet var aldrig slut i Sverige. Efterfrågan styrdes dock över kraftigt från grossistled till dagligvaruhandeln när en stor omsvängning från förbrukning på arbetsplatser, skolor etc till hemmen. Tror de allra flesta har ett relativt blygsamt lager av dessa förbrukningsartiklar hemma så därför får ökad hemmavistelse en stor inverkan på det. Först i steg två (lol) så blev det en stor grej av att medier (inklusive de sociala) FUD:ade det. För butikerna så är pappersartiklar utrymmeskrävande och inte särskilt inkomstbringande därför så är JIT flöden extra viktiga där. Hos de som säljer dessa till företag och dylikt så var papperet aldrig slut. Ganska enkelt att räkna ut givet att många nu tillbringade 8-10 extra timmar hemma. Vattenförbrukningen (samt även el) steg även det märkbart.
Vetemjöl är på samma sätt en rätt skrymmande artikel med relativt förutsägbar förbrukning för butikerna. När många fick tiden från pendling till godo så passade man på att baka mer.
Saker som "hamstrades" under perioder var möjligtvis mer torrjäst, mjölk med extra lång hållbarhet (och vissa andra livsmedel), handsprit, munskydd, andningsskydd.
Vetemjöl är på samma sätt en rätt skrymmande artikel med relativt förutsägbar förbrukning för butikerna. När många fick tiden från pendling till godo så passade man på att baka mer.
Saker som "hamstrades" under perioder var möjligtvis mer torrjäst, mjölk med extra lång hållbarhet (och vissa andra livsmedel), handsprit, munskydd, andningsskydd.