2 170 684 läst · 32 467 svar
2171k läst
32,5k svar
Coronavirus
- Status
- Inte öppen för fler kommentarer.
Det lömska är ju alla som tror de är friska men är sjuka!
Av ren händelse har det hänt flertalet jag känner.. och om det har hänt många jag känner.. ja då lär mörkertalet inte vara att leka med!
Inga symptom, inga känningar på nått vis.. men råkade av en händelse träffa folk som sedan fick Corona.. och var då tvungna att testa sig innan de fick återgå till jobbet (de testade sig alltså inte för att de kände sig sjuka, utan för att de varit när någon annan som blev sjuk).
De hade Corona allihoppa.. unga ”friska” och fina smittbärare utan att ha en susning om det..
Det handlar alltså om olika människor på olika platser, inte ett och samma kompisgäng.. det gemensamma är att alla trodde de var fullt friska och levde som vanligt - men de var tyvärr alla sjuka utan att veta om det
Av ren händelse har det hänt flertalet jag känner.. och om det har hänt många jag känner.. ja då lär mörkertalet inte vara att leka med!
Inga symptom, inga känningar på nått vis.. men råkade av en händelse träffa folk som sedan fick Corona.. och var då tvungna att testa sig innan de fick återgå till jobbet (de testade sig alltså inte för att de kände sig sjuka, utan för att de varit när någon annan som blev sjuk).
De hade Corona allihoppa.. unga ”friska” och fina smittbärare utan att ha en susning om det..
Det handlar alltså om olika människor på olika platser, inte ett och samma kompisgäng.. det gemensamma är att alla trodde de var fullt friska och levde som vanligt - men de var tyvärr alla sjuka utan att veta om det
Redigerat:
Du vet inget om detta. Han kan ju i princip vara en mönstermedborgare i nivå med Optimum den förste.K Kreutzer skrev:Du är ett lysande exempel på varför suddiga restriktioner inte räcker för att dämpa C19 smittan.
Och varför så många människor tror sig osårbara och inte heller tänker (läs skiter i) att man kan smittar andra.
Eller hyser respekt för vår stackars sjukvårdspersonal som går på knäna med fara för sitt eget liv.
------------------------------------------------------------------------------------------------------------
"Sverige har varit sämst på att minska smittspridningen enligt OECD:s senaste rapport.".
.
Ja, exakt. Inte att ha principen "kör på ungefär som vanligt".D djac skrev:
Sen är jag bara glad att du har fattat och tillämpar försiktighetsprincipen. Men tyvärr gör inte alla det som sagt. Vilket myndigheterna totalt missat i en av raden av sina felbedömningar.
------------------------------------------------------------------------------------------------------------
"Sverige har varit sämst på att minska smittspridningen enligt OECD:s senaste rapport.".
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 41 661 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 41 661 inlägg
Vet du något mer om hur det har sett ut tidsmässigt, hur många dagar som gått mellan möte, en blir sjuk, en annan testar sig?Snigla skrev:
Jag har sett uppgifter om att PCR-tester bara är tillförlitliga i typ en vecka från det att sjukdomstillfället började när man har en mycket lindrig sjukdom och som jag uppfattade det du skrev lät det som att det borde gå fler dagar än så från det att den asymtomatiska tar sitt PCR-test.
Och du fattade inte ens vad jag skrev, vad jag menade osvK Kreutzer skrev:Du är ett lysande exempel på varför suddiga restriktioner inte räcker för att dämpa C19 smittan.
Och varför så många människor tror sig osårbara och inte heller tänker (läs skiter i) att man kan smittar andra.
Eller hyser respekt för vår stackars sjukvårdspersonal som går på knäna med fara för sitt eget liv.
.
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 41 661 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 41 661 inlägg
Det är för tidigt i veckan för att veta något än, vänta till i morgon i alla fall.T tobbbias skrev:
När det gäller bekräftade fall är det en efterrapportering på några dagar, särskilt i samband med helger och så är ju testkapaciteten begränsande så uppgångar blir svåra att se.
Intensivvårdsavdelningar rapporterar dåligt under helger och tittar man på nya IVA-fall fram till fredag här: https://www.svt.se/datajournalistik/corona-i-intensivvarden/
så går det inte att se någon platå.
När det gäller avlidna är det ju stor efterrapportering i ung. två veckor.
Det ena paret hade delat taxi från en middag typ.. (en mamma med typ 25 årig son plus flickvän) och mamman blev sjuk efter ett par dagar och tyckte att sonen med respektive genast skulle testa sig. Tog nog ytterligare en dag innan sonen testade sig.. och plus en dag på flickvännen (jobbet krävde).BirgitS skrev:Vet du något mer om hur det har sett ut tidsmässigt, hur många dagar som gått mellan möte, en blir sjuk, en annan testar sig?
Jag har sett uppgifter om att PCR-tester bara är tillförlitliga i typ en vecka från det att sjukdomstillfället började när man har en mycket lindrig sjukdom och som jag uppfattade det du skrev lät det som att det borde gå fler dagar än så från det att den asymtomatiska tar sitt PCR-test.
Vet ju inte vem som smittat vem och när, alla kan ju ha burit från olika smittkällor.. till varandra.
Eftersom just de yngre inte känt sig dåliga kan de ju ha smittat föräldrarna veckan innan vid besök, utan och veta om det - eller så hade de inget med deras smittning att göra alls!
..men man kan ju inte låta bli att fundera över hur många människor de hunnit möta i jobb och privat.. och hur försiktiga har de varit ?!
De jobbar med människor dessutom (på olika sätt)
Ingen expertpanel i mig - men jag håller vid min tanke om att vi kommer peakar runt nyår (give or take..).T tobbbias skrev:
Julhandeln kommer spä på smittspridningen och folk kommer vilja fira både jul och nyår.. på ett eller annat sätt.. som kommer vara ”lite fel” ur smittspridningssynvinkel.
Så därför tror jag att det kommer bli värre..
Sedan vänder det när folk är sjuka och panka.. januari och februari är inte kända för att vara ”festliga tider”.. vilket får mig tro att smittospridningen kommer sjunka..
Folk är äntligen hemma och inte ute och ränner! (Typ)
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 41 661 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 41 661 inlägg
Ja, det gäller att vara försiktig hela tiden om man ska få ner spridningen.Snigla skrev:Det ena paret hade delat taxi från en middag typ.. (en mamma med typ 25 årig son plus flickvän) och mamman blev sjuk efter ett par dagar och tyckte att sonen med respektive genast skulle testa sig. Tog nog ytterligare en dag innan sonen testade sig.. och plus en dag på flickvännen (jobbet krävde).
Vet ju inte vem som smittat vem och när, alla kan ju ha burit från olika smittkällor.. till varandra.
Eftersom just de yngre inte känt sig dåliga kan de ju ha smittat föräldrarna veckan innan vid besök, utan och veta om det - eller så hade de inget med deras smittning att göra alls!
..men man kan ju inte låta bli att fundera över hur många människor de hunnit möta i jobb och privat.. och hur försiktiga har de varit ?!
De jobbar med människor dessutom (på olika sätt)
Inkubationstid på två dagar förekommer men är rätt ovanligt så om mamman blev sjuk två dagar efter taxiresan så kan hon ha blivit smittad några dagar tidigare och smittat sonen med flickvän i taxin. Jag menar alltså inte att det måste ha varit så men det är också en möjlighet. Inte lätt att veta hur det har gått till i alla fall. (Det vore intressant om allas virusgenom analyserades så att det gick att se smittkedjor bättre.)
Du menar att något land i världen hittat ett sätt att stoppa pandemin? Vilket/vilka länder är det och vad gjorde de?K Kreutzer skrev:Du är ett lysande exempel på varför suddiga restriktioner inte räcker för att dämpa C19 smittan.
.
Intressant att du hänvisar till OECD:s rapport som de själva sagt är felaktig... flera länders siffror är gravt felaktiga, bl.a Sveriges...
En tillbakablick eller reflektion: Ni minns säkert att när allt det här drog igång i mars, så sprang folk och hamstrade toalettpapper, pasta och andra basvaror, för att man tog för givet att gränser, fabriker etc. skulle stängas.
Men den delen av pandemins effekter kom ju helt på skam, det enda det har varit brist på hela tiden är ju testutrustning och ansiktsmasker. (Ja, och så sunt förnuft förstås).
Bra att veta till nästa pandemi, vi behöver INTE springa och hamstra mat och toalettpapper. Den internationella handeln är starkare än så.
Men den delen av pandemins effekter kom ju helt på skam, det enda det har varit brist på hela tiden är ju testutrustning och ansiktsmasker. (Ja, och så sunt förnuft förstås).
Bra att veta till nästa pandemi, vi behöver INTE springa och hamstra mat och toalettpapper. Den internationella handeln är starkare än så.
De har nog ett mycket svårt jobb att få till den rapporten så att den pleasar alla de med intressen i OECD, intrikat..!Nissens skrev:
Jag har nu sett flera ggr övningskörning i bilskolebilar där bägge bär munskydd.
Det känns lite som ett jättebra exempel där skyddet troligen har en hel del positiv effekt. Det sitter två, som inte annars träffas, nära varandra i 40-60 minuter och delar utandningsluft. Risken att dom dessutom håller på och petar på skyddet sitt är nog inte överhängande, särskilt eleven.
Det känns lite som ett jättebra exempel där skyddet troligen har en hel del positiv effekt. Det sitter två, som inte annars träffas, nära varandra i 40-60 minuter och delar utandningsluft. Risken att dom dessutom håller på och petar på skyddet sitt är nog inte överhängande, särskilt eleven.
Jag tänker att vi som skriver och umgås här nog tillhör de som är priviligierade och att vi ganska enkelt kunnat anpassa oss.K Kreutzer skrev:Ja, exakt. Inte att ha principen "kör på ungefär som vanligt".
Sen är jag bara glad att du har fattat och tillämpar försiktighetsprincipen. Men tyvärr gör inte alla det som sagt. Vilket myndigheterna totalt missat i en av raden av sina felbedömningar.
Vi har mer sannolikt jobb med viss frihet som gör att vi kan anpassa oss utan större konsekvenser, vi har pengar nog för att avstå kollektivtrafik (har egen bil tex), vi är gamla nog så att den "biologiska klockan" lugnat sig, dvs vi behöver inte jaga efter vår framtida familj. Vi är nog dock inte så gamla att vi är beroende av hjälp i vardagen.
Vad jag menar är att om man inte anstränger sig så får man ett perspektiv på livet i Coronatider som är lite smalt, krävs att man tänker efter ett varv extra för att förstå andra människor beslut i vardagen.