2 158 078 läst · 32 467 svar
2158k läst
32,5k svar
Coronavirus
- Status
- Inte öppen för fler kommentarer.
Håller helt med dig!B b8q skrev:
men fortfarande då konstigt att FHM kräver så mycket forskning ang munskydd till allmänheten,som är etisk svår att göra forskning på och när vi också redan vet att munskydd till viss del skyddar mot smitta, det är inte heller ny kunskap.
Ex så satte vi på munskydd på de patienter som hade smittsamma sjukdomar från andningsvägarna när de skulle ner på ex röntgen,ja för att minska smittspridningen.
Ex jag arbetade bla med patienter med smitta från andningsvägarna, om jag då bara hade kunnat välja ett skydd då så skulle jag utan tvekan ha valt andningsskydd,
Jag hade inte velat/valt att gå in i rummet och bara hållit avstånd och tvättat/spritat händerna.
Det är ju många platser och situationer där vi människor vistas för nära varandra, det visar ju klart och tydligt de höga smittotalen på!
Det smittsamma viruset kommer ut från våra andningsvägar och sprids till att smitta andra direkt och indirekt,
all stoppa/ stoppa upp den spridningen kan man göra med munskydd! och bäst om alla bär dem!
Så att FHM inte ser till att gå ut med en så viktig rekommendation som användande av munskydd till allmänheten ser jag mfl som helt ansvarslöst!
Snyggt!Mikael_L skrev:Vart är jag kritisk mot FHM, andra myndigheter och de som styr landet, ja det är lite andra saker.
Jodå, jag har visst kritik, men inte samma som Ulltand, kreutzer och co.
Det var jobbigt läge med Italien och att samtidigt så reste en mängd svenskar dit på sportlov. Och detta gick ju som sagt inte att göra något åt, hade vi haft några dagar till på oss, gärna minst en vecka, så hade något kunnat göras. Och förbjuda eller försvåra tillbakaresande skulle ju både varit förbjudet, svårt och dumt.
Men en sak hade kunnat göras bättre, en ännu mer massiv information till återvändande. Optimum har för länge sedan påpekat det, han påstod att det inte alls fanns någon information, det bevisade vi att det inte stämde. Men det var i alla fall halvt rätt, ty vi kunde ha varit otroligt mycket mer kraftfulla och tydliga i all slags information, både med skyltar och liknande på flygplatser och likn, piloter eller annan personal kunde spritt information genom kabinhögtalarna nära innan landning osv osv.
Detta hade verkligen kunnat gjorts bättre. Nu i backspegeln så har det inte spelat så stor roll då vi ändå fångade de flesta smittkedjorna, och det som drabbade Sverige kom från helt andra håll.
Men detta är ett kasst försvar, bara för att vi hade tur denna gång. Jag hoppas man utarbetar bättre planer inför nästa epidemi.
Sen är det rätt ynkligt över hur oförberedda vi var på alla plan. Nu verkar många försöka få FHM och/eller regeringen bära hundhuvudet för detta - det är fel. Det är inte alls FHM, och det är mååånga regeringar i årtionden, som har skulden i detta, det är möjligen lite MSB, det är synnerligen regionerna och kommunerna.
Men det är illa.
Detta betydde att man av nödvändighet var tvungen att säga att munskydd inte var någon idé, de räckte ju inte ens för behoven inom vården.
Vare sig nu detta är sant eller inte (jag har inte helt bestämt mig, logiskt sett så tycker jag de borde fungera, men statistiskt sett när vi kan kolla resultaten när många hundra miljoner människor provat det och det misslyckats, så verkar det inte fungera så bra..), så kanske det har blivit en prestigefråga idag. Jag vet inte där heller. Men kanske ...
Sen skulle man kanske ha reagerat lite tidigare under våren med åtstramningarna, lite lite tidigare bara, för allt för långt innan så har folk börjat slappa precis när det blir som värst. Men dock körde Sverige igång sitt ganska precis samtidigt som nästan alla länder, direkt efter börskraschen ... Så detta blir ju lite kristallkule-kritik, sorry ..
Men nu i höst skulle vi däremot kunnat agerat lite tidigare, nu fanns det så mycket mer kunskap.
Jag hoppas också att man inför framtiden jobbar lite mer på beredskapsplaner, att man har mer eller mindre klara planer för hur man ska snabbt kunna öka testkapacitet, egen tillverkning av saker och ting och annat, som hjälper nästa gång.
Nu är detta iofs inte så lätt som det låter, för man vet inte idag vad morgondagens hot består i, vad man kommer behöva då. Men lite goda gissningar kan nog experterna komma fram med.
Och framförallt hoppas jag att morgondagens makthavare blir bättre på att lyssna på experter, de som kan sina saker har i tiotals år varnat för att det kommer komma en epidemi eller pandemi av något liknande slag. Det har aldrig varit om, utan bara när.
Tänk om @Ulltand och @Kreutzer & co kunde läsa och ta till sig det du skrivit. Hoppas kan man alltid.
Annat styre i Nya Zeeland -AustralienFairlane skrev:Vad jag ser så brukar inte folk ha svårt för att säga att de sympatiserar med SD. Jag har sett många här på forumet som gör det, du är inte ensam. Jag kan inte påminna mig att jag sett lika många säga vilket parti de sympatiserar med för något annat parti än SD, inte ens tillsammans. Så att folk inte vågar tror jag inte på.
Ungern brukar ju ses som en förebild. Är läget mycket bättre där vad gäller Covid-19?
Kanske spelar det politiska styret inte så stor roll, om man bortser från slutna länder som Nordkorea och så Turkmenistan förstås.
Problemet är inte hur jag tolkar reglerna.BirgitS skrev:Du får förstås ha din tolkning men även filmen Skydda dig och andra från smittspridning på sidan [länk] visar att det inte är fråga om några 70 cm.
När det gäller kollektivtrafik har det väl vid upprepade gånger pratas om att det behövs ordentligt med avstånd och även SJ har ju infört att det inte går att boka alla platser just för att det ska vara större avstånd än 70 cm. Så det finns inga belägg för 70 cm där heller. Man ser ju det i bestämmelserna för restauranger (1 m mellan sällskap innebär betydligt längre avstånd än så mun till mun) liksom när det gäller sittande evenemang. Ingenstans accepteras ett avstånd på 70 cm.
Problemet är att de går tolka och väldigt många bryr sig inte om att själva sätta upp vettiga regler för att undvika smitta som de sedan följer. Troligen därför vi fortfarande har smittspridning.
Jag har mina egna regler och de verkar fungera väldigt bra och beror på att jag bryr mig.
Jag är fortfarande frisk och har inte haft covid-19
Uppenbarligen har mitt och hustruns sätt att tänka själva gått vidare till våra barn där några av dem även använder munskydd då de i vissa lägen inte kan hålla social distans men det tänker jag inte gå in på mer för då kommer massa kritik om det.
Vi är all friska. Vi kan tänka själva.
En ny dag på jobbet och jag börjar med att desinficera de delar jag använder på mitt kontor där mina händer är med 75% spritlösning. Sedan håller jag minst 2 meter till närmsta kollega resten av dagen.
Armlängd är trams och verkar som man vill ha smittspridning.
Vissa verkar så oroliga att hantera smittspridningen att de låser in sig, inte vi.
Redigerat:
detta fungerar säkert bra men det är stor risk med dem som inte förstår-bryr sig och kan bli masspridare. Myndigheterna verkar inte ta ansvaret det överlåtes till frivilliga med förstånd.optimum skrev:Problemet är inte hur jag tolkar reglerna.
Problemet är att de går tolka och väldigt många bryr sig inte om att själva sätta upp vettiga regler för att undvika smitta som de sedan följer. Troligen därför vi fortfarande har smittspridning.
Jag har mina egna regler och de verkar fungera väldigt bra och beror på att jag bryr mig.
Jag är fortfarande frisk och har inte haft covid-19
Uppenbarligen har mitt och hustruns sätt att tänka själva gått vidare till våra barn där några av dem även använder munskydd då de i vissa lägen inte kan hålla social distans men det tänker jag inte gå in på mer för då kommer massa kritik om det.
Vi är all friska. Vi kan tänka själva.
En ny dag på jobbet och jag börjar med att desinficera de delar jag använder på mitt kontor där mina händer är med 75% spritlösning. Sedan håller jag minst 2 meter till närmsta kollega resten av dagen.
Armlängd är trams och verkar som man vill ha smittspridning.
Vissa verkar så oroliga att hantera smittspridningen att de låser in sig, inte vi.
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 12 890 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 12 890 inlägg
Andra förutsättningar i övrigt också. Det är öar. Kanske mindre andel av befolkningen smittade när man kunde sätta in åtgärder etc.S svensktärbäst skrev:
Rysslands styre och USAs under Trump brukar ses som förebilder också av många SD-sympatisörer, inte har de lyckats så väl i att stoppa Covid-19.
Covid-19 bryr sig helt enkelt inte ett dugg om vilken politisk åsikt landets ledning har. Man kan förstås gilla det ena eller det andra partiet, men att tro att vi haft ett annat läge gällande Covid-19 i Sverige om SD haft makten det tror åtminstone inte jag.
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 12 890 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 12 890 inlägg
Topp tio döda per 100 000 invånare senaste tvåveckorsperioden:
Påtagligt många länder i östra och sydöstra Europa just nu.
(Sverige är för övrigt på plats 50, med 2.58).
Och om VI borde ha lärt oss vid det här laget, så borde väl även Italien och Belgien?
Men det är inte så enkelt - har man väl fått en rejält spridd smitta i samhället går det nästan inte att stoppa oavsett hur många restriktioner man inför. Alla kan inte vara eremiter.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Påtagligt många länder i östra och sydöstra Europa just nu.
(Sverige är för övrigt på plats 50, med 2.58).
Och om VI borde ha lärt oss vid det här laget, så borde väl även Italien och Belgien?
Men det är inte så enkelt - har man väl fått en rejält spridd smitta i samhället går det nästan inte att stoppa oavsett hur många restriktioner man inför. Alla kan inte vara eremiter.
Att nåt är fel ...
Vi kom lite i kollision där i början, men nu har jag sett alltmer att du enligt min mening har mycket sunt och bra att säga och tillföra.
Jag trodde där i början att du var en till i raden av elektriker som skulle storma in här och sätta alla på plats, förklara att folk här inte ens får titta på ett doslock ...
Jodå, vi har sett det hända många gånger ...
Åjo, du tar dig också allt bättre här.E El-Löken66 skrev:
Vi kom lite i kollision där i början, men nu har jag sett alltmer att du enligt min mening har mycket sunt och bra att säga och tillföra.
Jag trodde där i början att du var en till i raden av elektriker som skulle storma in här och sätta alla på plats, förklara att folk här inte ens får titta på ett doslock ...
Jodå, vi har sett det hända många gånger ...
Nu har ni ju öppnat det politiska och jag tror att vi kan vara ganska överrens om att det är dessa grundhållningar som skiljer folk åt här, därför kommer ingen heller låta sig övertygas.Fairlane skrev:Vad jag ser så brukar inte folk ha svårt för att säga att de sympatiserar med SD. Jag har sett många här på forumet som gör det, du är inte ensam. Jag kan inte påminna mig att jag sett lika många säga vilket parti de sympatiserar med för något annat parti än SD, inte ens tillsammans. Så att folk inte vågar tror jag inte på.
Ungern brukar ju ses som en förebild. Är läget mycket bättre där vad gäller Covid-19?
Kanske spelar det politiska styret inte så stor roll, om man bortser från slutna länder som Nordkorea och så Turkmenistan förstås.
Gårdagens vänster höger är obsolet, nu är det GAL-TAN som avgör och de som förespråkar auktoritär myndighetsutövning (TAN), stark ledare osv, tillhör enligt denna indelning typiskt KD/SD, i något mindre grad M. På andra sidan av skalan ligger GAL och där befinner sig övriga svenska partier.
Det som debateras flitigt här är ju inte biologi, de flesta verkar acceptera att virus finns osv, det är HUR vi ska förhålla oss till situationen och skiljelinjen är enkel, den står mellan vetenskapen och en dominant ledarstil där det viktiga är signalerna, att man leder (A=auktoritär), snarare än resultaten. På andra sidan finns en liberal hållning där individens rättigheter är viktiga och ovanpå detta ett starkt bildningsideal. Tycker det är enkelt att se.
Känner till att politik inte får dryftas här, men ser väldigt få inlägg här utan att politiken är central. Dock ingen golare så jag anmäler därför inte alla inlägg i tråden
För er som minns Svea Hund på Göta Lejon så ringer nog Lena Nymans replik i öronen "gå du ut och *** med Kalle, bara ni inte pratar om pengar!"
Jag brukar undvika den första och den sista så det är ok att betala dina två första.Staffan2000 skrev:
Sedan så måste jag berätta att viruset inte filtreras i masken. Det smiter bakom. Men det är lugnt, jag trodde det med i början. Må väl