Status
Inte öppen för fler kommentarer.
D
Ulltand Ulltand skrev:
Är detta resultat av Sveriges strategi mot corona? Och ni är nöjda men resultatet, Yeah?

[bild]

[bild]

Nummer att är väl att inse att detta är ett gigantisk misslyckande. Borde inte vara speciellt svårt.

Nummer två hur kunde det bli så här? Har finns många stenar att vända men personligen tror jag att många bäckar små är orsaken.
Inget någon säger kommer ju att ändra din uppfattning, varför fortsätter du att be folk om input, du har ju alla svar redan, knepigt tycker jag?

• Gilla
Hellacopter och 1 till
  • Laddar…
Mikael_L
Inlägg #5
Men hur gick den Svenska strategin då?

Först i januari och 1-2 veckan i februari, så hoppades Sverige som övriga europeiska länder att det skulle gå som med SARS, dvs att det skulle räcka med att vara observanta på vad som dyker upp på sjukhusen.

Sen i feb, så exploderar det i Italien, och strax därefter i Spanien, sen fortsätter det bara, i nästan alla världens länder. Smittan fanns ju redan nästan överallt redan. I sverige smittspåras Italien-resenärerna, vilket tydligen har fungerat riktigt bra, för den genetiska stammen från Italien återfinns i väldigt liten andel här i Sverige.
Experterna meddelar att det kan ta många år att få fram ett vaccin.

Då inser vem som helst med en tioårings intellektuella nivå att det går inte att stänga länder helt i en sån lång period, klarar man ens 2 månader tro?

Sett i det skenet så är en strategi att låta smitta spridas i ett någorlunda lugnt tempo, så att vården inte blir alltför överbelastad, vaccin kommer ändå ta så lång tid att flockimmunitet ändå kommer nås innan vaccinet är framme (såsom med SARS)
Nu finns det ju både en joker här samt även en gamechanger. Jag återkommer om det.

Sen var det ju väldigt trist att äldreboenden och hemtjänst inte klarade av att skydda sin brukare, med alla slags brister i dessa verksamheter som nu uppenbarat sig.

Men egentligen tyckte jag på den här tiden att strategin var ganska vettig, det gällde att försöka ta sig ur pandemin så fort som möjligt, inte skada landet, ekonomi och allt annat så mycket som en mycket lång åtstramning skulle medföra.

Men jokern i leken är ju att vården lär sig att bättre vårda sjuka, nya virusmediciner kanske kommer fram osv. Här fanns det ju ett egenvärde i att lyckas bromsa hårdare under det där första halvåret. Sånt som Finland och Norge t.ex. har nytta av nu.

Och gamechangern är ju vaccin. Men det verkade väldigt osannolikt under våren, först framåt april, maj så började det komma ganska positiva rapporter, men det var ju fortfarande stor risk att läkemedelsföretagen var alltför optimistiska där och då, kanske bara ville sälja in sin kandidat.

Att någon gång under våren satsat allt på vaccinkortet skulle ha varit otroligt oansvarigt.

Det jag vill få klarhet i, i framtiden, är vad det var för mekanismer som styrde smittspridningen.
Det var inte hur tätbefolkat landet är (det har jag ju visat i ett inlägg för länge sedan), det fanns en mycket svag korrelation att glesbefolkade länder drabbas hårdare, men den var så svag samt ologisk att det nog bara är att hänföra till statistisk slump.

Mängden åtgärder och restriktioner och hur hårt de har piskats in i befolkningen verkar inte heller ha styrt förloppen. Munskyddskrav har inte heller räddat något land. De flesta länder som klarat sig allra bäst har inte haft munskyddskrav, eller möjligen väldigt begränsade sådana. Av allt att döma så förvärras situationen genom krav på munskydd. Det är dock en alltför hastig och dålig slutsats att dra, det är troligare helt andra parametrar som är boven.

Jag hoppas verkligen att vi i framtiden lyckas få koll på vilka faktorer som hade betydelse, det kommer vara mycket värt inför nästa epidemi.

• Gilla
Ingenjören och 6 till
  • Laddar…
D djac skrev:
Inget någon säger kommer ju att ändra din uppfattning, varför fortsätter du att be folk om input, du har ju alla svar redan, knepigt tycker jag?
Precis, jag försöker få er att öppna ögonen för det uppenbara!

Bara genom att någorlunda objektivt betrakta världen kan vi bli bättre.

• Gilla
optimum och 1 till
  • Laddar…
D
Ulltand Ulltand skrev:

Ingen kommer övertyga någon, de flesta uppfattningar här baseras på missnöje som fanns långt innan Corona.

Ulltand Ulltand skrev:

Med risk för att jag får ännu ett inlägg bortmodererat, men objektivitet är väl inte riktigt din starkaste gren...

• Gilla
  • Haha
Hellacopter och 3 till
  • Laddar…
Mikael_L Mikael_L skrev:
Inlägg #5
Jag hoppas verkligen att vi i framtiden lyckas få koll på vilka faktorer som hade betydelse, det kommer vara mycket värt inför nästa epidemi.

Ja vi kan ju fråga alla de länder som lyckats utomordentligt bra? Varför uppfinna hjulet två gånger?

• Gilla
optimum och 2 till
  • Laddar…
B b8q skrev:
Med risk för att jag får ännu ett inlägg bortmodererat, men objektivitet är väl inte riktigt din starkaste gren...

Det blir så trista och meningslösa diskussioner om de ska handla om mig istället för sakfrågan imo Men det är ju ofta så i ditt läger.

Men kör till*

Kom med exempel på icke objektiva bedömningar från min sida!

Ulltand Ulltand skrev:
Kom med exempel på icke objektiva bedömningar från min sida!
Nja, det för knappast diskussionen framåt.
Men för att du ber om det kan vi ta ett i högen, t.ex inlägg #31996
där du är helt övertygad om att britterna inte kommer att tveka att vaccinera sig. Det är väl ett bra exempel på en väldigt subjektiv bedömning, eller varför skulle britterna vara annorlunda än andra?

• Haha
djac
  • Laddar…
D
Ulltand Ulltand skrev:
Ja vi kan ju fråga alla de länder som lyckats utomordentligt bra? Varför uppfinna hjulet två gånger?
Finns förmodligen inget sånt land ännu, finns länder med mindre smitta men inget som haft mycket smitta och lyckats få denna att försvinna. För det behövs nog ett vaccin och tid.

Mikael_L
B b8q skrev:
Vi ser inte heller att länder med munskyddskrav uppvisar märkbart lägre smittotal. (Sant, vi vet inte hur illa det sett ut om de INTE haft munskyddskrav - men de har iaf inte lyckats särskilt bra).
Det vi lite kan kika på är den tyska region som faktiskt fick en stor minskning av smittade då man införde krav på munskydd där, och så jämför man det med andra regioner som hade ganska liknande läge och där införandet inte alls gav samma resultat. Det ger vid handen att det är något annat än munskydden som utgjorde skillnaden. Det går naturligtvis inte att säga säkert, men någon annan orsak torde vara något mer sannolik.

• Gilla
BirgitS och 3 till
  • Laddar…
Mikael_L
Ulltand Ulltand skrev:
Det har jag ju redan svarat på.
Ska vi göra samma som Finland så ska vi låta idrottsarenor bli fyllda till hälften, t.ex. 25.000 kan vi då ta in på Friends arena, istället för 8. Någon annan skillnad finns väl inte?

Jo, jag glömde, vi får inte låta finnar resa in till Sverige, men låta Svenskar åka till Finland, då blir allt precis likadant.
Eller vet du något mer? Har Finland t.ex. krav på ansiktsmask?

• Gilla
  • Wow
BirgitS och 3 till
  • Laddar…
D djac skrev:
Ingen kommer övertyga någon, de flesta uppfattningar här baseras på missnöje som fanns långt innan Corona.
Personligen visste jag inte att det fanns en FHM innan det gick att läsa att Carlsson demnterade
B b8q skrev:
Nja, det för knappast diskussionen framåt.
Men för att du ber om det kan vi ta ett i högen, t.ex inlägg #31996
där du är helt övertygad om att britterna inte kommer att tveka att vaccinera sig. Det är väl ett bra exempel på en väldigt subjektiv bedömning, eller varför skulle britterna vara annorlunda än andra?

Jag torde skulle komma med något riktigt inte bara hittepå. Nu blir jag besviken på dig igen :(

För den som inte läst inlägget så är det en fråga om varför britterna börjar vaccinera sjukvårdsanställda.

Birgitt kommenterar då att det beror på att britterna är osäkra på vaccinet.

På det svarar jag att så är det självklart inte.

Tror du som Birgitt här?

Mikael_L Mikael_L skrev:
Det har jag ju redan svarat på.
Ska vi göra samma som Finland så ska vi låta idrottsarenor bli fyllda till hälften, t.ex. 25.000 kan vi då ta in på Friends arena, istället för 8. Någon annan skillnad finns väl inte?

Jo, jag glömde, vi får inte låta finnar resa in till Sverige, men låta Svenskar åka till Finland, då blir allt precis likadant.
Eller vet du något mer? Har Finland t.ex. krav på ansiktsmask?
Jag hoppas att du bara spelar dum nu.

Vänd på frågan om det känns bättre. Vad gjorde vi för fel? Eller är alltsammans bara en himla massa otur?

Linjediagram som visar COVID-19 dödsfall per miljon i Norden över tid, med Sverige i topp.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

• Gilla
optimum och 1 till
  • Laddar…
Fairlane
D djac skrev:
Finns förmodligen inget sånt land ännu, finns länder med mindre smitta men inget som haft mycket smitta och lyckats få denna att försvinna. För det behövs nog ett vaccin och tid.
Åjo, nog finns det det. Turkmenistan till exempel. 0 smittade i Covid-19 och således också 0 döda. Där ligger våra nordiska grannländer i lä. ;)

• Haha
Mikael_L
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.