2 157 312 läst · 32 467 svar
2157k läst
32,5k svar
Coronavirus
- Status
- Inte öppen för fler kommentarer.
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 12 879 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 12 879 inlägg
Det är den rimligaste orsaken helt klart, men det finns nog någon/några som kommer med en förklaring av typen "vi vet ju inte hur illa det hade blivit annars...". Att ett sådant uttalande går åt båda håller brukar man nog inte vilja se.Mikael_L skrev:Det vi lite kan kika på är den tyska region som faktiskt fick en stor minskning av smittade då man införde krav på munskydd där, och så jämför man det med andra regioner som hade ganska liknande läge och där införandet inte alls gav samma resultat. Det ger vid handen att det är något annat än munskydden som utgjorde skillnaden. Det går naturligtvis inte att säga säkert, men någon annan orsak torde vara något mer sannolik.
Vart är jag kritisk mot FHM, andra myndigheter och de som styr landet, ja det är lite andra saker.
Jodå, jag har visst kritik, men inte samma som Ulltand, kreutzer och co.
Det var jobbigt läge med Italien och att samtidigt så reste en mängd svenskar dit på sportlov. Och detta gick ju som sagt inte att göra något åt, hade vi haft några dagar till på oss, gärna minst en vecka, så hade något kunnat göras. Och förbjuda eller försvåra tillbakaresande skulle ju både varit förbjudet, svårt och dumt.
Men en sak hade kunnat göras bättre, en ännu mer massiv information till återvändande. Optimum har för länge sedan påpekat det, han påstod att det inte alls fanns någon information, det bevisade vi att det inte stämde. Men det var i alla fall halvt rätt, ty vi kunde ha varit otroligt mycket mer kraftfulla och tydliga i all slags information, både med skyltar och liknande på flygplatser och likn, piloter eller annan personal kunde spritt information genom kabinhögtalarna nära innan landning osv osv.
Detta hade verkligen kunnat gjorts bättre. Nu i backspegeln så har det inte spelat så stor roll då vi ändå fångade de flesta smittkedjorna, och det som drabbade Sverige kom från helt andra håll.
Men detta är ett kasst försvar, bara för att vi hade tur denna gång. Jag hoppas man utarbetar bättre planer inför nästa epidemi.
Sen är det rätt ynkligt över hur oförberedda vi var på alla plan. Nu verkar många försöka få FHM och/eller regeringen bära hundhuvudet för detta - det är fel. Det är inte alls FHM, och det är mååånga regeringar i årtionden, som har skulden i detta, det är möjligen lite MSB, det är synnerligen regionerna och kommunerna.
Men det är illa.
Detta betydde att man av nödvändighet var tvungen att säga att munskydd inte var någon idé, de räckte ju inte ens för behoven inom vården.
Vare sig nu detta är sant eller inte (jag har inte helt bestämt mig, logiskt sett så tycker jag de borde fungera, men statistiskt sett när vi kan kolla resultaten när många hundra miljoner människor provat det och det misslyckats, så verkar det inte fungera så bra..), så kanske det har blivit en prestigefråga idag. Jag vet inte där heller. Men kanske ...
Sen skulle man kanske ha reagerat lite tidigare under våren med åtstramningarna, lite lite tidigare bara, för allt för långt innan så har folk börjat slappa precis när det blir som värst. Men dock körde Sverige igång sitt ganska precis samtidigt som nästan alla länder, direkt efter börskraschen ... Så detta blir ju lite kristallkule-kritik, sorry ..
Men nu i höst skulle vi däremot kunnat agerat lite tidigare, nu fanns det så mycket mer kunskap.
Jag hoppas också att man inför framtiden jobbar lite mer på beredskapsplaner, att man har mer eller mindre klara planer för hur man ska snabbt kunna öka testkapacitet, egen tillverkning av saker och ting och annat, som hjälper nästa gång.
Nu är detta iofs inte så lätt som det låter, för man vet inte idag vad morgondagens hot består i, vad man kommer behöva då. Men lite goda gissningar kan nog experterna komma fram med.
Och framförallt hoppas jag att morgondagens makthavare blir bättre på att lyssna på experter, de som kan sina saker har i tiotals år varnat för att det kommer komma en epidemi eller pandemi av något liknande slag. Det har aldrig varit om, utan bara när.
Det var jobbigt läge med Italien och att samtidigt så reste en mängd svenskar dit på sportlov. Och detta gick ju som sagt inte att göra något åt, hade vi haft några dagar till på oss, gärna minst en vecka, så hade något kunnat göras. Och förbjuda eller försvåra tillbakaresande skulle ju både varit förbjudet, svårt och dumt.
Men en sak hade kunnat göras bättre, en ännu mer massiv information till återvändande. Optimum har för länge sedan påpekat det, han påstod att det inte alls fanns någon information, det bevisade vi att det inte stämde. Men det var i alla fall halvt rätt, ty vi kunde ha varit otroligt mycket mer kraftfulla och tydliga i all slags information, både med skyltar och liknande på flygplatser och likn, piloter eller annan personal kunde spritt information genom kabinhögtalarna nära innan landning osv osv.
Detta hade verkligen kunnat gjorts bättre. Nu i backspegeln så har det inte spelat så stor roll då vi ändå fångade de flesta smittkedjorna, och det som drabbade Sverige kom från helt andra håll.
Men detta är ett kasst försvar, bara för att vi hade tur denna gång. Jag hoppas man utarbetar bättre planer inför nästa epidemi.
Sen är det rätt ynkligt över hur oförberedda vi var på alla plan. Nu verkar många försöka få FHM och/eller regeringen bära hundhuvudet för detta - det är fel. Det är inte alls FHM, och det är mååånga regeringar i årtionden, som har skulden i detta, det är möjligen lite MSB, det är synnerligen regionerna och kommunerna.
Men det är illa.
Detta betydde att man av nödvändighet var tvungen att säga att munskydd inte var någon idé, de räckte ju inte ens för behoven inom vården.
Vare sig nu detta är sant eller inte (jag har inte helt bestämt mig, logiskt sett så tycker jag de borde fungera, men statistiskt sett när vi kan kolla resultaten när många hundra miljoner människor provat det och det misslyckats, så verkar det inte fungera så bra..), så kanske det har blivit en prestigefråga idag. Jag vet inte där heller. Men kanske ...
Sen skulle man kanske ha reagerat lite tidigare under våren med åtstramningarna, lite lite tidigare bara, för allt för långt innan så har folk börjat slappa precis när det blir som värst. Men dock körde Sverige igång sitt ganska precis samtidigt som nästan alla länder, direkt efter börskraschen ... Så detta blir ju lite kristallkule-kritik, sorry ..
Men nu i höst skulle vi däremot kunnat agerat lite tidigare, nu fanns det så mycket mer kunskap.
Jag hoppas också att man inför framtiden jobbar lite mer på beredskapsplaner, att man har mer eller mindre klara planer för hur man ska snabbt kunna öka testkapacitet, egen tillverkning av saker och ting och annat, som hjälper nästa gång.
Nu är detta iofs inte så lätt som det låter, för man vet inte idag vad morgondagens hot består i, vad man kommer behöva då. Men lite goda gissningar kan nog experterna komma fram med.
Och framförallt hoppas jag att morgondagens makthavare blir bättre på att lyssna på experter, de som kan sina saker har i tiotals år varnat för att det kommer komma en epidemi eller pandemi av något liknande slag. Det har aldrig varit om, utan bara när.
Du kan få fler exempel, men först vill jag (fortfarande) att du förklarar det du skrev tidigare om att bara ca 20% av de som utsätts för viruset får Covid-19. Det har jag inte sett någon annanstans, så jag undrar var du hittat det? Det är ju jätteintressant om det stämmer; vad är det som gör att 80% går säkra?Ulltand skrev:
Från allra första början tror jag att det var pga att det var brist på dem., och att de inte hade kontroll över läget,B b8q skrev:Ja, vad tror du själv? Själv gissar jag att det är två skäl:
1) då blir det ännu större brist på munskydd/ansiktsmask till de som jobbar inom vård och omsorg. De har redan nu ofta svårt att få tillräckligt.
2) många vittnar om att folk med munskydd invaggas i en falsk tro att de nu kan släppa på avståndet. Vi ser inte heller att länder med munskyddskrav uppvisar märkbart lägre smittotal. (Sant, vi vet inte hur illa det sett ut om de INTE haft munskyddskrav - men de har iaf inte lyckats särskilt bra).
Det tror jag är FHMs största skäl till att inte införa ett munskyddskrav. Och vad tror du?
sen när bla FHM fick kritik för att de inte infört mask till allmänheten så tror jag det lett till en prestigefråga,
min erfarenhet är att prestigen kan vara väldigt stark inom vården.
Varför tror du att FHM införde tvätta/sprita händerna till allmänheten utan att det nu ens forskats på det,i samband med detta virus?
Var det till mig?Ulltand skrev:
Tja, vad gjorde alla länder (utom turkmenistan då) för fel ...
Felet är kanske att vi har låtit oss bli ett land med stor exportindustri ...?
Eller att vi är med i EU?
Eller att vi har låtit studenter från Wuhan gå på svenska universitet?
Att vi inte har följt Nordkoreas fotspår?
Något med att vi har ett utbyte med omvärlden tror jag i alla fall är det fel vi gjorde.
Och det var ju naturligtvis inte något som gick att ändra på i Januari, då var det redan försent, men dessutom omöjligt att i en hast ändra på då. (jag hoppas du förstår det).
Tja, delvis är det nog lite otur att Sverige och flera andra länder fick en dålig start att viruset redan var mycket mer spritt i samhället, än i vissa andra länder.Ulltand skrev:
Men saker som definitivt gjorts fel är ju att vi sedan många år rustat ner sjukvården och äldreomsorgen, och att det inte fanns något lager av vare sig skyddsutrustning eller testmaterial.
Klart olämpligt har det ju också visat sig vara att ha en massa deltids- och timanställda inom omsorgen, vilket gör att äldre träffar många olika vårdare under en vecka.
Ett annat ”fel” är att vi saknat en lämplig lagstiftning att ta till när man vill införa restriktioner - vi kan t.ex inte förbjuda folk att träffas eller ha fest.
För att renlighet alltid varit bra för att minska smitta? Och för att virus brukar dö av alkohol?B brfbo skrev:
Jag tror inte man ens brydde sig om att forska på om just detta virus överlevde tvål och handsprit bättre än andra virus, det tog man nog bara för givet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
https://www.aftonbladet.se/nyheter/...lLW0HzvOe4H5jSZWYlT0392w-8n4E4N30CxHTVkmKJLts
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 12 879 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 12 879 inlägg
Vad jag ser så brukar inte folk ha svårt för att säga att de sympatiserar med SD. Jag har sett många här på forumet som gör det, du är inte ensam. Jag kan inte påminna mig att jag sett lika många säga vilket parti de sympatiserar med för något annat parti än SD, inte ens tillsammans. Så att folk inte vågar tror jag inte på.S svensktärbäst skrev:Jag undrar hur länge detskall dröja tills folk skall våga stå upp och uttrycka en uppfatting utan att känna det sociala trycket som leder till detta med att man måste vara PK. Under tiden tar våra ledare lätt på ansvaret och vi får regeringar som tillåter kriminell invandring, kriminell verksamhet, Överlåter till folket att skydda sig bäst de kan mot Covid. Trots att sjukvåreden varit undermålig i flera år avlöser likadana regeringarna varandra utan att göra Sverige bättre. Om det inte finns öppen debatt i samhället och man inte vågar säga till grannen vad man står för utan att vara rädd för att såra dem eller att bli stämplad eller ha en åsikt på jobbet kommer inga reformer. Kostnaden för denna begränsade frihet som vi själva skapat går ut över vårt välstånd, hälsa och påverkar hur vi bor och bygger våra hus, våra barns framtid och mycke annat. Jag hoppas att jag får kritik för detta annars lägger jag ner vapnen och blir som de flesta andra dvs PK. Som ung röstade jag på Tage Elander och Socarna, med åren har politiken ändrats och jag med den och drivit till höger, nu är jag hos SD i hopp om förändring inte minst för de svaga i samhället. Om vi inte kan göra livet bra och produktivt för de svaga i smhället så lyfter inte samhället till högre höjder. Titta hur himla fint land vi hade under perioden efter kriget till 70 talet.
Ungern brukar ju ses som en förebild. Är läget mycket bättre där vad gäller Covid-19?
Kanske spelar det politiska styret inte så stor roll, om man bortser från slutna länder som Nordkorea och så Turkmenistan förstås.
Det tar mig väldigt emot. Men nu behöver du bli tillrättavisad. Filter filtrerar. Men filtrerar verkligen chamaner? Om så. Vilken klassifiering använder de? Det kan bli kul i asbes och mögeltrådarna.J Jocke Best skrev:
Bättring. Annars får du belala de två första ölen.
Staffan
Mikael_L skrev:Var det till mig?
Tja, vad gjorde alla länder (utom turkmenistan då) för fel ...
Felet är kanske att vi har låtit oss bli ett land med stor exportindustri ...?
Eller att vi är med i EU?
Eller att vi har låtit studenter från Wuhan gå på svenska universitet?
Att vi inte har följt Nordkoreas fotspår?
Något med att vi har ett utbyte med omvärlden tror jag i alla fall är det fel vi gjorde.
Och det var ju naturligtvis inte något som gick att ändra på i Januari, då var det redan försent, men dessutom omöjligt att i en hast ändra på då. (jag hoppas du förstår det).
Mycket bra inlägg Mikael_L, jag har läst genom alla dina inlägg och detta är ett av de bättre de senaste åren, sen du kom in i din blå period, erfarenheten finns där men likväl ödmjukheten från de tidiga framträdandena i slutet av detta milleniets första decennie.Mikael_L skrev:Vart är jag kritisk mot FHM, andra myndigheter och de som styr landet, ja det är lite andra saker.
Men det är illa.
Applåd!
Största frågan är väl varför du inte jämför med övriga västvärlden så att du ser hur den verkliga bilden ser ut. Märkligt.Ulltand skrev:Är detta resultat av Sveriges strategi mot corona? Och ni är nöjda men resultatet, Yeah?
[bild]
[bild]
Nummer ett är väl att inse att detta är ett gigantisk misslyckande. Borde inte vara speciellt svårt.
Nummer två hur kunde det bli så här? Här finns många stenar att vända men personligen tror jag att många bäckar små är orsaken.