Status
Inte öppen för fler kommentarer.
BirgitS
Ulltand Ulltand skrev:
Ja vi kan ju fråga alla de länder som lyckats utomordentligt bra? Varför uppfinna hjulet två gånger?
Har du inte hunnit studera det under alla månader som du har klagat på Sveriges hantering?
Du kan väl redogöra för vad som Danmark, Norge och Finland gjorde annorlunda i mars-april och som gjorde den stora skillnaden i ländernas utveckling.

• Gilla
Jocke Best och 5 till
  • Laddar…
D
BirgitS BirgitS skrev:
Har du inte hunnit studera det under alla månader som du har klagat på Sveriges hantering?
Du kan väl redogöra för vad som Danmark, Norge och Finland gjorde annorlunda i mars-april och som gjorde den stora skillnaden i ländernas utveckling.
Eller ännu hellre december till februari, då spridningen skedde som la grunden till utbrottet mars-april?

• Gilla
13th Marine och 2 till
  • Laddar…
BirgitS
Ulltand Ulltand skrev:
För den som inte läst inlägget så är det en fråga om varför britterna börjar vaccinera sjukvårdsanställda.

Birgitt kommenterar då att det beror på att britterna är osäkra på vaccinet.

På det svarar jag att så är det självklart inte.

Tror du som Birgitt här?
Jag skrev inte att det var så. Det jag skrev var att det var en möjlig anledning till varför man i England plötsligt förkastade den tidigare prioritetsordningen samt att jag gärna ville höra vad andra tror. Så varför tror du att de plötsligt förkastade den tidigare prioritetsordningen där de äldsta och deras omsorgspersonal skulle vaccineras först?

• Gilla
Fairlane
  • Laddar…
BirgitS
B brfbo skrev:
Från allra första början tror jag att det var pga att det var brist på dem., och att de inte hade kontroll över läget,
sen när bla FHM fick kritik för att de inte infört mask till allmänheten så tror jag det lett till en prestigefråga,
min erfarenhet är att prestigen kan vara väldigt stark inom vården.
Varför tror du att FHM införde tvätta/sprita händerna till allmänheten utan att det nu ens forskats på det,i samband med detta virus?
Kan du komma på något sätt som möjligen gör att det kan bli sämre med en dålig handtvätt än ingen alls?

BirgitS
B brfbo skrev:
Det är ju många platser och situationer där vi människor vistas för nära varandra, det visar ju klart och tydligt de höga smittotalen på!
Ja, på arbetsplatser, hemma och när människor umgås med vänner över mat och dryck. Det är ju vad smittspårningen visar i Sverige och i andra länder.

Amerikanska studien som utgår från mobiltelefoner (hem och arbetsplatser ingår inte i deras undersökning) och visar att restauranger med bords- och alkoholservering sprider smitta 4 gånger oftare än gym, som är något sämre än hotell och enklare matserveringar, som är värre än kyrkor och liknande, som är värre än mataffärer ....

Hunan-studien (16/1-3/4) visar att merparten av de sjuka smittades hemma av en i hushållet, sociala kontakter stod för betydligt mindre risk (särskilt efter lock-down men även innan) och ändå lägre risk mellan slumpmässiga kontakter på stan och möten inom vården.
https://www.dn.se/vetenskap/karin-bojs-data-fran-verkligheten-visar-hur-covid-19-sprids/
gratis registrering krävs

Vad Uppsalas smittspårning har kommit fram till har jag skrivit andra inlägg om.

• Gilla
Gammelnörden och 1 till
  • Laddar…
Nissens
optimum optimum skrev:
Problemet är inte hur jag tolkar reglerna.
Problemet är att de går tolka och väldigt många bryr sig inte om att själva sätta upp vettiga regler för att undvika smitta som de sedan följer. Troligen därför vi fortfarande har smittspridning.

Jag har mina egna regler och de verkar fungera väldigt bra och beror på att jag bryr mig.
Jag är fortfarande frisk och har inte haft covid-19
Uppenbarligen har mitt och hustruns sätt att tänka själva gått vidare till våra barn där några av dem även använder munskydd då de i vissa lägen inte kan hålla social distans men det tänker jag inte gå in på mer för då kommer massa kritik om det.
Vi är all friska. Vi kan tänka själva.

En ny dag på jobbet och jag börjar med att desinficera de delar jag använder på mitt kontor där mina händer är med 75% spritlösning. Sedan håller jag minst 2 meter till närmsta kollega resten av dagen.
Armlängd är trams och verkar som man vill ha smittspridning.
Vissa verkar så oroliga att hantera smittspridningen att de låser in sig, inte vi.
Kan du beskriva på vilket sätt du tagit reda på att ni inte haft viruset?

Nissens
D djac skrev:
Eller ännu hellre december till februari, då spridningen skedde som la grunden till utbrottet mars-april?
Du menar att man skulle gjort något innan världen insett vad som var på gång?
Hoppas inte det kommer någon ”klokskap” som endast går att koka ihop i efterhand nu...

Mikael_L
optimum optimum skrev:
Jag har mina egna regler och de verkar fungera väldigt bra och beror på att jag bryr mig.
Jag är fortfarande frisk och har inte haft covid-19
Uppenbarligen har mitt och hustruns sätt att tänka själva gått vidare till våra barn där några av dem även använder munskydd då de i vissa lägen inte kan hålla social distans men det tänker jag inte gå in på mer för då kommer massa kritik om det.
Vi är all friska. Vi kan tänka själva.

En ny dag på jobbet och jag börjar med att desinficera de delar jag använder på mitt kontor där mina händer är med 75% spritlösning. Sedan håller jag minst 2 meter till närmsta kollega resten av dagen.
Armlängd är trams och verkar som man vill ha smittspridning.
Vissa verkar så oroliga att hantera smittspridningen att de låser in sig, inte vi.
Jag gör inget speciellt, kör på ungefär som vanligt, det funkar det med, jag har inte heller insjuknat i covid19.
I våras höll jag på med och tvättade händerna ofta, men det verkar inte ha varit så viktigt, för jag blir inte sjuk nu heller.

D
Nissens Nissens skrev:
Du menar att man skulle gjort något innan världen insett vad som var på gång?
Hoppas inte det kommer någon ”klokskap” som endast går att koka ihop i efterhand nu...
Jag tror att det var där "slaget" stod, dvs den smittspridning som skedde under radarn då avgjorde hur brett det slog senare. De regioner som hade tur där framstår då som mer framgångsrika i nästa skede.

Säger regioner för länder är inte relevant, tex ligger ju Malmö och Stockholm i samma land, Malmö var oerhört framgångsrika, Stockholm framstår som värdelösa.

All "klokskap" som framförts här kommer ju i efterhand, flera gånger försökt få de vise männen här att vara kloka i förväg men det är som att krama vatten ur en sten.

• Gilla
Fairlane och 1 till
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
Ja, på arbetsplatser, hemma och när människor umgås med vänner över mat och dryck. Det är ju vad smittspårningen visar i Sverige och i andra länder.

Amerikanska studien som utgår från mobiltelefoner (hem och arbetsplatser ingår inte i deras undersökning) och visar att restauranger med bords- och alkoholservering sprider smitta 4 gånger oftare än gym, som är något sämre än hotell och enklare matserveringar, som är värre än kyrkor och liknande, som är värre än mataffärer ....

Hunan-studien (16/1-3/4) visar att merparten av de sjuka smittades hemma av en i hushållet, sociala kontakter stod för betydligt mindre risk (särskilt efter lock-down men även innan) och ändå lägre risk mellan slumpmässiga kontakter på stan och möten inom vården.
[länk]
gratis registrering krävs

Vad Uppsalas smittspårning har kommit fram till har jag skrivit andra inlägg om.
jag saknar en faktiskt siffra mellan gym, hotell osv, nu blir det upp till läsaren att förstå vad VÄRRE är? För mig, är värre åtminstone 2 ggr, men det kanske bara 10 % . Jag vet inte! Nu var ju detta i ett USA-sammanhang, så det kanske inte går att applicera på Sverige.

BirgitS
trähandtag trähandtag skrev:
jag saknar en faktiskt siffra mellan gym, hotell osv, nu blir det upp till läsaren att förstå vad VÄRRE är? För mig, är värre åtminstone 2 ggr, men det kanske bara 10 % . Jag vet inte! Nu var ju detta i ett USA-sammanhang, så det kanske inte går att applicera på Sverige.
Man ska nog vara försiktigt med några exakta förhållanden för så exakt är nog inte en sån studie. Här är lite mer info och länkar vidare till studien: https://www.byggahus.se/forum/threads/coronavirus.367003/page-1974#post-3935950

Tillägg: Det skiljde sig lite mellan olika städer om jag kommer ihåg rätt eftersom folk lever lite olika i olika städer, typ om det är mycket företag med inresande besökare och representation så kan man ju tänka sig att det är fler som blir smittade på restauranger och hotell än om det är en landsbygdsstad som i huvudsak lever på lokal handel.

Redigerat:
Nissens
D djac skrev:
Jag tror att det var där "slaget" stod, dvs den smittspridning som skedde under radarn då avgjorde hur brett det slog senare. De regioner som hade tur där framstår då som mer framgångsrika i nästa skede.

Säger regioner för länder är inte relevant, tex ligger ju Malmö och Stockholm i samma land, Malmö var oerhört framgångsrika, Stockholm framstår som värdelösa.

All "klokskap" som framförts här kommer ju i efterhand, flera gånger försökt få de vise männen här att vara kloka i förväg men det är som att krama vatten ur en sten.
Ja, det handlar om tur/otur initialt i kombination med att världen drygt 100 år efter förra pandemin sänkt garden. Och det där med att få de vise männen att visa klokskap i förväg är mission impossible, men de är å andra sidan duktiga på att klanka ner på dem som faktiskt gör allt de kan för att hantera situationen. Inte det lättaste jobbet man kan ha...

• Gilla
Fairlane och 1 till
  • Laddar…
Mikael_L Mikael_L skrev:
Jag gör inget speciellt, kör på ungefär som vanligt, det funkar det med, jag har inte heller insjuknat i covid19.
Du är ett lysande exempel på varför suddiga restriktioner inte räcker för att dämpa C19 smittan.
Och varför så många människor tror sig osårbara och inte heller tänker (läs skiter i) att man kan smittar andra.
Eller hyser respekt för vår stackars sjukvårdspersonal som går på knäna med fara för sitt eget liv.

------------------------------------------------------------------------------------------------------------
"Sverige har varit sämst på att minska smittspridningen enligt OECD:s senaste rapport.".

.

• Gilla
Sthlm1891
  • Laddar…
harry73
Jag tycker man ska läsa följande artikel och jämföra överdödlighet och coviddöda.

Då ser man att Belgien är inte längre värst i klassen och att många länder hade glädjekalkyler när de räknade dödsfall.
Ryssland kan man faktiskt vänta sig med 6,5 gånger högre överdödlighet än antal coviddöda.
Men även Spanien, Nederländerna och USA behöver en extra mattekurs.

Sverige klarade sig bra!

https://www.economist.com/graphic-detail/2020/07/15/tracking-covid-19-excess-deaths-across-countries

• Gilla
djac och 4 till
  • Laddar…
D
K Kreutzer skrev:
Du är ett lysande exempel på varför suddiga restriktioner inte räcker för att dämpa C19 smittan.
Och varför så många människor tror sig osårbara och inte heller tänker (läs skiter i) att man kan smittar andra.
Eller hyser respekt för vår stackars sjukvårdspersonal som går på knäna med fara för sitt eget liv.

------------------------------------------------------------------------------------------------------------
"Sverige har varit sämst på att minska smittspridningen enligt OECD:s senaste rapport.".

.
Eller så är det så att vi alla lever så pass isolerat nu att det är detta som avgör. Själv sitter jag hemma, ensam, träffar folk via Teams, handlar mat några gånger i veckan, rätt få övriga F2F-möten. Håller då avstånd och tvättar händerna rätt noggrant efteråt.

Så att ensam springa och tvätta händerna eller göra andra åtgärder hade nog inte gjort någon avsevärd skillnad, tror många har det ungefär som jag. Tråkigt ja, men inte så vårdslöst tycker jag iaf.

• Gilla
Ingenjören och 4 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.