optimum optimum skrev:
Inse Nisse att du vet inte allt om munskydd. Och det visste vi inte heller januari 2020 och rådfrågade givetvis en som kan sådant.
Ja, det finns mycket kunskap och information att ta till sig om munskydd - därför blir det lite lustigt när vissa säger att ”det behövs väl ingen utbildning om hur man använder munskydd!”
 
  • Gilla
Snigla och 3 till
  • Laddar…
optimum
B b8q skrev:
Ja, det finns mycket kunskap och information att ta till sig om munskydd - därför blir det lite lustigt när vissa säger att ”det behövs väl ingen utbildning om hur man använder munskydd!”
Nja, rätt så enkelt. Frugan tipsade mig och rätt så enkelt. Handlar mest om hygien vilket inte är så svårt kan man tycka. Men när man inser att en del inte ens tvättar händerna efter toalettbesök så kan man undra hur de är mentalt skapta.
Nu är det väldigt sällan jag behöver använda munskydd så de få tillfällen är inget problem.

Tidigare var det mest hemma när man håller på med olika saker och när man behöver skydd mot partiklar eller lösningsmedel och då är de ju självklart att man har olika typer. Lite samma med munskydd mot covid.
Men bäst är givetvis att hålla sig borta från risker med att få i sig skit.
 
optimum optimum skrev:
Nja, rätt så enkelt. Frugan tipsade mig och rätt så enkelt. Handlar mest om hygien vilket inte är så svårt kan man tycka. Men när man inser att en del inte ens tvättar händerna efter toalettbesök så kan man undra hur de är mentalt skapta.
Nu är det väldigt sällan jag behöver använda munskydd så de få tillfällen är inget problem.

Tidigare var det mest hemma när man håller på med olika saker och när man behöver skydd mot partiklar eller lösningsmedel och då är de ju självklart att man har olika typer. Lite samma med munskydd mot covid.
Men bäst är givetvis att hålla sig borta från risker med att få i sig skit.
Fast det är ändå rätt många som inte kan skydda sig från att ”få i sig skit”. Både jag och min fru är lärare i grundskolans tidigare år(1-6). Dessutom jobbar vår dotter som slit å släng vikarie i skolan och möter olika grupper i parti och minut. Vi har verkligen små chanser att ducka viruset. Jobba hemifrån är inte genomförbart. Munskydd fungerar verkligen inte och några vaccin är inte aktuella i den åldersgruppen. Om en av oss åker dit så åker nog alla. Har inte sett några beräkningar där man belyst hur många i populationen som har yrken där man kan undvika kontakter(=jobba hemifrån) men det skulle vara intressant att se.
Köra skogsmaskin är nog ett bra alternativ…
 
  • Gilla
djac och 2 till
  • Laddar…
Nissens Nissens skrev:
Nej, munskydd ger inget skydd för den som använder dem.
Givetvis gör dom det. Det kunde man spår av i den danska studien där friska användare drabbades av 15-20 % mindre covid.

I nuläget med den så mycket mer smittsamma Omicron är det nog läge att gå upp i kvalite till lite bättre skydd som FFP2 eller FFP3.

Men effekt blir klart mycket större om alla använder dem. Bara att någon bestämmer det :)
 
BirgitS
L lob skrev:
Har inte sett några beräkningar där man belyst hur många i populationen som har yrken där man kan undvika kontakter(=jobba hemifrån) men det skulle vara intressant att se.
Köra skogsmaskin är nog ett bra alternativ…
Jag har vid något tillfälle sett något om att ungefär en tredjedel av arbetskraften har kunnat jobba hemifrån, men jag kommer inte ihåg om det var på heltid eller om även deltid hemifrån var medräknat. Men det varierar över landet och för Stockholmsområdet var motsvarande uppgift kring hälften.
 
  • Gilla
lob
  • Laddar…
BirgitS
Ulltand Ulltand skrev:
Givetvis gör dom det. Det kunde man spår av i den danska studien där friska användare drabbades av 15-20 % mindre covid.
"Spår av" var ett udda uttryckssätt.

Det man kom fram till var att med 95 % sannolikhet var resultatet "compatible with a 46% reduction to a 23% increase in infection". Det innebär även att det finns 2,5 % sannolikhet för att skyddet är ändå bättre och 2,5 % sannolikhet att skyddet är ändå sämre. Var någonstans på skalan som verkligheten är vet man inte. Hade man vetat det så hade man inte fått så stort konfidensintervall.
https://www.acpjournals.org/doi/10.7326/M20-6817
 
  • Gilla
pmd och 4 till
  • Laddar…
Nissens
Ulltand Ulltand skrev:
Givetvis gör dom det. Det kunde man spår av i den danska studien där friska användare drabbades av 15-20 % mindre covid.

I nuläget med den så mycket mer smittsamma Omicron är det nog läge att gå upp i kvalite till lite bättre skydd som FFP2 eller FFP3.

Men effekt blir klart mycket större om alla använder dem. Bara att någon bestämmer det :)
Du får ursäkta, men din cherrypicking betyder absolut ingenting.

Tegnell och forskningen har rätt. Det finns inte underlag nog för att uttala sig säkert om maskerna skyddar något eller förvärrar spridningen.

Det är bara de enögda som uttalar sig tvärsäkert om detta…
 
  • Gilla
pmd och 4 till
  • Laddar…
Nissens
optimum optimum skrev:
Inse Nisse att du vet inte allt om munskydd. Och det visste vi inte heller januari 2020 och rådfrågade givetvis en som kan sådant.
Om du tror att det finns ”en som kan sådant” så har du blivit lurad. Forskningen är nämligen kluven i detta. Tegnell säger det i artikeln du citerade också, men lustigt nog citerade du inte den biten.

Forskningen vet mer än ”en som kan sådant”..

Jösses vad blåögd du är…
 
  • Gilla
gaidin
  • Laddar…
P
B b8q skrev:
Många tester just nu visar sig vara vanlig säsongsinfluensa istället. Om den var i princip noll förra vintern så är den rekordstor och tidig i år. Detta är bara Karolinska sjukhusets fall:
[bild]
Vaccinerade mig för en vecka sen mot säsongsinfluensan. Jag hoppas att det tog ordentligt …

Den där grafen tyder på att det sociala avståndstagandet inte har varit i närheten av lika bra i år som förra året.
 
  • Gilla
Snigla och 1 till
  • Laddar…
Nissens
Ulltand Ulltand skrev:
OP hade inte behövt resa långt för att inse hur fel han landar om tvång och munskydd.

Närmsta europeiska flygplats hade räckt.
Eller kolla skillnaden i smittspridning i länder med masktvång och de utan… det går inte att se skillnad.

Förresten, tror du att det bara är Europeiska flygplatser som påvisar krav på munskydd?
 
  • Gilla
skogaliten och 1 till
  • Laddar…
optimum
Ulltand Ulltand skrev:
Givetvis gör dom det. Det kunde man spår av i den danska studien där friska användare drabbades av 15-20 % mindre covid.

I nuläget med den så mycket mer smittsamma Omicron är det nog läge att gå upp i kvalite till lite bättre skydd som FFP2 eller FFP3.

Men effekt blir klart mycket större om alla använder dem. Bara att någon bestämmer det :)
Nissens Nissens skrev:
Om du tror att det finns ”en som kan sådant” så har du blivit lurad. Forskningen är nämligen kluven i detta. Tegnell säger det i artikeln du citerade också, men lustigt nog citerade du inte den biten.

Forskningen vet mer än ”en som kan sådant”..

Jösses vad blåögd du är…
Du får tycka precis vad du vill men jag har hållit mig frisk hittills med de metoder jag använt.
Uppenbarligen är det rätt så många som misslyckats med den saken men inte jag.
Jag är nöjd men du är inte nöjd.
 
Hur många studier kommer fram till att smittspridningen ökar med allmänt munskyddsanvändande?
 
P pmd skrev:
Vaccinerade mig för en vecka sen mot säsongsinfluensan. Jag hoppas att det tog ordentligt …

Den där grafen tyder på att det sociala avståndstagandet inte har varit i närheten av lika bra i år som förra året.
Man kan väl anta att antikroppdnivåerna är låga då de sjunker med tiden eftersom få var sjunka i förkylningar och influensa under pandemin. Då kan man väl förvänta sig mer influensor i år.

Har själv varit lite småförkyld flera ggr och grabben med, men ingen av oss har testat positivt för covid. Risken är att man får en slapp inställning och inte bryr sig den gången det är "på riktigt"...:thinking:

Vill man på riktigt fånga upp nya fall vore nog lätt tillgängliga snabbtester bra. Det är lite omständig procedur för att PCR testa sig som får konsekvenser för vardagen...
 
D
blackarrow blackarrow skrev:
Hur många studier kommer fram till att smittspridningen ökar med allmänt munskyddsanvändande?
Jag tror det jämnar ut sig, vissa blir smittade relaterat till maskbärande, en del undviker att bli smittade, ett nollsummespel tror jag (med någon marginal åt bägge hållen).
 
  • Gilla
skogaliten
  • Laddar…
BirgitS
blackarrow blackarrow skrev:
Hur många studier kommer fram till att smittspridningen ökar med allmänt munskyddsanvändande?
Rent generellt så tycker jag det verkar som att osäkerheten är så stor i studierna att man typ kommer fram till kanske en liten positiv effekt men osäkerheten är så stor att det inte går att utesluta att effekten är negativ. Det är ju ytterst få studier där man kan särskilja effekten av munskyddsanvändning och de beteendeförändringar som inträffar samtidigt så den lilla positiva effekten kan bero på att folk håller bättre avstånd, låter bli att träffa lika många osv. därför att det kommer allvarliga besked från sjukvården och landets ledning.
 
  • Gilla
Fairlane och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.