BirgitS
T tergo skrev:
vi har nästan en 1/2 miljon arbetslösa i landet där borde finnas några som man kunde träna upp
Nu finns det ju ofta en anledning till att folk är arbetslösa och då kanske det inte fungerar något vidare att jobba på ställen med stora krav på hygien och noggrannhet samt för en del datorvana. Dessutom finns det ju ingen träningstid för det är ju så att Ulltand vill att de ska ske omedelbart, eller rättare sagt, skulle ha skett omedelbart när omikron blev känt så även om det bara skulle ta två dagar att få fram personal och utrymmen så hade det varit två dagar för mycket skulle jag tro, utifrån vad han skriver.

• Gilla
  • Haha
pmd och 1 till
  • Laddar…
Nissens
optimum optimum skrev:
Du får tycka precis vad du vill men jag har hållit mig frisk hittills med de metoder jag använt.
Uppenbarligen är det rätt så många som misslyckats med den saken men inte jag.
Jag är nöjd men du är inte nöjd.
Nja, du har ingen aning om du varit smittad eller inte. Det är bara något du tror. Precis som med maskerna. Forskningen säger något annat än vad du säger, vilken som har mest rätt är en no-brainer som vi säger på nysvenska.

Visst är jag lite avis på de som inte tänker själva och tror på hemmasnickrade lösningar till den grad att de är nöjda med dem. Livet hade ju varit enklare om man kunde lura sig själv på det viset.

• Haha
optimum
  • Laddar…
Nissens
Ulltand Ulltand skrev:
Nej, det har varit omskakade upplevelse att se exakt hur dåligt det fungerar numera.

Det är en intressant frågeställning varför länder och kulturer som legat i topp alltid faller tillbaka, i ett historiskt perspektiv.

Kanske drar man på sig någon sorts storhetsvansinne och tappar förmågan till självkritik och "grit"?
Svårt att veta vad du syftar på, Sverige har ju ett väldigt bra resultat internationellt sett. :)

• Gilla
Fairlane och 2 till
  • Laddar…
BirgitS
  • Gilla
pmd och 2 till
  • Laddar…
optimum
B b8q skrev:
Välkommen till verkligheten. Vi som bor i region Stockholm och är vana vid Irene Svenonius har levt med bortförklaringar och skylla-ifrån-sig rätt länge, så vi är luttrade.
[länk]
Ja mycket ska man höra innan öronen ramlar av.

Kan bara gratulera dig till att bo i en av världens vackraste huvudstäder. Vi brukar åka dit ibland och njuter av hur underbart en så stor stad kan vara med tidens prägling. Har numera en av mina barn som bor där så det inbjuder till mer frekventa resor. Jag hoppas denna pandemi bär något gott med sig och vi kan lyfta fram de problem vi nu ser och göra något bra av.

mvh

P
blackarrow blackarrow skrev:
Man kan väl anta att antikroppdnivåerna är låga då de sjunker med tiden eftersom få var sjunka i förkylningar och influensa under pandemin. Då kan man väl förvänta sig mer influensor i år.

Har själv varit lite småförkyld flera ggr och grabben med, men ingen av oss har testat positivt för covid. Risken är att man får en slapp inställning och inte bryr sig den gången det är "på riktigt"...:thinking:

Vill man på riktigt fånga upp nya fall vore nog lätt tillgängliga snabbtester bra. Det är lite omständig procedur för att PCR testa sig som får konsekvenser för vardagen...
Eller så vaccinerar man sig helt enkelt …

P
Ulltand Ulltand skrev:
En tredje dos Moderna ökar antikroppsnivån mor omicron rejält mycket. Så vad väntar vi på? FHM 5 månaders rekommendation för Delta? Den är redan överspelad.

[länk]
Jag väntar inte. Gör du?

P
Fairlane Fairlane skrev:
Vi vet att en tredje dos ger ett förbättrat skydd, men man jämför väl då mot de som tog sin andra spruta för ett bra tag sen, inte de som tog det förra veckan?! Självklart måste man ge booster-dos prioriterat, äldre, i riskgrupp och efter när man fick dos två.
Man bör också prioritera folk som ännu inte har tagit sin första eller andra dos. Medan jag satt och väntade en kvart på att kollapsa efter min tredje dos (inget hände) så var det en som fick sin första dos. Andra skulle han få ta tre veckor senare.

• Gilla
Fairlane
  • Laddar…
P
Ulltand Ulltand skrev:
Det är lite kännetecknande från din (och fhm) sida. Allt är för svårt, det är ingen idé att försöka. Ge upp direkt och hoppas på flockimmunitet. Det var så vi blev sämst i den rika delen av världen att hantera pandemin. Spelar det någon roll? Det är ju ingen tävling? Ja människor dör pga dåliga eller sena beslut. Om inte i Coronan så i den växande vårdkön eller av för sen canserbehandling

Munskydd, det klara folk aldrig av. Testningen och smittrpårning var för svårt (men det gick i många andra länder) Vaccinera snabbt det går inte (men de går i tex Israel)

Sedan är det så klart FHM uppgift att berätta vad som är bäst, inte vad dom tror att andra klarar av.

Men uppenbart är det nog så att FHM saknar förmågan att fatta bra beslut.
Kan vi få se din dagbok över bedömningar gällande covid-19? Det vore intressantare att se dokumentation på när du kom fram till en bedömning istället för att se alla efterkloka bedömningar.

• Gilla
djac och 2 till
  • Laddar…
BirgitS
P pmd skrev:
Kan vi få se din dagbok över bedömningar gällande covid-19? Det vore intressantare att se dokumentation på när du kom fram till en bedömning istället för att se alla efterkloka bedömningar.
Fast helst i en annan tråd än nyhetstråden.

• Haha
  • Gilla
pmd och 3 till
  • Laddar…
Fairlane
P pmd skrev:
Man bör också prioritera folk som ännu inte har tagit sin första eller andra dos. Medan jag satt och väntade en kvart på att kollapsa efter min tredje dos (inget hände) så var det en som fick sin första dos. Andra skulle han få ta tre veckor senare.
Hade Ulltand fått bestämma så hade hen nog fått alla tre doserna samtidigt...

• Haha
pmd och 1 till
  • Laddar…
P
D djac skrev:
Jag tycker iofs, oaktat den andra diskussionen, att man i sådana lägen som pandemin, borde kunna byta ut regionledningarna mot funktionella individer, som det varit nu (främsta input Region Skåne) så har det på sina håll drivits en regimkritisk verksamhet, man har stretat emot, missförstått, försenat, för att få regeringen att se sämre ut, på bekostnad av sina skattebetalare. Mycket av tillkortakommanden kommer säkert från dysfunktionell styrning och det kan man förbättra enkelt, det hade säkert haft långsiktigt goda konsekvenser också.

Detta gör man på dåliga skolor och det bör man kunna göra i fler lägen.
Regionledningarna kan vi byta ut vart fjärde år.

Att under en kris utse en diktator för en begränsad tid var kanske ett välfungerande system för Rom, men det känns lite omodernt nu.

• Haha
  • Gilla
djac och 1 till
  • Laddar…
BirgitS
"Utifrån aktuell situation, evidens och diskussioner med bland annat Svenska Barnläkarföreningen och Läkemedelsverket rekommenderar Folkhälsomyndigheten vaccination mot covid-19 från 5 års ålder till särskilda grupper av barn som är allmänt extra känsliga för övre luftvägsinfektioner."
Barndoser kommer antagligen till Sverige i januari.
https://www.folkhalsomyndigheten.se...per-511-ar-rekommenderas-vaccin-mot-covid-19/

• Gilla
pmd
  • Laddar…
D
P pmd skrev:
Regionledningarna kan vi byta ut vart fjärde år.

Att under en kris utse en diktator för en begränsad tid var kanske ett välfungerande system för Rom, men det känns lite omodernt nu.
Tja, som sagt, man gör det på skolor, man kallar inte det diktator men tvångsförvaltning, jag kan inte se att det är helt otänkbart, om någon är uppenbart "not fit for purpose" så borde det finnas mekanismer som kan utlösas.

Jag tycker överlag att detta är ett förbättringsområde, medborgarnas skydd från kommuner och regioner, idag kan en kommun tex neka en behövande dess lagstadgade stöd under lång tid, oftast tills denna dör, utan möjlighet för individen att få sin rätt tillgodosedd i tid. Jag tycker detta är en brist.

Detsamma gäller inom skolan, många får inte det stöd de lagstadgat har rätt till, helt utan konsekvenser för skolan.

Redigerat:
  • Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.