P
B b8q skrev:
Välkommen till verkligheten. Vi som bor i region Stockholm och är vana vid Irene Svenonius har levt med bortförklaringar och skylla-ifrån-sig rätt länge, så vi är luttrade.
[länk]
Stockholms läns landsting (och inte bara Svenonius) har många tabbar och dumheter att stå till svars för men Aftonbladetartikelns passus om att Svenonius är "i full gång med att sälja ut 1177" är lite tveksam eftersom 1177 drivs av ett bolag som ägs av SKR, alla regioner och i stort sett alla kommuner.
Vad mer i artikeln kan ifrågasättas?

P
D djac skrev:
Tja, som sagt, man gör det på skolor, man kallar inte det diktator men tvångsförvaltning, jag kan inte se att det är helt otänkbart, om någon är uppenbart "not fit for purpose" så borde det finnas mekanismer som kan utlösas.
Skolledningar är i allmänhet inte folkvalda. Visst finns det inkompetenta personer i landstingsledningar och kommunledningar, men det finns även inkompetenta riksdagsledamöter. Vem ska byta ut de sistnämnda?

optimum
Då fick vi ett gäng ny råd och förmaningar från regering och FHM igår som börjar gälla 23/12
Är det någon som på fullt allvar verkligen tror det ens är mätbar effekt på minskad smittspridning?

Den här tycker jag är rätt så mesig

"Alla bör arbeta hemifrån i den mån som arbetet tillåter."

Det borde stått SKA och inte bör. Och hotat med indragna möjligheter till stöd för de företag som inte håller sig till detta.

Övriga råd så är det flera som lätt går kringgå och ger ingen direkt ökat skydd mot smittspridning.

Här finns lista med råd och förmaningar

https://www.folkhalsomyndigheten.se...-23-december-nar-smittspridningen-vantas-oka/

A
optimum optimum skrev:
Då fick vi ett gäng ny råd och förmaningar från regering och FHM igår som börjar gälla 23/12
Är det någon som på fullt allvar verkligen tror det ens är mätbar effekt på minskad smittspridning?

Det borde stått SKA och inte bör. Och hotat med indragna möjligheter till stöd för de företag som inte håller sig till detta.

Övriga råd så är det flera som lätt går kringgå och ger ingen direkt ökat skydd mot smittspridning.

[länk]
Frågan är väl snarare om någon bryr sig länge?

• Gilla
Snigla och 1 till
  • Laddar…
Nissens
optimum optimum skrev:

[länk]
Ja, det är skit med FHM, regeringen o alltihop!!!

Å det är ren bonntur att Sverige haft ett bättre resultat av hanteringen av pandemin än de flesta länderna i Europa…

Med din kompetens borde du vara en mycket högt uppsatt person, vilket resursslöseri!

;)

optimum
mnils skrev:
Frågan är väl snarare om någon bryr sig länge?
Nej troligen inte. Det verkar som man inte inser allvaret.

optimum
Nissens Nissens skrev:
Ja, det är skit med FHM, regeringen o alltihop!!!

Å det är ren bonntur att Sverige haft ett bättre resultat av hanteringen av pandemin än de flesta länderna i Europa…

Med din kompetens borde du vara en mycket högt uppsatt person, vilket resursslöseri!

;)
Ja du Nisse, det är därför jag har ett jobb som jag sköter bra och hade jag skött det bara hälften så bristfälligt som de som är ansvariga för hur vi skyddar folk i pandemin hade jag fått sparken för många år sedan.

Du har uppenbarligen inga krav på något. Åk du till Bangkok igen så får vi se hur det går om du inte följer deras krav.

Fairlane
optimum optimum skrev:

[länk]
Om man bytt ut order bör mot ska, tror du verkligen att det hade gjort någon skillnad?

• Gilla
BirgitS
  • Laddar…
D
P pmd skrev:
Skolledningar är i allmänhet inte folkvalda. Visst finns det inkompetenta personer i landstingsledningar och kommunledningar, men det finns även inkompetenta riksdagsledamöter. Vem ska byta ut de sistnämnda?
Skolledningen är folkvald men den enskilde rektorn inte, när man tvångsförvaltar en skola så ersätter man skolledningen.

Ja, det råkade ju Löfven ut för, så där finns det absolut rutiner. Regionerna är ju också ett ställe där man dumpar de sämsta, anonymt och egentligen ingen som engagerar sig, de som kandiderar till regering är ju naturligtvis exponerade och det är väl även profilerna i kommunen, resten dumpar man in som regionkandidater. Hade vi inte haft Corona så hade de inte synts så mycket som nu.

Då har Sverige i senaste rekommendationerna valt igen att bortse från munskyddskrav, i motsats till många andra europeiska länder, bl a Finland. Hur kan dom andra länderna vara så korkade?

Fairlane
När jag läser inlägg som tycker att vi ska vaccinera alla med tredje spruta nu, oavsett när de tog sin andra spruta och släppa allt vad prioriteringsordning heter, för att alla ska ha samtidigt och när jag läser andra inlägg som ställer krav på det omöjliga (som att använda utrustning som inte finns etc) så kommer jag av någon anledning att tänka på denna Dilbert-strip och tänker mig att skribenten nog är "pointy haired boss"
Det finns fler strippar som passar utmärkt in.

Dilbert-seriestrip där en karaktär konfronteras med orimliga arbetsförväntningar av sin chef.

Bilden tagen från: https://dilbert.com/strip/1997-05-21

• Gilla
  • Älska
Leifur och 2 till
  • Laddar…
Om man bara vill så går ju det att öka vaccineringstakten enormt. Det har med tillgängligheten att göra. Snabbutbilda värnpliktiga. Åk ut till företag, skolor, köpcentra, och vaccinera. Belöna med varmkorv eller glögg.
Sverige är helt enkelt för orkeslöst när det gäller.

Fairlane
T Thomas_Blekinge skrev:
Om man bara vill så går ju det att öka vaccineringstakten enormt. Det har med tillgängligheten att göra. Snabbutbilda värnpliktiga. Åk ut till företag, skolor, köpcentra, och vaccinera. Belöna med varmkorv eller glögg.
Klart det går att öka takten, men tyvärr är även dina förslag för långsamma. Det kräver ju utbildning av personal, fixa lokaler etc. kravet är att alla ska få sin tredje dos nu, inte nästa vecka eller nästnästa,

Sen är ju frågan hur många av dessa som kräver en så extremt snabb vaccinationstakt så man inte ens tycker att det kan vara ok att vänta lite med tredje dosen för de som fick sin andra i oktober, som själva skulle vara beredda att rycka in och vaccinera andra. Långt ifrån alla skulle jag tro.

• Gilla
pmd och 2 till
  • Laddar…
BirgitS
T Thomas_Blekinge skrev:
Här är det ju just sån tillgänglighet som du efterlyser. I Stockholm har man vaccinerat på Scania i Södertälje, högstadieelever vaccineras på skolorna, man har vaccinbussar i city och i lokala centrum ute i förorterna för att ta några exempel. Tillgängligheten har inte varit något problem under hösten. Men det hjälper ju inte långt mot all vaccinkritik som flödar på internet.

Det skrevs ju en del om att Norge skulle ta hjälp av militären för vaccinering men enligt en artikel denna vecka rörde det sig om typ 170 st på sjukvårdsförband som skulle hjälpa till i 2-3 dagar.

Har du anmält dig som frivillig att hjälpa till vid vaccineringen?

• Gilla
pmd och 1 till
  • Laddar…
BirgitS
P pmd skrev:
Stockholms läns landsting (och inte bara Svenonius) har många tabbar och dumheter att stå till svars för men Aftonbladetartikelns passus om att Svenonius är "i full gång med att sälja ut 1177" är lite tveksam eftersom 1177 drivs av ett bolag som ägs av SKR, alla regioner och i stort sett alla kommuner.
Vad mer i artikeln kan ifrågasättas?
Det är ju en politisk ledare så att vinkla och plocka russin är ju normalt i de sammanhangen.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.