BirgitS BirgitS skrev:
Jag har däremot läst vad smittskyddsläkaren och liknade skriver i regionens rapporter och ofta blir intervjuade säger och det är ju att de hela tiden anpassar efter behovet, vilket bör betyda att det hade trappats ner sen vecka 36 då förra analystoppen var. De hade en marginal för förväntad ökning av behovet men mer en långsam ökning som förra hösten än en dubblerad efterfrågan på en vecka. Dels verkar det vara så att labbpersonal får andra arbetsuppgifter (eller kanske lite ledigt efter att ha jobbat mycket övertid) och dels att transporterna inte räckte till, t.ex. taxiföretagen har ju fullt med vanliga kunder nu och var inte så intresserade av att köra mer åt regionerna.
Ja, man kan ju knappast beordra taxi att köra ut testkit till höger och vänster (som de gärna gjorde i fjol när ingen ändå ville åka taxi), och att snabbt skala upp med nya drive-in-stationer är kanske inte så lätt?

• Gilla
BirgitS
  • Laddar…
A
optimum optimum skrev:
De som bokat resor under jul/nyår kommer troligen åka på dem då de annars riskerar att förlora det de betalt för resan då avrådan från myndigheterna saknas.
De som åker under jul/nyår kanske är lika duktiga som du när du åkte till Brasilien och då är det ju inget problem med att resa eller hur?

• Gilla
Fairlane och 2 till
  • Laddar…
A Alfons3301 skrev:
[bild]
6-mån gäller dock.

Var på VC idag och de informerade mig om saken. Det underlättar för dem i hanteringen av vaccinering.. behöver inte bry sig om åldrar.. bara datum när man tog spruta två,

optimum
tusenett skrev:
De som åker under jul/nyår kanske är lika duktiga som du när du åkte till Brasilien och då är det ju inget problem med att resa eller hur?
Inte samma läge.
Omikron var inte så utvecklad då och inte heller delta.
Dessutom PCR tester både vid utresa, vaccinpass och PCR test vid återkomst samt 7 dagars karantän.
Hänger du med om utvecklingen eller gnäller du bara?

Jäkla skillnad än att hänga med afterski ihop med ett mer eller mindre okänt gäng och skråla med alkohol.
Om du missat något så är jag fortfarande frisk.
Jo jag är en envis man som vet vad jag gör.

"Genom ödmjukhet kommer man långt, men inte längst."

P
blackarrow blackarrow skrev:
Jag tycker vaccinationsstrategin är otydlig och otydligt kommunicerad. Jag loggar fortfarande ibland in för skojs skull för att kolla om det går att boka tider på min vårdcentral. Jag har aldrig haft turen att få se en bokningsbar tid.
Men i slutet av januari ska dom ha dropinvaccinering.

Det har iofs inte hindrat mig från att vaccinera mig, men jag tycker det är konstigt. Jag tror det finns folk utan BankID, internet etc som kanske inte kan eller vill leta och resa runt, som vill kunna vaccinera sig på sin vårdcentral…
Jag håller med om det mesta. Uppsala landsting hade i våras/somras en bra vaccinationsordning i och med att man blev kallad till en tid. Man blev bokad till den första och andra dosen samtidigt. Det blev så effektivt att jag blev uppringd innan jag skulle ta min andra dos och blev då ombedd att komma en dag tidigare.

För den tredje dosen fanns inget sånt utan nu skulle man boka själv. Tider att boka lades ut lite sporadiskt på en websida så det blev att titta där ganska ofta.

Vad det har att göra med "att lalla på med den tidigare strategin efter ålder och minst 6 månader sedan dos två" förstår jag dock inte riktigt.

P
optimum optimum skrev:
Genom det budskap som FHM och övriga presenterat om munskydd har senare visat sig vara felaktigt. Munskydd fungera men ska givetvis inte ersätta att vi håller distans men i de tillfällen det inte går hålla distans kan munskydd vara lämpligt. Munskydd är ett verktyg att minska smittspridningen, inte till 100% men ger ett bra bidrag.

På grund av myndigheternas budskap om munskydd så tror många att de ska låta bli munskydd.
Jag såg eländet på Landvetter flygplats i samband med min tjänsteresa till Brasilien. Utanför entrén finns en skylt om att inne på flygplatsen gäller att man ska använda munskydd. Så vi tog på oss munskydd givetvis. Men inte de på flygplatsen där det var uppskattningsvis 10% som hade det. Framme i Brasilien var det 100% som använder munskydd. Men Anders Tegnell hade rätt i att det inte fanns några vetenskapliga belägg för att munskydd hjälper mot SARS-CoV-2 för det hade ingen hunnit göra då våren 2020. Men av försiktighetsåtgärd och att man ändå visste att munskydd minskar spridningen av salivdroppar som sprids kunde man haft det som krav på vissa ställen, t.ex. kollektivtrafiken.

Nyheten ligger i att Anders Tegnell nu medger att deras budskap har medfört att folk inte vill använda munskydd och trots att myndigheterna senare satt upp det som ett råd att använda i kollektivtrafik så struntar folk i det.

Anders Tegnell säger att det är bättre att undvika kollektivtrafik än att åka kollektivt och använda munskydd. Självklart är det så men väldigt många kan inte komma till jobbet då och då blir det enbart korkat att framföra sådant.
Du har alltså inte läst hela artikeln?
Så vad anser du, var det så klokt i att sprida budskapet om munskydd som de gjorde våren 2020?
Jag är inte epidemiolog eller smittskyddsläkare så jag kan nog inte svara på det. Vilka evidenser fanns vid det tillfället för att rekommendera munskydd eller inte munskydd?

P
D djac skrev:
Jag tycker den varit supertydlig, men iom att kommunikationen utformats för normalbegåvade så går den över huvudet på regionerna och då blir ju utförandet obegripligt. FHM borde satsat mer på bilder, då hade kanske regionerna kunnat ta in?
Jag tror att för många kommunikatörer har varit inblandade.

• Haha
djac
  • Laddar…
Nissens
optimum optimum skrev:
Genom det budskap som FHM och övriga presenterat om munskydd har senare visat sig vara felaktigt. Munskydd fungera men ska givetvis inte ersätta att vi håller distans men i de tillfällen det inte går hålla distans kan munskydd vara lämpligt. Munskydd är ett verktyg att minska smittspridningen, inte till 100% men ger ett bra bidrag.

På grund av myndigheternas budskap om munskydd så tror många att de ska låta bli munskydd.
Jag såg eländet på Landvetter flygplats i samband med min tjänsteresa till Brasilien. Utanför entrén finns en skylt om att inne på flygplatsen gäller att man ska använda munskydd. Så vi tog på oss munskydd givetvis. Men inte de på flygplatsen där det var uppskattningsvis 10% som hade det. Framme i Brasilien var det 100% som använder munskydd. Men Anders Tegnell hade rätt i att det inte fanns några vetenskapliga belägg för att munskydd hjälper mot SARS-CoV-2 för det hade ingen hunnit göra då våren 2020. Men av försiktighetsåtgärd och att man ändå visste att munskydd minskar spridningen av salivdroppar som sprids kunde man haft det som krav på vissa ställen, t.ex. kollektivtrafiken.

Nyheten ligger i att Anders Tegnell nu medger att deras budskap har medfört att folk inte vill använda munskydd och trots att myndigheterna senare satt upp det som ett råd att använda i kollektivtrafik så struntar folk i det.

Anders Tegnell säger att det är bättre att undvika kollektivtrafik än att åka kollektivt och använda munskydd. Självklart är det så men väldigt många kan inte komma till jobbet då och då blir det enbart korkat att framföra sådant.

Så vad anser du, var det så klokt i att sprida budskapet om munskydd som de gjorde våren 2020?
Varför läser du inte hela artikeln? Tegnell säger i den det du aldrig tagit till dig… att det inte finns underlag att säga om munskyd gör någon skillnad.

Det är exakt så det är enligt forskningen, det är du och Ulltanden som kör erat eget ändlösa mantra om munskydd, och det har ingen verklighetsförankring…

• Gilla
  • Haha
skogaliten och 2 till
  • Laddar…
P
D djac skrev:
Vad är det som monteras ner så snabbt, byggnaderna, har hon sålt av apparaterna, skjuter hon labbarbetarna när hon inte behöver de mer, många frågor men inga svar?
Personal flyttas till andra områden av verksamheten, antar jag. Det är antagligen inte jättelätt att organisera om igen.
Om man har begränsade resurser så kan man inte snabbt styra om till en ny kurs, och Stockholms läns landsting har nog ganska begränsade resurser kvar efter att ha byggt Nya Karolinska.

• Gilla
djac
  • Laddar…
Många tester just nu visar sig vara vanlig säsongsinfluensa istället. Om den var i princip noll förra vintern så är den rekordstor och tidig i år. Detta är bara Karolinska sjukhusets fall:
Linjediagram visar antal positiva fall av influensa A-virus per vecka på Karolinska sjukhuset över flera säsonger.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

• Gilla
  • Ledsen
BirgitS och 1 till
  • Laddar…
optimum
Ett resultat jag inte hoppats på.
Jag hade hoppats Omikron var mer smittsam och betydligt mildare vilket inte verkar stämma.
Det finns en annan studie av Dj John Campbell som ger vissa indikationer på lite mildare men sedan även en del om att Omikron inte helt ersätter Delta utan att båda sprids parallellt.
Lyssna gärna själva och skapa er en egen bild.
Det kommer mer fakta varje dag om denna nya mutation.
Dock verkar det vara väldigt klokt att vara vaccinerad mot covid.

https://www.youtube.com/c/Campbellteaching

Grafisk bild med text "Ororande studien: Omikron ger inte mildare sjukdom", kartöversikt, mikroskopbild av virus, vårdanställd.
Skapa konto

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/pW4MzE/oroande-studien-omikron-ger-inte-mildare-sjukdom

optimum
B b8q skrev:
Många tester just nu visar sig vara vanlig säsongsinfluensa istället. Om den var i princip noll förra vintern så är den rekordstor och tidig i år. Detta är bara Karolinska sjukhusets fall:
[bild]
Den är lite fel att tolka som kraftigt ökad smittspridning av influensa.
Den visar antalet positiva influensafall och man testar mång fler nu med luftvägsinfektion.

Linjediagram visar antalet analyserade prover för influensa per vecka för säsongerna 2017–2022.
Skapa konto

Denna ger en mer rättvisande bild
Kurvdiagram som visar procentandelen positiva influensafall per vecka för olika säsonger.
Skapa konto

• Gilla
pmd och 1 till
  • Laddar…
optimum optimum skrev:
Denna ger en mer rättvisande bild
[bild]
Fast var är säsongen 20-21?

Men visst är det så att vi testar mycket mer nu för tiden. Och Karolinskas graf visar dessutom bara influensa typ A.

D
P pmd skrev:
Personal flyttas till andra områden av verksamheten, antar jag. Det är antagligen inte jättelätt att organisera om igen.
Om man har begränsade resurser så kan man inte snabbt styra om till en ny kurs, och Stockholms läns landsting har nog ganska begränsade resurser kvar efter att ha byggt Nya Karolinska.
Jag tror allt grundar sig i arbetsgivarens oförmåga att "leda och fördela arbetet", den viktigaste kunskapen som kommer med ett arbetsgivaransvar, rekommenderar att följa Stockholms Sjukvårdsupprop så får man lite kontext till problemen, det går inte jättebra för ledningen...

Man får också stor respekt för personalen som räddar sina chefer och patienterna hela tiden.

• Gilla
Fairlane
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.